- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
John Williams voor zijn 6e! Kom op! 
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Life of Pi zou een goede kans maken indien Fox eens wat meer moeite deed voor die film. Geef die film de inzet die Weinstein besteedt aan Silver Linings Playbook en het is gewoon een frontrunner.
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
Wat mij opvalt is dat het sublieme Jagten van Winterberg nergens is genomineerd? Voor 2013 dan?
Of simpelweg genegeerd?
Skyfall verrassend qua cinematografie? Lijkt me niet met Deakins en de Arri Alexa.
Voor een Bondfilm bedoel ik 
Maar Intouchables is ook niet genomineerd voor beste buitenlandstalige film, dat verbaast me dan wel weer.
Erg overgewaardeerd filmpje vind ik, maar dan zullen velen mijn stemgedrag over The Shawshank Redemption er al snel bijhalen waarschijnlijk 
Dat denk ik ook niet, maar ik vroeg het me gewoon af, omdat ik nogal verbaast was dat Amour in deze categorie genomineerd was. Ik dacht altijd dat dit echt voor Engelstalige films was.
Mij ook opgevallen, precies of die film beide prijzen kan winnen 
Waar zijn ze mee bezig daar?
Hedser
-
- 36 berichten
- 1274 stemmen
Wat mij opvalt is dat het sublieme Jagten van Winterberg nergens is genomineerd? Voor 2013 dan?
Of simpelweg genegeerd?
Is ook niet ingezonden door de Denen. Misschien volgend jaar.
starbright boy (moderator films)
-
- 22488 berichten
- 5151 stemmen
Jagten is niet genomineed om een simpele reden: Hij deed niet mee. De Denen kozen een andere film ( En Kongelig Affære (2012) ) uit voor de Oscars (elk land mag één film inzenden). Dat was een prima keuze want de Deense inzending is genomineerd.
Niet Engelstalige films hebben altijd al gewoon mee mogen doen voor Beste film. Nominaties komen echer niet zo vaak voor en er won er nog geen.
Deze films waren genomineerd:
1938: La Grande Illusion (1937) (Er was nog geen Foreign language)
1969: Z (1969) (Won Foreign Language)
1972: Utvandrarna (1971) (Genomineerd voor FL)
1973: Viskningar och Rop (1972) (Niet genomineerd voor FL)
1995: Il Postino (1994) (Niet genomineerd voor FL)
1998: La Vita È Bella (1997) (Won FL)
2000: Wo Hu Cang Long (2000) (Won FL)
Il Postino en Viskningar och Rop werden niet ingezonden door Italie en Zweden in dat jaar dus deden niet mee voor Foreign Language.
Aparte gevallen:
2006: Letters from Iwo Jima (2006) (Amerikaanse film, Japans gesproken)
2011: The Artist (2011) (Franse zwijgende film, won de Oscar)
Overigens zijn ook animatiefilms en documentaires gewoon in de race voor Best Picture. Maar dat is nog zeldzamer. Er zijn drie animatiefilms genomineerd geweest en geen enkele documentaire.
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Je kan je afvragen of Amour het wel had gered als er maar 5 genomineerden waren, wat die anderen wel deden.
-
- 22488 berichten
- 5151 stemmen
Dat is de vraag inderdaad. Lincoln, Life Of Pi, Silver Lining Playbook hadden er dan ook bijgezeten denk ik. Daarna vind ik het een stuk lastiger te peilen.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Nee, maar hij doelt denk ik vooral op het gegeven dat een Bond-film genomineerd is voor cinematografie. Lijkt me wel terecht, al heb ik de rest nog niet allemaal gezien. Misschien de eerste keer winst voor Deakins?
Al moet je natuurlijk kijken naar de cinematograaf, niet de reeks waar de film toebehoort.
Al denk ik en hoop ik dat ie wint. Al heeft ie wel geluk dat Benoît Debie niet mee kan doen.
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
De Oscars maken zichzelf geloofwaardig als ze Skyfall laten winnen in de categorie Best Original Song. Ik hoorde 'm net nog voorbij komen, wat een heerlijke Bond-song!
-
- 22488 berichten
- 5151 stemmen
Als iemand me trouwens een paar jaar terug had gezegd dat Haneke de volgende nominatie voor best picture zou maken die niet in het Engels is had ik 'm uitgelachen.
Heb trouwens een voorgevoel dat Life Of Pi de verliezer van de avond gaat worden, met hooguit een of twee technische beeldjes. Lincoln wint er een stuk of vijf waaronder beste film en de rest wordt erg uitgesmeerd over veel films.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3877 stemmen
Dat is de vraag inderdaad. Lincoln, Life Of Pi, Silver Lining Playbook hadden er dan ook bijgezeten denk ik. Daarna vind ik het een stuk lastiger te peilen.
Vind Amour een grotere concurrent voor beste film op moment dan Life of Pi.
Als ik die vier moet rangschikken
Lincoln
Silver Linings Playbook
Amour
Life of Pi
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3877 stemmen
Als iemand me trouwens een paar jaar terug had gezegd dat Haneke de volgende nominatie voor best picture zou maken die niet in het Engels is had ik 'm uitgelachen.
Heb trouwens een voorgevoel dat Life Of Pi de verliezer van de avond gaat worden, met hooguit een of twee technische beeldjes. Lincoln wint er een stuk of vijf waaronder beste film en de rest wordt erg uitgesmeerd over veel films.
Hoop vooral enorm op Hushpuppy voor beaste actrice
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Die kan Chastain niet meer ontgaan lijkt me.
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Die kan Chastain niet meer ontgaan lijkt me.
Anderzijds lijkt het erop dat men echt wel wild is van het acteerwerk in SLP en als daar iemand moet winnen, dan is het wel Lawrence, want de anderen gaan het niet doen. De Academy heeft veel minder met Zero Dark Thirty dan de critici, zoiets kan invloed hebben.
Ik las ook al dat sommigen kritiek hebben op het nomineren van iemand als Wallis. Men stelt daarbij dat Zeitlin gewoon het personage volledig aan haar heeft aangepast, dat ze grotendeels zichzelf speelt (serieus geholpen door veel voice-overs) en dat het eigenlijk vooral een prestatie van Zeitlin is, niet van Wallis.
En Riva kwam hiermee:
Je kan de Academy nauwelijks perfecter bespelen en ze deed het er niet eens om. Ik denk dat ze heel veel sympathie gaat opwekken.
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5987 stemmen
DonPeliculón
-
- 775 berichten
- 980 stemmen
Jagten is niet genomineed om een simpele reden: Hij deed niet mee. De Denen kozen een andere film ( En Kongelig Affære (2012) ) uit voor de Oscars (elk land mag één film inzenden). Dat was een prima keuze want de Deense inzending is genomineerd.
Als ik IMDb mag geloven is Jagten niet eens gereleased in de VS, dus als hij in 2013 daar nog gaat draaien kan hij bij de volgende editie meedoen toch? Dacht altijd dat de Amerikaanse releasedatum telde.
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Als ik IMDb mag geloven is Jagten niet eens gereleased in de VS, dus als hij in 2013 daar nog gaat draaien kan hij bij de volgende editie meedoen toch? Dacht altijd dat de Amerikaanse releasedatum telde.
Blijkbaar is 't de release in eigen land, maar dan blijft het identiek, want hij is vorige week pas in Denemarken uitgekomen.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3711 stemmen
Intouchables is de grootste favoriet in jaren, lijkt me duidelijk.
Hier niks over te zeggen SB? 
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
Lincoln
Silver Linings Playbook
Amour
Life of Pi
Zo zien de Amerikanen het wel anders vrees ik. Life of Pi een "hartverwarmend filmpje"
à la Slumdog Millionaire. Bah.
Verder Katryn Bigalow en Tom Hooper niet geselecteerd. Tijd weer voor een Jood om het beeldje weg te kapen? No offence.
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Ik zal binnenkort mijn voorspellingen plaatsen, meestal heb ik er wel een aantal goed maar dit jaar gaat het toch lastig worden. Lincoln gaat wel wat winnen maar meer dan 6-7? Ik betwijfel het.
nilserr
-
- 158 berichten
- 636 stemmen
De tien grootste verrassingen van de Oscarnominaties - Home - AD
Ze zijn goed ingevoerd bij het AD zeg, totaal niet serieus te nemen die krant...
1999- beste film- Shakespeare in Love/ beste regie- Spielberg, Saving Private Ryan
2001- beste film- Gladiator/ beste regie- Soderbergh, Traffic
2003- beste film Chicago/ beste regie- Polanski, The Pianist
2006- beste film Crash/ beste regie- Lee, Brokeback Mountain
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
Inderdaad erg slecht, ik verwacht hier gewoon Lincoln en Spielberg
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Spielberg als beste regisseur. Om te huilen.
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Spielberg als beste regisseur. Om te huilen.
Heb je de film dan al gezien dat je hierover kan oordelen?
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik oordeel over de regisseur, niet de film.
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Het is niet genomineerd voor zijn regie in het algemeen, maar voor een specifieke film.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16494 stemmen
Maar het lijkt me sterk dat hij in zijn 30e film dan eindelijk het licht gezien zou hebben.
Ang Lee is nu ook bepaald geen altermatief dit jaar.
@nilserr, had het ook gelezen en het leek me al sterk dat dat zo lang terug was. Maar dat gevoel had jij dus ook, goed dat je het even hebt nagezocht. 't Was me alweer ontschoten.
%%%%%%
-
- 2543 berichten
- 1234 stemmen
Wat is Nederlands inzending eigenlijk ?
Het Bombardement ? 
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
Spielberg heeft zeker wat klassiekers en goede films gemaakt..maar is wel wat cliche
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
Wat is Nederlands inzending eigenlijk ?
Het Bombardement ?
Kauwboy was de nl inzending..