- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar TSN heeft heel wat meer te beiden dan enkel een aansprekend thema. Verwacht niet van The King's Speech dat het op enig filmisch vlak beter is dat TSN. Een typische acteursfilm. En als je moet kiezen tussen die twee uiterste denk ik dat het meewegen van het eigentijdse van TSN helemaal niet zo slecht zou zijn. Haalt ook een beetje het stoffige van de Oscars af.
Artemis
-
- 3868 berichten
- 2408 stemmen
Mwah ik zou het eerder eigentijdse hype noemen en die kaart hebben ze afgelopen jaar al getrokken met The Hurt Locker. Grote kans dat The Kings Speech er mee vandoor gaat alhoewel ik wel weer graag een minder voor de hand liggende winnaar zoals Slumdog Millionaire zou willen zien. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar Black Swan of mischien zelfs wel Inception, alhoewel die 2e volstrekt kansloos is als summer blockbuster. Ze hadden ook nooit het aantal nominaties van 5 naar 10 moeten doen want nu is het wel erg makkelijk om er weer een animatiefilm en de zoveelste Coen er tussen te proppen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Heb nu de meeste kanshebbers gezien en kies zelf mrt afstand voor TSN, al denk ik dat The King's Speech er mee vandoor zal gaan. Ook geen slechte film, maar verre van uitzonderlijk. Zal me ook niet lang bij blijven. Black Swan viel bij herziening door de mand. Zitten te veel zwaktes in, vooral de set up is veel te eendimensionaal. Dat Toy Story 3 genomineerd is, vind ik onbegrijpelijk, zelfs met tien genomineerden. True Grit ken ik nog niet, maar de Coen brothers hebben mij al jaren niet meer weten te verrassen. Inception heb ik zelf weinig mee. 127 hours lijkt me wel aardig, maar geen Oscar materiaal.
eRCee
-
- 13448 berichten
- 1980 stemmen
Inception heb ik zelf weinig mee.
Dat meen je niet. 
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
Ik heb eigenlijk wel zin om de uitzending te volgen komend weekend. 127 Hours, The King's Speech, True Grit (allen bioscoop) en Winter's Bone staan nog op het programma. The Fighter volgt later in de bioscoop wel en ga ik maar niet pindakazen. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar Black Swan en The Social Network. Met Inception heb ik verder ook weinig, al mogen een aantal technische Oscars best die kant opgaan.
Wat betreft de show vind ik het jammer dat James Franco en Anne Hathaway de presentatie voor hun rekening nemen. Verder heb ik het nieuws ontweken welke presentatoren langskomen, dus ik laat mij maar verrassen tijdens deze jaarlijkse poppenkast 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
De overwinning van Natalie Portman staat zo vast dat ik me afvraag of er naast mij nog wel iemand is die op het idee gekomen is dat Jennifer Lawrence in Winter's Bone de prijs meer verdient. Het gaat niet gebeuren, natuurlijk, want Portmans overwinning is het meest zeker van alles, op misschien de overwinning van Toy Story 3 bij Animatie na. Toch, als de Oscars ergens de boel op de kop willen zetten, mag het dan met een overwinning voor Lawrence zijn? Helaas vrees ik dat die hele film met niets naar huis zal gaan.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Vorig jaar vond ik nog al een verspilling van mijn tijd, vraag me af of ik dit jaar wel moet kijken. Het is bij mij inmiddels een kleine traditie gewonnen, maar de nominaties staan me dit jaar echt niet aan.. Wie gaat er wel kijken?
Apollinisch
-
- 21299 berichten
- 0 stemmen
Ik. Vond het vorig jaar fascinerend en dit jaar kan ik zelfs de hele show zien want 28 februari 2011 ben ik vrij.
Die kans laat ik vanzelfsprekend niet onbenut.
the pope
-
- 5380 berichten
- 2398 stemmen
Ik ga zeker kijken.Heb er speciaal maandag vrij voor genomen! 
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Ik ga dit jaar ook eens proberen om het voor de eerste keer te kunnen meepakken. Wat is zowat het gebruikelijke begin en einduur? Want Belgacom zend de Oscars niet uit dus ik zal moeten gaan streamen...
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Ik denk dat The Social Network de Oscar voor beste film gaat krijgen en verder Natalie Portman en Colin Firth (als goedmakertje) voor beste acteerprestatie.
Maar als ik het voor het zeggen had zou Winters Bone de winnaar zijn.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Mijn voorspellingen voor alle 24 categorieën, waarbij ik meteen zeg bijzonder weinig af te weten van de korte filmcategorieën:
Beste Film: The King's Speech
Mijn keuze: The Social Network of Toy Story 3, ongeveer gelijkwaardig
Beste Regie: David Fincher voor The Social Network (ja, een verschilelnde winnaar bij film en regie)
Mijn keuze: David Fincher
Beste Mannelijke Hoofdrol: Colin Firth voor the King's Speech (dat het hier om een goedmakertje zou gaan is volstrekte nonsens, dit is gewoon de meest geprezen rol acteerprestatie van het jaar, na Portman)
Mijn keuze: Jesse Eisenberg voor the Social Network
Beste Vrouwelijke Hoofdrol: Natalie Portman voor Black Swan
Mijn keuze: Jennifer Lawrence voor Winter's Bone
Beste Mannelijke Bijrol: Christian Bale voor The Fighter
Mijn keuze: Geoffrey Rush voor The King's Speech (al zag ik Bale's rol niet en vond ik alle vier de andere rollen ongeveer even goed, zonder ergens écht onder de indruk te zijn)
Beste Vrouwelijke Bijrol: Hailee Steinfeld voor True Grit (dit is de plaats voor een verrassing in de avond)
Mijn keuze: Hailee Steinfeld (al zag ik maar liefst drie van de genomineerde niet)
Beste Originele Script: The King's Speech
Mijn keuze: Another Year
Beste Bewerkte Script: The Social Network
Mijn keuze: The Social Network
Beste Cinematografie: True Grit (wel een goedmakertje, voor Deakins dit maal)
Mijn keuze: The King's Speech (maar ik kan ook goed leven met True Grit)
Beste Art Direction: Inception
Mijn keuze: Inception
Beste Montage: The Social Network
Beste Muziek: The Social Network
Beste Visual Effects: Inception
Mijn keuze: Alice in Wonderland (maar hoe konden ze in Godsnaam Tron: Legacy niet nomineren?)
Beste Lied: If I Rise van 127 Hours
Mijn keuze: If I Rise
Beste Kostuums: Alice in Wonderland
Mijn keuze: Alice in Wonderland
Beste Geluidsmontage: Inception
Mijn keuze: Tron: Legacy
Beste Geluidsmixing: Inception
Mijn keuze: Inception
Beste Make-Up: The Wolfman
Mijn keuze: The Way Back (de enige die ik zag; wat een vreemde set nominaties)
Beste Animatiefilm: Toy Story 3
Mijn keuze: Toy Story 3
Beste Documentaire: Inside Job
Mijn keuze: Exit Through the Gift Shop (de enige die ik zag, maar wel meteen een briljante film)
Beste Niet-Engelstalige Film: In a Better World
Mijn keuze: Dogtooth (al moet ik er nog drie zien)
En de drie wilde gokjes, gebaseerd op plotomschrijvingen:
Beste Korte Film: The Confession
Beste Korte animatie: Day & Night (overigens wel gezien door mij)
Beste Korte Documentaire: Strangers No More
Dus de hoofdprijs voor The King's Speech en drie overwinningen in totaal, waar tegenover vier overwinningen voor The Social Network en Inception staan. Het zijn nogal verspreide overwinningen, maar The Kid's Are All Right en helaas ook Winter's Bone zullen met lege handen naar huis gaan.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Nu acht van de tien films gezien. Alleen Toy Story 3 en The Fighter ontbreken.
Mijn voorspelling is als volgt.
Beste film: The Social network
Beste regisseur: David Fincher
Beste acteur: Colin Firth
Beste actrice: Jennifer Lawrence
Dat zijn ook trouwens mijn voorkeuren.
Mijn (oscarnominatie) film top 8;
1. The Social Network 4,5*
2. Inception 4,0*
3. The Winter's Bone 4,0*
4. 127 Hours 4,0*
5. Black Swan 4,0*
6. The King's Speech 3,5*
7. The Kids Are All Right 3,0*
8. True Grit 3,0*
Jessen0wnt
-
- 3199 berichten
- 2585 stemmen
Mooi lijstje kan ik me prima bij vinden. Persoonlijk vind ik Toy Story en/of 127 hours de beste films van dit jaar, maar we zullen zien.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Zou mooi zijn, maar aangezien zo'n beetje iedereen 'PORTMAN' schreeuwt lijkt me dit bijzonder kansloos. En zelfs als Portman niet wint dan is er nog Bening als tweede favoriet (vreselijke rol wat mij betreft).
Mijn stemmen voor de genomineerde voor Beste Film zijn overigens:
1. Toy Story 3 (4,5*)
2. The Social Network (4,5*)
3. Winter's Bone (4*, momenteel neigend naar 4,5*)
4. True Grit (4*)
5. Black Swan (4*)
6. The King's Speech (3,5*)
7. Inception (3,5*)
8. 127 Hours (3,5*)
9. The Kids Are All Right (2,5*)
The Fighter niet gezien. Hoe komt het dat er standaard een film tussen de genomineerden zit die nog niet is uitgebracht in Nederland voor de Oscars?
jacobine_rodijk
-
- 2806 berichten
- 9511 stemmen
Ik ga dit jaar ook eens proberen om het voor de eerste keer te kunnen meepakken. Wat is zowat het gebruikelijke begin en einduur? Want Belgacom zend de Oscars niet uit dus ik zal moeten gaan streamen...
Van 01:00 tot 05:00 meen ik me te herinneren. Heel véél reclame overigens als je een live-stream meepakt.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Uitgebreid artikel over de Nederlandse film en de Oscars:
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
The Fighter niet gezien. Hoe komt het dat er standaard een film tussen de genomineerden zit die nog niet is uitgebracht in Nederland voor de Oscars?
Omdat het uit tactisch oogpunt handig is je film zo laat mogelijk in het jaar in de usa te laten uitkomen. Ligt die nog vers in het geheugen.
Dan kan het dys zijn dat de release in andere landen pas na de Oscars is. Bovendien is het ook habdig om er even op te wachten als je kansrijk bent. Ga je als Oscar winnaar de bios in, leuk voor de marketing.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
1. TSN 4,5
2. Black Swan 3,5
3. The King's Speech 3,5
4. Toy Story 3 3,5
5. Inception 1,5
Snel nog 127 hours kijken, verwacht een 3,5-4
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Winter's Bone laat een beeld zien van de US die ze liever niet in Hollywood zien. Dus die Oscar kunnen ze op hun buik schrijven vrees ik.
En de beste buitenlandse film is uiteraard Incendies, maar aan het onderwerp Vrouwenonderdrukking in het Midden-Ooosten zullen ze hun vingers niet aan durven branden en dus kiezen ze veilig voor Biutiful.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Incendies is ook een zwakke film, sterk verhaal, maar veel te afstandelijk gebracht.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Dat zeg ik, het onderwerp ligt te gevoelig. Films mogen alleen een beladen thema hebben als er een politiek veilige boodschap schuilgaat. Avatar bijvoorbeeld.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Heeft niks met de gevoeligheid van het onderwerp te maken, maar met de gevoeligheid van de film. Zie ook niet waarom dat niet wat scherper zou kunnen en de vergrlijking met Avatar al helemaal niet. Bovendien is het verhaal eerder een ridiculisering van die onderdrukking dan dat het zich nu echt richt op de onderdrukking van de vrouw. Overigens wordt niet enkel de vrouw onderdrukt, maar vrijwel de gehele bevolking.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
en de vergrlijking met Avatar al helemaal niet.
Het thema van Avatar is voor de commissie meer voor de hand liggend en quasi-zelfkritisch. Incendie gaat over vrouwonderdrukking/misbruik (en volgens jou zelfs onderdrukking van de hele bevolking) in het Midden-Oosten. Daar durven ze lijkt me hun handen niet aan te branden.
Maar we weten het morgenavond.
fappie
-
- 2688 berichten
- 2005 stemmen
Niet alle Oscarfilms gezien, mja.. ben ook niet zo pindakazer.Tot nu toe vond ik Black Swan de beste Oscarfilm. Mag dus hopen dat die de Oscar voor Beste Film pakt. Bridges vond ik daarnaast het beste bij de mannen, maar Firth zal wel winnen. Dat meisje uit True Grit mag van mij wel beste bijrol winnen (hoewel dit meer een hoofdrol was natuurlijk). Portman beste hoofdrol bij de vrouwen.
Heb Bale nog niet gezien helaas, omdat die pas later uitkomt. Hoop natuurlijk wel dat hij wint!
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het thema van Avatar is voor de commissie meer voor de hand liggend en quasi-zelfkritisch. Incendie gaat over vrouwonderdrukking/misbruik (en volgens jou zelfs onderdrukking van de hele bevolking) in het Midden-Oosten. Daar durven ze lijkt me hun handen niet aan te branden.
Maar we weten het morgenavond.
Ik zou niet weten waarom ze hun handen daar niet aan zouden durven branden? Dat die film niet wint komt omdat hij gewoon niet zo goed is en Biutifull wel erg goed (gemaakt) is. Overigens behandeld die laatste ook voldoende schrijnende thema's
Bovendien won Avatar ook niet, maar om nu te stellen dat ze hun handen niet durfde te branden aan het eco thema?
fappie
-
- 2688 berichten
- 2005 stemmen
2009 was ook een beetje een vreemd filmjaar vond ik. Weinig echte Oscarfilms gezien.. Denk dat Inglourious Basterds, District 9 etc normaal ook niet bij de Oscars zouden zitten. Niet dat het slechte films zijn. Dat zeker niet.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Avatar was gewoon een mooie en terecht winnaar geweest (Gone with the Wind, Ben Hur, Lord of the Rings, Titanic, Oscar kent een geschiedenis van epische films). THL is de vaagste film die ooit gewonnen heeft. Soort van tegen reactie en pro vrouw stem.
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
1. 4,5* - Black Swan
2. 4,0* - The Social Network
3. 3,5* - Inception
4. 3,0* - Toy Story 3
5. 3,0* - 127 Hours
6. 3,0* - The King's Speech
7. 3,0* - The Kids Are All Right
8. 3,0* - Winter's Bone
Morgen nog True Grit in de bioscoop meepakken. The Fighter komt later in de bioscoop, en heb ik best hoge verwachtingen voor. Meestal liggen dat soort films mij wel. Voor de rest is het op basis van deze films geen geweldig filmjaar, al maken The Social Network en vooral Black Swan veel goed. Films 4 t/m8 ontlopen elkaar niet veel, en zijn leuke films als tussendoortje.
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
Als iemand met zekerheid kan zeggen hoe laat de show begint, dan hoor ik dat graag. Dus zonder de rode loper etc., dat kan ik wel missen. Volgens mij is het half 3, maar dat weet ik dus niet zeker.