menu

Film / Toplijsten en favorieten / "schaduw" top-10

zoeken in:
Les Godelureaux hebben we iig samen

Lijstjes, altijd leuk, hoewel er hier vooral usual suspects (users nog meer dan films) langs zullen komen. Hoewel bij de medestemmers (medestanders) veel onbekende namen. Volop kansen voor jullie zou ik zeggen. Ik had net mijn hele wensenlijst aangepast naar aanleiding van de juweeltjes. Kan ik opnieuw beginnen. Bedankt hoor!

Het is nogal arbeidsintensief. Ik heb 2 stemmen even overgeslagen. Ik kom op 25 titels die ikzelf minimaal een 4.0* gaf. Eén titel wil ik jullie niet onthouden: Verhängnis (1994) van Fred Kelemen. Ook gezien door menetekel. Er is een Duitse VHS, zag m zelf in NFM, tijdens Argus-retro. Ik denk dat EYE nog een kopie heeft - de film heeft destijds een release gehad in Nederland.

Ergo: 3 Stemmen, mijn Top 10 (totaal 17 titels die ik 4.0* of meer geef)

01. Shan Zhong Zhuan Qi / Legend of the Mountain – King Hu
Gezien op IFFR in het Wuxia programma – er is geloof ik ook een Aziatische DVD, deze zit niet in die uitstekende Duitse King Hu reeks volgens mij)
Eigen stem 4.5* / medestanders: straka en [email protected] / gemiddelde 3.83*

Adembenemende thematiek. Althans: ik werd overrompeld door de zen-boeddhistische toon die King Hu hier met zijn martial arts wist te vervlechten. Dat doet hij vaker, maar hier werd het bijna een transcedente kijk ervaring.

02. Qing Chun Ji / Sacrificed Youth – Zhang Nuanxin
Gezien in NFM - was ook voorafgaand op IFFR in het themaprogramma 4e Generatie. - vast op 'DVD' in pindakaas-land
Eigen stem 4.5* / medestanders: starbright boy en Mug / gemiddelde 3.66*

De beste Chinese film aller tijden? Bij sb waren toen de verwachting overspannen geraakt vrees ik. Werd erg geraakt door de setting in dat bos/regenwoud.

03. Korol Lir / King Lear - Grigori Kozintsev
Gezien van VHS (Moskwood) – is ook op DVD van Moskwood
Eigen stem 4.0* / medestanders: tom en Spr77 / gemiddelde 3.83*

Een van de beste Shakespeare verfilmingen. Ik vond m veel beter dan ‘die andere’ Kozintsev.

04. Raghs-e-kakh / Dance of Dust - Abolfazl Jalili
Gezien op TV denk ik zondagmiddag NPS – was ook op IFFR in retro van Abolfazl Jalili
Eigen stem 4.0* / medestanders: mccharly en ags 50 / gemiddelde 3.66*

Kim van Kooten deed een gesproken recensie op VPRO TV en vond het niks, omdat ze het niet snapte, waarom wordt die jongen geslagen? waarom heeft hij geen ouders? waarom... BLEEEGH. Ik vind sindsdien Kim van Kooten niks. Schrijnend. Vredelijk goede film. Kaal, effectief en humaan.

05. Waga Koi wa Moenu/My Love Has Been Burning – Mizoguchi Kenji
Gezien in NFM tijdens Mizoguchi-retro – een van de Mizoguchis waarvan geen DVD is volgens mij
Eigen stem 4.0* / medestanders Poisonthewell en HenkMul / gemiddelde 3.66*

Overrompelend. Een van Mizoguchi’s beste.

06. Mizu no Naka no Hachigatsu / Fishes in August – Takahashi Yoshiro
Gezien op IFFR – DVD nooit in verdiept, vast niet.
Eigen stem 4.0* / “medestanders” Ingemar en titan / gemiddelde 2.66*

Inwisselbaar met veel andere kleine, dorpse Japanse coming-of-age films, maar dit was een van de eerste die ik zag en vond ik heerlijk

07. O Princípio da Incerteza – Manoel de Oliveira
Gezien op IFFR – Er is vast een Franse DVD of een DVD op dat ene dure label dat nauwelijks te vinden is (zie opmerking The Party bij beavis)
Eigen stem 4.0* - medestanders Querelle (uiteraard) en zazdarovje / gemiddelde 3.83*

Ik zag van de week een stukje over Brazilië (duh) en die Portugese sfeer deed me terugdenken aan die film van dit jaar op IFFR (die beavis zo goed vond – titel is even weg) én aan Oliveira. En bij Oliveira denk ik het liefst aan deze film. Zijn beste.

08. The Sterile Cuckoo – Alan J. Pakula
Gezien op TV - Olive (wie anders - wat een top label is dat!) heeft recent de DVD gereleased
Eigen stem 4.0* / Medestanders: stinissen en draai285 / gemiddelde 3.33*

Liza Minnelli vind ik gewoon top, en dit is zo’n kwetsbaar tuttenfilmpje en bovendien wat anders dan al die “verantwoorde” IFFR films in dit lijstje.

09. Osobennosti Natsionalnoy Okhoty / Peculiarities of the National Hunt - Aleksandr Rogozhkin
Gezien op IFFR - is uit op DVD in Rusland, weet even niks over subs (dat wisselt per uitgave)
Eigen stem 4.0* / medestanders volam en neotjo (beiden nooit van gehoord)/ gemiddelde 3.83*

Onbedaarlijk gelachen. Rogozhkin is bij mij een grotere held dan Balabanov (beetje vergelijkbare regisseurs vind ik)

10. Eien no Hito / Immortal Love - Kinoshita Keisuke
Gezien op DVD, is uit op het Oostenrijkse label (Duitse subs)
Eigen stem 4.0* / medestanders: Koenr en _fal / gemiddelde 3.5*

Zie mijn stukje aldaar. Ik vond ‘m gewoon erg tof.

Overige titels – ook allemaal bijzonder en enkele hebben al stemmen van Verhoeven, beavis, ...:
Autoku no Sakae / Prosperities of Vice - Jissoji Akio (op DVD, Mondo Macabro R0)
Ben o Degilim – Tayfun Pirselimoglu (gezien op IFFR 2014)
Cama Adentro – Jorge Gaggero (gezien op LAFF, DVD geen idee)
Dramma della Gelosia – Ettore Scola (gezien op TV, DVD geen idee)
Ich bin ein Elefant, Madame – Peter Zadek (gezien op DVD – uit in Duitsland zonder subs)
Okami to Buta to Ningen – Imamura Shohei (gezien in NFM bij Imamura-retro, zijn DVD’s van R1 en R2)
Uvlechniya – Kira Muratova (gezien van Ruscico DVD, met subs)

5) is wel uit op DVD, maar voor (Engelse) subs moet je toch weer bij de fans zijn
Coffret Mizoguchi (Les Années 40) - DVD - Kenji Mizoguchi - potemkine.fr
zo jammer van al die mooie Franse releases op het gebied van de Japanse cinema...

9) is dat die Russische comedy serie waarbij in één van de delen ook Nederland aangedaan wordt??
heb er nog niets van gezien, maar moet wel erg Russisch en erg komisch zijn, was destijds in Rusland enorm populair...

O ja, de Fransen.

Over Rogozhkin, deze is met Finnen (en deels in Finland?) Het zijn zeer groteske, beetje boertige komedies. Zijn er inderdaad meer van. Er gaat er ook eentje over vissen. Misschien is die in Nederland ja.

Dat boertige lijkt me wel heel anders dan Balabanov's stijl en is de reden dat ik er zelf niet achteraan gegaan ben (al ben ik wel weer heel benieuwd naar Checkist en Karaul die volgens mij een pak duisterder en inderdaad Balabanov achtig zijn). Op "Ruskino" vorig jaar in EYE heb ik 'het Nederlandse fragment' gezien, maar ben vergeten te onthouden welke film het was

De film van de Oliveira ga ik naar opzoek, heb wel weer zin in iets van em te zien. De Franse DVD schijnt Engelse subs te hebben, maar gaat momenteel weer eens voor een typische Amazon prijs van 80+ euro. Ik zie ook nog een Italiaanse en Spaanse DVD zonder subs.... waarom heb ik die box van zijn werk gewoon niet in de collectie!?!?! ...geld, blijft een probleem...

Als je Blind Man's Bluff van Balabanov ziet dan weet je wat ik bedoel. Dat soort werk. Vond Stoker ook behoorlijk 'plat' bij vlagen - werkte ook fantastisch. Rogozhkin maakt ook films met een serieuzere toon, oorlog, literair en 'boertige' komedies. Guy Ritchie vind ik ook boertig. Misschien ligt het ook een beetje aan hoe iedereen die term opvat.

Ik houd het erop dat "hilarische" komedies over overmatig alcoholgebruik mij heel erg Russisch (en Fins) lijkt, maar dat ik hun fysieke gevoel voor humor niet zo deel wat dat betreft

Hmm, zie bij gebruiker Timmienoelie een totaal onbekende regisseur genoemd. Namelijk Frank V. Ross. Dat kan wat zijn. Joe Swanberg is nog steeds blanco bij mij. Duvidha zou ik heel graag willen zien, Separation lijkt me heel intrigerend en Qing Chun Ji / Sacrificed Youth heb ik ook genoteerd. Films die zich in bossen afspelen hebben sowiezo mijn interesse.

Her en der wel wat van gezien maar niet op gestemd. Al Primo Soffio di Vento, Landscape Suicide, Easy Rider, Guns of the Trees, Nathalie Granger en Història de la Meva Mort om eens wat te noemen. Vooral die Italiaan moeten meer mensen gaan zien! En de eerste kennismaking met Duras beviel me ook uitstekend. Uit op DVD in Frankrijk.

Closed Vision, Ladoni / Palms, Bestiaire en Korol Lir / King Lear heb ik op DVD liggen.

Mug
Een top 12-je, uitgegaan van maximaal 3 stemmen, en minimaal een 4,0* waardering van mijn zijde. Sterker nog, allemaal 4* m.u.v. de nummer 1 positie (4,5*)

1. Hassel - Privatspanarna (2012)
Lees aldaar mijn bijdrage. Hilarisch. Gemiddelde slechts 3,16*, medestemmers: Goodfella en Bluejudaskiss.
Uit op dvd blijkbaar in Zweden met Engelse + Franse ondertiteling. Toe maar.

2. Segreti di Stato (2003)
Was te zien op het IFFR van 2009, toen regisseur Paolo Benvenuti in focus was. Extreem klassiek rechtbankdrama / speurneuzendrama. Een tikkeltje beter dan Salvatore Giuliano (1962) zelfs. Medestemmer onze Italiaanse vriend zazdarovje.
Uit op dvd in Italië met waarempel Engelse ondertiteling!

3. Gostanza da Libbiano (2000)
Nog een Benvenuti film. Wederom extreem klassiek, nu in zwart-wit w.b. een heksenproces in de MIddeleeuwen. Indrukwekkend. Medestemmer Kibabu.
Geen dvd-uitgave kunnen vinden.

4. In Your Dreams (1997)
Zeer goed tv-rechtbank-drama die alle Law & Order afleveringen overbodig maken. Medestemmer is kos. Hopelijk dat de BBC 'm nog eens uitzendt...
Ook geen dvd-uitgave bekend...

5. Uzumasa Jacopetti (2013)
Afgelopen jaar gezien tijdens Camera Japan, en lees m'n bijdrage bij de film. Biosguru heeft 'm ook gezien, whoehoe.
Dvd-uitgave zal er denk ik wel komen, later... of hij is er al in Japan. Mijn kennis van de Japanse tekens is nou niet je van het!

6. Babamin Sesi (2011)
Een van de Tigers in 2012, lees m'n bijdrage bij de film. DaveV en valentino zagen de prent ook. Laatstgenoemde vond hem blijkbaar ook goed.
Uitgebracht op dvd, blijkbaar zonder ondertiteling. Film heeft nog wel een beperkte arthouse-release gehad in Duitsland, dus wellicht in de toekomst een Duitse dvd-uitgave.

Bij deze film schreef ik al dat het stiekem een documentaire was. Mug zou Mug niet zijn, als de rest van de lijst bestaat uit documentaires. Ik blijf er niet al te lang bij stil staan.

7. Profils Paysans: L'Approche (2001)
Deel 1 van Depardons boeren-trilogie. Medestemmers Darbie en Verhoeven (ook allemaal 4*). Uitgebracht op dvd, aangekocht door EYE (hele trilogie), maar of ze nu al zijn uitgebracht in NL...?

8. Videogramme einer Revolution (1992)
Zie mijn bijdrage aldaar. Ook gestemd door moviefreak#1 en gezien door Arnie.

9. Gan (2003)
10. Africa Unite (2008)
11. Maquilapolis (2006)
12. Achter Gesloten Ogen (2000)

Zie die hele Boeren-trilogie niet meer in Nederland uitgegeven worden. Die Zweed en Turk zou ik graag een keer willen zien. Komt hopelijk ooit nog een keer.

Dit keer ruim dertig stemmen met slechts drie stemmen. De volgende aanraders:

01. Spiritual Voices (1995) (Gebruikers Iketes en Barmy)
02. Profils Paysans: L'Approche (2001) (Gebruikers Mug en Darbie)
03. Memories Look at Me (2012) (Gebruikers Anna en Voskat78)
04. Taboor (2012) ( Gebruikers Tonke en Maximeschreurs)
05. Los Últimos Cristeros (2011) (Koenr en Feanaro surion)
06. Malaventura (2011) (Gebruikers Beavis en Starbright Boy)

Spiritual Voices is misschien wel Sokurov beste documentaire. Is in het buitenland gewoon op DVD uitgegeven maar de beeldkwaliteit is niet al te best. De rest is na mijn weten niet meer op een legale manier te zien. Typische IFFR-titels die buiten kleinere Filmfestivals om nooit meer uitgebracht worden. En het zal alleen maar toenemen. Heel, heel jammer.

starbright boy (moderator)
24 x 3 stemmen. Ik kom weer niet boven 3.5 uit. Daarvan heb ik er 5. En die noem ik hier.
1. Bronco Bullfrog (1969)
Brits sixties sociaal drama in docustijl, Stephan73 (4.0*) en Stinissen (2.0*) zijn de anderen. Op Bluray te krijgen in de UK (BFI)
2. Romeo, Julia a Tma (1960)
Tsjechoslowaaks neorealistisch oorlogsdrama uit 1960, beavis en The Eye zijn de andere stemmers, ook 3.5 voor beiden. Op DVD bij Second Run.
3. Big Boy (2011)
Filipijnse film waarin jeugdherinneringen worden voorgesteld als fragmentarische 8mm beelden, de andere stemmers zijn Verhoeven (3.0*) en Pelagatti (0.5*). Geen DVD.
4. Malaventura (2011)
Mexicaanse film vol symboliek over de laatste dag van een oudere man, andere stemmers zijn beavis en Verhoeven (beiden ook 3.5*). Geen DVD.
5. Mizu no Hana (2005)
Typisch Japans drama. Zorgvuldig, traag en minimalistisch. Er is een prijzige Japanse DVD zonder ondertiteling. Andere stemmers: Onderhond (3.0*) en Legan (3.0*)

Van de films die ik lager geef is Binglang (2006) verreweg het interessantst.

toch wel opvallend van die beetje lagere scores voor de minder geziene films. Gewoon een kwestie van veel verkeerde gokjes op festivals? Of scoor je bijvoorbeeld altijd aan de conservatieve kant bij afwezigheid van een referentiekader van andere stemmen? ...als dat überhaupt een rol speelt in je stemgedrag natuurlijk. Ik merk dat juist bij films die door heel veel mensen worden gezien er wel degelijk een soort van kuddegedrag in de puntentoekenning kan plaatsvinden

Jouw gemiddelde stem ligt 0.39* hoger dan de mijne geloof ik. Toch schat ik onze liefde en beleving voor film hetzelfde in. Ik heb het idee dat we daarin ook ongeveer een halve ster uit de pas lopen -d us een lage score hangt niet per se samen met een lage appreciatie, maar netto wel in een lage(re) sterwaardering op MoMe.

Ik loop soms met een hoge waardering bij gekke , kleine niche of cultfilms uit de pas, Jij toch beduidend vaker - ik heb recent wat Planet/Apes en Superman waarderingen gezien Dat is verder geen oordeel, maar lijkt zo in kale lijstjes best wel tot verschil. Ik kom in deze 2, 3 en 4 stemmen films ook weinig hoger dan 4.0* (maar wel veel 4.0* - veel goede films dus, maar niet extreem goed).

Dat kuddegedrag zie je inderdaad, maar ik heb over het algemeen al zo dat mensen hoog stemmen, maar die hebben een ander kader. Als mensen in besprekingen het woord matig gebruiken en ik dan 2.5* of 3.0* zie. 2.5* is bij mij nog een voldoende. Bij matig geef ik max. 1.5* ster

Dat is een andere discussie, SB geeft zelf aan dat hij de scores matig vind. Staat dus geheel los van de waarde die anderen aan hun/zijn sterren toekennen. Ikzelf ga vaak op avontuur wat betreft de onbekendere films en kom regelmatig héél mooi werk tegen, anderen menen dat films alleen goed zijn als er een brede consensus is en weinig gezien geeft daar het vooroordeel dat de film wel niet zo best zal zijn... Die kant wou ik meer uit... Plus natuurlijk gewoon het directe antwoord, waar ligt het bij SB aan?...Ik vermoed zelf de IFFR factor.

Nee toch - Waar staat dat van die magere scores dan? Ik zie het geloof ik niet of ik begrijp je verkeerd. Het kan toch zijn dat scores laag uitvallen, omdat andere 2.5* geven, maar toch voldoende (weliswaar geen topper). Dat effect duidde ik op - ik dacht dat jij dat bedoelde.

starbright boy schreef:
Ik heb er 14 en het niveau houdt niet meteen over. Ik haal er even de 5 films uit die ik een 3.5* geef en die de moeite wel waard zijn, zeker de bovenste twee.

starbright boy schreef:
24 x 3 stemmen. Ik kom weer niet boven 3.5 uit.

ik haalde het hier uit, maar wellicht begrijp ik het ook maar weer eens verkeerd

Je begrijpt me goed. Ik kom er zo even op terug. Ben met een post bezig om er eens naar te kijken.

Ah, de post ervoor, die had ik niet bekeken. 3.5* is toch best wel heel erg OK zou ik dan denken

Dat is ook zo. Maar op 24 films geen 4 sterren in een lijstje komt bij mij niet zo veel voor. Ik heb een beavis gemiddelde. 0,02* lager om precies te zijn. Standaarddeviatie is ook bijna hetzelfde (0,77 bij mij, 0,74 bij beavis). En verdeling van stemmen is ook niet zo anders (al geef ik veel makkelijker een 4, maar veel minder snel meer zo lijkt het).

Het heeft verschillende oorzaken denk ik. Ik heb minder films gezien dan een aantal anderen hier en als gevolg daarvan ook minder films als een van de weinigen gezien. Verder kijk ik nog altijd grotendeels op DVD en die films worden meer gezien. Veel van mijn "weinig stemmen-films" zijn inderdaad IFFR-films. Als ik iets heel goed vind op het IFFR maak ik ook nog weleens een beetje lawaai zodat meer mensen de film gaan zien (zoals Jultak Dongshi (2011) ). Dus die vallen dan ook weer weg.

Maar nu eens even kijken (met 3 stemmen nog steeds als voorbeeld naar de 19 films die ik 3.0* sterren of minder geef.
8x 3 sterren
7x 2.5*
3x 2.0*
1x 1.5*

Heel veel middenmoot en weinig uitschieters naar boven maar ook weinig films die echt niet goed waren (2 of minder zeg maar). Van die 19 films zag ik er maar liefst 11 op het IFFR. Eentje op een ander festival (Camera Japan), 4 op DVD en 2 op TV. Het is dus bij mij vooral een verkeerde IFFR-gokjes aangelegenheid.

Overigens zie ik nou dat het beter wordt bij de 4 stemmen. Daar kom ik zo op terug.

Vermoeden bevestigd
Als je meer in het ondergrondse circuit zou grasduinen, dan had je ook wel gemiddeld hoger scorende lijstjes in dit topic kunnen maken denk ik. Bij het IFFR kan het soms goed misgaan met de gokjes. De meerderheid van de aller slechtste films die ik ooit heb gezien komen van het IFFR maar uiteraard ook een behoorlijk aantal van de beste! mooi festival blijft het.

Nee een 4* is wel een fijne grens. Bij 1 en 2 stemmen scoor ik ook maar 4x 4.5* of 5.0* maar wel 262x 4.0* Bij mij is de overstap naar 4.5 en 5 heel groot. Maar 4.0* dat lukt wel ruimschoots, maar dat komt ook omdat ik wel significant meer heb gezien - maar ik ben dan ook veel ouder

Mochizuki Rokuro schreef:
Bij mij is de overstap naar 4.5 en 5 heel groot.

Bij mij ook. Ik heb dit jaar 151 films voor het eerst gezien en 2x een 4.5* gegeven (geen vijven nog) en ik denk wel zeker 30 x een 4. Nou geef ik ook maar heel weinig 0.5*, 1.0* en 1.5*. Ik zie bijna altijd nog wel wat positiefs geloof ik.

Vorig jaar had ik ineens 3 vijven, maar daarvoor had ik er in 2010, 2011 en 2012 geen. En ik heb weleens een jaar gehad waarin ik geen enkele oudere film heb gezien die hoger dan een 4 kwam.

Ik kan er nog een titel aan toevoegen na vandaag: Okraina (1933)

Stond al op het lijstje

Weer zo rond de dertig stemmen voor slechts vier stemmen. Wat de volgende vijf aanraders oplevert:

01. La Pasión de Michelangelo (2012) (Gebruikers Querelle, Mochizuki Rokuro en Wolfmanrene)
02. Wuyong / Useless (2007) (Gebruikers Zazdarovje, Jackie en Timmienoelie)
03. Fata Morgana (2013) (Gebruikers Beavis, BlueJudaskiss en Chuck Taylor)
04. Profils Paysans: Le Quotidien (2005) (Mug, Koekebakker en Darbie)
05. Sex in a Cold Climate (1998) (Gebruikers Galantje0012, Sneakers35 en Asmahan)

Na mijn weten is hiervan niets op DVD te krijgen. Onbegrijpelijk dat een La Pasión de Michelangelo geen distributeur of DVD-uitgave vind in Frankrijk, Engeland of Amerika. Duidelijk op het verkeerde Filmfestival 'gelanceerd'.

Nu zijn er wel twee vieren, aangevuld met de beste 3.5*-films kom ik dan tot deze top 5:

1. Ahasin Wetei (2009) (ook een stem van zazdarovje, Mochizuki Rokuro en Zavo)
2. De Kick (1983) (ook een stem van james_cameron, draai285 en stinissen)
3. P3ND3JO5 (2013) (ook een stem van Mochizuki Rukero, beavis en gillesdewinne)
4. Poznavaya Belyy Svet (1979) (ook een stem van beavis, The Eye en Querelle)
5. Primary (1960) (ook een stem van Moviefreak#1, Danuz en Airbakke)

Daarnaast nog 3 films met 3.5* , 5 met 3 sterren, 2 met 2.5*, een met 2 sterren en een met een 0.5* van mij.

Nummer 1 is een fraai anti-oorlogsdrama vol menselijkheid, natuurschoon en rituelen om door de dreiging te doorstaan, nummer 2 een docu die ik lang geleden zag maar me altijd is bijgebleven, nummer 3 een experimentele film van het IFFR (en als verhoeven bij is met zijn stemmen gaat deze naar 5) , nummer 4 een film uit het Muratova-retrospectief aldaar en nummer 5 een direct cinema pionier en invloedrijke documentaire die zomaar ineens op een digitale zender was (toen ik mijn pluspakket nog niet had opgezegd).

Voor zover is de nummer 1 niet op DVD (zijn debuut wèl trouwens), ook de nummer 2 (die ik ooit van een VHS zag en de nummer 3 ook niet. De nummer 4 wel maar volgens mij zonder Engelse subs. Het makkelijkst is de nummer 5, uit in de VS, los en in een boxset met andere films over Kennedy van Drew.

4.5*
Bleak Moments (1971) - Mike Leight komt gelijk binnen, gezien op import VHS
Frost (1997) - Wat zal ik zeggen... Ik probeer een import, was een TIger en eenmalig op een festival in Den Haag (waar ik m later inhaalde).
Melodiya Dlya Sharmanki (2009) - IFFR-retro

4.0*
Veel bijzondere en mooie titels, Verhoeven en starbright boy noemen er al 2, dus even 7 tips:
Baara (1978) - De start van mijn liefde voor Sisé
Ha-Chayim Al-Pi Agfa (1992) - vind ik nu vast vreselijk
Davandeh (1985) - Niet te vinden - topper uit Iran
Feng Jing (1999) - Tiger release (op VHS)
La Muerte de un Burócrata (1966) - Viva het LAFF 9RIP)
Operación Ogro (1979) - Geleend van Querelle, dus er is een DVD
Seduto alla Sua Destra (1968) Zurlini - te vinden?

En tot slot (als bonus) - die 'andere' King Hu
Kong Shan Ling Yu (1979) (Duitse DVD met Eng. subs - wel erg OOP)

O ja, en dan ook nog drie mooie Japanners:
Jigokuhen (1969) R2 DVD
Kamui no Ken (1985) Rintaro anime-held, R1 DVD
Yakuza Kannon: Iro Jingi (1973) - Heb een voorliefde voor Kumashiro R1 DVD

En omdat we nooit genoeg krijgen van Chinese cinema
Mei You Hang Biao De He Liu (1984) - IFFR 4e Generatie, mooie titel ook: "River Without Buoys"

Cissé, Naderi, Rintaro, Alea, Pontecorvo en Kelemen blanco. Mike Leigh voor Naked blanco. 4e Generatie Chinezen blanco. Ahasin Wetei / Between Two Worlds van Jayasundara wil ik ook nog graag zien. Ga wel even in een hoekje uithuilen ...

"de 4 stemmen films"

Inderdaad wel grappig om hier gewoon mee door te gaan, al wordt het op een gegeven moment wel een beetje een klus misschien.... Ik heb in totaal 187 van dergelijke titels, maar als ik mijn eigen stem op 4,5 - 5 zet komen er 6 erg mooie, en nog steeds te weinig geziene, tips boven drijven. Wederom op volgorde van MM-stemgemiddelde:

3,87 - Arcana (1972) Querelle, mayhemblik, menetekel
3,75 - Noir et Blanc (1986) Mochizuki Rokuro, wendyvortex, xangadix
3,75 - Ister, The (2004) alugana, Zero, Intruder
3,62 - Vecher Nakanune Ivana Kupala (1968) moviefreak#1, rensie32, Finisterra
3,50 - Peep "TV" Show (2004) draai285, Basz, dreadyx
3,12 - Jûsan-nin Renzoku Bôkôma (1978) Cellulord, Legan, -fal

Wat betreft de Japanners waren de stemmen dus duidelijk meer verdeeld... maar dat soort films zijn het ook wel.

Beschikbaarheid is beperkt. Peep "tv" Show heb ik op DVD in de kast (maar ook gezien op het IFFR), van Noir et Blanc de UK VHS. De anderen heb ik niet regulier kunnen vinden en zou zo uit mijn hoofd ook niet zeggen dat ze er zijn (anders had ik ze wel direct gekocht!!!)

nog even een tussenstand:

alleen mijn stem: 337 stuks - met als grootste tip: La Chouette Aveugle (1990)
+1 andere: 240 stuks - Peremena Uchasti (1987)
+2 andere: 219 films - River of Fundament (2014)
+3 andere: 187 stuks - Arcana (1972)
+4 andere: 135 stuks - La Commune (Paris, 1871) (2000) DVD
+5 andere: 149 stuks - Iyulskiy Dozhd (1966)
+6 andere: 144 stuks - Small Roads (2011)
+7 andere: 129 stuks - Loin du Vietnam (1967)
+8 andere: 88 stuks - Pociag (1959) DVD
+9 andere: 90 stuks - The Prime of Miss Jean Brodie(1969) DVD

totaal aantal films tot aan max tien stemmen: 1718
dat is met ruim 25% toch best een fors percentage van mijn totaal aantal stemmen!
sommige users zouden meer moeten stemmen wat mij betreft...

Gast
geplaatst: vandaag om 16:04 uur

geplaatst: vandaag om 16:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.