- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
Pieter Montana
-
- 6678 berichten
- 2290 stemmen
Pirates Band of Misfits genomineerd voor beste animatiefilm? Mijn dag kan niet meer stuk.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16494 stemmen
In de categorie "weetjes": Als Riva de Oscar wint is de oudste winnares, als Wallis wint is ze de jongste winnares. Al zijn ze denk ik beiden niet de favoriet in die categorie.
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
Heeft toch op Amerikaanse festivals gedraaid? Of gaat het echt alleen om reguliere releases?
gaat om releases in een bepaald jaar in LA, dus wat er in 2012 in Los Angeles in de bioscoop heeft gedraaid.
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8265 stemmen
Hoe vaak eigenlijk heeft een niet-Engelstalige film de prijs voor beste film gewonnen?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16494 stemmen
Volgens mij nog nooit. Al wordt er soms wel een andere taal, naast Engels, gesproken, zoals in The Last Emperor (won die eigenlijk wel beste film? - edit: ja)) en Slumdog Millionaire.
Ik denk ook niet dat Amour zal winnen trouwens.
DonPeliculón
-
- 775 berichten
- 980 stemmen
Skyfall verrassend qua cinematografie? Lijkt me niet met Deakins en de Arri Alexa.
Nee, maar hij doelt denk ik vooral op het gegeven dat een Bond-film genomineerd is voor cinematografie. Lijkt me wel terecht, al heb ik de rest nog niet allemaal gezien. Misschien de eerste keer winst voor Deakins?
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8265 stemmen
Ik denk ook niet dat Amour zal winnen trouwens.
Dat denk ik ook niet, maar ik vroeg het me gewoon af, omdat ik nogal verbaast was dat Amour in deze categorie genomineerd was. Ik dacht altijd dat dit echt voor Engelstalige films was.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16494 stemmen
Komt wel vaker voor, maar 't is wel erg vreemd om dan in allebei de categorieën mee te doen. Blijf dat een rare constructie vinden.
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Maar wie zou er dan in de plaats van Amour moeten winnen? Het is allemaal vrij arthouse, behalve Kon-Tiki dan.
Die nominaties van Haneke, Riva en bij beste film gaan echt wel zwaar doorwegen, denk ik. Zie ook dat vreselijke Benigni-vehikel.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16494 stemmen
Ik bedoel bij Best Picture. Die Foreign Language zal-ie ongetwijfeld binnenhalen. Dat zal wel heel raar zijn anders. Al hoop ik dat Pablo Larraín wint (al heb ik deze film nog niet gezien, maar zijn eerste twee waren erg goed).
narva77 (crew films)
-
- 12740 berichten
- 6543 stemmen
Hoe vaak eigenlijk heeft een niet-Engelstalige film de prijs voor beste film gewonnen?
Uhm, "The Artist"...? Al is dat een beetje een vreemd geval natuurlijk...
narva77 (crew films)
-
- 12740 berichten
- 6543 stemmen
Komt wel vaker voor, maar 't is wel erg vreemd om dan in allebei de categorieën mee te doen. Blijf dat een rare constructie vinden.
Ik wist niet eens dat dat kon?? Beste Film, én Beste Buitenlandse film?
nilserr
-
- 158 berichten
- 636 stemmen
Uhm, "The Artist"...? Al is dat een beetje een vreemd geval natuurlijk...
Hoe kan een film waarin niet gesproken wordt, niet-engelstalig worden genoemd?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Geen nominatie voor Cloud Atlas voor BEST MAKEUP AND HAIRSTYLING 
Wel
- Hitchcock
- The Hobbit: An Unexpected Journey
- Les Miserables
Vreemd
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Had Cloud Atlas dat dan moeten krijgen?
Daar vroeg ik me toch meerdere keren af wat er godsnaam mis wat met het gezicht van sommige personages en dan bleek het bizarre of overdreven make-up te zijn.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Vond het even zo vaak erg goed gedaan. Sommige zelfs niet herkend tijdens de film.
De hobbitpruikjes zijn ook niks nieuws.
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Maar je geeft toch geen nominatie aan iets wat wisselvallig is?
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Geen Howard Shore bij Lincoln voor beste muziek en wel Skyfall? Dat is een grote verrassing wat mij betreft. De score van Skyfall verdiend absoluut niet een Oscar.
Hopen dat Lincoln hem verdiend, Desplat had hem wel verdiend voor Rise of the Guardians...ik gun het hem ook wel. Toch hoop ik op John Williams!! Op naar nummero 6!
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Lincoln genomineerd voor maar liefst 12 Oscars!! WOW!!
Maar niet te vroegen juichen natuurlijk, Spielberg heeft al eens eerder 12 x mis gegrepen (Color Purple)
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Tot vanmiddag leek het een duel tussen Lincoln en Zero Dark Thirty te gaan worden met Argo als mogelijke derde hond.
Nu is Lincoln topfavoriet met Life of Pi als mogelijke schaduwfavoriet. Silver Linings Playbook zie ik heel weinig winnen, misschien Lawrence, maar ook daar betwijfel ik het.
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Nu is Lincoln topfavoriet met Life of Pi als mogelijke schaduwfavoriet
Gun Spielberg nog wel een oscar hoor, hoeveel gok je dat ze er winnen + welke categorie ben je zeker van? (wat betreft Lincoln).
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Het meeste is al gezegd hier over de nominaties. Vond het verrassender dan gewoonlijk, zeker bij regie waar Kathryn Bigelow en Ben Affleck niet alleen verwachte deelnemers waren, maar ook potentiële winnaars. Tot nu toe ging de competitie tussen Lincoln, Argo en Zero Dark Thirty, maar zonder nominatie voor regie zijn die laatste twee praktisch buitengesloten. Dat maakt dit jaar dat juist zo onvoorspelbaar had moeten zijn ineens een simpel gloriemoment voor Lincoln. Of bieden Life of Pi en Silver Linings Playbook toch stevige competitie? Ik zie het niet meteen gebeuren. Amour en Beasts of the Southern Wild nog minder.
Beste film had ik heel redelijk voorspeld. De eerste 8 die ik noemde hebben het allemaal gered en alleen de negende is niet The Master geworden, maar Amour. Een leuke keuze verder, al verwacht ik veel van The Master en had ik zo op het eerste gezicht hem liever een nominatie voor Beste Film gegund dan Les Misérables (die ik waarschijnlijk dit weekend ga zien) of Beasts of the Southern Wild (die in mijn gedachte steeds zwakker wordt; en ik was al niet geheel verkocht). Jammer ook dat Skyfall toch niet die gehoopte slag naar Beste Film of een nominatie voor Bardem of Dench heeft weten te maken.
De acteurscategorieën waren het spannendst dit jaar, dus er zijn wat opvallende afwezigen, vooral DiCaprio in Django Unchained en John Hawkes in The Sessions (leek een zekerheid). Gelukkig wel Joaquin Phoenix die aanvankelijk front-runner voor de hoofdprijs was, om vervolgens tot kansloos te worden ingeschat nadat hij een negatieve opmerking maakte over prijzen. Van alle genomineerde acteurs gun ik het Phoenix het meest, vanwege eerder werk vooral. Misschien brengt het kijken van The Master daar verandering in. Mannelijke Bijrol is wel echt spannend. Ik kan ze allemaal wel zien winnen (De Niro misschien uitgezonderd). Ik verwacht nu Tommy Lee Jones.
En ja, daar is ie weer, zoals ieder jaar. Een film die genomineerd is voor Beste Film en die pas in Nederland gaat draaien na de uitreiking. Dit maal is het Silver Linings Playbook. Ze doen het om mij te pesten. Dit jaar is er geen excuus, februari is ditmaal vrij kaal.
AGE-411
-
- 10343 berichten
- 750 stemmen
Hoe kan een film waarin niet gesproken wordt, niet-engelstalig worden genoemd?
Engelstalig is ie dan ook niet.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Maar The Artist heeft tussentitels. Die zijn Engelstalig (en als zodanig bedoelt door de regisseur). Ook de paar woorden die aan het eind gesproken worden zijn in het Engels. The Artist is een Franse productie in de Engelse taal.
AGE-411
-
- 10343 berichten
- 750 stemmen
Overigens:
Alweer een Vlaamse film bij de nominaties! (Na Rundskop vorig jaar!) ... en alweer met Matthies Schoenaerts!
Meerbepaald in de categorie Kortfilm: 'Dood van een Schaduw'
Weer Oscarnominatie voor Matthias Schoenaerts - De Standaard
DonPeliculón
-
- 775 berichten
- 980 stemmen
Het Hobbitkapsel was inderdaad niet erg indrukwekkend, maar het gaat ongetwijfeld vooral om die van de dwergen haha. 
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Gun Spielberg nog wel een oscar hoor, hoeveel gok je dat ze er winnen + welke categorie ben je zeker van? (wat betreft Lincoln).
Geen idee, ik ben niet zo sterk in het voorspellen van sound mixing en costume design
en ik ben ook nergens zeker van.
Film, regie, acteur, mannelijke bijrol (veel concurrentie maar ik denk dat Jones gaat winnen) en editing lijken me waarschijnlijk als ze Lincoln-minded zijn. Winst voor Sally Field lijkt me iets te veel van het goede.
Ook de 16e nominatie voor sound mixer Greg P. Russell (voor Skyfall), al 15 keer verloren. Begint in de buurt te komen van Kevin O'Connell, die er 20 keer op rij naast greep. Russell en O'Connell werkten trouwens vroeger ook samen, hebben dan ook 12 keer gezellig met zijn tweetjes verloren.
Nog een weetje: een van de best original song genomineerden is een nummer dat door Scarlett Johansson wordt gezongen.
En nog eentje: alle genomineerden bij best supporting actor zijn voormalige winnaars, ik weet niet of dat al eerder is gebeurd
Montorsi
-
- 9732 berichten
- 2387 stemmen
Vond het even zo vaak erg goed gedaan. Sommige zelfs niet herkend tijdens de film.
Soms goed, soms gewoon erg matig. Daar geef je geen oscarnominatie voor.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3711 stemmen
Het meeste is al gezegd hier over de nominaties. Vond het verrassender dan gewoonlijk, zeker bij regie waar Kathryn Bigelow en Ben Affleck niet alleen verwachte deelnemers waren, maar ook potentiële winnaars. Tot nu toe ging de competitie tussen Lincoln, Argo en Zero Dark Thirty, maar zonder nominatie voor regie zijn die laatste twee praktisch buitengesloten. Dat maakt dit jaar dat juist zo onvoorspelbaar had moeten zijn ineens een simpel gloriemoment voor Lincoln. Of bieden Life of Pi en Silver Linings Playbook toch stevige competitie? Ik zie het niet meteen gebeuren. Amour en Beasts of the Southern Wild nog minder.
Denk stiekem dat Amour nog wel eens een kans maakt. (hoewel die film natuurlijk de perfecte troostprijs kan krijgen met beste buitenlandsefilm) Maar makkelijk is het zeker niet indd. Moet ze eerste even zien om mijn voorspelling te doen.
Erg blij dat dat voorspelbare franse filmpje niet meedoet met de beste buitenlandse films.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3711 stemmen
Soms goed, soms gewoon erg matig. Daar geef je geen oscarnominatie voor.
Zaten inderdaad ook wat missers tussen. Hoewel dat niet helemaal de schuld was van de make-up. Van Weaving een vrouw of van een Doona Bae een blanke vrouw maken is natuurlijk ook bijna onmogelijk. En dat Hanks geen Engels accent kan opzetten is ook geen hulp voor zijn personage.