• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.886 films
  • 12.199 series
  • 33.965 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.946 gebruikers
  • 9.369.601 stemmen

MovieMeter Awards 2000 (editie 2012)

zoeken in:

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Code Inconnu kreeg wel veel stemmen, maar haalde het net niet. Mag dus zeker als outside tip beschouwd worden voor wie nog films zoekt uit 2000.

chevy93

• 12753 berichten
  • 1323 stemmen

Wat was het minimale aantal punten dat benodigd is?

Onderhond

• 87585 berichten
  • 12833 stemmen

Schandalig dat Monday er geen enkele keer doorgekomen is. Ook Kuriyama als bijrol bij Battle Royale is toch een vreemd ontbreken.

Uzza_Sparta

• 1195 berichten
  • 2138 stemmen

smaken verschillen, maar toch ziet deze shortlist er wat belabberd uit

Ik mis best veel Oscar en BAFTA genomineerde films (zoals Billy Elliot, Thirteen Days, Malena), en sta echt te kijken dat Sean Connery's laatste grote rol (uit Finding Forrester) ontbreekt?

Film Pegasus schreef:

FILMSCORE

- American Psycho

- Fa yeung nin wa

- Gladiator

- O brother, where art thou?

- Requiem for a dream

En oorspronkelijk werd er gevraagd voor nominaties "Beste (originele) filmscore" en dan komen er hier twee of drie scores (American Psycho, Fa yeung nin wa, en O brother, where art thou?) die niet eens originele scores zijn? American Psycho is zelfs een compilatie album van oude hits.

Dat terwijl in 2000 Morricone twee originele scores (Vatel, en de oscar genomineerde Malena) had geleverd, en er was ook die Sex Pistols biopic The Filth & The Fury met hun eigen muziek, of originele muziek van die punk periode?

Jesper187 schreef:

Als Kingsley uit dat rijtje - van beste mannelijke bijrol - niet wint, dan eet ik mijn schoen op.

wees maar blij dat hij genomineerd is in deze shortlist. Ik vond die rol van Gary Lewis (de vader van Billy Elliot) veel beter maar zo te zien smaken verschillen best veel tussen MM en andere mensen

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8277 stemmen

Uzza_Sparta schreef:

smaken verschillen, maar toch ziet deze shortlist er wat belabberd uit

Tja, het is ook niet mijn shorlist, maar die is ook waarschijnlijk behoorlijk alternatief in vergelijking met het gemiddelde wat is ingezonden.

Ik mis toch vooral Yurîka en inderdaad Monday (b.v. voor beste script?). 'O brother, where art thou?' vind ik best een leuke film, maar qua cinematografie is er toch wel beter verschenen in 2000, dacht ik? Het enige positief verrassende vind ik Suh Jung (Seom) in de categorie beste vrouwelijke hoofdrol.

Film Pegasus schreef:

Het is de kijker die kiest natuurlijk.

Zo is het maar net . We moeten het hier mee doen.

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

't Zijn jullie die gekozen hebben natuurlijk. Ik wil al wel een analyse doen van de titels die het net niet gehaald hebben. Normaal bestaat de uiteindelijke top uit 5 namen/titels, tenzij er teveel gelijke titels zijn (4 of 6 dan, maar niet meer) of als de genomineerde niet meer dan 5 punten hebben gehaald.

Engelstalige film: Gladiator en Billy Elliot waren de films met veel stemmen die net niet in de top 5 beland zijn. Verder veel films met weinig stemmen.

Niet-Engelstalige film: 3 films met even veel stemmen buiten de top 4: Yurika, Seom en Code Inconnu. Hier wel een veel meer gevarieerde lijst van titels. In totaal 27 verschillende films gekregen tegenover 22 bij de Engelstalige Films.

Benelux. De rest kreeg niet genoeg stemmen, een rubriek die velen niet hebben ingevuld trouwens. Was te verwachten maar ik wil de rubriek toch houden om onze eigen films toch wat in de kijker te zetten.

Regie: O brother, where art thou en American Psycho staan net buiten de top. 2 Films die veel werden ingestuurd algemeen.

Mannelijke hoofdrol: Jared Leto (Requiem for a dream) en Fedja van Huet (Wilde Mossels) net buiten de top.

Vrouwelijke hoofdrol: De actrices uit de top gingen met veel stemmen lopen. Net erbuiten nog Bjork (Dancer in the dark) en Juliette Binoche (Code Inconnu) te bespeuren.

Mannelijke bijrol: Takeshi Kitano (Batoru Rowiairu) en Marlon Wayans (Requiem for a dream) vielen er net naast. Opvallendste naam was toch wel Wilson the volleybal (Cast Away).

Vrouwelijke bijrol: De top ging met alle punten lopen, de rest moet het met kruimels doen.

Script: hier was het spannend, omdat de 5 films buiten de top met 1 extra stem wel eens in die top 5 hadden kunnen zitten. Het zat allemaal dicht bij elkaar: Batoru Rowaiaru, Sanger fran andra vaningen, Monday, Seom en Snatch.

Filmscore: ik geef toe dat hier de lijn tussen score en soundtrack dun is. Misschien deze rubriek in de toekomst splitsen om zo het verschil duidelijk te maken. Als O brother, where art thou en American Psycho eruit zouden vallen hierdoor krijg je High Fidelty (zelfde eigenlijk) en Dancer in the dark in de plaats.

Cinematografie: 2 films die er net niet bij waren: Sanger fran andra vaningen en Memento.

Animatie: slecht animatiejaar blijkbaar met weinig variatie. Geen Pixar, geen Ghibli en bij Dreamworks is Joseph King of Dreams nog een pak te klein blijkbaar.

Alle verdere ideeën en opmerkingen zijn zeker welkom, zodat ik dat kan meenemen bij de volgende Awards voor 2001.

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

chevy93 schreef:

Wat was het minimale aantal punten dat benodigd is?

De inzending moet meer dan 5 stemmen halen. Dat stond niet echt duidelijk in de eerste post.

Pieter Montana

• 6678 berichten
  • 2285 stemmen

Film Pegasus schreef:

Opvallendste naam was toch wel Wilson the volleybal (Cast Away).

Freud

• 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Ben toch blij dat Seom en Werckmeister Harmoniak elk een nominatie te pakken hebben gekregen, grootste gemis is Sanger fran andra vaningen, maar als ik eerlijk ben had ik dat wel verwacht. Stemmen maar!

Freud

• 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Film Pegasus schreef:

Script: hier was het spannend, omdat de 5 films buiten de top met 1 extra stem wel eens in die top 5 hadden kunnen zitten. Het zat allemaal dicht bij elkaar: Batoru Rowaiaru, Sanger fran andra vaningen, Monday, Seom en Snatch.

Mmm, misschien toch wat strategischer stemmen dan volgende keer, dan had ik Sanger fran andra vaningen niet op drie gezet maar wat hoger

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Ik heb voor de 2e ronde ondertussen al wat lijstjes ontvangen:

Film Pegasus

Jesper187

MatthijsGr00t

Knisper

AHWA

beavis

wibro

Freud

Alastor

chevy93

Sven Vermant

timmienoelie

Uzza_Sparta

Geef zeker je stem nog door, ook al heb je in de eerste ronde al gestemd. Je kan nog stemmen tot zondagavond (3 juni) tot 22u.

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Nog enkele lijstjes binnen gekregen. Dit zijn de mensen die deze 2e ronde al iets hebben opgestuurd:

Film Pegasus

Jesper187

MatthijsGr00t

Knisper

AHWA

beavis

wibro

Freud

Alastor

chevy93

Sven Vermant

timmienoelie

Uzza_Sparta

Onderhond

Spetie

Observator

Allemaal alvast hartelijk bedankt! De rest kan ook nog een stem uitbrengen tot vanavond 22u.

chevy93

• 12753 berichten
  • 1323 stemmen

Toch jammer dat er relatief weinig mensen mee doen. Toch juist één van de meest frisse nieuwe topics die ik in de afgelopen jaren ben tegengekomen (samen met het Super Tip Topper-spel en de MovieMeter Contest)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Misschien wel een minder jaar, het aantal uitschieters was niet echt groot. Hopelijk komt er meer animo bij de komende jaren... Maar soit, ik heb de uitslag! Allereerst iedereen bedanken om mee te doen, Naast het lijstje van enkele posts terug heeft Baggerman als laatste nog iets ingestuurd.

Dit zijn de winnaars, en zoals gezegd maak ik het vergelijk met andere filmprijzen. Hopelijk kunnen jullie hier nog tips bij opdoen:

ENGELSTALIGE FILM: Requiem for a dream

Gladiator: Academy Award, BAFTA, Golden Globe en staat hoogste uit 2000 in de top 250 (nr 169)

Dancer in the dark: Palm d'Or

Memento: hoogste film uit 2000 in de top 250 (nr 34)

NIET ENGELSTALIGE FILM: Fa yeung nin wa en Amores Perros

Crouching tiger, hidden dragon: Academy Award, BAFTA en Golden Globe

Pellet: Goya Award

Todo sobre mi madre: César

Guizi lai le: nr 14 in de tip 250

Amores perros: nr 170 in de top 250

BENELUX: Wilde Mossels

Iedereen beroemd: nominatie bij Academy Awards

REGIE: Darren Aronofsky met Requiem for a dream

Traffic: Academy Award

Crouching tiger, hidden dragon: BAFTA en Golden Globe

MANNELIJKE HOOFDROL: Christian Bale in American Psycho

Russel Crowe in Gladiator: Academy Award

Jamie Bell in Billy Elliot: BAFTA

Tom Hanks in Cast Away: Golden Globe

VROUWELIJKE HOOFDROL: Ellen Burstyn in Requiem for a dream

Julia Roberts in Erin Brockovich: Academy Award, BAFTA en Golden Globe

MANNELIJKE BIJROL: Brad Pitt in Snatch

Benicido del Toro in Traffic: Academy Award, BAFTA en Golden Globe

VROUWELIJKE BIJROL: Jennifer Connelly in Requiem for a dream

Marcia Gay Harden in Pollock: Academy Award

Julie Walters in Billy Elliot: BAFTA

Kate Hudson in Almost Famous: Golden Globe

SCRIPT: Requiem for a dream (screenplay van Darren Aronofsky naar het gelijknamige boek van Hubert Selby Jr.

Almost Famous: Academy Award en BAFTA (original)

Traffic: Academy Award, BAFTA en Golden Globe (adapted)

FILMSCORE: Clint Mansell met Requiem for a dream

Crouching tiger, hidden dragon: Academy Award en BAFTA

Gladiator: Golden Globe

CINEMATOGRAFIE: Patrick de Ranter met Werckmeister harmóniák

Crouching tiger, hidden dragon: Academy Award

Gladiator: BAFTA

ANIMATIE: Chicken Run

Die aparte rubriek komt pas later

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Ik dacht dat ik tot vanavond 12 uur had, ik wou net een last-minute lijstje inleveren

Verder toch een voorspelbare grote overwinning voor Requiem for a Dream. (Script? Echt?), maar wel leuk voor Bale.

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

@The One Ring, stuur je lijstje nog door, dan kan ik zien of je nog iets had kunnen veranderen. Bij vier rubrieken stond de winnaar slechts 1 punt voor op de nr 2.

Jesper187

• 6434 berichten
  • 2462 stemmen

Film Pegasus schreef:

MANNELIJKE BIJROL: Brad Pitt in Snatch

Benicido del Toro in Traffic: Academy Award, BAFTA en Golden Globe

hmm, dan begin ik maar eens aan m'n schoen. 'K vond Kingsley toch echt stukken overtuigender dan bovenstaande twee. Maar goed, de meerderheid bepaalt, dus daar heb ik me maar bij neer te leggen.

chevy93

• 12753 berichten
  • 1323 stemmen

Mooie eindlijst, hoewel de dominantie van Requiem wel erg groot is en de score van Gladiator had natuurlijk moeten winnen.

Film Pegasus schreef:

Gladiator: Academy Award, BAFTA, Golden Globe en staat hoogste uit

Memento: hoogste film uit 2000 in de top 250 (nr 34)

Foutje?

Memento is 69e, Requiem for a Dream is 34e, maar zelfs Snatch staat nog hoger (33e). En ook Amores Perros is nog 49e.

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

chevy93 schreef:

Mooie eindlijst, hoewel de dominantie van Requiem wel erg groot is en de score van Gladiator had natuurlijk moeten winnen.

(quote)
Foutje?

Memento is 69e, Requiem for a Dream is 34e, maar zelfs Snatch staat nog hoger (33e). En ook Amores Perros is nog 49e.

Gladiator staat als hoogste uit 2000 op nr 16 op moviemeter

Memento staat als hoogst uit 2000 op nr 34 op IMDb

daar ligt het foutje

MatthijsGr00t

• 14031 berichten
  • 1342 stemmen

Leuke eindlijst waar ik in de rubrieken niet-engelstalige film en Benelux wel een aantal tips uit kan halen Alleen jammer van de dominantie van Requiem for a Dream.

Op naar 2001?

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

SCRIPT: Requiem for a dream (screenplay van Darren Aronofsky naar het gelijknamige boek van Hubert Selby Jr.

Werkelijk, stonden er veel letters op papier?

Verder had ik misschien toch moeten inzenden, zodat Amorres Perros in zijn eentje had gewonnen, maar ik vond het jaar 2000 niet echt boeiend of relevant. Had liever awards over het eerste decenium gezien (2000/1-2010). Daarbij was het ook wel duidelijk dat RFAD alles zou winnen.

AHWA

• 16922 berichten
  • 1293 stemmen

En Snatch. had eigenlijk alles moeten winnen uiteraard.

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Enkele titels die meerdere keren werden geselecteer maar naast de boot vielen zijn oa Seom, Billy Elliot, Monday, Finding Forrester, Sanger fran andra vaningen, High Fidelity, Memento en Code Inconnu.

In 't weekend bereid ik alvast het volgende jaar voor. Hopelijk is er meer gevarieerd materiaal te vinden in 2001.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Film Pegasus schreef:

In 't weekend bereid ik alvast het volgende jaar voor. Hopelijk is er meer gevarieerd materiaal te vinden in 2001.

Goede films zat, maar ik vrees dat LOTR: The Fellowship of the Rings een grote kans zal maken om te gaan winnen. Ik hoop van niet natuurlijk. De films van de LOTR trilogie behoren voor mij tot de meest overschatte films van de huidige eeuw.

Wel tevreden met de winnaar Requiem for a Dream voor MA 2000, hoewel dat onmogelijk een verrassing kan heten.

Inland Rabbit

• 3286 berichten
  • 2159 stemmen

Misschien doe ik de volgende editie ook wel mee. Leuk topic.

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Hou dan zeker dit topic in het oog: MM Awards algemeen topic

chevy93

• 12753 berichten
  • 1323 stemmen

Week is voorbij.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.