menu

Film / Toplijsten en favorieten / Beste sfeerregisseur

zoeken in:
Shinji Tsukamoto en Isao Takahata.

Katsuhiro Otomo? Wat vinden we daar van? 'k Heb meer coole Animefilms gezien, maar Akira is super!

Zou hem niet zo direct in dit topic plaatsen, al kan je wel Cannon Fodder aanhalen.

Flipman schreef:

Ja, Carpenter heeft ook wel een paar leuke dingetjes gemaakt.
Paar leuke dingetjes? Er zitten toch wel echte meesterwerken tussen, met een prachtige sfeer.

tovenaar
Jean-Pierre Jeunet.

Waarom kan Otomo niet in dit topic? Akira is een echte cult-hit, hij verdient el de eer om in dit topic genoemd te worden!

Carpenter heeft inderdaad misschien wel meer dan een 'paar leuke dingetjes' gemaakt, maar ik heb nog niet zoveel van hem gezien.

Vampires vond ik een misser. Wel zo een waar van je zoiets hebt: 'hè, jammer van de moeite man, maar ik vind hem niet cool!' Er zit niet genoeg sfeer in omdat het verhaal niet genoeg om het lijf heeft. Het was leuker geweest als Woods wat meer mannen had.

Stanley Kubrick is al een paar keer genoemd, maar nog niet door mij. waarschijnlijk omdat ik nog niet erg veel van hem heb gezien. The Shining wel en volgens wiskundigen is het de beste horrorfilm ooit: er bestaat namelijk een wiskundige formule voor de ultieme horrorfilm en volgens die wiskundigen voldoet The Shining van Kubrick aan die formule het beste!

Flipman schreef:

Waarom kan Otomo niet in dit topic? Akira is een echte cult-hit, hij verdient el de eer om in dit topic genoemd te worden!

Cult-film zeker, maar niet zozeer om de sfeer denk ik. Akira is vooral bekend geworden om de extreem gedetailleerde graphics, animatie en het epische.

Zoals ik zei, kijk Cannon Fodder eens, z'n meest sfeervolle film totnutoe.

David Cronenberg (en dan vooral in Dead Zone en Dead Ringers)!

en verder:

Coppola
Scorsese
Scola
Leone
Kubrick
DePalma

Michael Mann (Heat)

James Cameron vooral in Terminator 2 goed sfeertje door gebruik te maken van enkele visuele technieken. Zoals blauwe filter waardoor je een koud sfeertje krijgt.

Cameron, zeker! Ik ben geen fan van Titanic vanwege dat stomme Driestuiverromannetjesverhaaltje dat de film verpest, maar verder is ook in die film de sfeer erg goed.

En vergeet Aliens niet! Geweldige film!

Don Gertus

Waar staat HCT eigenlijk voor?

Dat staat voor HerCool Toxic.

HerCool? Okay, Toxic betekent schoonmoeder, dat snap ik, maar wat betekent HerCool? Gewoon 'Haar Coole...'?

Ik vind Tim Burton toch wel een erg goede sfeerregisseur, vooral in Sleepy Hollow en in Edward Scissorhands.
En flipman: Shallow Grave en A life Less ordinary zijn ook erg mooi van Danny Boyle.
Verder denk ik dat Coppola het erg goed doet bij the Godfather, maar ook bij bv Dracula. En Sergio Leone bij Once Upon A Time in America.
Verder vind ik Sofia Coppola ook erg goed. In Lost in Translation zit een sfeer van verveling, je wil dat er eens wat gebeurt. En in The Virgin Suicides voel je ook de verveling en onderdrukking van die meisjes.

okeej ik noem net als bijna iedereen natuurlijk Tim Burton maar ook Wes Craven en John Carpenter staan hoog op mijn lijstje ook Ridley Scott vind ik echt geweldig de wat minder bekende Hideo Nakata van Ringu en in The Ring Two (2005) is oowk erg goed volgens mij waren dat ze

Waar HCT voor staat? Ik wist het zelf wel, maar nu niet meer. Het is alweer 5 jaar geleden toen ik die afkorting voor het eerst tegenkwam en ik ben het nu weer vergeten. Had wel iets met rockmuziek te maken, meen ik. Wat Don Gertus beweert is onzin.

Don Gertus
Devastation HCT schreef:

Wat Don Gertus beweert is onzin.

Sorry

zeker weten weer Tim Burton!!!

Sergio Leone

Tim Burton kan echt van een film een sprookje maken. Hoewel Michael Mann ook goed overweg kan met licht en camerwerk

David Lynch en Jean-Pierre Jeunet

Nicolas Roeg
Pier Paolo Pasolini
Paradzjanov

Reinbo
Eerder genoemd maar niet voldoende

Nicolas Roeg
David Lynch
David Cronenberg
John Carpenter

Vind ik bijna altijd erug lekker sfeertje in hun film stoppen.

Jesus Franco

Eastwood, vooral in zijn laatste paar films: grauw en confronterend.
DePalma maakt iedere film interessant met zijn stijl.

Lynch, zie alle eerdere berichten met toelichting.
En sinds kort Jarmusch, staat in die zin haaks op Lynch, juist het luchtige, de kleine kneepjes die het m.i. zeer luchtig maken, zonder dat het afbraak doet aan de verhaallijn.

Reinbo schreef:
Eerder genoemd maar niet voldoende

Nicolas Roeg
David Lynch
David Cronenberg
John Carpenter

Vind ik bijna altijd erug lekker sfeertje in hun film stoppen.

Tuurlijk, David Cronenberg.

Fellini
Murnau

Carpenter. Zie The Fog en Halloween. Kippenvel...

Sergio Leone

IcU
Tim Burton natuurlijk

Gast
geplaatst: vandaag om 16:17 uur

geplaatst: vandaag om 16:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.