• 15.986 nieuwsartikelen
  • 179.041 films
  • 12.274 series
  • 34.084 seizoenen
  • 649.228 acteurs
  • 199.276 gebruikers
  • 9.390.296 stemmen

Toplijsten (centraal topic)

zoeken in:

titia

• 601 berichten
  • 1302 stemmen

hmm...ik stel vooral een vraag of iets er is, gewoon voor mijn eigen plezier. als jij dat niet accepteerd, prima, maar mijn vraag blijft staan!

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Het gaat niet om je vraag.

Het gaat erom dat je de geloofwaardigheid van anderen in twijfel trekt terwijl jij zelf ook 0,5* en 5* aan films geeft.

Ik geef persoonlijk altijd het aantal sterren waarvan ik vind dat de film dat waard is. Als dat toevallig 0,5* of 5* is, dan is dat maar zo.

titia

• 601 berichten
  • 1302 stemmen

ok, laat ik het anders formuleren dan

ik vraag me af of toplijsten er anders uit zouden zien, als je de meest extreme stemmen niet mee zou tellen. Dus als de laagste en hoogste waarderingen niet het gemiddelde zouden meetellen.

waarom vraag ik me dit af? tja, nieuwsgierigheid. zo filter je de echte pro en anti-stemmen weg.

ik vroeg me gewoon af wat dit zou doen, en of de toplijst er dan heel anders uit zou zien.

vind het wel jammer dat als ik zo'n vraag stel, dat vervolgens mijn stemgedrag ter discussie wordt gesteld. ik ben best tevreden met mijn manier van stemmen, er zijn verdomd weinig films die ik echt geweldig of waanzinng slecht vind, maar goed, ze zijn er wel.

GinolaEHV

• 2127 berichten
  • 2611 stemmen

Met de vraag zelf is helemaal niks mis.

Het is alleen raar dat je zegt dat je de waarderingen van anderen niet ter discussie stelt, terwijl je daarvoor schijnt te merken dat andere mensen niet zorgvuldig zijn met stemmen.

Mensen die vaak 0,5* of 5,0* toekennen, hoeven niet per se 'onzorgvuldiger' met hun stem om te gaan dan jij. Dat was het enige wat ik wil zeggen.

Bottleneck

• 8233 berichten
  • 2118 stemmen

titia schreef:

ok, laat ik het anders formuleren dan

ik vraag me af of toplijsten er anders uit zouden zien, als je de meest extreme stemmen niet mee zou tellen.

Ik denk dat het weinig zal uithalen. Als je de 0,5/1 en 5 weghaalt, dan krijg je een schaal van zeg 2 - 4, die óók weer twee uitersten heeft.

Bij de beste films heb je een oneveer dezelfde stemverdeling: relatief zeer weinig mensen die laag (t/m 2) stemmen, en relatief heel veel mensen die hoog stemmen (4 of 5). Kan ook niet anders om aan het hoge gemiddelde te komen.. Dus het weghalen van stemmen 0,5 en 1 zal denk ik niet veel uithalen.

Om erachter te komen kun je bij iedere topfilm kijken naar de standaardafwijking; hoe lager die is, hoe minder extreme stemmen.

----

Overigens jammer dat niemand reageert op m'n eerdere bericht dat The Green Mile zo sterk stijgt, vond het zelf wel apart

Film Pegasus (moderator films)

• 31163 berichten
  • 5455 stemmen

In principe heeft elke kans op die 'extreme stemmen'. Dus maakt het eigenlijk niet veel uit. Je zou wel kunnen zeggen dat veel bekeken films, films in de lijsten en gehypte films meer 'extreme stemmen' aantrekken dan anderen.

• 31163 berichten
  • 5455 stemmen

Bottleneck schreef:

Overigens jammer dat niemand reageert op m'n eerdere bericht dat The Green Mile zo sterk stijgt, vond het zelf wel apart

Laten we zeggen dat het wel een jammer evolutie is moet ik zeggen. De top 250 en vooral de top 10 is vooral een toplijst met de best gemiddelde film. De Lord of the ring films zijn totaal mijn ding niet, maar ik begrijp wel dat het mensen aanspreekt. Bij andere films vond ik dat ook wel normaal omdat ze ook bij wijze van spreken geboekt staan als klassiekers en zo sommige kijkers zich blijkbaar onbewust (psychologisch) verplicht voelen om die hoog te waarderen. Dat Shawshank redemption hoog staat is best eigenaardig eigenlijk, maar vooral bij The Green Mile heb ik me dat altijd afgevraagd waarom die zo'n hoge score krijgt.

De top 10 heeft ook stuk voor stuk een uitgebreidere verhaallijn (verschillende boekverfilmingen) wat beter in de markt ligt bij de gemiddelde filmkijker dan films die mikken op special effects, een mooie cinematografie, origineel camerawerk, gevoelsmatig acteerwerk, ...

wimnoot

• 3963 berichten
  • 3923 stemmen

Bottleneck schreef:

Ik weet niet of het al eerder is gedaan (teveel leeswerk en dit is redelijk wat typewerk ): ik heb de stemhistories van de eerste tien films uit de top 250 met elkaar vergeleken. Dan komt een opvallend feit naar voren:

The Green Mile is de enige film waarbij de gemiddelde score vrijwel iedere maand is toegenomen.

Sinds de start van de meting in 2002 is de gemiddelde score gestegen van 4 naar 4,3 nu. Dat lijkt weinig, maar op duizenden stemmen en een schaal van 1 tot 5 is dat veel. Als die trend zo doorzet, staat TGM over 3 jaar op nummer 1.

Voor alle andere films in de top 10 is ofwel sprake van een gelijkblijvende score, of van een dalende score. Alleen voor Shawshank Redemption is pas het afgelopen jaar de waardering toegenomen.

Waarom wordt juist The Green Mile (TGM) in de loop der tijd steeds hoger gewaardeerd door stemmers?

Een aantal dingen kunnen denk ik weggestreept worden:

Aantal keer dat de film op tv is verschenen

Er zijn wel verschillen daarin tussen de films in de top 10, maar TGM is niet vaker op t.v. geweest en dus niet vaker voor een breder publiek zichtbaar.

Toegankelijkheid op dvd

Hier heb ik geen gegevens van, maar het lijkt me dat TGM niet makkelijker verkrijgbaar is geweest dan bijv. The Godfather. Denk dat dit sowieso niet zo'n grote rol speelt i.v.m. downloaden.

Introductie van de film

in de top 10 zitten films van tussen de jaren 70 en 2003. Naast TGM zijn er nog 4 films vanaf de jaren 90. Introductiejaar lijkt dus ook geen rol te spelen. Wat je wel ziet is dat direct na introductie de gemiddelde score het hoogst is omdat dan de grootste geinteresseerden gaan kijken, en dan vervolgens gelijk blijft, behalve dus bij TGM.

Genre

De top 10 wordt gedomineerd door misdaadfilms (4 stuks) en laat ik maar zeggen dramafilms zoals TGM (4 stuks). Alleen LotR en Once upon a time springen een beetje uit de toon. Het lijkt dus ook niet zo dat het genre 'drama' veel populairder is geworden in de loop der tijd.

Achtergrond van stemmers

De achtergrond van de stemmers is me ook niet bekend, maar ik denk dat hier ergens een indirecte oorzaak ligt. Sinds 2002 zal de samenstelling van de websitebezoekers vast wel veranderd zijn. Zeven jaar geleden zaten naar verhouding meer tieners, twintigers en dertigers op internet dan nu. Ook het aantal vrouwen online is denk ik toegenomen, maar met name het aantal ouderen, misschien ook op MM.

Kan het zo zijn dat vooral ouderen, oftewel de "nieuwe" stemmers, TGM beter waarderen dan de overige 9 films? Ligt in eerste instantie niet voor de hand, want zij zijn namelijk vooral bekend met de oude films in de top 10. Maar dat zijn wel weer een paar misdaadfilms, dus zou kunnen dat leeftijd een rol speelt.

Zouden vrouwen dan TGM beter waarderen dan mannen? Zou kunnen, een toename van vrouwen verklaart ook de daling van de scores van de misdaadfilms, als ik aanneem dat vrouwen die over het algemeen minder leuk vinden. Maar dan blijft het wel gek dat de andere dramafilms niet zijn gestegen, m.u.v. Shawshank een beetje.

Wat maakt TGM dan anders, dat vrouwen het misschien beter waarderen?

Misschien is dat het sprookjesachtige, het moraal, de emoties van die film.

Hiermee wil ik natuurlijk niet seksistisch zijn ik heb TGM zelf ook hoog staan

Goed, wil je dit zeker weten, zijn daar prima statistische methoden voor, maar ik ben wel benieuwd naar andere ideeën.

Echt een mooi stukje bottleneck en ik ben ook zeer benieuwd naar een eventuele uitkomst.

Zelf denk ik dat je met de laatste twee punten het meest in de buurt komt. TGM is een film die een meest breed publiek aanspreekt en als je dus steeds meer vrouwen en ouderen als stemmers krijgt worden de wat meer mannenfilms(misdaad/maffia) verdrongen.

Mannen geven denk ik TGM geen slechte score's(terwijl ze dat bij romantische comedy's wel doen) en vrouwen geven TGM ook geen slecht cijfer(wat ze bij misdaad maffia mischien wel doen) wat dus tot een gemiddelde hoge score leidt.

Een eerlijke top lijst zou dus eigenlijk uit evenveel mannen als vrouwen moeten bestaan, en evenveel oudere als jongeren voor een eerlijke uitkomst.

Maar of de uitkomst dan verandert weet ik niet.

Ik ben geneigt te zeggen van niet, omdat TGM een film is zonder al te grof taalgebruik, sexscene's of geweld. De thematiek en verhaallijn spreekt gewoon veel mensen aan.

edit: ik heb het hele verhaal gequote zodat iedereen het nog een keer kan lezen.

Bottleneck

• 8233 berichten
  • 2118 stemmen

Film Pegasus schreef:

De top 10 heeft ook stuk voor stuk een uitgebreidere verhaallijn (verschillende boekverfilmingen) wat beter in de markt ligt bij de gemiddelde filmkijker dan films die mikken op special effects, een mooie cinematografie, origineel camerawerk, gevoelsmatig acteerwerk, ...

Inderdaad, misschien is de top tien wel een combinatie van al die dingen die je noemt, waar minder gewaardeerde films het meer moeten hebben van een of een paar daarvan, of niet voor de bioscoop/commercie zijn gemaakt. Alleen ging mijn stuk meer om dat alleen the Green Mile van de top 10 aan het stijgen is en de rest niet. Grappig dat je Shawshank Redemption noemt, ik vind die ook behoorlijk overgewaardeerd, maar misschien moet ik die weer eens opnieuw kijken..was lang geleden

wimnoot schreef:

Een eerlijke top lijst zou dus eigenlijk uit evenveel mannen als vrouwen moeten bestaan, en evenveel oudere als jongeren voor een eerlijke uitkomst....

Maar of de uitkomst dan verandert weet ik niet.

Bedankt Wimnoot, goed punt...

Het meest eerlijk is te corrigeren naar vrouw-man en leeftijd, ik bedoel, man/vrouw is fifty-fifty, maar hier op Moviemeter zal dat denk ik wel anders zijn, 70/30 ofzo? Geen idee eigenlijk. Dat gaat wel ver, maar het zou de gemiddelde stemmen meer waarheidsgetrouw maken.

maxcomthrilla

• 15580 berichten
  • 2855 stemmen

Vandaag veroverden zowel The Bourne Ultimatum als Le Scaphandre et Papillon een behoorlijke plaats in de top 250. Zeker terecht naar mijn mening. Control, Trade en Earth volgen nog dit najaar.

Nog mooier is dat Mysterious Skin en C.R.A.Z.Y de onderste regionen van de top 250 weer zijn binnengedrongen.

Minotaures

• 7810 berichten
  • 2543 stemmen

Bij Apocalypto (2006):

Yesss! Uit de top-250!

clockwork72

• 2784 berichten
  • 1749 stemmen

Bij Blade Runner (1982):

Hij is ALWEER uit de top 250..

AC1

• 5775 berichten
  • 909 stemmen

Och, dat is maar één onbeduidend lijstje.

clockwork72

• 2784 berichten
  • 1749 stemmen

inderdaad er klopt geen bal van die lijst.

TragieStar.*

• 3473 berichten
  • 1639 stemmen

Minotaures schreef:

Bij Apocalypto (2006):

Yesss! Uit de top-250!

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

Totale zaadlijst.. voor degenen die wél iets met interessante lijstjes hebben:

http://www.theyshootpictures.com/gf1000_top100films26-50.htm

Kijk, hier staat Blade Runner gewoon binnen de top50, zoals met fatsoenlijke lijst hoort, net zoals in deze:

100 Greatest Films - filmsite.org

En zo nog wel zo'n 100 belangrijke lijsten uit de filmkranten en boeken.. MoMe is veel meer een momentopname, van wat recentelijk even hot was/is..

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

C.R.A.Z.Y en Mysterious Skin er o.a. voor in de plaats, kwaliteit gaat dus omhoog.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12876 stemmen

orbit schreef:

MoMe is veel meer een momentopname, van wat recentelijk even hot was/is..

Beter dan een lijst van wat ooit hot was. Wat een opavoer die linkjes.

• 31163 berichten
  • 5455 stemmen

Als je lang genoeg zoekt, vind je altijd wel een lijstje waar je favoriete film(s) in staan. Kwestie van wie de lijst samengesteld heeft.

fappie

• 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Moviemeter geeft over het algemeen wel een goed beeld. Alleen is meer dan de helft van Nederland geen lid van deze site .

timbo_

• 13116 berichten
  • 3874 stemmen

orbit schreef:

MoMe is veel meer een momentopname, van wat recentelijk even hot was/is..

Op zich raar aangezien films pas twee jaar na uitkomen in de toplijst mogen verschijnen.

timbo_

• 13116 berichten
  • 3874 stemmen

fappie schreef:

Alleen is meer dan de helft van Nederland geen lid van deze site .

Dat is nog wel heel erg zwak uitgedrukt met een schamele 100.000 gebruikers.

• 31163 berichten
  • 5455 stemmen

timbo_ schreef:

(quote)

Waarvan nog eens een hoop Vlamingen.

fappie

• 2688 berichten
  • 2005 stemmen

timbo_ schreef:

(quote)

Haha, daar heb je gelijk in. Het maakt verder niet zoveel uit, want ik ben het meestal wel eens met het gemiddelde dat voor een film gegeven wordt.

moviefreak#1

• 14390 berichten
  • 25173 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Beter dan een lijst van wat ooit hot was. Wat een opavoer die linkjes.

Een lijst met The Green Mile als vierde beste film ooit gemaakt is natuurlijk veel beter.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12876 stemmen

Laten we de Top 250 gaan beoordelen op de positie van 1 film ...

Alsof een lijst met Citizen Kane op 1 werkelijk meerwaarde heeft.

AddictedToMovies

• 1780 berichten
  • 0 stemmen

Hoe werkt het IMDb systeem eigenlijk? Barry Lyndon heeft bijvoorbeeld een gemiddelde van 8.1 en genoeg stemmen als je het vergelijkt met andere films. Waarom staat die er dan niet in?

Observator

• 18281 berichten
  • 3579 stemmen

Barry heeft aangegeven niet in toplijsten vermeld te willen worden. Stukje privacy.

AddictedToMovies

• 1780 berichten
  • 0 stemmen

Observator

• 18281 berichten
  • 3579 stemmen

Sinds die reality-serie kon hij niet meer fatsoenlijk over straat zonder herkend te worden. Zou ook aan z'n pruik kunnen liggen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.