- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Denk niet dat er ook maar iemand tegen A Separation op kan. Die film heeft zelfs nog een nominatie voor beste script. Dat zegt eigenlijk al genoeg
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Ik gok toch nog steeds op Monsieur Lazhar
dimi303
-
- 3423 berichten
- 3708 stemmen
Volgens de score op IFFR moet deze ook wel schitterend zijn. Twee krijgen er nog niet zoveel aandacht dacht ik omdat ze maar na de oscars in de Amerikaanse bioscopen terecht komen. Ik dacht dat het footnote en in Darkness was.
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Denk niet dat er ook maar iemand tegen A Separation op kan. Die film heeft zelfs nog een nominatie voor beste script. Dat zegt eigenlijk al genoeg
Amélie had zelfs 5 nominaties en werd verslagen door No Man's Land. Als er 1 oscar is waar de favorietenstatus helemaal niets betekent, dan is het helaas Foreign Language.
Alleen winst voor Rundskop zou echt heel erg verrassend zijn,de andere 3 zitten mooi in 't wiel van A Separation klaar om de eindsprint aan te gaan en er via een jump voorbij te gaan. Lazhar kan de "serieus, maar toch luchtig" kaart trekken, In Darkness gaat voor het gebruikelijke Holocaust-verhaal en Footnote kan het Joodse segment van de Academy aanspreken (4 nominaties in 5 jaar, dat moet toch eens voor resultaat zorgen)
Tuurlijk zal A Separation wel de grootste kans maken, maar veel meer dan 40% voor hen en 20% voor die andere 3 durf ik er niet van maken.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Wat mij betreft zijn de kansen in procenten meer 90, 5, 2, 2, 1
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Ondanks de screenplay-nominatie waren de de reacties bij screenings voor Academy-leden niet heel erg enthousiast. Het probleem bij foreign language is dat je daar eigenlijk alleen maar critics als leidraad hebt en in het verleden bleken die zelden representatief voor wat de filmindustrie nu zelf dacht.
starbright boy (moderator films)
-
- 22439 berichten
- 5132 stemmen
Laat ik maar eens op mijn gevoel afgaan in percentages, ik heb geen van de films gezien overigens.
Monsieur Lazhar 40%
Publieksfilms winnen vaak. En dit is de duidelijkste.
In Darkness 25%
Holland is een ervaren regisseuse, niet bepaald vernieuwend ook. Holocaustdrama met een man centraal. Daar houden ze bij de academy van.
A Separation 15%
Is de festival en critics-hit van dit jaar en die winnen zelden. De scenario-nominatie zorgt voor iets meer kans, maar de topfavoriet wint meestal weer niet bij foreign language.
Footnote 10%
De film waar volgens mij het minst over te doen is. Israel wordt heel vaak genomineerd, maar wint nooit. En de competitie is te sterk voor een sympathy vote.
Rundskop 5%
Thrillerachtige films winnen zelden. En ook dit voelt meer als een critics-festival-choice.
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
A Separation gaat denk ik winnen hoor, naar mijn mening heeft die echt de meeste kans.
Rundskop wint niet, toch mogen ze al blij zijn met een nominatie toch?! 
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Rundskop zou ook één van de films zijn die moest worden "gered" bij de nominaties, één van de 3 films die door dat speciaal comité werd opgevist nadat hij het bij de grote groep niet haalde. Dat zijn (naar Academy-normen) onbekende films die men wat aandacht wil geven, maar die nooit verder dan een nominatie zullen raken.
Het probleem van Israel is (denk ik) dat ze vaak worden genomineerd puur omdat ze Israel zijn, niet omdat de film zelf zo goed is, alleen Waltz with Bashir was echt een topper (maar waarschijnlijk stylistisch te ongewoon en misschien ook net iets te anti-oorlog, dat ligt ook nogal gevoelig).
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Heb mijn Oscarvoorspellingen inmiddels online staan: Tim's Filmblog - filmmad.wordpress.com
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5985 stemmen
Vreemd artikel, dat weet iedereen toch al jaren...
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Stond ik ook al van te kijken. Misschien dat ze nu voor eerst identiteit hebben kunnen vaststellen van veel stemmers
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Vooral bij die technische categorieën zie je eigenlijk uitsluitend blanke mannen.
Dat is echter niet de schuld van die Academy, die geven gewoon de toppers uit elke tak toegang tot hun groepje en als dat alleen maar blanke mannen zijn, dan zit het probleem bij de hele industrie.
Dat de gemiddelde leeftijd hoog ligt, is logisch, want je zit er voor het leven in, dus al die oude rakkers blijven meedoen. Misschien moeten ze daar iets aan doen, als je met pensioen bent, dan moet je ook geen awards meer gaan uitdelen, want je zit niet meer in de industrie.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Misschien moeten ze daar iets aan doen, als je met pensioen bent, dan moet je ook geen awards meer gaan uitdelen, want je zit niet meer in de industrie.
Dat komt dan ook weer onsympathiek en zelfs ondankbaar over.
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Je kan ze nog altijd naar het feestje laten komen, maar de awards laten uitdelen door de huidige filmindustrie, niet die van 25 jaar geleden.
DonPeliculón
-
- 775 berichten
- 980 stemmen
Of een mix maken van 'oude' en 'nieuwe' mensen. Hoe minder coherent de stemgroep is, hoe betrouwbaarder de uitslag, zou mijn gedachte zijn. Nu bestaat er natuurlijk niet zoiets als dé 'betrouwbare uitslag', maar het lijkt me op één of andere manier wel eerlijker.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Tegen wat uur beginnen de Oscars hier ongeveer? Weet er trouwens ook iemand of er enige kans op uitzending is als je geen Telenet klant bent in België of ben ik genoodzaakt op streaming?
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Je moet een abonnement op Prime hebben. Die zenden de Oscars live uit. Ik meen dat de uitzending om 2 uur 's nachts begint.
Ik weet nog niet of ik ga kijken, is wel erg laat.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Prime zit alleen maar bij Telenet dus het zal streamen worden, hoewel 2 uur ook redelijk laat wordt voor mij als ik er maandag weer om 6 uur uitmoet 
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5985 stemmen
Wie wint een Oscar? En wie moet 'm eigenlijk winnen? - Oscars - VK - volkskrant.nl
Volgens Bor Beekman en Floortje Smit
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Volledig eens. Enkel in categorie actrice slaan ze de plank mis. Die gaat Streep namelijk niet winnen.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Bijna volledig eens. Terecht dat Gary Oldman wordt genoemd. Streep minder terecht.
De argumentatie waar The Tree of Life de Oscar voor beste cinematografie moet krijgen, vind ik wel fraai, maar dan nog moet die gaan naar Tailor Tinker....
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
voorspellingen:
Best Picture
The Artist
Best Director
Michel Hazanavicius
Best actor
Jean Dujardin
Clooney heeft ook nog zeker kans
Best Actress
Viola Davis
Best Supp Actor
Christopher Plummer
Best supp Actress
Octavia Spencer
Best original screenplay
Midnight in Paris
Misschien The Artist hangt af van de liefde voor die film.
Best adapted screenplay
the descendants
cinematography
the tree of life
Hugo
editing
the artist
sound mixing
Hugo
of war horse
Sound editing
Hugo
of war horse
VFX
rise of the planet of the apes
of harry potter
Art Direction
Hugo
Costumes
The Artist
kan ook W.E of Jane eyre worden, hangt af van de liefde voor the artist
Score
The Artist
Animated Film
Rango
Foreign Film
A seperation
monsieur lazhar zou onterecht zijn maar kan, zeker gee slechte film maar a seperation is stuk beter
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Volledig eens. Enkel in categorie actrice slaan ze de plank mis. Die gaat Streep namelijk niet winnen.
En die mag ze ook niet winnen. Daarnaast: is Hugo werkelijk de frontrunner bij cinematografie? Ik dacht The Tree of Life, al is Hugo wel het beste na die Tree.
En Streep mag nooit winnen natuurlijk.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Ik zie nu pas dat Paul Verhoeven ook lid is van the Academy en mag stemmen.
dimi303
-
- 3423 berichten
- 3708 stemmen
Je moet inderdaad een abonnement hebben op prime:
20h10 aankondiging oscarshow
22h25 Pre-show 84th Annual Academy awards
01h00 On the red carpet: The arrivals
02h30 84th Annual Academy Awards
Met vanaf 11h25 en daar tussenin film die beeldjes in de wacht hebben gesleept zoals In a better world, The hurt locker, the guns of navarone e.a.
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
laatste voorspellingen in alle categorieen, ik heb niet alles gezien zoals de korte films maar wel genoeg over gehoord om denk ik een goede gok te maken
Best Picture
"The Artist"
(alt. "Hugo")
Best Director
Michel Hazanavicius, "The Artist"
(alt. Martin Scorsese, "Hugo")
Best Actor
Jean Dujardin, "The Artist"
(alt. George Clooney, "The Descendants")
Best Actress
Viola Davis, "The Help"
(alt. Meryl Streep, "The Iron Lady")
Best Supporting Actor
Christopher Plummer, "Beginners"
(alt. Max von Sydow, "Extremely Loud & Incredibly Close")
Best Supporting Actress
Octavia Spencer, "The Help"
(alt. Jessica Chastain, "The Help")
Best Writing (Adapted Screenplay)
"The Descendants"
(alt. "Moneyball")
Best Writing (Original Screenplay)
"Midnight in Paris"
(alt. "The Artist")
Best Art Direction
"Hugo"
(alt. "The Artist")
Best Cinematography
"Hugo"
(alt. "The Tree of Life")
Best Costume Design
"Hugo"
(alt. "The Artist")
Best Film Editing
"The Artist"
(alt. "Hugo")
Best Makeup
"The Iron Lady"
(alt. "Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2")
Best Music (Original Score)
"The Artist"
(alt. "Hugo")
Best Music (Original Song)
"Man or Muppet" from "The Muppets"
(alt. "Real in Rio" from "Rio")
Best Sound Editing
"War Horse"
(alt. "Hugo")
Best Sound Mixing
"Hugo"
(alt. "War Horse")
Best Visual Effects
"Rise of the Planet of the Apes"
(alt. "Hugo")
Best Foreign Language Film
"A Separation" - Iran
(alt. "Monsieur Lazhar" - Canada)
Best Animated Feature Film
"Rango"
(alt. "Chico & Rita")
Best Documentary Feature
"Undefeated"
(alt. "Paradise Lost 3: Purgatory")
Best Documentary Short
"Saving Face"
(alt. "The Tsunami and the Cherry Blossom")
Best Short Film (Animated)
"The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore"
(alt. "La Luna")
Best Short Film (Live Action)
"Tuba Atlantic"
(alt. "The Shore")
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
We zijn het in alle belangrijke categorieen eens. Enkel Streep reken ik nog beetje op.
SnakeDoc
-
- 4687 berichten
- 2243 stemmen
Weet iemand iets van het officiële programma? Dus hoe laat de rode loper? Hoe laat de uitreikingen etc. etc.
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
0.00 rode loper
2.30 start uitreikingen