- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
IcU
-
- 6783 berichten
- 3051 stemmen
Vond de show maar matig. De eerste keer dat ik de oscars live mee keek. Vond het maar irritant met die vele onderbrekingen. Die zijn zo rond een uurtje of 4 extra zwaar.
Qua winnaars vrij eentonig zoals altijd. Lichtpuntjes vond ik beste scenario voor Spike Jonze en zijn 'Her' en de soms grappige Ellen Degeneres.
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3665 stemmen
Geen verrasingen op de oscaruitreiking zoals gewoonlijk.
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
Heel erg ontgoocheld dat Broken Circle het niet heeft gehaald. Ze verdienden het nochtans dubbel en dik. Had zeker niet verwacht dat Grande Bellezza met het beeldje naar huis zou gaan. Mooi gefilmd doch ook een tikkeltje hoogdravend en de acteerprestaties waren zeker zo intens niet als in Broken Circle Breakdown.

Nyong'o ging Prada, met een stijlvallende neckline.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
. Steil vallend natuurlijk. Taalterrorist dat ik ben.
Filmkriebel
-
- 9961 berichten
- 4649 stemmen
Je bent Belg zeker?
Hoe raad je het ? 
Timtim
-
- 98 berichten
- 299 stemmen
voorspelbare oscars weer inderdaad, alhoewel ik dat niet negatief bedoel. Had liever Her of Wolf of wallstreet beste film zien winnen, maar wist dat dat er niet in zou zitten... en stiekem gehoopt op best cinematography for inside llewyn davis. Ook erg blij met la grande bellezza, toch wel mijn favoriete film van 2013.
Vond de oscars voor het acteerwerk terecht, behalve voor Lupita. snap dat ze genomineerd werd, maar vond haar maar een doorsnee en afgezaagd personage neerzetten. Niet dat er echt een actrice een wereldprestatie had neergezet in deze categorie, maar dan had ik liever de oscar zien gaan naar Hawkins of Squibb, die veel originelere rollen vertolkten.
mijn grootste verbazing was echter: beste documentaire naar 20 feet from stardom ipv act of killing! act of killing was toch echt heel wat interessanter en spraakmakender
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3665 stemmen
mijn grootste verbazing was echter: beste documentaire naar 20 feet from stardom ipv act of killing! act of killing was toch echt heel wat interessanter en spraakmakender
Inderdaad dat was eigenlijk de enige verrasing op de oscaravond.
jacobine_rodijk
-
- 2806 berichten
- 9511 stemmen
Want je hebt 20 Feet of Stardom gezien?
Timtim
-
- 98 berichten
- 299 stemmen
anders zou ik er niet over oordelen 
maar toegegeven, ik heb cutie & the boxer en the square niet gezien
Flavio
-
- 4896 berichten
- 5228 stemmen
Weinig verrassingen, wel jammer dat dat afgezaagde Disney-lied uit Frozen won. Ook die dank-speech vond ik tenenkrommend. Ik had The Hunt graag zien winnen, al kan ik ook leven met La Grande Bellezza - verder nog te weinig Oscar-films gezien (van de favorieten eigenlijk alleen Gravity).
Morinfen
-
- 17 berichten
- 253 stemmen
Heel erg ontgoocheld dat Broken Circle het niet heeft gehaald. Ze verdienden het nochtans dubbel en dik. Had zeker niet verwacht dat Grande Bellezza met het beeldje naar huis zou gaan.
Los van het feit of je the Broken Circle Breakdown nou goed vond of niet heeft het mij enorm gestoord hoe de laatste weken in Vlaanderen in allerlei nieuwsmedia (de VRT voorop) die film effectief als een realistische kanshebber werd voorgesteld terwijl voor iedereen die het een minimum volgt het al vrij lang duidelijk was dat tenzij er echt gekke dingen zouden gebeuren La Grande Bellezza het altijd ging halen. Opgeklopte hype is helaas belangrijker dan een minimum aan objectieve filmjournalistiek.
Persoonlijk vond ik trouwens dat Jagten in deze categorie had moeten winnen.
jacobine_rodijk
-
- 2806 berichten
- 9511 stemmen
anders zou ik er niet over oordelen 
maar toegegeven, ik heb cutie & the boxer en the square niet gezien
Zie namelijk geen stem staan?...
Filmkriebel
-
- 9961 berichten
- 4649 stemmen
Los van het feit of je the Broken Circle Breakdown nou goed vond of niet heeft het mij enorm gestoord hoe de laatste weken in Vlaanderen in allerlei nieuwsmedia (de VRT voorop) die film effectief als een realistische kanshebber werd voorgesteld terwijl voor iedereen die het een minimum volgt het al vrij lang duidelijk was dat tenzij er echt gekke dingen zouden gebeuren La Grande Bellezza het altijd ging halen. Opgeklopte hype is helaas belangrijker dan een minimum aan objectieve filmjournalistiek.
Ach, met een beetje nationale trots is er niks verkeerds. We moeten toch eerst en vooral onze eigen filmcultuur verdedigen en verkopen. Misschien hadden de Amerikanen dan eindelijk geweten dat België een land is en geen stad. Ik zou het niks gevonden hebben dat ze op het nieuws onafgebroken reclame zouden maken voor La Grande Bellezza. Vond Broken Circle werkelijk een realistische kanshebber, niet alleen omdat ik Belg ben, maar ook omdat de film duidelijke troeven had in mijn ogen : bluegrass, gecompliceerd liefdesverhaal, enkele iconische scènes, sterk emo-gehalte. Is een mooi stukje cinema die we zonder gêne als cultureel erfgoed mogen klasseren.
Morinfen
-
- 17 berichten
- 253 stemmen
Het ging mij niet om jouw subjectieve appreciatie van de film maar het gaat er hem om dat het op voorhand duidelijk was dat La Grande Bellezza ging winnen niet in het minst omdat die film a. gewoon beter onthaald werd dan Broken Circle Breakdown door de critici en b. zowat alle andere prijzen die effectief een graadmeter zijn voor de oscars (en neen, de Césars zijn dat bv niet) had weggekaapt de voorbije weken - de oscars anno 2014 zijn nu eenmaal een voorspelbaar feestje waarin alle belangrijke prijzen op voorhand al vastliggen. De Italiaanse film werd dan ook overal als topfavoriet beschouwd behalve in de Vlaamse media en dat is pure desinformatie. De enige mens die ik op voorhand enig realisme aan de dag heb weten leggen was dan nog Johen Heldenbergh.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Jagten had ik het ook gegund, Broken Circle Breakdown ben ik benieuwd naar, en La Grande Bellezza bekijk ik wel op DVD, als de film het van mooie plaatjes van Rome moet hebben dan bekijk ik liever mijn vakantiefoto's.
De Spaanse Oscarvariant (Goya) was trouwens een titanenstrijd, tussen La Vie d'Adele, Amour, Jagten en La Grande Bellezza. Amour won daar.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Dit schijnt het schrik moment van de avond geweest te zijn: Kim Novak 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Best Picture = 12 Years a Slave
Yes! Eén meer dan vorig jaar goed, ik had er 14 goed.
Bewijst maar weer eens hoe voorspelbaar de Oscars zijn...
Best Director = Alfonso Cuarón, "Gravity"
Best leading actress = Cate Blanchett, "Blue Jasmine"
Best supporting actor = Jared Leto, “Dallas Buyers Club”
Best supporting actress = Lupita Nyong’o, “12 Years a Slave”
Best Animated feature film = "Frozen"
Best Cinematography = “Gravity,” Emmanuel Lubezki
Best Costume design = “The Great Gatsby,” Catherine Martin
Best Makeup and hairstyling = “Dallas Buyers Club,” Adruitha Lee and Robin Mathews
Best Animated Short Film = Mr. Hublot
Best Original score = Met pijn in het hart geen John Williams
Oscar zal wel naar Gravity gaan..
Best Sound Mixing = “Gravity,” Skip Lievsay, Niv Adiri, Christopher Benstead and Chris Munro
Best Visual Effects = “Gravity,” Tim Webber, Chris Lawrence, Dave Shirk and Neil Corbould
Best Original screenplay = “Her,” written by Spike Jonze
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Beetje vreemd dat twee geleden terug dit werd gesteld:
Hij was toch al die tijd frontrunner. Staan wel opvallende namen bij ja, Kirk Douglas, maar meest treurig zijn acteurs/actirces die wel vaak genomineerd waren en nooit wonnen. Deborah Kerr en Thelma RItter zijn koplopers, toch?
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ik heb Broken Circle Breakdown (get wie heeft toch die titel verzonnen) niet gezien. Als ik dan lees waar het over gaat vraag ik me enigszins af wat deze film nu beter maakte dan Daens die destijds ook genonimeerd was voor de Oscars. Er is niets mis met chauvinisme, maar als men het gaat voorstellen dat het de beste uitvinding is sinds het warme water, dan hoop ik ergens wel van dat ze het niet halen en weer met hun voetjes op de grond komen. Maar hier spreek ik dan als slechte Belg die in 9 van de 10 gevallen niets moet hebben van Vlaamse/Belgische film. Moet men de nationale film steunen? Ik vind van niet als je er niet achter staat. Ik zou ook alleen maar supporteren voor de dingen die me aanstaan. Ik vind niet dat je een uitzondering moet maken omdat het om een film van eigen bodem gaat. Witloof is ook een Belgische specialiteit maar ik krijg het voor geen geld ter wereld binnen.
schram101
-
- 16683 berichten
- 2293 stemmen
Jammer dat DiCaprio geen Oscar won, gun het hem als geen ander, al vind ik die opmars van McConaughey de laatste jaren heel bewonderswaardig (al moet ik juist Dallas Buyers Club nog zien)
Verder is 12 Years a Slave van de vier favorieten natuurlijk de beste.
Vorig jaar voor het eerst en nu opnieuw twee verschillende films die Beste Film en Beste Regisseur winnen?
Morinfen
-
- 17 berichten
- 253 stemmen
Dat is in het verleden wel vaker gebeurd, b.v. Spielberg voor Saving Private Ryan terwijl Shakespeare in Love beste film won of Driving Miss Daisy terwijl Oliver Stone de oscar won voor zijn regie van Born on the First of July. Ang Lee heeft zo al 2 keer regie gewonnen terwijl de film die hij regisseerde niet best picture wegkaapte.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Hij was toch al die tijd frontrunner. Staan wel opvallende namen bij ja, Kirk Douglas, maar meest treurig zijn acteurs/actirces die wel vaak genomineerd waren en nooit wonnen. Deborah Kerr en Thelma RItter zijn koplopers, toch?
Nou zo goed houd ik het ook weer niet bij, maar zitten aantal opvallende namen bij ja. 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Wat betreft die 'groepsselfie': wel grappig dat Liza Minnelli (in de blauwe jurk) er direct achter staat, maar zo klein is dat ze niet op de foto staat: http://pbs.twimg.com/media/Bhx4lM0CYAIh1ad.jpg
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
20 van de 24 goed voorspelt. Dat moet een nieuw persoonlijk record zijn. De enige die ik mistte waren alle drie de korte film categorieën (zoals gewoonlijk) en make-up. Gewoonlijk zit er wel een grote verrassing in zo'n avond, gisteren dus niet.
Dat is extra jammer, want de uitslagen zelf waren teleurstellend. Ik schreef eerder dat dit één van de sterkste line-ups voor Beste Film ooit was. 1 film scoorde bij mij 5* (Wolf), 2 scoorden 4,5* (12 Years en Her) en nog eens 3 4* (Nebraska, Captain Philips en American Hustle). Dat zie je niet snel. Voeg daaraan ook nog goede waarderingen toe voor o.a. Blue Jasmine, The Wind Rises, Jagten en The Broken Circle Breakdown en je zou denken dat de Academy dit jaar nauwelijks mis kon schieten. Toch gingen maar liefst 12 prijzen naar films die ik lagen gaf dan 4*, waaronder 7 voor Gravity (voornamelijk technische prijzen, daar kan ik nog wel mee leven), 3 voor Dallas Buyers Club (McConaughey heb ik geen problemen mee, Leto wel en tegenover de make-up sta ik neutraal) en 2 voor Frozen. Zelfs La Grande Bellezza als winnaar hier is voor mij een teleurstelling, al is het verder geen slechte film. Afgelopen jaren werden prijzen veelal verspreid over alle favorieten. Dit jaar niet. Maar slechts 5 van de 9 genomineerden voor Beste Film wonnen niets, inclusief drie waarvan de regisseur genomineerd was. Best uniek.
Gelukkig waren een paar prijzen helemaal raak. Vooral blij met het script van Her en de overwinning van Blanchett. En 12 Years a Slave is de beste winnaar voor Beste Film sinds No Country for Old Men. Een sterke keuze.
De show zelf was wisselvallig, net als presentator DeGeneres. Ze begon goed, maar na al snel leken haar leuke grappen op en zo'n gedoe met drie pizza's die rondgebracht worden vertraagd de boel enorm. De show had sowieso minder vorm dan voorgaande jaren, met weinig extra's. Drie compilaties rond een thema (animatie, echte helden en fictiehelden) vergezeld met kennelijk willekeurig geselecteerde clips (Kung Fu Panda lijkt zo wel de belangrijke animatiefilm ooit gemaakt), zomaar vanuit het niets een eerbetoon aan The Wizard of Oz en totaal geen komische sketches, buit DeGeneres. Meest bizarre element, net als vorig jaar, blijken een groep jonge filmmakers die hun eerste project gemaakt hebben met dank aan de Academy en vervolgens even het podium op mogen komen. We krijgen niets van hun werk te zien en zodra Channing Tatum klaar was met hun namen opnoemen mochten ze weer weg. De entertainmentwaarde hiervan ontgaat mij compleet.
Wel goed dat de genomineerde liedjes weer gespeeld worden bij de show. Hoort het toch wel een beetje bij. Maar bovenal waren het de speeches die de voorstelling redde. Nog nooit zo'n goede verzameling gezien, vooral van alle vier de acteurs, het charmante echtpaar achter Let It Go van Frozen, de winnaars korte documentaire en korte film en vooral Alfonso Cuarón. Geen idee waarom, maar het moment waarop hij Spaans begon te praten was het meest ontroerend. Hij maakt sowieso een sympathieke indruk doorheen de hele avond.
En zo eindigt het weer. 12 Years a Slave is de grote winnaar, dus voor de eerst komende paar jaar zal ik voornamelijk moeten aanhoren wat een matige film dat is, wat altijd gebeurt bij Oscarwinnaars. Volgend jaar hoop ik weet zo'n goede line-up films, maar met betere winnaars.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Staan wel opvallende namen bij ja, Kirk Douglas, maar meest treurig zijn acteurs/actirces die wel vaak genomineerd waren en nooit wonnen. Deborah Kerr en Thelma RItter zijn koplopers, toch?
Peter O'Toole is de grootste verliezer, met 8 nominaties en geen overwinning (wel een ere-Oscar voor zijn carrière), gevolgd door Richard Burton met 7 nominaties zonder verzilvering. Deborah Kerr en Thelma Ritter waren samen met Glenn Close (die nog kan winnen natuurlijk) met 6 nominaties per stuk de grootste pechvogels.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Eigenlijk beschrijft deze tweet precies waarom ik niets met de Oscars heb. Zo'n beetje de belangrijkste Oscar sinds Shoah (1985 | Claude Lanzmann) die toendertijd ook gepasseerd werd ... 
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12842 stemmen
Zal hem ook nog eens opnieuw plaatsen, maar uit deze link blijkt goed hoe serieus je het hele circus moet nemen.
schram101
-
- 16683 berichten
- 2293 stemmen
Dat is in het verleden wel vaker gebeurd, b.v. Spielberg voor Saving Private Ryan terwijl Shakespeare in Love beste film won of Driving Miss Daisy terwijl Oliver Stone de oscar won voor zijn regie van Born on the First of July. Ang Lee heeft zo al 2 keer regie gewonnen terwijl de film die hij regisseerde niet best picture wegkaapte.
Oh, dan ben ik verkeerd geïnformeerd. Dacht dat ik in aanloop dat deze editie ergens las dat de verdeling tussen Argo en Life of Pi uniek was.