• 15.747 nieuwsartikelen
  • 178.079 films
  • 12.212 series
  • 33.983 seizoenen
  • 647.065 acteurs
  • 199.011 gebruikers
  • 9.372.182 stemmen

De Oscars

zoeken in:

synec

• 752 berichten
  • 439 stemmen

Bijna met alles eens.. Ik kan Birdman met zijn trifecta echt moeilijk nog zien verliezen, maar het blijft een zeer uitzonderlijk vreemd jaar.

Ik kijk de Oscars elk jaar live en ik denk dat we de winnaar al kunnen zien als we bij Editing en Original Screenplay komen.. en eventueel Cinematography.

Enkele puntjes:

-Ik kan Whiplash Editing zien winnen, maar dan kan Boyhood het vergeten en wordt het 100% Birdman.

-Ergens denk ik dat ze Wes Anderson ook na al die jaren willen belonen, en dan zal het in Original Screenplay zijn. En Birdman zie ik niet de Best Picture worden met enkel Directing en Cinematography. Lijkt me een te zwakke combo om de Best Picture te worden.

-The Grand Budapest Hotel blijf ik ook als een potentiele (verdiende) spoiler in Cinematography beschouwen. Als Lubeziki hier verliest zal het ook al veel zeggen hoe de avond verder verloopt.

-Als Keaton wonderbaarlijk wint van Redmayne...

- Weer een Best Picture/Best Director split? Kan zowel Boyhood/Inarritu als Birdman/Linklater zijn.

Ergens wil ik ook dat het Boyhood wordt, puur omdat we ongetwijfeld nog veel moois gaan zien van Inarritu (The Revenant!) en zeer geliefd is bij de Oscars, terwijl ik het Linklater ook erg gun en die gaat nooit dichter bij de Oscars als nu komen. Maar no way dat Birdman maar 1 Oscar wint, Ik ga er dus naast zitten hier, maar ik ga toch voor mijn gut feeling:

Best Editing: Boyhood

Best Supporting Actor: JK Simmons - Whiplash

Best Supporting Actress: Patricia Arquette - Boyhood

Best Adapted Screenplay: The Imitation Game

Best Original Screenplay: The Grand Budapest Hotel

Best Actress: Julianne Moore - Still Alice

Best Actor: Eddie Redmayne - The Theory of Everything

Best Director: Richard Linklater

Best Picture: Boyhood

Buiten Simmons, Arquette en Moore.. Zelden zo'n verdeelheid aan juiste mogelijkheden gezien dat me doet blijven twijfelen. Voor mij de meest onvoorspelbare Oscar race sinds ik het ben beginnen volgen omdat zoveel 50/50 kan en gaat uitvallen.

mjk87 (moderator films)

• 14515 berichten
  • 4513 stemmen

Tijd voor de voorspellingen. Docu's, korte films et cetera sla ik over, dus kan daar weinig zinnigs over zeggen. Van de animatiefilms slechts drie gezien, van de prijs voor beste buitenlandse film slechts twee. De andere categorieën volledig gezien, dat is me nog niet eerder gelukt.

Totaalbeeld

Was vorig jaar vrij soepel te voorspellen, inclusief de split tussen film en regie, daar is het dit jaar een stuk lastiger.

Picture

Gaat winnen: Birdman

Mag winnen: Birdman, maar ook The Grand Budabpest Hotel (grote glimlach) of Whiplash (zeer energiek) mag van mij. En liever nog het slappe American Sniper dan het vreselijk overschatte Boyhood.

Director

Gaat winnen: Linklater (puur vanwege het feit dat hij er een project van 12 jaar van maakte)

Mag winnen: Anderson, wiens vingerafdruk door de hele film te zien was

Actor

Gaat winnen: Redmayne

Mag winnen: Redmayne

Actress

Gaat winnen: Moore

Mag winnen: Iedereen behalve Moore. Vond dat een goede rol, maar niet speciaal. Die andere vier wel. Pike liet de meeste indruk achter.

Supporting Actor

Gaat winnen: Simmons

Mag winnen: Hawke, omdat hij van een clichérol nog iets menselijks maakt. Fijne acteur ook. En wat Duvall hier doet is me echt een raadsel.

Supporting Actress

Gaat winnen: Arquette (en serieus, vreselijk overtrokken rol)

Mag winnen: Stone, alleen al vanwege haar bambi-ogen, en omdat de rest erg tegenvallend is. Misschien Knightley nog dan.

Original Screenplay

Gaat winnen: The Grand Budapest Hotel, ook om deze film maar een prijs te gunnen

Mag winnen: Mag hij ook winnen, al is Birdman ook sterk

Adapted Screenplay

Gaat winnen: Inherent Vice (doe eens gek ja, maar dit is veruit de lastigste categorie)

Mag winnen: IV mag hem hebben, maar Whiplash ook eigenlijk wel.

Animated Feature

Gaat winnen: Big Hero 6.

Mag winnen: Big Hero 6 was een prima film, maar How to Train Your Dragon was ook heel aardig

Foreign Language Film

Gaat winnen: Ida (Leviafan lijkt me niet omdat het Ruslands eer (ondanks de negatieve insteek van de film) omhoog brengt, gaat niet gebeuren

Mag winnen: Alleen Ida en Leviafan gezien, geen echte voorkeur, beide hun gebreken

Original Score

Gaat winnen: The Theory Everything (maar waarom? Geen idee)

Mag winnen: Interstellar, en anders The Grand Budapest Hotel

Sound Mixing

Gaat winnen: Birdman (om er nog maar een Oscar bij te geven)

Mag winnen: Whiplash, of alles zolang het Interstellar maar niet wordt gezien de Imax-ervaring die ik had

Sound Editing

Gaat winnen: Interstellar

Mag winnen: Unbroken

Production Design

Gaat winnen: The Grand Budapest Hotel

Mag winnen: Mag hij ook winnen, net als The Imitation Game

Cinematogrpahy

Gaat winnen: Lubezki met zijn twee op een rij, zag er mooi uit en technisch knap

Mag winnen: Alleen Unbroken was wat saai, de rest verdient het allemaal

Makeup and Hairstyling

Gaat winnen: Grand Budapest Hotel (Foxcatcher gaat echt niet winnen op één wassen neus)

Mag winnen: Guardians of the Galaxy zou wel leuk zijn

Costume Design

Gaat winnen: Grand Budapest Hotel

Mag winnen: GBH, net als Inherent Vice

Film Editing

Gaat winnen: Whiplash toch zeker? Overigens, als Boyhood beste film pakt dan ook deze

Mag winnen: Whiplash absoluut, GBH is een goede tweede. Boyhood en American Sniper werden juist mindere films door de montage.

Visual Effects

Mag winnen: Interstellar

Bubblez

• 2057 berichten
  • 2497 stemmen

Heeft iemand al wat streams klaarliggen?

mjk87 (moderator films)

• 14515 berichten
  • 4513 stemmen

Bubblez schreef:

Heeft iemand al wat streams klaarliggen?

Film 1 zendt het uit en is openbaar voor iedereen in Nederland. Bij mij bij UPC ongetwijfeld op het evenementenkanaal zoals elk jaar.

mjk87 (moderator films)

• 14515 berichten
  • 4513 stemmen

De posters van de genomineerden voor beste film, maar dan in popart-stijl. Mooi!

Oscar Pop! The 2015 Best Picture Nominees in Pop Art Poster Style ? The Shutterstock Blog

Bubblez

• 2057 berichten
  • 2497 stemmen

mjk87 schreef:

(quote)

Film 1 zendt het uit en is openbaar voor iedereen in Nederland. Bij mij bij UPC ongetwijfeld op het evenementenkanaal zoals elk jaar.

Ik heb Digitenne, dus die vlieger gaat voor mij helaas niet op.

gauke

• 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Mijn wensenlijstje (maar de kans is klein dat dat gebeurt):

Film: The Imitation Game

Regie: Richard Linklater (Boyhood)

Beste acteur: Eddie Redmayne (The Theory of Everything)

Beste actrice: Rosamund Pike (Gone Girl)

Beste mannelijke bijrol: J.K. Simmons (Whiplash)

Beste vrouwelijke bijrol: Keira Knightley (The Imitation Game)

Beste buitenlandse film: Ida, Leviathan en Mandariinid gezien, maar voor mij niet Oscarwaardig. Dus laat het Timbuktu of Wild Tales maar worden, die hopelijk beter zijn.

Beste animatiefilm: Song of the Sea

Beste bewerkte scenario: Whiplash

Beste originele scenario: Foxcatcher

Bij UPC te zien op kanaal 15 en bij Ziggo op kanaal 999.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Picture

Gaat winnen: Birdman

Moet winnen: Birdman

Director

Gaat winnen: Alejandro González Iñárritu

Moet winnen: Alejandro González Iñárritu

Actor

Gaat winnen: Eddie Redmayne

Moet winnen: Eddie Redmayne

Actress

Gaat winnen: Julianne Moore

Moet winnen: Marion Cotillard

Supporting Actor

Gaat Winnen: J.K. Simmons

Moet winnen: J.K. Simmons

Supporting Actress

Gaat winnen: Patricia Arquette

Moet winnen: Patricia Arquette

Original Screenplay

Moet winnen: Nightcrawler

Adapted Screenplay

Gaat winnen: Whiplash

Moet winnen: Gone Girl. Oh, wacht.... Whiplash!

Animated Feature

Gaat winnen: How to Train Your Dragon 2.

Moet winnen: Big Hero 6

Foreign Language Film

Gaat winnen: Ida

Moet winnen: Leviafan

Original Score

Moet winnen: The Theory of Everything

Sound Mixing

Gaat winnen: American Sniper

Moet winnen: Whiplash

Sound Editing

Gaat winnen: American Sniper

Moet winnen: American Sniper

Production Design

Moet winnen: The Grand Budapest Hotel

Cinematography

Gaat winnen: Emmanuel Lubezki

Moet winnen: Emmanuel Lubezki

Makeup and Hairstyling

Moet winnen: The Grand Budapest Hotel

Costume Design

Moet winnen: The Grand Budapest Hotel.

Film Editing

Gaat winnen: Boyhood

Moet winnen: Boyhood

Visual Effects

Moet winnen: Interstellar

otherfool

• 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Alleen Selma en Theory of Everything niet gezien van de best pic nominees.

Ik hoop vooral dat Boyhood en Linklater gaat winnen. En Laura Dern voor bijrol.

moviefreak#1

• 14390 berichten
  • 25163 stemmen

Mijn favorieten:

Film : Whiplash

Regisseur : Bennett Miller (Foxcatcher) (bij gebrek aan Whiplash)

Acteur : Steve Carrell (Foxcatcher)

Acteur Bijrol : JK Simmons (Whiplash)

Actrice : Reese Witherspoon (Wild)

Actrice Bijrol : Emma Stone (Birdman)

Originele Script : Foxcatcher

Bewerkte Script : Whiplash

Animatie : Bij gebrek aan nominatie voor LEGO gewoon niet uitreiken dat ding.

Cinematography : The Grand Budapest Hotel

Editing : Whiplash

Productie Design : The Grand Budapest Hotel

Costume Design : The Grand Budapest Hotel

MakeUp : Foxcatcher

Song : Everything is Awesome !

Score : Interstellar

Sound Mixing : Whiplash

Sound Editing : Interstellar

Visual Effects : Interstellar

De filosoof

• 2451 berichten
  • 1666 stemmen

Ik beoordeel films alleen maar in de zin of de film goed of slecht is (van de andere dingen heb ik geen verstand), dus ik lever slechts mijn favoriet voor de titel 'beste film' en dat is: Birdman.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Nou volg ik de Oscars zo'n 10 jaar en dit is zeker de gekste race die ik sindsdien ben tegengekomen, vooral dan dankzij de strijd tussen Birdman en Boyhood. Die vind ik wat moeilijk te rijmen, omdat Birdman totaal niet op mij overkomt als het type film dat ooit een Oscar wint, ondanks de focus op acteurs. Niet dat Boyhood typisch Oscar bait is, maar heeft toch dat menselijke en sympathieke waar ze sneller voor zullen gaan. Het is een 50/50 race, wat ook wel eens leuk is, maar ik durf niet voor Birdman te gaan voor de meeste prijzen. Hij wint bij mijn voorspellingen zelfs weinig:

Beste Film

Winnaar: Boyhood

Mijn keuze: Birdman

Beste Mannelijke Hoofdrol

Winnaar: Eddie Redmayne, The Theory of Everything

Mijn keuze: Michael Keaton, Birdman

Noot: Eddie Redmayne is mijn minst favoriet

Beste Vrouwelijke Hoofdrol

Winnaar: Julianne Moore, Still Alice

Mijn keuze: Marion Cotillard, Deux Jours, Une Nuit

Noot: Cotillard is mijn favoriet van alle acteursnominaties, al zag ik Moore niet.

Beste Mannelijke Bijrol

Winnaar: J.K. Simmons, Whiplash

Mijn keuze: J.K. Simmons, Whiplash

Beste Vrouwelijke Bijrol

Winnaar: Patricia Arquette, Boyhood

Mijn keuze: Patricia Arquette, Boyhood

Beste Regie

Winnaar: Richard Linklater, Boyhood

Mijn keuze: Alejandro González Iñárritu, Birdman

Beste Originele Script

Winnaar: Boyhood

Beste Bewerkte Script

Winnaar: The Imitation Game

Mijn keuze: Inherent Vice

Noot: het script van The Imitation Game vind ik vreselijk.

Beste Animatiefilm

Winnaar: How to Train Your Dragon 2

Mijn keuze: The Tale of Princess Kaguya

Noot: Ik ben zwaar teleurgesteld dat ik kennelijk de enige ben die wil dat Kaguya de competitie vernietigd

Beste Niet-Engelstalige film

Winnaar: Ida

Mijn Keuze: Te weinig gezien. Ida en Leviathan vond ik niet goed genoeg voor een verder blinde stem.

Beste Documentaire

Winnaar: Citizen Four

Mijn keuze: Niets gezien.

Beste Cinematografie

Winnaar: Birdman

Beste Kostuums

Winnaar: The Grand Budapest Hotel

Mijn keuze: The Grand Budapest Hotel

Beste Montage

Winnaar: Whiplash

Mijn keuze: Whiplash

Beste Make-Up & Hair-Styling

Beste Score

Winnaar: The Theory of Everything

Mijn keuze: Interstellar

Beste liedje

Winnaar: Glory, Selma

Mijn keuze: Glory, Selma

Beste Production Design

Beste Sound Mixing

Winnaar: Whiplash

Mijn keuze: Whiplash

Beste Sound Editing

Winnaar: American Sniper

Beste special effects

Winnaar: Interstellar

Beste Korte Animatie

Winnaar: The Bigger Picture

Mijn keuze: Niets gezien. Sterker nog, totaal niet in verdiept en de gok is compleet op niets gebaseerd.

Beste Korte Speelfilm:

Winnaar: The Phone Call

Mijn keuze: Niets gezien. Sterker nog, totaal niet in verdiept en de gok is compleet op niets gebaseerd.

Beste Korte Documentaire

Winnaar: White Earth

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Ik verwacht toch ook dat Boyhood 'beide' wint. Als er twee favorieten zijn verdelen ze het nog wel eens, maar ik denk dat de gun factor voor Linklater groter is dan die voor Inarritu en Boyhood voelt toch meer als Oscar film. Het lijkt me in elk geval uitgesloten dat Birdman ze allebei krijgt. Als Birdman een wint, dan is dat bij regie en niet film.

De acteurscategoriëen zijn denk ik wel duidelijk. Bij scenario zit verder nog de meeste onduidelijkheid. Ik weet niet in hoeverre The Grand Budapest Hotel nog veel gaat doen. Verder heb ik wel ongeveer het lijstje van TOR.

Boyhood ging trouwens in Berlijn vorig jaar in première. Ruim voor de vorige Oscars dus zelfs. Komt denk ik trouwens ook niet veel voor dat een film zo lang 'vers' blijft.

Drs. DAJA

• 4355 berichten
  • 4515 stemmen

Mijn voorspelling voor vannacht:

Beste Originele Scenario: Een moeilijke, het zal voornamelijk gaan tussen Birdman en Boyhood. Ik vind beide eigenlijk geen echt goede voorbeelden van goede scenario's. Boyhood is me te stuurloos en Birdman weet eigenlijk niet precies wat ze nou met haar einde wil. Beide hebben echter ook redenen om hem wel te geven; namelijk hoe Birdman rekening houdt met de keus voor een enkel doorlopend shot en bij Boyhood is het heel knap dat ieder jaar er weer iets bijgeschreven is. Ik denk dat ze dat laatste toch het knapst vinden dus denk dat het Boyhood wordt.

Beste Bewerkte Scenario: Ik ga bij deze film voor Whiplash omdat het de film is die bij de prijzenregen en nominaties het meeste voorkomt los van de twee koplopers. Ik zou het ook volkomen terecht vinden want ik vind Whiplash van alle verfilmde scenario's van het afgelopen jaar de beste. Ontzettend knap hoe de spanning oploopt en hoe de personages met elkaar strijden, heel genuanceerd en uitgekiend gedaan.

Visuele Effecten: Enerzijds zou ik zeggen Rise of the Planet of the Apes want iedereen blijft maar hameren op "hoe goed die apen er uit zien" maar ik denk dat de commissie de Oscar toch liever ziet gaan naar Nolan's film omdat hij meer een Oscar-favoriet is. Wat ik voor die film overigens terecht vind het is namelijk waanzinnig gedaan.

Beste Geluidsmontage: Dat zal Interstellar waarschijnlijk worden. Wat er in geluid gebeurt bij de black holes, de verschillende planeten maar vooral ook op aarde om het killer te maken is opmerkelijk. Nolan heeft sowieso vaak wel erg goede sound design.

Beste Geluidsmixage: Deze vind ik moeilijk, ik gok voor Interstellar vanwege dezelfde reden als hierboven genoemd maar klank-technisch en qua dynamiek vind ik Birdman ook wel een heel opmerkelijke film. Fuck it, ik zeg bij deze film gewoon Birdman.

Beste Production Design: The Grand Budapest Hotel. Als Interstellar er met effecten en geluid vandoor gaat dan krijgt The Grand Budapest haar beloning voor de poppenkast-settings met onwaarschijnlijke hoeveelheden uitgekiende kitsch en symmetrie. Terecht ook denk ik.

Beste Liedje: Makkie; "Everything is Awesome" van The Lego Movie. Bijna alle sympathie die critici voor deze film hebben zit verpakt in deze hit. Daar kan de concurrentie waarschijnlijk niet tegen op.

Beste Muziek: Interstellar. Prachtige soundtrack die varieert van typische Hans Zimmer tot bijna '70s Goblin-achtige tunes. De muziek is erg bepalend voor de sfeer van de film en ik moet ook bekennen dat ik hem zelf gewoon ook erg tof vind.

Beste Make-Up en Haar: The Grand Budapest Hotel. Vanwege het prachtige popperige en hierbinnen perfectionistische karakter.

Beste Buitenlandse Film: Ida heeft opmerkelijk veel prijzen gewonnen op festivals en verder zitten er dit jaar weinig grote namen in deze categorie. Bovendien een prachtige cinevillen-film die doet denken aan het werk van Robbert Bresson.

Beste Montage: Oh, ik hoop zo dat deze naar Whiplash gaat. Vooral omdat ik dit een schoolvoorbeeld vind waarin beeld-ritme je als kijker helemaal mee kan slepen. Iets zegt me dat de Academy het heel knap vind dat Boyhood zo'n lange periode aan elkaar geknipt heeft dus dat zal hem waarschijnlijk wel worden...

Beste Kostuums: Ik denk dat Inherent Vice er dit jaar volledig naast grijpt en denk dat deze ook naar The Grand Budapest Hotel gaat. Precies om dezelfde redenen als die ik bij haar/make-up en art-direction al heb genoemd.

Beste Cinematografie: Eitje; Birdman. Die hele one-take is natuurlijk de grote truc van de film en daar gaan ze vrijwel zeker die oscar voor krijgen.

Beste Vrouwelijke Bijrol: Welke vrouw vinden ze sterker? Keira Knightley in The Imitation Game of Patricia Arquitte in Boyhood? Ik denk dat laatstgenoemde veel meer aansluit bij de verbeelding van de meeste vrouwen momenteel (vanwege het realistische aspect) en denk sowieso dat dit de beste rol is uit Arquitte's carriere. Ik zou het ook terecht vinden; die rol is bijna net zo dragend voor Boyhood als de hoofdrol.

Beste Mannelijke Bijrol: Er wordt veel gepraat over Edward Norton maar ik ga voor de volle 100% voor J.K. Simmons in Whiplash. Norton krijgt hem nog wel een andere keer en Simmons speelt de meest imposante rol uit zijn carriere en zet bovendien de beste "bad-guy" neer sinds the Joker uit The Dark Knight. Ik vind hem zelfs nog beter dan die rol van Ledger...

Beste Actrice: Ik denk dat dat Rosamund Pike wordt voor Gone Girl. Vooral vanwege het spelletje wat Fincher zijn twee hoofdrol-spelers laat spelen rondom wie ze nou eigenlijk zijn en welke spelletjes ze spelen. Daar zal Pike waarschijnlijk voor beloond worden. Ik moet wel bekennen Still Alice nog niet gezien te hebben waar ook veel om te doen is.

Beste Acteur: Die krijgt Michael Keaton voor Birdman want dat wordt nu al gezien als zijn beste rol ooit. En daar sluit ik mij volledig bij aan.

Beste Regie: Ik denk dat Alejandro Gonzalez Iñárritu die krijgt vanwege de vorm (die ene camera-take) en zijn acteursregie in Birdman. Hij zou ook naar Boyhood kunnen gaan vanwege de opmerkelijke keus om negen jaar te filmen maar ik denk dat ze het gaan verdelen. De ene film krijgt regie, de andere beste film...

Beste Film: Ik denk daarom ook dat Boyhood de oscar voor beste film gaat krijgen. Birdman is natuurlijk vorm-technisch interessant maar zeker bij een strijd als deze (net als vorig jaar met Gravity en 12 Years a Slave) gaan de technische oscars naar de film die qua stijl het meest uniek is en willen ze de beste film-oscar aan de film geven die inhoudelijk het meest voorstelt. En dat is Boyhood zonder twijfel. Een film die heel herkenbaar is en nog nooit is het (emotionele) proces van ouder worden zo goed voelbaar gemaakt als bij deze film.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Lynch? Fincher!

dimi303

• 3418 berichten
  • 3663 stemmen

And the winner is …..

Het kruim van de filmwereld weer allemaal in één zaal gestopt op zoek om hun nominatie te verzilveren. Zoals gewoonlijk ligt er al veel vast maar dit jaar vind ik het toch moeilijker te voorspellen wie nu echt de winnaar zal worden in de belangrijkste categorieën. Maar zoals gewoonlijk toch een Oscar voorspelling bij de belangrijkste categorieën.

Best Picture:

Met American Sniper en Selma die hier nog niet in de zalen lopen nog op het te zien lijstje heb ik toch de meeste van de genomineerde films gezien. Het wordt een tweestrijd denk ik tussen Richard Linklater’s “Boyhood” en Alejandro Gonzales Iñárritu’s “Birdman or The Unexpected Virtue of Ignorance”. Daarbij zou ik nog twee outsiders durven naar voor schuiven die misschien roet in het eten kunnen strooien van de favorieten. De eerste is het schitterende “Whiplash” van Damien Chazelle en het door iedereen geprezen “The Grand Budapest Hotel” van Wes Anderson. Die laatste is zeker geen favoriet bij mij omdat de humor die Wes Anderson gebruikt mij niet zo ligt. De andere genomineerden, The Imitation Game en The Theory of Everything, hebben sterke mannelijke hoofdrollen maar gaan waarschijnlijk in de categorie voor beste film niet meespelen.

Verwacht: Birdman of Boyhood

Mijn favoriet: Whiplash

Best Actor in Leading Rol:

Ook in deze categorie twee van de genomineerden nog niet gezien. Steve Carell ( Foxcatcher ) en Bradley Cooper ( American Sniper ) maar dit heeft gewoon niet want de drie kanshebbers heb ik wel gezien. Schitterende rollen van Michael Keaton ( Birdman) en Benedict Cumberbatch ( The Imitation Game ) maar het zou me sterk verwonderen als het beeldje dit jaar niet naar Eddie Redmayne ( The Theory of Everything ) zou gaan.

Verwacht: Eddie Redmayne ( The Theory of Everything )

Mijn favoriet: Eddie Redmaye ( The Theory of Everything )

Best Actress in Leading Rol:

In deze categorie enkel Marion Cotillard ( Deux Jours, une Nuit ) en Felicity Jones ( The Theory of Everything ) aan het werk gezien op het grote scherm. Dus mijn keuze uit die twee is vlug gemaakt. De winnaar zit waarschijnlijk bij de andere genomineerden waar Reese Witherspoon geen enkele kans maakt met een exacte kopie van een schitterende film als “Into The Wild” waar ze zelfs nog de moeite niet doen voor de titel en die gewoon “Wild” noemen. Dus gaat het volgens mij tussen Julianne Moore ( Still Alice ) en Rosamund Pike ( Gone Girl )

Verwacht: Julianne Moore ( Still Alice )

Mijn favoriet: Marion Cotillard ( Deux Jours, Une Nuit ) dit uit de twee geziene acteerprestaties

Best Actor in Supporting Role:

Met vanavond nog “The judge” op het programma ( Robert Duval ) heb ik enkel één van mijn favoriete acteurs nog niet gezien. Mark Ruffalo in Foxcatcher. Maar hier staat de winnaar al een tijdje vast. Het zou me sterk verwonderen als er iemand anders dan J.K. Simmons het beeldje in de wacht sleept.

Verwacht: J.K. Simmons ( Whiplash )

Mijn Favoriet: J.K Simmons ( Whiplash )

Best Actress in Supporting Role:

Hier ook twee van de genomineerden nog niet aan het werk gezien, Laura Dern (Wild) en Meryl Streep ( Into The Woods ). Maar zoals bij de acteurs staat hier de winnaar ook al vast.

Verwacht: Patricia Arquette ( Boyhood )

Mijn favoriet: Patricia Arquette ( Boyhood )

Best Director:

Ook in deze categorie de verwachte tweestrijd tussen Boyhood en Birdman maar hier maar één outsider die zou kunnen verrassen en dat is weer Wes Anderson’s “The Grand Budapest Hotel”. Een mogelijke split, best director/best feature film, is zeker een mogelijk dit jaar.

Verwacht: Boyhood ( Richard Linklater ) of Birdman ( Alejandro Gonzales Iñárritu )

Mijn favoriet: Birdman ( Alejandro Gonzales Iñárritu )

Beste Niet-Engelstalige film:

Voor mij de categorie waar ik steeds naar uitkijk. Dit jaar maar één van de genomineerde films niet gezien maar deze staat wel nog op het te zien lijstje. “Timbuktu” uit Mauritanië. Verder veel van de films uit de lijst met inzendingen voor deze categorie gezien. Het Poolse “Ida” heeft zelfs nog een tweede terechte nominatie op zak. Mandariinid ( Tangerines ) en Leviafan ( Leviathan ) zijn twee sterke films waarvan de laatste als favoriet beschouwd wordt maar gaan ze deze ook wel degelijk geven aan een film uit Rusland? Mijn voorkeur gaat natuurlijk naar het Argentijnse Relatos Salvajes ( Wild Tales ) die bestaat uit zes korte verhalen. Argentinië is al jaren één van mijn favoriete filmlanden.

Verwacht: Leviafan/Leviathan ( Andrej Zvyagintsev )

Mijn Favoriet: Relatos Salvajes/ Wild Tales ( Damián Szifron )

Andere categorieën: steeds mijn voorkeur

Best Adapted Screenplay: Whiplash

Best Original Screenplay: The Grand Budapest Hotel

Best Visual Effects: Interstellar

Best Sound Mixing: Whiplash

Best Sound Editing: Interstellar

Best Production Design: The Grand Budapest Hotel

Best Music Original Score: The Theory of Everything

Best Music Song: Selma

Best Makeup and Hairstyle: The Grand Budapest Hotel

Best Film Editing: Whiplash

Best Costume Design: The Grand Budapest Hotel

Best Cinematography: Birdman

Documentaires en shorts laat ik voor wat ze zijn.

dimi303

• 3418 berichten
  • 3663 stemmen

We volgen het vanavond op prime star.

catdog

• 1417 berichten
  • 2024 stemmen

Best Movie:

Verwachting -- Birdman

Mijn Keuze -- Whiplash

Best Directing:

Verwachting -- Boyhood

Mijn Keuze -- Boyhood

Best Actor:

Verwachting -- Eddie Redmayne

Mijn Keuze -- Michael Keaton

Best Actress:

Verwachting -- Julianne Moore

Mijn Keuze -- Rosamund Pike

Best Actor in a Supporting Role:

Verwachting -- J.K. Simmons

Mijn Keuze -- J.K. Simmons

Best Actress in a Supporting Role:

Verwachting -- Patricia Arquette

Mijn Keuze -- Patricia Arquette

Mijn keuzes voor de overige categorieën:

Best Adapted Screenplay: Whiplash

Best Original Screenplay: Birdman

Best Visual Effects: Dawn of the Planet of the Apes

Best Sound Mixing: Whiplash

Best Sound Editing: Interstellar

Best Production Design: The Grand Budapest Hotel

Best Music Original Score: The Grand Budapest Hotel

Best Music Song: Everything Is Awesome!!!

Best Makeup and Hairstyle: Foxcatcher

Best Film Editing: Boyhood

Best Costume Design: The Grand Budapest Hotel

Best Cinematography: Birdman

Drs. DAJA

• 4355 berichten
  • 4515 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

Lynch? Fincher!

klopt!

rokkenjager

• 2863 berichten
  • 1702 stemmen

Damn, saaiste show in jaren. En die Neil Patrick Harris zuigt echt.

dimi303

• 3418 berichten
  • 3663 stemmen

Hebben ze nu Philip Seymour Hoffman niet in de herdenking opgenomen? Wat een flater.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Was vorig jaar al geloof ik. Miste wel Joan Rivers.

Sandra Adair bestolen.

jacobine_rodijk

• 2806 berichten
  • 9511 stemmen

dimi303 schreef:

Hebben ze nu Philip Seymour Hoffman niet in de herdenking opgenomen? Wat een flater.

Vorig jaar.....

Artemis

• 3868 berichten
  • 2397 stemmen

Big Hero 6 een beeldje? Pfffttt mischien toch wel een van de meest povere keuzes van de afgelopen jaren.

dimi303

• 3418 berichten
  • 3663 stemmen

Lauren Bacall en Robin Williams zijn ook vorig jaar gestorven en zij waren wel opgenomen in de herdenking. Het is wel een herdenking voor de personen die het afgelopen jaar zijn gestorven.

jacobine_rodijk

• 2806 berichten
  • 9511 stemmen

dimi303 schreef:

Lauren Bacall en Robin Williams zijn ook vorig jaar gestorven en zij waren wel opgenomen in de herdenking.

Ja, na de 86ste ceremonie.....

Artemis

• 3868 berichten
  • 2397 stemmen

Play a handicapped person and win an Oscar! Alsof we dat nog nooit eerder hebben gezien... Echt bijster veel acteren deed Redmayne niet in het 2e deel van de film.

Het is dat Academy al Sean Penn en Matthew McConaughey awards heeft gegeven voor homo rollen waardoor Cumberbatch al bij voorbaat kansloos was. Een gehandicapte persoon als winnaar is alweer een tijdje geleden.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Yessssss!!!! Kunst zegeviert. Nooit gedacht van The Academy, al voorspelde ik het wel. Te gek dit. Jammer van enkele upsets en de slechte show maar geweldige Oscar editie.

rokkenjager

• 2863 berichten
  • 1702 stemmen

Who gave this son of a bitch his Green Card? Haha. Birdman dus de grote winnaar. Wel een beetje sneu voor Linklater misschien.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.