- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
jarno1975 (moderator series)
-
- 10971 berichten
- 2790 stemmen
Nieuw-Zeeland: The Dead Lands (2014)
masterton
-
- 96 berichten
- 0 stemmen
natuurlijk niet, de originele
En Cameron Diaz is dan wel niet echt een kanshebster voor de oscars, ik vind wel dat Leonardo een nominatie verdiend had bij Titanic.
Eerder een nominatie voor de film Django, en die nieuwe King Kong film is natuurlijk 10 keer beter, qua beeld, geluid, special effects, en verhaal, dat jullie dat niet zien, pleit niet veel goeds voor jullie, over jullie kennis van films!!
masterton
-
- 96 berichten
- 0 stemmen
Nieuwe is veel beter man, heb jij geen verstand van films ofzo?
natuurlijk niet, de originele
En Cameron Diaz is dan wel niet echt een kanshebster voor de oscars, ik vind wel dat Leonardo een nominatie verdiend had bij Titanic.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 berichten
- 5448 stemmen
Als je mij quote, gelieve dan geen eigen tekst erbij te zetten he.
Ik pretendeer niet dat ik veel verstand van films heb, maar heb er ondertussen toch wel genoeg gezien om ook weer niet als filmleek door te gaan.
De King Kong van Peter Jackson kon teren op een enorm budget, waaronder voor effecten. En dat lukt wel enigszins, maar kan qua sfeer en kwaliteit toch niet tippen aan het origineel.
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3665 stemmen
Oscar-Update: Een recordaantal van 83 inzendingen voor beste buitenlandse film - Filmtakers
Toch al wat van gezien:
Argentinië, Relatos Salvajes
Oostenrijk, Das Finstere Tal
België, Deux Jours, une nuit
Estland, Mandariinid
Israël, Gett
Polen, Ida
Rusland, Leviafan
Zuid-Afrika, Elelwani
Turkije, Kis Uykusu
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Toch al wat van gezien:
Zaten er ook kanshebbers tussen? Ik heb alleen de Spaanse (gaat niet winnen) en Argentijnse inzending gezien, die Argentijnse is leuk maar geen Oscarmateriaal volgens mij.
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3665 stemmen
Denk dat enkel de gebroers Dardenne kans maken uit die reeks.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
We examine the nominees and the winner of the Oscar race for that year, as well as the flick we feel got snubbed.
1981 nominees:
- Raging Bull
- The Elephant Man
- Tess
- Coal Miner's Daughter
- Ordinary People
Winner: Ordinary People
Snub: The Shining
Pieter Montana
-
- 6678 berichten
- 2286 stemmen
Nu we toch langzaamaan het Oscarseizoen binnenwandelen:
Ik hoop stilletjes op een nominatie voor Angelina Jolie's Maleficent. Hoewel de film zonder twijfel zijn mankementen heeft, weet Jolie wel op een doordringende manier alle aandacht naar haar toe te trekken. Die schreeuw (mensen die de film gezien hebben weten wat ik bedoel) galmt nog altijd na.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Lijkt me sterk, maa rik zit er meestal niet zo in.
Indiewire publiceerde afgelopen een week een vrij uitgebreid nominaties-artikel: 2015 Oscar Predictions | Indiewire
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Angelina Jolie lijkt me vrij kansloos, ook op het gebied van een nominatie. Het is wat vroeg, maar het lijkt Julianne Moore's jaar te worden, met Still Alice.
Daarnaast ontbreekt het nog vooral aan een echte hype op het moment. Veel films die degelijk tot zeer goed ontvangen zijn, maar nog geen Gravity, 12 Years a Slave, Argo of zoiets. Het zou me niets verbazen mocht de momentum van Boyhood na al die maanden nog sterk genoeg zijn voor een overwinning. Maar goed, de prijzenregen zal nu spoedig beginnen en voor je het weet is de Oscarrace al niet meer echt spannend.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Gaat natuurlijk gewoon Birdman worden.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Wat Angelina Jolie betreft heeft ze meer kans met Unbroken, voor Beste Regie altans. Blijft nog afwachten op de eerste reviews. De race lijkt nu wel te gaan rond Boyhood, Birdman, The Theory of Everything, The Imitation Game en Selma, die toch echt uit het niets kwam, en Ava DuVernay gaat waarschijnlijk ook een nominatie krijgen voor beste regie. 
Pieter Montana
-
- 6678 berichten
- 2286 stemmen
Ook The Grand Budapest Hotel, toch ook een film die een vrij "vroege" release kende, sprokkelt veel nominaties de laatste tijd. Favorieten lijken inderdaad Birdman, The Imitation Game en Selma te worden.
Nadat de Golden Globes "Deux Jours, Une Nuit" over het hoofd zagen, krijgt de Belgische Oscarinzending weer wat hoop na de nominaties bij de Critics Choice Awards
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
And we have a winner...Mijn gok althans. Boyhood gaat 4 of 5 Oscars winnen.
Na de Globes, SAG en BFCA nominaties lijkt het al duidelijk wie de grote players zijn. Boyhood wint zoals verwacht op bijna alle critics awards (met Birdman er vlak achter) en mijn gok is ook dat deze de grote winnaar zal zijn op de Oscars. De film kan haast niet meer verliezen denk ik, tenzij de BAFTA's, DGA en PGA het tij plots doen keren, wat ze in het verleden al eens hebben gedaan, maar wat ik hier sterk betwijfel.
Wel een erg saaie Oscar race dit jaar dus... Toch hopen op verrassingen wie uiteindelijk allemaal genomineerd zal zijn.
mjk87 (moderator films)
-
- 14515 berichten
- 4514 stemmen
Beste bijrol voor Ethan Hawke zou de enige terechte Oscar zijn trouwens bij Boyhood.
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25163 stemmen
Als die Oscar niet naar J.K. Simmons gaat is de uitslag per definitie onterecht.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Als er één Oscar vaststaat dit jaar is het die voor Simmons in Whiplash. Hawke zal wel een nominatie krijgen. Vrouwelijke bijrol wordt waarschijnlijk Arquette, vrouwelijke hoofdrol Julianne Moore, al kan Aniston wellicht nog een comeback maken. Mannelijke hoofdrol is het spannendst, want de kansen voor Michael Keaton, Eddie Redmayne en Benedict Cumberbatch lijken redelijk gelijk en ik durf er vooralsnog geen voorspelling over te doen.
Verder verwacht ik vooralsnog ook Boyhood als de grote winnaar. Birdman krijgt veel respect, maar Boyhood is de enige film dit jaar die echt zo over de gehele linie gewaardeerd werd door zoveel verschillende soorten mensen en waarover veel gesproken werd. De waardering voor Birdman is wat droger en daardoor minder Oscar-achtig. Wel zou er voor het derde jaar op rij sprake kunnen zijn voor een split tussen overwinning voor regie en film, met een prijs voor Innaritu. Echter, ik reken vooralsnog daar ook gewoon op Linklater.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
, vrouwelijke hoofdrol Julianne Moore, al kan Aniston wellicht nog een comeback maken.
Vergeet Rosamund Pike niet. Het gaat volgens mij om haar en Moore, en ik zie Pike eigenlijk de Bafta winnen aangezien ze Brit is. Ik hoop alvast ook dat Marion Cotillard een nominatie kan scoren in deze categorie maar vrees dat ze, alweer, net gaat missen na Aniston, Witherspoon en Felicity Jones.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Lucia de B. maakt kans op Oscar | NOS
De Nederlandse film Lucia de B. (2014) is een van de negen films die kans maken op een Oscar voor Buitenlandse Film.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Deux Jours Une Nuit, Mommy en Kis Uykusu niet. Van die laatste twee verbaast het mij niet, die eerste is toch wel opmerkelijk. Dan lijkt Cotillard me ook minder kansrijk op een nominatie. Ida is sinds de EFA de favoriet lijkt me.
De shortlist:
Argentina, “Wild Tales,” Damián Szifrón;
Estonia, “Tangerines,” Zaza Urushadze;
Georgia, “Corn Island,” George Ovashvili;
Mauritania, “Timbuktu,” Abderrahmane Sissako;
Netherlands, “Accused,” Paula van der Oest;
Poland, “Ida,” Paweł Pawlikowski;
Russia, “Leviathan,” Andrey Zvyagintsev;
Sweden, “Force Majeure,” Ruben Östlund;
Venezuela, “The Liberator,” Alberto Arvelo.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Best wel opvallend. Ik zat net de gehele lijst even door te nemen, maar een aantal 'grote' filmlanden selecteerden toch een minder bekende productie dan waarmee ze wellicht kans zouden maken op grond van 'naam van regisseur'. België lukte dat dit jaar vreemd genoeg niet, Nederland daarentegen (vreemd genoeg) wel. Of genre (bijv. kostuumfilms, doen het altijd goed, maar Duitsland vist achter het net).
Ach ja, men weet ook wel dat het gaat om netwerken, geld en goodwill.
Drie Sovjetlanden (over netwerken en geld gesproken, maar dat ligt ongetwijfeld aan mijn vooroordelen??)...
Polen, Rusland en Zweden zullen het wel halen, daarna is het koffiedik. Ik gun het Sissako wel, zou wat zijn als die erkenning krijgt alhier.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Toch altijd de meest onvoorspelbare categorie deze, ook op vlak van zijn nominaties. Erg opvallend dat Deux jours mist inderdaad. Dan mag Cotillard het wel vergeten nu. Of het kan ook misschien in haar voordeel werken, en kan ze nu veel passie stemmen krijgen als ze de film toch erkenning willen geven. Gebeurt wel soms dat een buitenlandse film nominatie(s) scoort, maar vreemd genoeg in de foreign film dan weer missen. Zonde voor Winter Sleep en Mommy, hoewel ik dat ook wel kon verwachten.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik vergeet haar niet, maar ik zie haar niet winnen. Ze zal ongetwijfeld genomineerd worden, maar ze heeft te weinig buzz voor een overwinning. Sowieso hebben Moore en Aniston al voordeel door het type rol dat ze spelen. Moore is dan ook nog zo iemand waarvan velen vinden dat ze al eens gewonnen had moeten hebben, terwijl Aniston erg veel goodwill heeft, wat onder andere Sandra Bullock ook flink geholpen heeft. Pike is nog een relatief kleine naam, ondanks al een aardige staat van dienst.
Drie Sovjetlanden (over netwerken en geld gesproken, maar dat ligt ongetwijfeld aan mijn vooroordelen??)...
Wellicht hier wel, want in ieder geval Ida en Leviathan zijn overal favorieten, al sinds ze voor het eerst vertoond zijn. Doen het zowel bij prijzen als bij critici goed.
Overigens verwacht ik dat Wild Tales er ook wel komt. Die is wat langs me voorbij gegaan toen ie uitkwam, maar schijnt toch redelijk geliefd te zijn. Al denk ik vooralsnog ook dat Ida wint.
Ik ben ook wat verbaasd dat Lucia de B. de shortlijst haalt. Die film lijkt hier in Nederland alweer compleet vergeten te zijn.
Kisje
-
- 970 berichten
- 1190 stemmen
Ik hoop dat Fincher eindelijk eens erkenning krijgt.. Hij behoort al jaren tot de top en is al ettelijke malen schaamteloos over het hoofd gezien..
Gone girl is één van zijn beste films, ik duim voor die Oscar
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
1984 nominees:
Winner: Terms of Endearment (1983)
Snub: Scarface (1983)
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Nog 5 dagen te gaan! Hier is mijn gok:
Beste Film:
1. Boyhood
2. Birdman
3. The Grand Budapest Hotel
4. The Imitation Game
5. The Theory of Everything
6. Gone Girl
7. Selma
8. American Sniper
9. Whiplash
10. Nightcrawler
11. Foxcatcher
Beste Regie:
1. Richard Linklater - Boyhood
2. Alejandro G. Inarritu - Birdman
3. Wes Anderson - The Grand Budapest Hotel
4. David Fincher - Gone Girl
5. Damien Chazelle - Whiplash
6. Morten Tyldum - The Imitation Game
7. Clint Eastwood - American Sniper
8. Ava Duvernay - Selma
Beste Acteur:
1. Michael Keaton - Birdman
2. Eddie Redmayne - The Theory of Everything
3. Jake Gyllenhaal - Nightcrawler
4. Benedict Cumberbatch - The Imitation Game
5. Ralph Fiennes - The Grand Budapest Hotel
6. David Oyelowo - Selma
7. Bradley Cooper - American Sniper
8. Steve Carell - Foxcatcher
Beste Actrice:
1. Julianne Moore - Still Alice
2. Reese Witherspoon - Wild
3. Felicity Jones - The Theory of Everything
4. Rosamund Pike - Gone Girl
5. Jennifer Aniston - Cake
6. Amy Adams - Big Eyes
7. Marion Cotillard - Deux Jours, Une Nuit
Beste Mannelijke Bijrol:
1. JK Simmons - Whiplash
2. Edward Norton - Birdman
3. Ethan Hawke - Boyhood
4. Mark Ruffalo - Foxcatcher
5. Steve Carell - Foxcatcher
6. Robert Duvall - The Judge
7. Josh Brolin - Inherent Vice
Beste Vrouwelijke Bijrol:
1. Patricia Arquette - Boyhood
2. Emma Stone - Birdman
3. Keira Knightley - The Imitation Game
4. Meryl Streep - Into The Woods
5. Jessica Chastain - A Most Violent Year
6. Renee Russo - Nightcrawler
Beste Originele Scenario:
Categorie confusion voor Whiplash, werd last minute toch als Adapted beschouwt ipv Origineel, waardoor de kans bestaat dat de film volledig kan missen hier.
1. Wes Anderson - The Grand Budapest Hotel
2. Richard Linklater - Boyhood
3. Alejandro G. Inarritu - Birdman
4. Dan Gilroy - Nightcrawler
5. Damien Chazelle - Whiplash
6. Phil Lord & Christopher Miller - The Lego Movie
7. Paul Webb - Selma
Beste Adapted Scenario:
1. Gillian Flynn - Gone Girl
2. Graham Moore - The Imitation Game
3. Anthony McCarten - The Theory of Everything
4. Damien Chazelle - Whiplash