- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Enkel Rango vond ik een ramp en verdient dat dan ook niet maar had natuurlijk geen concurrentie als ze alle andere natuurlijk niet nomineren.
Waren er dan, met uitzondering van Kuifje, nog films die genegeerd werden? Het was gewoon een zwak jaar voor animatie.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Jammer dat onze 'Rundskop' naast het beeldje grijpt maar daar was alles al maanden op voorhand een feit met A Separation.
Veel mensen hier dachten daar toch anders over.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Laten we voorop stellen dat A Seperation een goede film is (andere niet gezien) en hem ook toekomt hoor.
Net zoals in de Volkskrant stond heeft de Academy de neiging (gehad) toch wat sentimenteler te kiezen en er zijn al heel wat favorieten in deze categorie gesneuveld afgelopen jaren. Zo won Departures in een jaar dat niemand dat zag aankomen en die Argentijn (die had ik wel goed voorspeld) won vorig jaar ook zomaar van Haneke en andere favorieten. Vandaar mijn overtuiging dat er nu voor Monsieur Lazhar zou worden gekozen.
Overigens is deze categorie zo'n beetje de meest oninteressante van allemaal, vanwege het inzenden. De beste films staan meestal niet eens op de short list.
(PS, het is natuurlijk belangrijker dat ik donderdag (volgende week donderdag) gelijk krijg
)
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Ja de Rundskop hype hier in België ging er de laatste dagen toch over. Het steeg enorm naar iedereen hun kop dat het maar irritant werd. Ik denk trouwens dat Monsieur Lazhar en In Darkness zelfs meer kans hadden dan Rundskop.
Echt ongelooflijk trouwens dat Lubezki weer naast het beeldje grijpt. Wat moet die man toch doen om zijn meer dan welverdiende Oscar te krijgen? (Children of Men, The New World...) Hugo is mooi maar hoe ze dit niet aan Tree of Life hebben gegeven is gewoon echt een historische misser. De grootste upset van de avond voor mij. Ach volgend jaar schiet hij een 3D sci/fi film met veel achtergrond CGI en artificiele belichting.. Dan zal hij wel winnen zeker aangezien ze tegenwoordig liever voor zulke dingen gaan... 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Lubezki is inderdaad een held. Heeft-ie nog nooit gewonnen?
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
(PS, het is natuurlijk belangrijker dat ik donderdag (volgende week donderdag) gelijk krijg
)
Kansloos!!!! 
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Lubezki is inderdaad een held. Heeft-ie nog nooit gewonnen?
Helaas. Al 5 keer genomineerd wel en daar zullen nog wel bij komen. Volgend jaar werkt hij terug met Cuaron(!) en er komen nog 3 Malick projecten met hem aan. 
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
Geen verrassingen jammer genoeg. Dat Drive ontbreekt is al een grote schande evenals geen enkele prijs voor The Tree of Life. De show was vermakelijk.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Kuifje
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Beetje jammer eigenlijk hoe er soms mooie animatie films missen omdat Pixar altijd domineert. Persepolis, How to Train Your Dragon, Waltz with Bashir, The illusionist, Fantastic Mr. fox... en nu dat Pixar er zelf niet bij is blijven we achter met een matige line up. Kuifje verdiende hem het meeste maar was inderdaad motion capture.
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Kuifje zat in de voorselectie van 18 films die in aanmerking kwamen (die in november werd bekend gemaakt).
Number23
-
- 8638 berichten
- 5699 stemmen
Eens/Oneens:
Neutraal: Beste Film. Heb de winnaar niet gezien, dus weinig recht van spreken. Van de geziene films sprongen MiP en Moneyball eruit.
Neutraal: Beste Acteur. Beetje hetzelfde verhaal, al had ik Oldman en in mindere mate Pitt prachtig gevonden.
Eens: Beste Actrice. Streep verdiende dat 3e beeldje, misschien niet perse voor deze rol(niet gezien). Jammer voor Williams.
Eens: Beste Mannelijke Bijrol. De logische winnaar na zijn imposante carriere. Hetzelfde kan misschien gezegd over Von Sydow echter.
Oneens: Beste Vrouwelijke Bijrol. Deze prijs had Chastain moeten pakken, een van de beste optredens van het jaar.
Neutraal: Beste Regie. Bij de geziene films zag ik nooit echt de hand van de regisseur m.u.v. Woody, maar om hem daar nu een Oscar voor te geven. Tja....
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4089 stemmen
Neem deze 2012 versie van de Oscars al maanden niet meer serieus aangezien Drive compleet buitenspel lijkt gezet bij de Academy Awards(en de vele voorlopers).
Number23
-
- 8638 berichten
- 5699 stemmen
Eens: Beste Originele Script. Natuurlijk ben ik blij voor en met Woody!! Een van de beste dialoogschrijvers in het wereldje en het werd weer tijd. Jammer dat tie niet aanwezig was.
Oneens: Beste Bewerkte Script. Ik vond het werk dat Sorkin en zijn maten op het scherm zette, het beste uit het rijtje. Met TTSS als goede 2e.
Eens: Beste Animatiefilm. We kunnen blijven zeiken over de uitsluiting van TinTin, maar de mooist gemaakte pure animatie van 2011 heeft gewonnen.
Neutraal: Beste Buitenlandse Film. Als Nederlander juichte ik ook voor Rundskop natuurlijk, maar ben ik ook nuchter genoeg om de anderen als beter te erkennen.
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Neutraal: Beste Buitenlandse Film. Als Nederlander juichte ik ook voor Rundskop natuurlijk, maar ben ik ook nuchter genoeg om de anderen als beter te erkennen.
Ach, België was dit jaar genomineerd voor Foreign Language bij de Oscars én bij de Globes. Wat het zo bijzonder maakt, is dat het met 2 verschillende films was, voor zo'n klein filmlandje is dat best een stuntje.
Goed, er zat geen winst tussen, maar er wordt de laatste 15-20 jaar heel regelmatig wat gewonnen in Cannes (ook vorig jaar de Grand Prix) en die hebben eigenlijk vaak leukere winnaars, dus dat is ook al iets.
Cannes had dit jaar ook The Artist als één van de winnaars, maar ook Drive én Melancholia én Tree of Life, zelfs Take Shelter won er iets.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Ergens hebben we wel een Oscar gewonnen natuurlijk want de score voor The Artist werd verzorgd door een Brussels orkest
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
Ik vraag me echt af waar die sound editing oscar voor Hugo vandaan komt, de dialoogmontage is notabene (vanwege ruis op het dialoogspoor) opvallend hoorbaar met momenten. Vooral schandalig omdat één van de beste geluidsfilms, Drive ook genomineerd was. Hier zit een luchtje aan.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Een luchtje? Het stinkt! Naar oude mannen welteverstaan. Het gemiddelde jurylid is 62 en dus de helft waarschijnlijk half doof. Verder is het toch een groot vriendjespolitiek gebeuren daar en heeft het met de echte kwaliteit geen donder te maken. Anders was cinematografie ook wel naar Tree of Life gegaan.
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
maar 't zijn wel gewoon geluidsmensen die over die oscar gaan...
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
maar 't zijn wel gewoon geluidsmensen die over die oscar gaan...
Dat gaat alleen over de nominaties, daarna stemt iedereen (behalve bij foreign language en docu en dergelijke)
Anderzijds won Hugo ook bij de Golden Reel Awards en dat zijn alleen geluidsmensen, dus...
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
Van alle bizarre aanwezige en ontbrekende nominaties die het oscarjaar dit voortbracht is de keuze van de winnaar beste film nog gedeeltelijk terecht te noemen alhoewel ik meer een boontje had voor Moneyball.
Hugo gisteren gezien, wat een flauw spektakel was dat, dus terecht dat The Artist met de meeste wegloopt.
Ik had ook graag Jessica Chastain als beste brijrol gezien, maar Spencer was ook niet slecht.
De winnaar van Best Writing, Screenplay Based on Material Previously Produced or Published
is onterecht. The descendants is helemaal geen slechte film, maar het script van Moneyball door Sorkin is weer op en top professioneel.
Beste animatiefilm Rango volledig terecht ( het verhaal van Tintin buiten beschouwing gelaten), verder Hugo voor cinematography gedeeltelijk akkoord want had liever Dragon Tattoo als winnaar gezien. Dat Dragon Tattoo ook buiten de muziekprijzen valt is ook jammer.
Al bij al een mager jaartje in vergelijking met een schitterende vorige editie.
Zet The King's Speech,Black Swan, The Fighter, Inception, The Kids Are All Right, 127 Hours, The Social Network, Toy Story 3, True Grit, Winter's Bone naast de films van dit jaar en je merkt het grote kwaliteitsverschil.
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
2012 is een gruwelijk filmjaar, de Oscars van 2013 (in februari) zullen erg spannend worden 
Helaas heb ik nog geen delen terug kunnen kijken van de Oscars, deed onze Billy Crystal het weer ouderwets goed? 
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
Nee, Billy Crystal deed het niet ouderwets goed. Zijn grapjes missen elke vorm van scherpte en waren amper grappig te noemen. Dan had ik toch liever Eddie Murphy gezien. Het wordt tijd dat Robert Downey Jr. deze taak heel snel gaat oppakken.
Number23
-
- 8638 berichten
- 5699 stemmen
Nee, Billy Crystal deed het niet ouderwets goed. Zijn grapjes missen elke vorm van scherpte en waren amper grappig te noemen. Dan had ik toch liever Eddie Murphy gezien. Het wordt tijd dat Robert Downey Jr. deze taak heel snel gaat oppakken.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Zet The King's Speech,Black Swan, The Fighter, Inception, The Kids Are All Right, 127 Hours, The Social Network, Toy Story 3, True Grit, Winter's Bone naast de films van dit jaar en je merkt het grote kwaliteitsverschil.
In de breedte was vorig jaar sterker. Aan de top heeft dit jaar veel meer te bieden en dan zit Drive er nog niet eens is bij
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Zelfs Crystal was erg voorspelbaar. Alweer een opening waarin hij in de bekendste films van het jaar wordt geplakt, gevolgd door een zangnummertje over de genomineerden, afgewerkt met van die typische, erg brave en vrij fletse steekjes onderwater waarvoor hij bekend is, het is altijd hetzelfde met Crystal.
Het publiek leek het wel leuk te vinden, maar ik denk dat Crystal daar ondertussen wordt beschouwd als die flauwe oom die iedereen beu is maar waarmee ze toch maar lachen omdat het al bij al wel een sympathieke kerel is.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Vond met het filmpje vooraf weinig mis. Prima introductie van alle kanshebbers. Het zingen erna en de grapjes vond ik dan weer minder.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
In de breedte was vorig jaar sterker. Aan de top heeft dit jaar veel meer te bieden en dan zit Drive er nog niet eens is bij
Enkrl tree of Life was een stuk beter. Rest zit onder de top 3 van vorig jaar. En dan is Tree of Life ook nog eens volledig genegeerd. Nee, dit jaar was het erg mager en dat Drive er niet bij zat is juist een minpunt van de Academy die enkel voor brave oubolligheid gingen dit jaar en wat echt goed was (Tin Tin, Drive, Tree of Life) zien ze grotendeels over het hoofd.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
2012 is een gruwelijk filmjaar, de Oscars van 2013 (in februari) zullen erg spannend worden 
Vertrl? Er is bijna niets waar ik dit jaar naar uitkijk. Wat komt er dan allemaal voor gruwelijks aan? Alien 5, LotR 4, Titanic 3D. Wat mis ik nog meer?