- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
mjk87 (moderator films)
-
- 14515 berichten
- 4513 stemmen
Op zich kan ik met de meeste wel leven en op een enkele verrassing na zal je er niet veel van af zitten. Alleen een Indiewire ziet in Selma nog een film met veel nominaties, wat best weleens kan.
Ik hoop vooral veel films die ik of al gezien heb, of films met veel nominaties die binnenkort nog uitkomen en waar ik toch wel heen ga. Scheelt me in februari weer om nog veel films te zien voor de uitreiking is geweest.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ava DuVernay niet eens in de top 5 van regie? Lijkt mij haast onmogelijk. Selma nog niet gezien, die pak ik donderdag maar lijkt me ook wel een zekerheid voor de top 5 van beste film. DuVernay's buzz is toch wel enorm.
mjk87 (moderator films)
-
- 14515 berichten
- 4513 stemmen
Ava DuVernay niet eens in de top 5 van regie? Lijkt mij haast onmogelijk. Selma nog niet gezien, die pak ik donderdag maar lijkt me ook wel een zekerheid voor de top 5 van beste film. DuVernay's buzz is toch wel enorm.
Jij zit in Amerika nu neem ik aan? Daar zal een eventuele buzz ongetwijfeld hoger zijn, alleen al vanwege het onderwerp dat ons Europeanen allicht iets minder aanspreekt. Naast dat Selma hier nog moet uitkomen heb ik er eigenlijk nog niets over gehoord, het is dat sommige voorspellingslijstjes de film en regie hoog plaatsen, anders had ik er nog steeds niets van vernomen.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Ook niets van gehoord, maar Selma heeft toch een aardig aantal nominaties/prijzen gekregen:
2014: Golden Globes: 4 Nominations including Best Picture - Drama
2014: National Board of Review (NBR): Freedom of Expression Award
2014: Los Angeles Film Critics: New Generation Award
2014: Independent Spirit Awards: 5 Nominations including Best Feature
2014: Satellite Awards: 4 Nominations including Best Picture
2014: American Film Institute (AFI): Top Ten Films
2014: Critics Choice Awards: 5 Nominations including Best Picture
2014: Chicago Film Critics: Nominated for Best Actor (David Oyelowo)
Lijkt me trouwens wel typisch zo'n onderwerp die bij de Oscars goed scoort.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Selma was bij de BAFTA nominaties toch genegeerd.
Hier in Europa is de buzz redelijk weg dacht ik.
IndieWire zal er niet veel naast zitten. Ik hoop effectief op een nominatie voor Miles Teller, omdat ik vond dat hij minstens zo goed en memorabel is als JK Simmons, zo niet beter.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
@, mjk87,Naomi Watts,
Ik dacht tot 2 weken geleden dat Selma een grote player ging zijn, zelfs de enige echte dreiging voor Boyhood. Maar de film heeft geen enkele nominatie gescoord bij PGA, WGA, SAG, ACE en BAFTA's.. Als we Oscar geschiedenis mogen geloven heeft de film nihil kans om nu nog een dreiging te vormen.
Nu, dit komt voornamelijk vooral door de Paramount distributie die het echt heeft gefucked voor Selma met een te late gehaaste release, ze hadden voor 2015 moeten gaan. Bijna niemand (maar de critics blijkbaar toch wel?) heeft hem gewoon gezien wat zijn afwezigheid zou kunnen verklaren, maar aangezien de Oscars laatste zijn, zou het wel nog kunnen verrassen en grote nominaties scoren als Oyelowo en Duvernay. Maar door al die andere award ceremonies te missen, is een enorme stamp waardoor de film nooit meer kan winnen. Maar ACE heeft hem bijvoorbeeld wel duidelijk gezien, en nog nooit won een film zonder daar genomineerd te zijn. De BAFTA's hebben hem ook met zekerheid gezien.
Zijn allemaal maar statistieken, maar toch.. Ik zie het voorlopig niet meer voor Selma.
Heb de film zelf nog niet gezien, maar had Paramount de film een seizoen 2015 release gegeven, misschien met een TIFF premiere, zodat het genoeg buzz kon opbouwen had de film inderdaad misschien wel eens een Best Picture en Beste Acteur winnaar kunnen zijn, als we de reviews mogen geloven. (98% op RT!)
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Jij zit in Amerika nu neem ik aan? Daar zal een eventuele buzz ongetwijfeld hoger zijn, alleen al vanwege het onderwerp dat ons Europeanen allicht iets minder aanspreekt. Naast dat Selma hier nog moet uitkomen heb ik er eigenlijk nog niets over gehoord, het is dat sommige voorspellingslijstjes de film en regie hoog plaatsen, anders had ik er nog steeds niets van vernomen.
Nog niet, vanaf woensdag. Al waren ze in de VS al lyrisch na de limited release maar dit weekend is het Selma's officiele openingsweekend. Ik verwacht wel een run. Ik snap dat er naar statistieken gekeken worden maar ik hang daar geen gewicht aan. Je puur baseren op statistieken lijkt mij niet al te effectief.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
@, mjk87,Naomi Watts,
Ik dacht tot 2 weken geleden dat Selma een grote player ging zijn, zelfs de enige echte dreiging voor Boyhood. Maar de film heeft geen enkele nominatie gescoord bij PGA, WGA, SAG, ACE en BAFTA's.. Als we Oscar geschiedenis mogen geloven heeft de film nihil kans om nu nog een dreiging te vormen.
Gewoonlijk wel, maar ditmaal ligt het iets anders. De Selma screeners en screenings waren te laat voor de gildes, waardoor ze de film niet zagen voor de nominatieprocedure. Andere organisaties, zoals de Golden Globes en enkele criticigroepen zagen hem wel op tijd en nomineren hem wel. Komt nog eens bij dat naar het schijnt Selma erg goed lijkt te vallen bij de uiteindelijke screenings voor Oscarstemmers. De film heeft zelfs de actualiteit mee, aangezien het onderwerp nogal in de picture staat met al die rassenspanningen in de VS de laatste tijd. Ik ben vrij zeker dat Selma het gaat redden; ik zou hem op plaats drie zetten zelfs, na Boyhood en Birdman. Ook regie en mannelijke hoofdrol lijken me zeer waarschijnlijk.
Ik zie dat je ook Steve Carrell voor Foxcatcher tweemaal plaatst, voor zowel hoofd- als bijrol. De studio pusht hem voor hoofdrol, dus als hij genomineerd wordt gebeurt het daar, ondanks de BAFTA's.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Je puur baseren op statistieken lijkt mij niet al te effectief.
Nee maar 8 kansen op 10 kan je gewoon toch wel de Oscar nominaties/uitkomst er wel mee voorspellen. Er zijn altijd wel uitzonderingen, dat zijn dan ook de verrassingen natuurlijk. Mijn lijst is dan ook daarop gebaseerd (guilds en pre-awards), niet op wat ik wil en hoop dat er genomineerd gaat worden. Het gebeurt gewoon zelden dat het anders uitdraait. De enige echte onverwachte uitzondering de voorbije jaren die heel de theorie doorbrak, was Ben Affleck die Beste Regie nom miste voor Argo.
Maar de Selma situatie is inderdaad wel uitzonderlijk.
Ik zie dat je ook Steve Carrell voor Foxcatcher tweemaal plaatst, voor zowel hoofd- als bijrol. De studio pusht hem voor hoofdrol, dus als hij genomineerd wordt gebeurt het daar, ondanks de BAFTA's.
Ja was best verwarrend, maar ik denk dat hij uiteindelijk gewoon gaat missen. Ze hadden hem gewoon in Supporting moeten pushen van het aller begin. Hij is blijkbaar ook supporting in de film.
In ieder geval, Selma of niet, Boyhood wint toch 
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Komt nog eens bij dat naar het schijnt Selma erg goed lijkt te vallen bij de uiteindelijke screenings voor Oscarstemmers. De film heeft zelfs de actualiteit mee, aangezien het onderwerp nogal in de picture staat met al die rassenspanningen in de VS de laatste tijd. Ik ben vrij zeker dat Selma het gaat redden; ik zou hem op plaats drie zetten zelfs, na Boyhood en Birdman.
Mee eens, een film over Martin Luther King wordt niet over het hoofd gezien, op dezelfde historische gronden als dat 12 years a slave het bij de Oscars vorig jaar ook goed deed.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Toch even een vlugge nominatievoorspelling voor Beste Film:
1. Boyhood
2. Birdman
3. Selma
4. The Grand Budapest Hotel
5. The Imitation Game
6. The Theory of Everything
7. Whiplash
8. Gone Girl
9. Foxcatcher
10. Nightcrawler
Zoals voorgaande jaren bepaald de positie in deze top 10 de waarschijnlijkheid. Dus als er, zeg, 7 films genomineerd worden, dan zijn het hier de eerste 7. Ik weet niet wat het is dit jaar, maar ik heb het gevoel dat er weinig films zijn die voor de Oscars sterk in hun schoenen staan. De eerste 6 die ik noem wel, maar verder is het een onzekere collectie. Naar het schijnt maken zelfs enkele films die niet bijzonder geprezen zijn nog een goede kans, waaronder Unbroken, Into the Woods en American Sniper. Niet bepaald de titels die je zou noemen op basis van recensies, maar critici bepalen de Oscarnominaties niet. Hoe dan ook, of dit betekend dat we eens minder dan 9 nominaties zijn durf ik niet te voorspellen, maar het zou kunnen.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Toch even een vlugge nominatievoorspelling voor Beste Film:.
Ik denk dat American Sniper echt wel eens kan verrassen. Eastwood lijkt enorm veel steun te hebben. Tenslotte heeft hij ook vandaag net de belangrijke Director's Guild binnen gehaald.
DGA:
Boyhood
Birdman
Grand Budapest Hotel
Theory of Everything
American Sniper
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
Hier mijn voorspellingen voor de nominaties, lastig jaar.
Pieter Montana
-
- 6678 berichten
- 2286 stemmen
Wat zou het mooi zijn mocht de Academy ook het meer komische acteerwerk beoordelen. 2 flinke duimen omhoog voor Ralph Fiennes morgen! Dat zou al zijn 3e Oscarnominatie zijn.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Voor de mensen die het live willen zien, bekendmaking nominaties begint over een uurtje:
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 berichten
- 5071 stemmen
Paar snelle conclusies: Veel Birdman, veel Boyhood, veel Grand Budapest Hotel, weinig Selma, geen Life Itself bij documentaire en geen Lucia de B.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Toch enkele leuke verrassingen:
Yes Cotillard!!
Yes Paul Thomas Anderson!!
Zoveel voor American Sniper...
Foxcatcher voor Beste Regie, en Carrell! Maar dan weer geen Beste Film?
Geen Lego Movie voor Animated.
Geen Birdman voor Editing?
Geen Guillian Flynn voor Gone Girl (heel weinig voor Gone Girl trouwens?)
Jake Gyllenhaal
En ja jongens, Selma heeft het toch ook niet zo best gedaan. 
Blij voor Whiplash!
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
raarste vind ik het missen van editing voor Birdman. Ook Gone Girl flink achtergesteld door de academy. Erg blij voor Cotillard (terecht)
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
Voor wie de nominaties gemist heeft Oscar Nominaties 2015! - Filmtakers
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
Guardians of the Galaxy heeft meer nominaties dan Gone Girl 
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
raarste vind ik het missen van editing voor Birdman.
Inderdaad! Maar gezien de aard van de film (de illusie van 1 lang shot) kan ik deze misser wel begrijpen en vergeven. In tegenstelling tot gewone films, heeft de monteur eigenlijk weinig invloed hier op wat er al gedraaid is en kan eigenlijk niets veranderen aan het tempo en gevoel van de film. Wat toch de grootse "creatieve taak" van een monteur is. De film is op dat vlak dus eigenlijk al gemonteerd voor het monteren begint, hij moet het "gewoon" achter elkaar plakken.
Ik vraag ik me ook af hoewel cuts er werkelijk in de film zijn (10?). Op zich is het mooi dat je de cuts niet ziet maar dat is dan ook weer meer dankzij de VFX en camera. Heb de film trouwens zelf nog niet gezien hoor.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Nederlandse film A Single Life maakt kans op Oscar - AD.nl
In de categorie voor beste film zijn er acht kanshebbers. A Single Life, een Nederlandse animatiefilm van Joris Oprins, is genomineerd in de categorie Beste Korte Animatiefilm.
schrans
-
- 492 berichten
- 1090 stemmen
Iemand die me kan uitleggen hoe het komt dat een film als 'Interstellar' maar aan 5 'minder' Oscar-nominaties komt? Persoonlijk mijn favoriete film van vorig jaar en als ik zo kijk naar IMDB en deze site heeft de film toch een enorm draagvlak. Hij valt te vergelijken met Gravity (7 Oscars gewonnen), maar die film is toch minder breed gedragen (zie nogmaals IMDB en deze site) maar scoort blijkbaar wel beter.
mjk87 (moderator films)
-
- 14515 berichten
- 4513 stemmen
Al veel films gezien en nog aantal in planning, maar hoef niet veel in te halen zo. Fijn, kan ik nog andere dingen zien komende maand.
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
Inderdaad! Maar gezien de aard van de film (de illusie van 1 lang shot) kan ik deze misser wel begrijpen en vergeven. In tegenstelling tot gewone films, heeft de monteur eigenlijk weinig invloed hier op wat er al gedraaid is en kan eigenlijk niets veranderen aan het tempo en gevoel van de film. Wat toch de grootse "creatieve taak" van een monteur is. De film is op dat vlak dus eigenlijk al gemonteerd voor het monteren begint, hij moet het "gewoon" achter elkaar plakken.
Ik vraag ik me ook af hoewel cuts er werkelijk in de film zijn (10?). Op zich is het mooi dat je de cuts niet ziet maar dat is dan ook weer meer dankzij de VFX en camera. Heb de film trouwens zelf nog niet gezien hoor.
Er is een featurette over de editing en het is natuurlijk geen film uit een enkel shot, de montage laat de film echter wel aanvoelen als 1. Het camerawerk dat lubezki gedaan heeft komt juist door de editing het best naar voren. Ook het manipuleren van licht ed waardoor het als 1 take aanvoelde is montage
Pieter Montana
-
- 6678 berichten
- 2286 stemmen
Cotillard die genomineerd wordt voor een buitenlandse film die nog niet eens de shortlist haalde voor Beste Buitenlandse Film? Unicum?
Erg jammer wel voor Fiennes! Ik had het hem zo graag gegund!
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Reese Witherspoon genomineerd weer
.
narva77 (crew films)
-
- 12725 berichten
- 6540 stemmen
Jammer, geen "Lucia de B.". Wel leuk voor " A Single Life"! 
Kisje
-
- 970 berichten
- 1190 stemmen
Ik mis gone girl in het lijstje van "best adapted screenplay" 
Verder ben ik enorm benieuwd naar al de rest van de films.