- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
Stephan
-
- 7896 berichten
- 1388 stemmen
Ondanks dat ik GitS een mooie film vond met geweldige muziek blijf ik toch een beetje een probleem houden met de Japanse issues. Kan er niets aan doen.
Maar dit heeft weinig meer met de oscars te maken natuurlijk...
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Welke issues doel je op? (vind zelf GitS niet goed, maar de muziek wel mooi)
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Maar dit heeft weinig meer met de oscars te maken natuurlijk...
Ook weinig met andere Japanse scores lijkt me? Films als Millennium Actress worden echt gedragen door hun soundtrack, Tekon Kinkreet kwam aardig gedurfd uit de hoek met Plaid en Yoko Kanno is in eigenlijk land zo mogelijk nog groter dan Kenji Kawai internationaal is.
Stephan
-
- 7896 berichten
- 1388 stemmen
Welke issues doel je op? (vind zelf GitS niet goed, maar de muziek wel mooi)
Te grote ogen... vrouwen gekleed als meisjes met kinderstemmetjes... dat soort dingen... issues.
maerk
-
- 4249 berichten
- 2702 stemmen
Nog even terugkomen op de discussie beste filmmuziek dit jaar. De muziek van Reznor en Ross is gewoon geniaal opgebouwd, zoals NIN altijd al zijn nummers geweldig opbouwde. Dit nummer in combinatie met het drinken van appletini's was gewoon geweldig, zou ik me niet beter kunnen voorstellen met een heel orkest hoor.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Vind je? Ik vind het juist ijzerster. Spannend, mysterieus en uiteindelijk energiek en ongemakkelijk tegelijkertijd. Hoor nu eigenlijk pas hoe briljant het in elkaar steekt.
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Afschuwelijk! (zo zonder beelden)
Afschuwelijk zelfs
Als het met beelden beter is dan is Reznor in elk geval geslaagd, soundtrack moet toch een aanvullende, ondersteunende functie hebben.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Echt geniaal vind ik het niet, maar voor een soundtrack blijft het wel best gewaagd en absoluut te verkiezen boven strijkerbombast.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Vind niemand anders dat het veel weg heeft van Fight Club Soundtrack. Vooral qua sound, vibe is iets donkerder.
Skycrawler
-
- 741 berichten
- 0 stemmen
Niet echt. De soundtrack van Fight Club is Rock en Big Beat-georienteerd, terwijl de soundtrack van The Social Network meer richting de Industrial Electronica kant gaat.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nou ik vind de FC soundtrack anders behoorlijk industrial electronisch.
Ik vind dit echt heel erg lijken op de 2e helft van dat nummer van TSN. Zou bijna zeggen dat het gejat is.
YouTube - Fight Club - This Is Your Life
YouTube - Magnetic (HD) - From the Soundtrack to "The Social Network"
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Mnee, toch niet
Al vind ik de TSN score ook maar een verre variant van wat doorgaans binnen het genre gemaakt wordt.
Skycrawler
-
- 741 berichten
- 0 stemmen
Ik vind dit echt heel erg lijken op de 2e helft van dat nummer van TSN. Zou bijna zeggen dat het gejat is.
Als je bekend bent met het werk van Reznor en Nine Inch Nails dan zie je meteen dat die vergelijking mank slaat. De soundtrack heeft veel weg van het vrij experimentele Nine Inch Nails album 'Ghosts I-IV' Er zijn zelfs twee nummers van dit album gebruikt voor The Social Network soundtrack.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ken NIN niet, maar voor een 'leek' lijken ze op elkaar. In ieder geval binnen soundrack land.
Stephan
-
- 7896 berichten
- 1388 stemmen
Ken jij NIN niet???? Luister eens naar de soundtrack van Quake. Geweldig. 
Alle tracks van Quake zijn chilling goed.
En Closer is natuurlijk ook geweldig!
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Idd lekkere muziek. Moet ik eens induiken. Nog een 'gecompliceerde plaat voor beginners' tip?
Skycrawler
-
- 741 berichten
- 0 stemmen
Zijn populairste album is The Downward Spiral, maar als je het wat electronischer zoekt dan kan ik je Year Zero en With Teeth aanraden. Als je The Social Network soundtrack leuk vindt dan zou ik Ghosts I-IV ook een kans geven. 
maerk
-
- 4249 berichten
- 2702 stemmen
Idd lekkere muziek. Moet ik eens induiken. Nog een 'gecompliceerde plaat voor beginners' tip?
Year Zero is een heerlijke elektronische plaat, je moet er echter wel even aan wennen. Ik kon er eerst moeilijk naar luisteren, nu een van mijn favoriete platen ooit.
With Teeth is niet slecht, maar meer een rock album.
The Downward Spiral is erg sterk, heel rauw, agressief en heel dreigend.
En de soundtracks van Fight Club en TSN hebben idd wel een beetje van elkaar weg.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Blijft toch een ware aanfluiting die categorie? Ze raken nog niet eens aan 4 serieuze nominaties.
Dit heeft te maken met de regel dat er vijf nominaties zijn als er in Los Angeles 15 of meer animaties in het jaar te zien zijn geweest. Bij minder dan 15 zijn het er drie. Dit jaar waren er 14 animatiefilms uitgebracht. Een vreemde regel overigens, daar ben ik het mee eens.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
'The President's Speech': hilarische sequel met Bush.
Jimmy Kimmel Live liet in zijn special over de Oscars een trailer op ons los, die overduidelijk geïnspireerd is op grote winnaar The King's Speech. In de nieuwe film neemt Mike Tyson de handschoen op om de voormalige Amerikaanse president George W. Bush dictielessen te geven. (jv/hln.be)
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Erg grappig speedy!
Maar laat ook zien hoe simpel de film eigenlijk is.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nou, moet je het wel eerst bedenken. Daarbij is de film in zijn uitvoering vrijwel foutloos.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Weet ik, ik geef hem ook een 4. Maar The Social Network of 127Hours waren veel grotere uitdagingen en veel lastiger te acteren. Ik had liever die films zien winnen.
Maar goed, zo gaat het ieder jaar, de films die ik wil winnen nooit beste film, en mijn regisseurs krijgen nooit die prijs. En toen Scorsese hem kreeg was het voor een film die minder was dan een aantal vorige die hij gemaakt heeft.
Beevy
-
- 28 berichten
- 14 stemmen
haha ja lijkt wel erg op elkaar
Thomas83
-
- 4038 berichten
- 3642 stemmen
Inmiddels de Oscar-uitreikingen helemaal gezien. Eigenlijk een beetje tijdverspilling, maar wil het toch elke keer weer gezien hebben op een of andere manier. De humor was zoals elk jaar echt van pijnlijk niveau. Echt zulke slechte en voorspelbare grappen en elkaar op een milde manier in de zeik nemen. Het ergste is dat elke spontaniteit gewoon ontbreekt. Ze lezen alles zo overduidelijk op of hebben het ingestudeerd. Gelukkig bracht Kirk Douglas nog wat leven in de brouwerij, al was ook dat weer niet super grappig.
Wat betreft de winnaars, ik vond het allemaal wel extreem voorspelbaar dit jaar. Had dan ook bijna alles goed voorspeld (een score van 13 uit 17 pogingen). Had toch wel wat meer verrassingen verwacht. De Oscar voor Melissa Leo vond ik dan wel weer enigszins verrassend. Op de puur vanwege haar opvallend degelijke spel voor haar jonge leeftijd genomineerde Steinfeld na gaf ik iedereen wel een kansje in deze categorie, maar ik vond Amy Adams toch echt waanzinnig spelen in The Fighter. Die had echt moeten winnen vind ik. Leo was dan wel zelf ook mooi overdonderd en had een leuke speech waarbij ze er nog mooi even een "fucking" uit floepte.
Een andere echte verrassing was de Oscar voor Inception voor cinematografie. Echt onbegrijpelijk. De grote verrassing, en daardoor krijgt Inception uiteindelijk dus ook meer dan ze verdienen met slechts de prijzen op het gebied van special-effects etc. Alle andere genomineerden waren hier beter, en ik was gegaan voor Black Swan in elk geval, of anders The Social Network.
David Seidler zijn speech nadat hij de Oscar voor Best Original Screenplay won voor The King's Speech vond ik dan weer volkomen verdiend (tenzij Another Year beter is, niet gezien). Hij had een mooi speech en het grappige is dat The King's Speech nog even een grote verliezer leek te worden, omdat nu eenmaal de grootste prijzen pas op het einde worden uitgereikt.
Bale won terecht de Oscar voor beste mannelijke hoofdrol, maar mijn voorgevoel zei hier Rush zou winnen, alleen al omdat ik dacht dat de Academy The King's Speech een streepje voor zou geven. Dat Wolfman een Oscar won voor make-up vind ik echt onbegrijpelijk. Het fragment dat ze lieten zien was nota bene praktisch alleen CGI. Zegt al genoeg. Newman won dan gelukkig weer volledig verdiend met zijn liedjesbijdrage aan Toy Story 3, die dan weer weinig verrassend tot beste animatiefilm werd verkozen. The Illustionist had ik ook erg graag zien winnen, maar die maakte natuurlijk geen kans tegen de grote productie. Dat How To Train Your Dragon genomineerd was vind ik echt een schande. Despicable Me was ook conventioneel, maar veel meer een film met een hart en een stuk geestiger vind ik, en net wat meer originele toevoeginkjes.
Dat The King's Speech de Oscar voor beste film won en Tom Hooper (leuke anekdote over zijn moeder in zijn speech) voor zijn regie hiervan vond ik niet zo verrassend. Was zelf alleen eerder gegaan voor Black Swan of The Social Network in beide categorieën. Nu is The King's Speech toch de grote winnaar geworden en vooral The Social Network als grote verliezer. Want bij True Grit zag ik echt totaal aankomen dat ze overal naast zouden grijpen. Zaten ook wel wat onterechte nominaties tussen vind ik, net als The Fighter die kreeg. Michelle Williams had een Oscar niet misstaan, maar de Oscar voor Portman was een van de inkoppertjes qua voorspellingen. Die voor Firth ook. Al lieten ze bij hem uitgerekend de enige scène zien waarin ik hem niet vond overtuigen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dat Wolfman een Oscar won voor make-up vind ik echt onbegrijpelijk. Het fragment dat ze lieten zien was nota bene praktisch alleen CGI. Zegt al genoeg. .
Denk dat het vooral voor het design is. Of het nu met poeders en plastic of met cgi gedaan wordt is niet meer relevant. (Of misschien leek het cgi, maar was het dat niet...) Opmerkelijk is dat de Oscar naar Rick Baker ging, die ooit de make up effecten voor An American Werewolf in London deed.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Als het CGI is gaat het gewoon naar special effects. Make-up gaat toch vooral naar echte make-up.
Kisje
-
- 970 berichten
- 1190 stemmen
Weet iemand waar je oudere Academy Award shows kunt vinden? Heb al in een paar winkels nagevraagd, maar zonder resultaat...
Thomas83
-
- 4038 berichten
- 3642 stemmen
Denk dat het vooral voor het design is. Of het nu met poeders en plastic of met cgi gedaan wordt is niet meer relevant. (Of misschien leek het cgi, maar was het dat niet...) Opmerkelijk is dat de Oscar naar Rick Baker ging, die ooit de make up effecten voor An American Werewolf in London deed.
Het zou het design kunnen zijn, maar daar was ook niet van onder de indruk. Ik vind elke weerwolf er eigenlijk ook wel komisch uitzien. Het is niet echt een monster wat nou echt tot mijn verbeelding spreekt.
Verder neem ik aan dat ze met de computer zo in elkaar zetten dat make-up en computerbeelden soepeltjes in elkaar overlopen. Maar dat er een hoop CGI in die scène zat is overduidelijk. Het is ook de enige manier waarop je zoiets kunt realiseren.