• 15.761 nieuwsartikelen
  • 178.094 films
  • 12.213 series
  • 33.984 seizoenen
  • 647.094 acteurs
  • 199.024 gebruikers
  • 9.372.934 stemmen

De Oscars

zoeken in:

Apollinisch

• 21297 berichten
  • 0 stemmen

Het gaat om de beste documentaire, niet om het beste onderwerp voor een documentaire.

En die link is voor mij juist aanleiding om het wel serieus te nemen. De mensen die niks met (korte) animatie hebben geven dat eerlijk toe en zijn integer genoeg om zich van stemmen te onthouden.

De anderen kunnen hun stem goed onderbouwen, dus niks mis mee.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12842 stemmen

Apollinisch schreef:

De anderen kunnen hun stem goed onderbouwen.

Met zulk gewauwel kom je op MM niet eens weg ... goed onderbouwen

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

Het is nou ook weer niet fantastisch bewijs als je 7 mensen hebt kunnen vinden van de 6000 stemmers. Maar dat er waarheid in schuilgaat staat buiten kijf. Maar het is een catogorie die niet lang bestaat nog. En dit jaar waren de nominaties niet de slechtste. Als je kijkt naar vorig jaar met alleen maar US en Britse animatie films. Dat er nu toch een leuk lief klein Europese animatie tussen zit, en de laatste Miyazaki (hoewel Gibli films wel vaker worden genomineerd bij de oscars) kon het erger.

Maar voor wie de show in zijn geheel heeft gezien. Is het circus waar geld de belangrijkste hoofdmoot blijkt. Men doet mee aan het circus om iets op hun blu-ray doos te kunnen zetten en mensen te lokken naar de film. Acteurs die bij de volgende onderhandelingen van hun rol 10x zoveel kunnen vragen. (wat waarschijnlijk betekend dat we Lupita Nyong'o gaan zien in een grote block buster als bijrol. Om haar daarna langzaam weer in kleinere films te aanschouwen) En om hun goodie bag met daarin hoogstwaarschijnlijk hetzelfde model telefoon waar Ellen haar selfie mee maakte mee naar huis te mogen nemen.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Macmanus schreef:

Maar voor wie de show in zijn geheel heeft gezien. Is het circus waar geld de belangrijkste hoofdmoot blijkt.

Goh. Je meent het.

Verbaas me elk jaar oprecht dat er nog zoveel aandacht is voor zo'n uitreiking.

(Of voor de potsierlijke speeches, je dropt de woorden "Ukraine" en "Venezuela", stamelt iets als "we are here for you" en men doet of er een staaltje retoriek is opgevoerd waarbij Seneca z'n tong zou afbijten.)

rokkenjager

• 2863 berichten
  • 1702 stemmen

Nog steeds mijn favoriete Oscarmoment:)

dimi303

• 3418 berichten
  • 3665 stemmen

Jennifer Lawrence valt weer bij de oscars, nu was het op de rode loper bij het uitstappen van de limo. :s

Maikeru

• 1934 berichten
  • 2388 stemmen

Onderhond schreef:

Zal hem ook nog eens opnieuw plaatsen, maar uit deze link blijkt goed hoe serieus je het hele circus moet nemen.

Ja, die wilde ik ook net posten. Wat een sneu gedoe.

Thomas83

• 4026 berichten
  • 3631 stemmen

Kan wel leven met de Oscaruitslagen. Was weer behoorlijk voorspelbaar allemaal, over het algemeen. Alleen lichtelijk shockerend dat 20 Feet From Stardom een Oscar won. Maar ook daar vreesde ik al een klein beetje voor omdat het allemaal wat glad is gemaakt en een groot publiek aan zal spreken. Maar veruit het meest oppervlakkige onderwerp van alle documentaires, en ook zeker niet de beste wat mij betreft.

synec

• 752 berichten
  • 439 stemmen

23/24! Wauw elke categorie juist geraden, zelfs juist gegokt bij de shorts wat me nooit overkomt... ik miste verdorie enkel best documentaire voor 20 Feet From Stardom, dacht echt dat het The Act of Killing ging zijn. Toch een persoonlijk record dat ik waarschijnlijk nooit meer zal evenaren.

Al bij al dus erg voorspelbare maar wel zeer verdiende winnaars die ik eigenlijk niet anders had willen zien uitdraaien als je naar de nominaties kijkt (gebeurt eigenlijk zeer zelden), behalve misschien bij Beste Acteur, waar ik ook Leonardo Dicaprio graag en terecht had zien winnen. Maar de meeste winnaars waren wat mij betreft raak. Cuaron, McConaughey, Banchett, Leto, Nyongo... Vooral erg blij voor Spike Jonze zijn winst!

De show vond ik eigenlijk maar onevenwichtig en waarbij ik sommige dingen helemaal niet begreep wat ze er toe deden. Leek erg willekeurig allemaal en het thema Heroes? was verder maar erg mager uitgewerkt en inspiratieloos. Ellen was degelijk. Zoals elk jaar begint de host goed en grappig, maar gaat berg af naarmate de show vordert, en elke keer lijkt de grappenpot plots leeg te zijn. Waarom is dat toch? De selfie was anders nog wel leuk. Verder lijkt het ook steeds dat wanneer de grote categorieën er eindelijk aankomen, het plots afgerafeld lijkt en maar snel gedaan moet zijn. Van mij mag daar net wat meer tijd worden genomen of meer show en bijvoorbeeld een acteurs introductie zoals ze enkele jaren geleden hadden gedaan. Achja..

12 Years A Slave is toch wel een mooie winnaar. Enja, Lupita Nyongo had de mooiste speech.

Flavio

• 4896 berichten
  • 5228 stemmen

Vond het In Memoriam weinig zeggen, alleen foto´s, niet eens scenes, en de beste film van hun oeuvre niet vermeld maar een nogal willekeurig gekozen titel zo leek het. En uiteraard weer een aantal ontbrekende namen zoals Alain Resnais die een paar dagen geleden overleed, Dennis Farina en Tom Clancy.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Alain Resnais overleed toch op de dag van de Oscars (of zijn overlijden werd die dag in ieder geval bekend gemaakt)? Dat lijkt me de reden voor zijn afwezigheid bij de In Memoriam. Zou me niets verbazen als hij volgens jaar alsnog die verwijzing krijgt. Wel opmerkelijk dat Farina niet genoemd werd, ja.

Flavio

• 4896 berichten
  • 5228 stemmen

Hij overleed 1 maart, dus een dag voor de Oscars- maar kennelijk is het IM-filmpje om degenen te eren die het jaar ervoor overleden (dus 2013) - grote namen die daarna overlijden worden wel ingepast (Shirley Temple, Ramis, Hoffman) dus erg consequent zijn ze niet. Maar goed, grote kans dat Resnais er volgend jaar in staat idd.

Artemis

• 3868 berichten
  • 2397 stemmen

De Oscars worden met het jaar steeds slechter. Ook belachelijk dat Rush volledig uitgesloten was voor de nominaties.

dimi303

• 3418 berichten
  • 3665 stemmen

Circuleert er al een lijstje op het net met de niet Engelstalige inzendingen voor de oscars. Hier en daar al wat opgevangen maar lijstje nog niet kunnen vinden.

jarno1975 (moderator series)

• 10971 berichten
  • 2790 stemmen

Ik las toevallig vanmiddag iets over de kandidaten voor de Deense en Noorse inzendingen

Denemarken:

Someone You Love (2014)

Kapgang (2014)

Sorg og Glæde (2013)

Noorwegen:

1001 Gram (2014)

Blind (2014) (Nederlandse co-productie)

Brev til Kongen (2014) (vanmiddag ingestuurd)

Grote kanshebbers:

Hongarije: Fehér Isten (2014)

Polen: Ida (2013)

Turkije: Kis Uykusu (2014)

Dying Rose

• 1315 berichten
  • 3419 stemmen

Duitsland stuurt Die Geliebten Schwestern naar de Oscars.

Artemis

• 3868 berichten
  • 2397 stemmen

Harry Belafonte, Hayao Miyazaki, Maureen O’Hara en Jean-Claude Carrière zullen in november ere oscars krijgen. Belafonte krijgt een beeldje voor zijn humanitaire werk terwijl Miyazaki, O'Hara en Carrière een Academy Honorary Award krijgen voor hun hele oeuvre.

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

Het was het vorig jaar al Borgman. Kan niet elk jaar

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Oh... haha.

Ik zag 'm pas dit jaar. Vandaar de verwarring.

stinissen (crew films & series)

• 23440 berichten
  • 76926 stemmen

En omdat ik persoonlijk Lucia de B stukken beter vond

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Ik vermoed dat dit één van die jaren is waarin je bij voorbaat kan zeggen dat Nederland geen nominatie gaat krijgen. Niet dat ik nu per se een betere film kon noemen om in te zenden. Er was geen uitschieter of no-brainer dit jaar.

• 10971 berichten
  • 2790 stemmen

De volledige lijst:

Afghanistan: A Few Cubic Meters of Love (2014) - IMDb

België: Deux Jours, Une Nuit (2014)

Bolivia: Olvidados (2013) - IMDb

Brazilië: Hoje Eu Quero Voltar Sozinho (2014)

Bulgarije: Bulgarian Rhapsody (2014) - IMDb

Canada: Mommy (2014)

Chili: Matar a un Hombre (2014)

Colombia: Mateo (2014)

Denemarken: Sorg og Glæde (2013)

Dominicaanse Republiek: Cristo Rey (2013)

Duitsland: Die Geliebten Schwestern (2014)

Estland: Mandariinid (2013)

Finland: Betoniyö (2013)

Georgië: Simindis Kundzuli (2014)

Griekenland: Mikra Anglia (2013)

Hongarije: Fehér Isten (2014)

Hongkong: Huang jin shi dai (2014) - IMDb

Japan: Soko nomi nite hikari kagayaku (2014) - IMDb

Kroatië: Kauboji (2013) - IMDb

Letland: Rocks in My Pockets (2014)

Litouwen: Losejas (2013) - IMDb

Luxemburg: Never Die Young (2013) - IMDb

Marokko: La lune rouge (2013) - IMDb

Mauritanië: Timbuktu (2014)

Mexico: Cantinflas (2014)

Montenegro: Djecaci iz ulice Marksa i Engelsa (2014) - IMDb

Nederland: Lucia de B. (2014)

Nepal: Jhola (2013) - IMDb

Noorwegen: 1001 Gram (2014)

Oekraïne: The Guide (2013) - IMDb

Pakistan: Dukhtar (2014) - IMDb

Panama: Invasión (2014) - IMDb

Peru: El Evangelio de la Carne - Eduardo Mendoza de Echave

Polen: Ida (2013)

Portugal: E Agora? Lembra-Me (2013)

Roemenië: Câinele Japonez (2013)

Servië: Montevideo, Vidimo Se! (2014)

Slovenië: Zapelji Me (2013)

Slowakije: Krok do tmy (2014) - IMDb

Taiwan: Bing du (2014) - IMDb

Tsjechië: Fair Play (2014)

Turkije: Kis Uykusu (2014)

Venezuela: Libertador (2013)

Zuid-Korea: Haemoo (2014)

Zweden: Turist (2014)

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Italië, Spanje en Frankrijk ?

• 10971 berichten
  • 2790 stemmen

Mochizuki Rokuro Die zijn nog niet bekend.

Spanje wordt 25 september bekend gemaakt.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Dan was ik in de war, omdat je het de volledige lijst noemde.

cordiacovens

• 1526 berichten
  • 1447 stemmen

Belgie, Canada en Polen lijken me grote kanshebbers

• 10971 berichten
  • 2790 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

Dan was ik in de war, omdat je het de volledige lijst noemde.

Had inderdaad beter kunnen plaatsen: volledige lijst tot nu toe bekend

Aanvullingen:

Bosnië Herzegovina: Sa mamom (2013) - IMDb

Filipijnen: Norte, Hangganan ng Kasaysayan (2013)

Frankrijk: Saint Laurent (2014)

IJsland: Vonarstræti (2014)

India: Liar's Dice (2014)

Iran: Today (2014) - IMDb

Israël: Gett (2014)

Italië: Il Capitale Umano (2013)

Kosovo: Three Windows and a Hanging (2014) - IMDb

Macedonië: Do balcak (2014) - IMDb

Singapore: Sayang disayang (2013) - IMDb

Spanje: Vivir Es Fácil con los Ojos Cerrados (2013)

Thailand: Khid thueng withaya (2014) - IMDb

Uruguay: Mr. Kaplan (2014) - IMDb

Zwitserland: Der Kreis (2014)

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Het lijkt wel het jaar van Lav Diaz te gaan worden.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.