- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Wauw, de Oscars hebben zich voor de verandering eens te buiten gedaan aan heuse verrassingen. Misschien niets compleet buitenaards, maar er zijn meer opmerkelijke toevoegingen en absenties in dan normaal. Geen The Lego Movie is nog wel het meest opvallend, al komt Cottilard wel dicht in de buurt. Die was bij de voorspellingen al lang en breed van de radar gevallen. Mij hoor je niet klagen, dat was mijn favoriete acteerprestatie van het jaar. Bennett Miller wel bij regie, maar Foxcatcher niet bij Beste Film, iets wat dacht dat nooit meer zou voorkomen sinds het aantal Beste Film nominaties is toegenomen. Dat hij Wes Anderson vervangt in plaats van Tyldum is nog vreemder. En de Academy houdt niet alleen méér van American Sniper dan ik had verwacht, ze lijken ook nog eens doller te zijn op Bradley Cooper dan iedere andere award, want ze nomineren hem nou al voor de derde keer op rij.
De grote missers, naast Lego, zijn Gone Girl, Selma (ondanks de nominatie Beste Film) en Nighcrawler. Die laatste lijkt een simpele kwestie te zijn van dat het niet de smaak is van de Academy, maar achter Selma en Gone Girl zit wellicht meer. David Fincher heeft pertinent geweigerd enige campagne te voeren voor de film. Het is moeilijk om te zeggen of dit invloed heeft gehad op de uitslag (de film is immers door meer mensen gezien dan enkele andere genomineerde), maar boze tongen beweren van wel. Selma daarentegen schijnt echt een zooitje gemaakt te hebben van de campagne, met beperkte screeners, waarop zelfs nog onaffe cuts van de film stonden in sommige gevallen. Daarnaast is er ook een controverse ontstaan over de portrettering van Lyndon B. Johnson. Het is echter koffiedik kijken in hoeverre dit bijgedragen heeft aan de prestaties bij de Oscars.
Er zijn drie verrassingen waar ik enorm blij mee ben: Cottilard, The Tale of Princess Kaguya, de montage van Whiplash en de nominatie voor Dick Pope bij Mr. Turner (al werd die al wel redelijk vaak voorspeld). Moet nog altijd vijf van de Best Pictures zien, maar die zijn allemaal net uit of komen nog voor de uitreiking. Ik verwacht bijzonder weinig van The Theory of Everything, denk dat The Imitation Game, Selma en American Sniper onderhoudend maar niet bijzonder zullen zijn en heb hoge verwachtingen van Birdman (en ook wel enigszins van Foxcatcher). De drie die ik zag, The Grand Budapest Hotel, Whiplash en Boyhood, kregen allemaal vier sterren van mij, met die eerste als persoonlijke favoriet. Ik vermoed wel dat ik op Birdman na daarmee ook meteen de echt interessante titels gehad heb. Selma wordt door veel Amerikaanse critici als een enorm groots werk bestempeld, maar komt zo op mij nogal conventioneel over. We zullen zien.
Iemand die me kan uitleggen hoe het komt dat een film als 'Interstellar' maar aan 5 'minder' Oscar-nominaties komt? Persoonlijk mijn favoriete film van vorig jaar en als ik zo kijk naar IMDB en deze site heeft de film toch een enorm draagvlak. Hij valt te vergelijken met Gravity (7 Oscars gewonnen), maar die film is toch minder breed gedragen (zie nogmaals IMDB en deze site) maar scoort blijkbaar wel beter.
Interstellar is niet in de breedte zo goed ontvangen als je zou denken. Op IMDb (en MovieMeter) vind je toevallig net het juiste publiek voor de film, maar elders is hij ook even vaak zeer koel ontvangen. Er waren enthousiaste kritieken, maar veel critici waren gematigd enthousiast of zelfs teleurgesteld, iets wat uiteindelijk ook lijkt te gelden voor de jury van de Oscars. Ik vind het ontvangst van Interstellar zelf een beetje vreemd. Aan de ene kant zie je inderdaad die brede omarming door het grote publiek (film van het jaar op MovieMeter zelfs), maar als ik het vergelijk met de alles overrompelende hype die The Dark Knight en Inception hadden dan voelt Interstellar qua ontvangst nietiger aan. Alsof mensen zeggen: "Ja, dit is een hele goede film" en het vervolgens toch maar snel over iets anders hebben. Gek genoeg vat dit ook mijn half-enthousiaste en half-ambivalente reactie op Interstellar samen, al was dat ook al het geval bij Inception.
Edit: Zie net dat American Sniper pas na de Oscaruitreikingen gaat draaien in Nederland. Ugh...
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Oscar voor de beste score zal wel naar The Theory of Everything gaan, al hoop ik stiekem dat Desplat 'm voor The Imitation Game pakt. Zimmer mag 'm ook wel, al ben ik bang dat zowel Zimmer als Desplat dus mispakken. Zo pakte John Williams in 2012 (uit mijn hoofd) ook mis toen hij genomineerd was voor zowel TinTin als War Horse. Twee nominaties zegt dus niet alles...
John Barry
-
- 3410 berichten
- 638 stemmen
Ik vind het jammer dat James Newton Howard geen Oscar nominatie heeft gehad voor zijn geweldige soundtrack voor de film Maleficent
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Heb je misschien een bron?
jffrfilms
-
- 22 berichten
- 1743 stemmen
Weet niet of ik deze vraag in de juiste forum stelt:
Waar worden de genomineerde Oscar films op gebaseerd?
Ik volg nu 3 jaar de oscars en probeer de nominaties altijd te kijken, er zitten echt wel pareltjes bij maar er zitten ook echt films bij waarvan ik denk: heb deze nominaties? Wat mij tot de volgende vraag komt: Er zijn toch betere films gemaakt in dat jaar?
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Weet niet of ik deze vraag in de juiste forum stelt:
Ik volg nu 3 jaar de oscars en probeer de nominaties altijd te kijken, er zitten echt wel pareltjes bij maar er zitten ook echt films bij waarvan ik denk: heb deze nominaties? Wat mij tot de volgende vraag komt: Er zijn toch betere films gemaakt in dat jaar?
Mee eens, voor een deel wordt dat toch bepaald door commercie, hypes, vriendjespolitiek, etc. De films gaan ook vaak opzettelijk voor de Oscars door (in de VS) pas tegen het eind van het jaar uit te komen, meestal worden dat soort films geselecteerd, waardoor films die eerder in het jaar zijn uitgekomen vaak vergeten worden. Die films gebruiken de Oscars ook als extra marketing voor hun film, zo zie je dat heel veel Oscargenomineerden nog steeds in de bioscoop draaien of precies rond deze tijd gaan draaien. Veel commercie dus.
jffrfilms
-
- 22 berichten
- 1743 stemmen
Ja dat is idd ook nog een puntje: de films van het begin van het jaar, zie je niks van. Meestal komen de Oscar nominaties in die week in de Nederlandse Bioscoop.
thnx voor je reactie
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Er gaat een heel stemproces aan vooraf. De jury bestaat uit mensen, allemaal werkzaam in de filmindustrie (dus geen critici of non-professionals) die door de Academy zijn uitgenodigd om deel te nemen. Dit zijn duizenden mensen, dus het is geen kleine groep. Voor de nominaties mag ieder lid een eigen nominatielijst inleveren en welke de meeste punten krijgen worden genomineerd. Wel is het zo dat voor iedere categorie alleen leden van die specifieke branche voor de nominatieronde mogen stemmen. Dat wil zeggen dat alleen acteurs op de acteercategorieën stemmen, scriptschrijvers op de scripts, regisseurs op de regisseurs, etc. Alleen Beste Film is een categorie waarop ieder lid mag stemmen.
Dat veel kanshebbende films later in het jaar uitkomen heeft wel iets te maken met de Oscars. Ze liggen dan goed in het geheugen. Echter, er zijn altijd maar relatief weinig die er in de bioscoop van profiteren, al helpt het wel om de film in de aandacht te houden. Tegen de tijd dat de Oscars uitgereikt worden (eind februari, begin maart), draaien de meeste al lang niet meer. Het is ook geen vaste regel; The Grand Budapest Hotel en Boyhood kregen veel nominaties, maar zijn ook nu al lang en breed uit de bioscopen.
Verder is het ietwat een spelletje om je film genomineerd te krijgen. Het heeft eerst te maken met ontvangst. Als de film geliefd is bij de critici, bij het publiek of, met name belangrijk, bij mensen in de filmbranche kan een studio (mits die flink geld heeft) besluiten om een heuse campagne op touw te zetten om de film in de herinnering van de juryleden te houden. Dit betekend vooral dat er in met name Los Angeles en New York een hoop feestjes, speciale vertoningen en interviews rond de bewuste film verschijnen, vooral in de maanden december en januari. Soms gaat het zelfs gepaard met lastercampagnes tegen sterke tegenstanders. The Weinstein Company is met name berucht om hun kunde om films genomineerd te krijgen. Dit jaar zitten ze achter The Imitation Game.
Het is allemaal absurd en grotendeels nauwelijks serieus te nemen, maar ik vind het altijd vermakelijk om te volgen.
Ja, maar de vraag is om welke films je het hebt. Meestal is iedereen het er wel mee eens dat een aantal films hun nominatie niet verdienen, maar om welke het dan precies gaat verschilt dan weer per persoon.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Oh oh, paniek voor Boyhood...!
De Oscars zijn net een tikkeltje spannender geworden.
Birdman wint PGA en SAG! Als het nu nog de DGA wint, is het een done deal voor Birdman.
Nu dat Redmayne ook nog onverwacht over Keaton won bij de SAG, heb ik geen idee meer wie Beste Acteur gaat winnen, maar het ziet er toch iets beter uit voor Redmayne momenteel en hij is bijna de gegarandeerde BAFTA winner. De race kan enkel nog leuker worden als Cumberbatch de BAFTA wint
.
Birdman zie ik wel niet Beste Film winnen zonder Beste Acteur voor Keaton. Maar Birdman heeft dan wel nog steeds het nadeel dat het zijn nominatie voor Beste Editing mist. Geen film sinds Ordinary People (1980) won zonder genomineerd te zijn voor Best Editing.
De DGA binnenkort zal veel duidelijk maken.
Boyhood vs. Birdman
Redmayne vs. Keaton
Kan echt beiden kanten op nu 
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Maar Birdman heeft dan wel nog steeds het nadeel dat het zijn nominatie voor Beste Editing mist. Geen film sinds Ordinary People (1980) won zonder genomineerd te zijn voor Best Editing.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Een overwinning voor beste cast gelijkstellen aan beste film vind ik altijd zo'n goedkoop trucje om de race voor Beste Film bij de Oscars spannender te laten lijken dan het is. Kom op, zelfs al stemmen er voornamelijk acteurs bij de Oscars, het is niet bepaald dezelfde prijs.
jffrfilms
-
- 22 berichten
- 1743 stemmen
bedankt voor de uitgebreide uitleg
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Winner: Amadeus (1984)
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Once Upon a Time in America als "snub" kiezen is wat flauw, aangezien die in 1984 (of 1985) nog alleen uitgebracht was in een flink ingekorte versie, die door zo'n beetje iedereen verguisd werd. De cut van ruim vier uur die een klassieker is geworden kwam pas later uit.
appelsenperen
-
- 7 berichten
- 84 stemmen
Weet er iemand een bioscoop in Brabant waar een Oscardag/weekend georganiseerd wordt waarin de genomineerde films achter elkaar gedraaid worden?
De filosoof
-
- 2451 berichten
- 1666 stemmen
Paar snelle conclusies: Veel Birdman, veel Boyhood, veel Grand Budapest Hotel, weinig Selma, geen Life Itself bij documentaire en geen Lucia de B.
Doorgaans ben ik het helemaal niet zo eens met de Oscars (qua beste film dan; van de rest heb ik nog minder verstand), maar dit jaar zit ik helemaal op één lijn met de critici/autoriteiten. Sterker nog, de films Birdman, Boyhood en The Grand Budapest Hotel acht ik niet alleen de beste films van 2014 maar sowieso alle drie behorende tot de allerbeste films die ik ooit heb gezien. De afgelopen jaren vond ik erg matig qua aanbod, maar 2014 vond ik een topjaar voor de film!
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Leuk ja hoe films als Boyhood, Birdman en Grand Budapest Hotel de absolute heersers zijn geworden dit seizoen en de 3 voorlopers, terwijl het toch vreemde eentjes zouden moeten zijn voor de Academy. 15 jaar geleden was dat ondenkbaar. Dan zouden zulke films als deze volledig genegeerd worden of het moeten stellen met 1 of 2 nominaties. En dan zou het allemaal draaien om typische oscar films als Theory of Everything en Imitation Game. Uitzonderlijk ook zijn Boyhood en Grand Budapest Hotel begin vorig jaar uitgekomen. Gebeurt toch zelden dat vroege releasefilms grote players worden.
Op dat vlak zijn de Oscars dus allemaal wel minder conservatief en inspirerender geworden, althans dit jaar. Zal misschien ook te maken hebben met de steeds groter wordende groep jonge mensen die deel beginnen uitmaken van de AMPAS? Hopelijk zetten ze deze trend verder de volgende jaren.
Maar dus..
Boyhood wint BAFTA, maar Birdman wint dan weer de belangrijkste (toch knoop door hakkende) DGA.
Ik heb echt geen idee meer wie gaat winnen
, en dat is misschien de eerste keer sinds ik dit ben beginnen volgen (sinds 2003). Zat er maar 1 keer naast toen Crash won in 2005, dacht dat het Brokeback Mountain ging zijn.
Dit jaar zal het een pure gok worden, ik weet het echt niet. Het zal voor me spannend zijn tot die envelop opengaat op oscarnight. Het kan echt letterlijk both ways gaan nu, en wat het ook wordt, nipt zal het zeker zijn. Alles wijst naar Birdman, maar toch voel ik ergens dat het alsnog Boyhood gaat worden.
mjk87 (moderator films)
-
- 14515 berichten
- 4513 stemmen
de 3 voorlopers, terwijl het toch vreemde eentjes zouden moeten zijn voor de Academy.
Kom nou toch, Boyhood is zo mainstream als maar mogelijk met alle clichés, melodramatiek en degelijkheid waar ze bij de Academy gek op zijn. Inzake die andere twee kan ik je volgen.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
[quote]mjk87 schreef:
Hmm ik weet het niet hoor. Nu lijkt dat misschien zo door zijn succes. Maar de film is zo indie als maar kan zijn, heeft amper een plot en er gebeurt vrijwel niets in zijn 3u.. Een erg bescheiden filmpje eigenlijk als je doorheen de hype kan kijken. Toch totaal niet typisch Oscarvoer als Theory of Everything en Imiation Game is wat ik bedoel. Dat de film zoveel belangrijke awards wint, ging denk ik voor iedereen, inclusief de makers ervan, ver boven zijn verwachtingen.
Kisje
-
- 970 berichten
- 1190 stemmen
Kom nou toch, Boyhood is zo mainstream als maar mogelijk met alle clichés, melodramatiek en degelijkheid waar ze bij de Academy gek op zijn. Inzake die andere twee kan ik je volgen.
mjk87 nagel op de kop! Het is indrukwekkend dat men een aantal personen gedurende x-aantal jaren filmen. Maar na het eerste anderhalf uur vond ik heel de film nogal bleh en kan ik niet begrijpen waarom er zoveel "fuss" rond gemaakt wordt. Genomineerd worden: oké. Winnaar: in mijn ogen niet.
Bon. Afwachten maar 
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Hmm ik weet het niet hoor. Nu lijkt dat misschien zo door zijn succes. Maar de film is zo indie als maar kan zijn, heeft amper een plot en er gebeurt vrijwel niets in zijn 3u.. Een erg bescheiden filmpje eigenlijk als je doorheen de hype kan kijken. Toch totaal niet typisch Oscarvoer als Theory of Everything en Imiation Game is wat ik bedoel. Dat de film zoveel belangrijke awards wint, ging denk ik voor iedereen, inclusief de makers ervan, ver boven zijn verwachtingen.
Boyhood is inderdaad niet zo bombastisch als de gemiddelde Oscar-genomineerde film, dat is waar: het indiegevoel spat er vanaf. Dat het zich daarentegen profileert als een epos en leunt op cliché's en stereotypen valt nauwelijks te ontkennen...
Ik kan me voorstellen dat Linklater zich meer op festivals als Berlijn, Venetië en Cannes richtte toen hij Boyhood maakte. Maar ja, het is toch echt meer voer voor de Academy...
Flavio
-
- 4893 berichten
- 5225 stemmen
Boyhood is inderdaad niet zo bombastisch als de gemiddelde Oscar-genomineerde film, dat is waar: het indiegevoel spat er vanaf. Dat het zich daarentegen profileert als een epos en leunt op cliché's en stereotypen valt nauwelijks te ontkennen....
Boyhood een epos? Allesbehalve, of je hebt een ander woordenboek dan ik. Leunt op clichés? Inmiddels lijkt alles wel een cliché. Dat is inmiddels net zo´n nikszeggende term als "pretentieus" of "respect".
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Inmiddels lijkt alles wel een cliché. Dat is inmiddels net zo´n nikszeggende term als "pretentieus" of "respect".
Flavio
-
- 4893 berichten
- 5225 stemmen
Ik bedoel te zeggen dat een film clichématig noemen een makkelijke manier is om met weinig woorden een film af te kraken. Ik vind het wel meevallen met die clichés in Boyhood. Natuurlijk, alles is op een gegeven moment al wel eens gedaan. Maar er zijn nu eenmaal een beperkte hoeveelheid geloofwaardige personages-situaties te bedenken dus dan wordt al snel iets een cliché.
Maar goed, deze discussie hoort eigenlijk onder Boyhood.
Dying Rose
-
- 1315 berichten
- 3419 stemmen
Interessant, zeker voor diegenen die nog bevestiging nodig hebben dat de Oscars om prestaties gaat:
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Interessant, zeker voor diegenen die nog bevestiging nodig hebben dat de Oscars om prestaties gaat:
Heel interessant inderdaad, ik denk wel dat een oscar véél meer oplevert dan hier vermeld wordt. Dat films in de bioscopen gaan draaien op het moment dat ze genomineerd worden doet de kans op winnen stijgen, maar is boven alles marketing voor de tig bioscoopkijkers die de oscargenomineerden in de bioscoop gaan zien. Ik weet zeker dat die films over de hele wereld veel meer bezocht worden en dus véél meer dan $3 miljoen extra opleveren.
Ook interessant trouwens om te zien dat oscargenomineerden een stuk hoger gewaardeerd worden. Volgens mij zit er een psychologisch aspect in waarbij mensen genomineerde films hoger waarderen, puur om te laten zien dat ze verstand van films hebben. Zonder oscarnominatie zouden die films een stuk slechter gewaardeerd worden. Geldt niet voor alle films natuurlijk, af en toe zitten er ook juweeltjes tussen.
Dying Rose
-
- 1315 berichten
- 3419 stemmen
Kan goed zijn. Ze zitten ook makkelijker in de top 250 als ik IMDb zo bekijk. Daar stoor ik me ook aan. Lijkt alsof de stemmers snel content zijn met een Oscar(genomineerde)film.
Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
Gaat er ook iemand de Oscars live kijken? Ik heb mazzel ik ga naar de Oscarnacht in Groningen. Nog 1 of 2 te gaan en ik heb igg alles gezien wat genomineerd is voor de 4 belangrijkste catergorieen. Niet echt een lolletje.
Ach ja, het is een beetje het Songfestival voor die andere fielen, de Cinefielen.
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Gaat er ook iemand de Oscars live kijken?
Ik kijk het al 8 jaar lang ieder jaar. De uitreikingen zijn over het algemeen niet echt bijzonder, maar heb wel een zwak voor de Oscars en alles eromheen, dus ik maak er elk jaar wel tijd voor vrij.
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
Mijn voorspellingen voor dit jaar
Definitieve Oscar Voorspellingen 2015, Wordt het Boyhood of Birdman? - Filmtakers