- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
Artemis
-
- 3868 berichten
- 2396 stemmen
Ik had graag The Grand Budapest Hotel of The Imitation Game zien willen winnen maar zoals verwacht gaat de grote prijs naar Birdman.
catdog
-
- 1417 berichten
- 2024 stemmen
Alle 8 films die genomineerd waren voor Best Picture hebben uiteindelijk een Oscar gewonnen in een bepaalde categorie. Is dat ooit eerder gebeurd?
Terechte awards! Vooral voor Julianne Moore na al die jaren van mooie film-rollen!
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Wooe 3 voor Inarritu! Had gehoopt dat ze het een beetje gingen verdelen. Maar wist al dat het voorbij was voor Boyhood na Editing. Toch best jammer voor Linklater en Wes Anderson, al mag die laatse niet klagen.. maar zooo geweldig voor Birdman! De beste en meest gewaagde Best Picture winnaar sinds No Country for Old Men als je het mij vraagt.
Erg blij ook dat Whiplash toch voor zijn schitterende editing won!
jacobine_rodijk
-
- 2806 berichten
- 9511 stemmen
Heb sinds Kings Speech niet zó weinig gehad met een Beste Film winnaar, maar goed, begrijpelijke keuze met alle lovende reacties om me heen; had 'm persoonlijk naar Boyhood willen zien gaan. Beste speech was van scenarist Graham Moore voor Imitation Game, en host NPH ging overigens wel erg snel bergafwaarts na die veelbelovende openingsnummer; ie running gag met zijn voorspellingen was verschrikkelijk.....
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
Grote winnaar is Birdman met vier beeldjes. Best film, best director, best original screenplay en best Cinematografie.
Flavio
-
- 4893 berichten
- 5225 stemmen
Matige presentator inderdaad, hij kon de juiste toon niet vinden en was meestal niet erg grappig. Verder terechte winnaars Birdman en in de minder belangrijke categorieen Grand Budapest Hotel. Boyhood helaas een van de verliezers als je dat zo mag stellen. American Sniper gelukkig ook weinig bekroond (één Oscar meen ik van de 6 nominaties).
Voor beste acteur/ actrice geldt zoals zo vaak dat degene die een fysiek zware rol speelt of iemand die ziek is vrijwel niet te kloppen is. Redmayne de Oscar, was te verwachten. Knap dat wel, uiteindelijk doet hij heel goed Hawking na- maar ik vind die kopie-rollen, waarbij iemand in de huid kruipt van een beroemde figuur, erg overgewaardeerd in Hollywood, had liever Cumberbatch of Keaton zien winnen.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Turing is gelukkig geen beroemd figuur 
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12839 stemmen
Big Hero 6 een beeldje? Pfffttt mischien toch wel een van de meest povere keuzes van de afgelopen jaren.
Gewoon afschaffen die Oscar ... zelfs in de voorspellingen op deze pagina is het een categorie die amper meegenomen werd, terwijl iedereen toch lustig inzet op "Best Makeup and Hairstyle".
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Het is dat Academy al Sean Penn en Matthew McConaughey awards heeft gegeven voor homo rollen
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4082 stemmen
Play a handicapped person and win an Oscar! Alsof we dat nog nooit eerder hebben gezien... Echt bijster veel acteren deed Redmayne niet in het 2e deel van de film. Het is dat Academy al Sean Penn en Matthew McConaughey awards heeft gegeven voor homo rollen waardoor Cumberbatch al bij voorbaat kansloos was. Een gehandicapte persoon als winnaar is alweer een tijdje geleden.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
En Redmayne had wat mij betreft gelijk een Razzie voor slechtste bijrol in Jupiter Ascending mogen krijgen.
Eens.
Birdman geheel terecht de grote winnaar wat mij betreft... de rest van de oscars & films interesseerde me weinig dit jaar, m.u.v. foreign language. Ida moet ik nog steeds zien en van Wild Tales heerlijk genoten.
Alleen Whiplash beste editing??? Kan iemand die uitleggen? Editing in Whiplash is toch 100% doorsnee?
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12839 stemmen
Oh leuk, ze hebben weer een animation vote poll gedaan onder de stemmers. Highlight:
MY VOTE: Big Hero 6
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12839 stemmen
Het voting proces zelf is trouwens ook veranderd een tijd geleden.
Wat een duidelijk voordeel geeft aan middle of the road deelnemers. Veel 2de en 3de plaatsen en wat geluk kunnen je zomaar tot winnaar maken, waar de love it/hate films amper nog een kans maken. In dat opzicht in Birdman nog eens godsgeschenk.
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Inmiddels kleine stukjes gezien, maar wat is NPH toch een slechte host....heb nog geen enkele keer moeten lachen. Saaaaai. Ellen of Billy weer de volgende keer zou ik zeggen.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4893 stemmen
Zeer content met 'Birdman' als grote winnaar! Mijns inziens de beste film sinds jaren en eindelijk weer eens een meesterwerk die er met het beeldje vandoor gaat. Verder doet het me niet heel veel allemaal. Ik kon het helaas niet zien, maar zo te lezen heb ik ook niet veel gemist verder. 
Ferdydurke
-
- 1353 berichten
- 854 stemmen
Yessssss!!!! Kunst zegeviert. Nooit gedacht van The Academy, al voorspelde ik het wel. Te gek dit.
Nou ja, met Keaton in een rol die sympathie opwekt, is Birdman in wezen ook een aai over de bol van Hollywood t.o.v. Broadway.
Al is het maar als 'The unexpected virtue of Ignorance' 
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
...wat is NPH toch een slechte host....heb nog geen enkele keer moeten lachen.
Reese with her Spoon... tsja.
Verder ook jammer The Imitation Game en last but not least het kauwgompje.
Hans S.
-
- 65 berichten
- 0 stemmen
Oh leuk, ze hebben weer een animation vote poll gedaan onder de stemmers. Highlight:
Chinese fuckin' things... mijn god. Tegelijkertijd bevestigt dit alles wat velen al wisten. Opmerkelijk dat Birdman toch een prijs in de wacht sleept. De cast, met al die bekende koppen, zal wel een heel grote rol gespeeld hebben daarin.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Grotere rol heeft - denk ik- gespeeld, dat de vakjury voor een groot deel bestaat uit acteurs. Birdman is echt een acteursfilm.
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
De host stond meer met zichzelf te lachen.
Opmerkelijk optreden van lady Gaga.
En djeeses, Chinese fucking things!!!! Je moet maar durven.
Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
Redelijk voorspelbare avond. Met een curieuze aandacht voor het afwijkende, waarbij je goed moet opletten om nog de emoties te scheiden tussen mensen die last hebben van burgerrechten (Selma, Imitation game, Citizen Four) en zij die echt ziek zijn met ALS en Alzheimer. Toppunt was de scriptschrijver van Imitation game die zijn homoseksuele geaardheid niet bij naam noemde en zichzelf nog steeds als afwijkend beschreef. Net alsof het een winbaar gevecht tegen een ziekte is. Erg vreemd dat er zo omfloerst gedaan moet worden over burgerrechten. Of gelijke betaling voor actrice's.
Ik heb me in de aanloop naar de Oscars erg vermaakt met de "Brutally Honest Oscar Ballot" serie op the Hollywood reporter. Het is inderdaad echt zo erg als je denkt, bijna niemand kijkt die buitenlandse films of docu's. Arquette moet winnen omdat ze niks heeft laten doen bij de chirurg voor Boyhood (moedig!) en nog veel meer aangename onzin: Brutally Honest Oscar Ballot's
Over animatiefilms, Big Hero 6 wint omdat de meesten die gezien hebben. Niet meer niet minder. Laten we niet vergeten dat de Oscar's er zijn om de Amerikaanse filmindustrie te promoten. Natuurlijk wint een Chineze animatie film niet.... We mogen al blij zijn dat de avond niet afgesloten werd met de Stars & Stripes, adelaars, saluten en wat al in een met tranen overgoten eerbetoon aan Chris Kyle. De angst dat het grote publiek de summiere Oscar voor American Sniper als een snub zou ervaren werd wel een paar keer aangestipt.
Het probleem is niet zo zeer dat er te weinig nominaties zijn voor films met rollen voor vrouwen, LBGT's of mensen van kleur. Maar dat Hollywood geen films maakt met fatsoenlijke rollen voor eerder genoemde categorieen. Het zou eigenlijk wel interessant zijn om eens te kijken of de al verder gaande globalisering van Hollwyood. Denk bv aan Blockbusters die steeds meer op China gericht zijn, hier een positieve of negatieve invloed op hebben.
-Einde politiek rant- 
Mooi dat er afgeweken wordt van de pure Oscarbait die we eerdere jaren zagen winnen, met erkenning voor o.a: Birdman, Boyhood en Grand Budapest Hotel.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Alleen Whiplash beste editing??? Kan iemand die uitleggen? Editing in Whiplash is toch 100% doorsnee?
Moeilijk altijd om zulke dingen uit te leggen, best subjectief aangezien je het maar moeten voelen bij het zien van de film of niet. (ik ken iemand dat Birdman zijn cinematografie 'doorsnee' vond buiten zijn long take.. Tja.) Maar vanuit een technisch oog valt het voor beide films toch moeilijk te ontkennen dat het één van hun sterkste punten zijn.
Whiplash doet misschien niets revolutionair in dit departement, maar het is een waar schoolvoorbeeld van sterke montage en wat het met je film kan doen. Het zou me niet verbazen als ze dit gaan beginnen analyseren in filmscholen. De film is zeker best 'gewoontjes' in structuur maar de adrenaline, tempo en spanning die de film in zijn afzonderlijke scenes zo goed wist te creëren en het voor mij bijzonder wist te maken, met name de laatse 5 minuten, was buiten de regie toch grotendeels dankzij de montage. Ik las al dat de film je niet lag, en dat kan zeker best zijn, maar persoonlijk vind ik het echt een van de best gemonteerde films van de afgelopen jaren. Zeer verdiende winnaar.
Flavio
-
- 4893 berichten
- 5225 stemmen
Turing is gelukkig geen beroemd figuur
De naam wel, maar verder niet nee. Ik wist ten minste niet hoe hij er uit zag, hoe hij sprak en bewoog, in tegenstelling tot Hawking.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Ik las al dat de film je niet lag, en dat kan zeker best zijn, maar persoonlijk vind ik het echt een van de best gemonteerde films van de afgelopen jaren. Zeer verdiende winnaar.
Daardoor was het voor me ook lastig om die editing te zien denk ik, ik ergerde me aan andere zaken bij Whiplash en misschien mede daardoor niet op de editing gelet. Dank i.i.g. voor je uitleg.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Simmons voor Whiplash, pffff... zelden iemand zo onnozel zien spelen.
Birdman is toch stiekem wel een Oscarfilm natuurlijk, als het over acteurs of film in het algemeen gaat heb je al snel een paar streepjes voor (kennen we The Artist nog?).
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Jammer dat zo'n voor mij erg matige film als Birdman de grote winnaar is geworden. Had het Boyhood vele malen meer gegund. Die film vond ik ook echt goed.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 berichten
- 4511 stemmen
Prima uitslag, gelukkig niet het overtrokken Boyhood als winnaar. En Birdman is gewoon een steengoede prent, al had ik het zeker Whiplash of GBH ook gegund. Acteercategorieën ben ik het nog het meest mee oneens, Redmayne was prima (wel typisch Oscar-voer) maar de andere drie rollen?
Moore verdiende hem sowieso al eens, maar is niet bijzonder, Simmons speelt een typetje en Arquette hengelt ook te veel naar de Oscars. Overige categorieën kan ik me goed in vinden (op adapted screenplay na) en vooral editing voor Whiplash is volledig terecht.
Badalamenti
-
- 23135 berichten
- 3565 stemmen
Birdman die het haalt !! Is dit misschien een nieuwe frisse wind die door the Academy waait 
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Birdman die het haalt !! Is dit misschien een nieuwe frisse wind die door the Academy waait
Dan had American Sniper moeten winnen....