- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
Number23
-
- 8638 berichten
- 5699 stemmen
En over de verschillende soorten films, dat valt mee. Het zijn overwegend drama's die nooit duister worden of diep ingaan op de psychologie van de personages. Anders zijn het lichte komedies die nooit echt gek worden. Streep houdt van films die aan de oppervlakte blijven. Ik vraag me af of ze het lef heeft om een rol als die van Tilda Swinton in We Need to Talk About Kevin of I Am Love te nemen. Niet eens iets wat daar in de buurt komt zit in Streeps filmografie. Of neem Julianne Moore's rollen in films van Todd Haynes en Paul Thomas Anderson. En hun hebben ook nog eens het luchtigere werk gedaan dat Streep ook heeft. Doubt en The Iron Lady leveren simpele rollen in vergelijking, want Doubt levert een schematisch en duidelijk geschreven voorbeeld van twijfel in een personage en The Iron Lady draait om een imitatie van een echt persoon.
100% procent mee eens. Uitdagend is het nooit, ook geeft ze zichzelf nooit echt bloot. Qua emotie dan. Moore en Swinton hebben beiden vrouwen gespeeld met een pijnlijk verleden, met serieuze problemen. Ik vond Moore's optreden in A Single Man beter dan alles wat Streep heeft gedaan in haar carriere. En die Oscar had sowieso naar Swinton moeten gaan.
Kisje
-
- 970 berichten
- 1190 stemmen
100% procent mee eens. Uitdagend is het nooit, ook geeft ze zichzelf nooit echt bloot. Qua emotie dan. Moore en Swinton hebben beiden vrouwen gespeeld met een pijnlijk verleden, met serieuze problemen. Ik vond Moore's optreden in A Single Man beter dan alles wat Streep heeft gedaan in haar carriere. En die Oscar had sowieso naar Swinton moeten gaan.
Ja seg, dan kan je véééééééél acteurs van je toekomstig Oscar-lijstje schrappen. Meryl heeft trouwens wel rollen gespeeld waarin ze diegene is die een pijnlijk verleden met zich meedraagt; Sophie's choice, Kramer vs Kramer, ...
En we weten nu allemaal wel jullie voorliefde voor Swinton
, pas op, het is een schitterende actrice, maar ik vind niet dat Streep moet onderdoen.
Maar wie een hond wil slaan, vindt licht een stok... 
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Alles wat hier over Streep wordt gezegd, vind ik dan weer voor Blanchett gelden, maar het is op sommige plekken dan ook gebruikelijker om Streep overroepen te vinden en met Blanchett te dwepen.
Blanchett heeft trouwens ook in opvallend weinig toppers meegedaan (LOTR ga ik echt niet als Blanchett-films tellen), maar daar is dat zelden een argument. Semi-gerelateerd vond ik wel dat Blanchett had moeten winnen voor Elizabeth, maar haar Hepburn in The Aviator vond ik dan weer zwaar onverdiend (over een zielloze imitatie gesproken, technisch perfect, inhoudelijk volstrekt leeg)
Kisje
-
- 970 berichten
- 1190 stemmen
Alles wat hier over Streep wordt gezegd, vind ik dan weer voor Blanchett gelden, maar het is op sommige plekken dan ook gebruikelijker om Streep overroepen te vinden en met Blanchett te dwepen.
Blanchett heeft trouwens ook in opvallend weinig toppers meegedaan (LOTR ga ik echt niet als Blanchett-films tellen), maar daar is dat zelden een argument. Semi-gerelateerd vond ik wel dat Blanchett had moeten winnen voor Elizabeth, maar haar Hepburn in The Aviator vond ik dan weer zwaar onverdiend (over een zielloze imitatie gesproken, technisch perfect, inhoudelijk volstrekt leeg)
Blanchett is een erg goede actrice, maar wat jij zegt is juist. Vreemd dat ze geen Oscar heeft verdiend voor haar rol in Elizabeth maar wel voor haar bijrol in "the Aviator".
Number23
-
- 8638 berichten
- 5699 stemmen
Ik kan daarentegen heel simpel drie actrices noemen die Thatcher waarschijnlijk zo goed hadden kunnen spelen dat Streep er een hartaanval van had kunnen krijgen. Ik bedoel dan Kate Winslett, Judi Dench en Bette Davis. Ze hebben allemaal een nadeel: Winslett is nog te jong, Dench nu te oud en Davis, ehm, te dood. Maar klinken deze actrices in die rol niet spannender dan Streep?
100% oneens. Davis ken ik niet, maar je noemt 2 andere actrices die ook onterecht hun Oscar hebben gewonnen. De hele reden voor deze discussie! Winslet was tenenkrommend in The Reader en Dench had die prijs nooit mogen winnen voor die minimale screen-time.
Number23
-
- 8638 berichten
- 5699 stemmen
Ja seg, dan kan je véééééééél acteurs van je toekomstig Oscar-lijstje schrappen. Meryl heeft trouwens wel rollen gespeeld waarin ze diegene is die een pijnlijk verleden met zich meedraagt; Sophie's choice, Kramer vs Kramer, ...
En we weten nu allemaal wel jullie voorliefde voor Swinton
, pas op, het is een schitterende actrice, maar ik vind niet dat Streep moet onderdoen.
Maar wie een hond wil slaan, vindt licht een stok...
Het ligt meer aan de keuzes die beiden actrices in hun carrieres maken, dat mijn voorkeur bij Swinton ligt.
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
100% oneens. Davis ken ik niet, maar je noemt 2 andere actrices die ook onterecht hun Oscar hebben gewonnen. De hele reden voor deze discussie! Winslet was tenenkrommend in The Reader en Dench had die prijs nooit mogen winnen voor die minimale screen-time.
Winslet was uiteraard de zoveelste "goedmaak"-oscar, want die had eigenlijk moeten winnen voor Eternal Sunshine of the Spotless Mind of zelfs veel eerder voor Sense & Sensebility (Mira Sorvino, seriously?) of waarom niet, Titanic (Helen Hunt, komaan, doe even serieus).
Én in het jaar van The Reader was Winslet eigenlijk veel beter in Revolutionairy Road.
Én The Reader was ook gewoon een bijrol.
Maar goed, ze klopte dat jaar dan toch maar even iemand die het waarschijnlijk meer had verdiend, zoals Melissa Leo.
Gelukkig kreeg die later een wat mij betreft onterechte oscar als goedmakertje, voor haar dik aangezette overacting in The Fighter, Amy Adams mag zich in 2014 of zal opmaken voor een oscar, haar performance hoeft waarschijnlijk niet eens al te sterk te zijn.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Je haalt twee dingen door elkaar. Ik zeg dat Winslet en Dench een goede Thatcher gemaakt zouden hebben (mits hun leeftijd mee zat), jij zegt dat dit niet zo is omdat hun Oscarwinnende rollen niet verdient waren. Wat heeft het een met het ander te maken? Ik vond The Reader ook Winslets zwakste rol, maar de rest van haar werk is zo goed als altijd sterk en ze heeft daarom voor mij bewezen dat ze Thatcher zou kunnen spelen. Dench' Oscar voor Shakespeare in Love is overdreven, al is het verder wel een goede rol. Maar het is haar andere werk waarmee ze zich voor mij bewezen heeft.
Overigens is het wel vaak zo dat veel Oscarwinnende acteurs heel sterk zijn, maar dat de rol waarvoor ze wonnen niet per se tot hun beste werk behoort.
Number23
-
- 8638 berichten
- 5699 stemmen
Klopt. Het zijn meestal goedmakertjes voor prestaties die ongekroond bleven.
Driello
-
- 1379 berichten
- 0 stemmen
......wat me er dan toe brengt te uiten dat, naar mijn gevoel, het hele oscar-circus toch wel een behoorlijk bedenkelijke aangelegeheid is waar het gaat om waarde-oordelen.
Toch wordt het winnen vaak als een argument aangehaald (ook op MM) om aan te geven hoe goed iemand of een film wel niet is...........
Over 2012 kan ik totaal niet mee praten. Ik heb immers geen van de genomineerde films gezien. Maar of dat nu een werkelijk gemis is?
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4089 stemmen
Heb net zoals met muziek het gevoel dat bijvoorbeeld die Oscarwinnende films van tig jaar geleden meer zeggen dan tegenwoordig.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Heb net zoals met muziek het gevoel dat bijvoorbeeld die Oscarwinnende films van tig jaar geleden meer zeggen dan tegenwoordig.
Neuh, de Oscars zijn altijd hit and miss geweest. Is een beetje de aard van het beestje en van al dat soort prijzen (geldt dan ook net zoveel voor bijvoorbeeld Cannes). Dus vroeger werd ook voor iedere Casablanca een prijs gegeven aan een Gentleman's Agreement of Cavalcade. Bij de Oscars van de laatste jaren zullen uiteindelijk ook klassiekers zitten terwijl anderen vergeten worden.
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5985 stemmen
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Hmm, het hele bestaan van die film is kennelijk langs me heengegaan. Heeft ook niet veel stemmen hier.
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Inderdaad, die film komt me alles behalve bekend voor. Wellicht toch maar even in de gaten gaan houden 
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Amy Adams mag zich in 2014 opmaken voor een oscar, haar performance hoeft waarschijnlijk niet eens al te sterk te zijn.
Laat ik eens extreem voorbarig zijn, zonder ook maar iets gezien te hebben, en stellen dat het misschien in 2013 al raak is voor The Masterl. Tenzij ze ook Quvenzhané Wallis in bijrol dumpen uiteraard.
BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
Hmm, het hele bestaan van die film is kennelijk langs me heengegaan. Heeft ook niet veel stemmen hier.
Is natuurlijk ook op een veel te kleine schaal uitgebracht.
Binnenkort komt de dvd uit, moeten we ons daar maar massaal op storten, want ben nu toch wel benieuwd.
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Inderdaad, die film komt me alles behalve bekend voor. Wellicht toch maar even in de gaten gaan houden
Zeker doen. Beste Nederlandse film die ik in lange tijd gezien heb.
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
untouchable is de franse inzending voor de oscars. beetje oud nieuws maar goed
verdere inzendingen bij Amour voor Oostenrijk, A royal Affair voor Denemarken. 1 oktober is de deadline voor landen om hun films te selecteren, daarna zal een complete lijst volgen.
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Hier staan er al een hoop, met een inschatting van de kansen:
starbright boy (moderator films)
-
- 22439 berichten
- 5132 stemmen
Intouchables is de grootste favoriet in jaren, lijkt me duidelijk.
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
zou je denken ja, alleen die amerikanen zijn een ander volkje dan hier. het heeft het daar redelijk gedaan maar niet geweldig. Amour lijkt me zeker samen met intouchables de grote favoriet. wij maken waarschijnlijk geen kans.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Ik vind het eigenlijk vrij bizar dat Intouchables het ineens zo populair doet. Is roemloos ten onder gegaan hier in Antwerpen, word dan wegens succes elders terug in de zalen gebracht en ineens vind iedereen het een schitterende film.
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Ik denk dat Intouchables het wordt.
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
Weinstein zal het wel lukken de film die Oscar te bezorgen, alleen de kritieken in Amerika waren niet zo positief als in Europa. Wat het moeilijker kan maken, daarom zou ik zeggen dat de Golden Globe makkelijker te winnen is voor untouchable en Amour mij de favoriet lijkt voor de Oscar, maar goed het is nog september in December zal het duidelijker zijn
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
zou je denken ja, alleen die amerikanen zijn een ander volkje dan hier. het heeft het daar redelijk gedaan maar niet geweldig. Amour lijkt me zeker samen met intouchables de grote favoriet. wij maken waarschijnlijk geen kans.
Het sentiment van Intouchables is toch echt precies waar Amerikanen op kicken hoor.
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
dat is dus wat ik na het zien van deze film ook dacht.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen