menu

Film / Festivals en evenementen / De Oscars

zoeken in:
Echt wel niet!

We zullen zien wie er gelijk krijgt.

Firth gaat gewoon winnen, dat is zo zeker als de overwinningen van Bridges, Daniel Day-Lewis, Forest Whitaker, Philip Seymour Hoffman en Jamie Foxx waren. Het is absoluut niet spannend zoals in het Penn/Rourke jaar.

Als, en alleen als, Firth dit weekend naast de SAG-award zou grijpen, wordt het nog een strijd, maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Reinbo
Firth speelt een gehandicapte, Eisenberg niet, dus Firth wint.

Ja, maar hij is helemaal niet zo erg gehandicapt, en Engelse acteurs winnen nooit oscars.

2001

Denzel Washington - Training Day as Alonzo Harris (Winnaar!)
Russell Crowe - A Beautiful Mind as John Forbes Nash, Jr. (schizofreen)
Sean Penn - I Am Sam as Sam Dawson (verstandelijke beperking)
Will Smith - Ali as Muhammad Ali (Moslim)
Tom Wilkinson - In the Bedroom as Dr. Matthew Fowler (?)

Zo zie je maar!

Maar verder zie ik wel wat je bedoelt!
1991 Anthony Hopkins - The Silence of the Lambs as Hannibal Lecter (kanibaal)
1992 Al Pacino - Scent of a Woman as Lieutenant Colonel Frank Slade (blind!)
1993 Tom Hanks - Philadelphia as Andrew Beckett (aids)
1994 Tom Hanks - Forrest Gump as Forrest Gump (verstandelijke beperking)
1995 Nicolas Cage - Leaving Las Vegas as Ben Sanderson (alcoholist)
1996 Geoffrey Rush - Shine as David Helfgott (schizofreen dacht ik)
1997 Jack Nicholson - As Good as It Gets as Melvin Udall (straatvrees e.d.)
2004 Jamie Foxx - Ray as Ray Charles (blind)
2009 Jeff Bridges - Crazy Heart as Bad Blake (alcoholist)

2010 Jesse Eisenberg (nerd)

wimnoot schreef:
Ja, maar hij is helemaal niet zo erg gehandicapt, en Engelse acteurs winnen nooit oscars.

Nonsens. Er zijn heel wat Britten die gewonnen hebben in het verleden. Dit jaar zullen er weer twee bijkomen met Firth en Bale.

Reinbo
Gisteren Biutiful gezien en het is onbegrijpelijk dat die film niet veel meer nominaties in de wacht heeft gesleept. Had naast Beste Buitenlandse film en acteur ook zeker voor Beste film, regie, cinematografie, editing, art direction en screenplay genomineerd moeten zijn. Want ondanks dat de film als geheel mij niet helemaal pakte waren al ie zaken van veel hoger niveau dan wat er nu genomineerd is.

Reinbo schreef:
Gisteren Biutiful gezien en het is onbegrijpelijk dat die film niet veel meer nominaties in de wacht heeft gesleept.

Misschien omdat de overige nominates had ook evengoed verdiend hadden?

Gisteren *vul-maar-in* gezien en het is onbegrijpelijk dat die film niet veel meer nominaties in de wacht heeft gesleept.

Begrijp dit soort argumenten niet, als Biutiful voor de categorieën genomineerd zou zijn die je aanhaalde zouden er weer andere nominates uit het plaats worden geduwd die wellicht hun positie in de nominatie-lijst even eerlijk hadden verdiend.

Reinbo
Wat heeft dat nu met 'eerlijk verdiend' te maken. De kwaliteit van de zaken die ik noemde zijn in Biutiful gewoon van veel hoger niveau dan in enkele films die wel genomineerd zijn. En ik heb nog niet eens alle genomineerden gezien.

Verder geef ik ook geen argumenten, kaart het enkel aan...

Kan iemand meer vertellen over de Parool en Pathé de Munt actie? Op 26 en 27 februari kan je voor €25,- iets krijgen in teken van de oscars. Op zich wel een leuke manier om mijn moeders verjaardag te vieren, alleen geen idee wat dit inhoud. Je kan het bestellen op www.parool.nl/oscars maar niet echt veel informatie

Tom Hooper heeft de Director's Guild Award gewonnen, nadat The King's Speech ook al die van de Producers Guild had gewonnen.

Het is nog maar 2 keer gebeurd dat een film die deze 2 prijzen won later niet de oscar voor beste film heeft gewonnen. The King's Speech is nu plots een even grote favoriet als The Social Network, zoniet groter, want deze awards worden uitgedeeld door producers en regisseurs, dezelfden die bij de oscars ook mogen stemmen.

Het grootste stuk van de Academy zijn natuurlijk de acteurs, mochten die ensemble aan The King's Speech geven, dan lijkt het zelfs voorbij, maar dat lijkt me eerlijk gezegd onwaarschijnlijk, ik verwacht daar toch eerder The Fighter, maar ja...

Reinbo
Nou ben benieuwd. TKS spreekt me niet echt aan. De volgende gehandicapte als showcase? Hoewel The Madness ok King George erg leuk was. Wonoverigens ookde award voor editing, terwijl dat me toch wel een zekerheidje leek voor TSN

Zal misschien aan mij liggen, maar waarom zit Shutter Island er niet bij? Lijkt toch wel iets meer boodschap / onderwerp te hebben dan True Grit (waarvan ik verwacht dat het verhaal grotendeels overeenkomt met het origineel) of Social Network, hoewel the Social Network wel een actueel en sterk onderwerp aanslaat.

The King's Speech wint dus toch ensemble, de Oscar lijkt binnen

-edit-
ensemble bij de SAG (screen actors guild) dus.

Het is de eerste keer dat de meningen van de critici/pers en de guilds zo verschillend zijn, althans bij film/regie, bij acteerwerk en dergelijke is 't dan weer gelijklopend.

fappie schreef:
Zal misschien aan mij liggen, maar waarom zit Shutter Island er niet bij? Lijkt toch wel iets meer boodschap / onderwerp te hebben dan True Grit (waarvan ik verwacht dat het verhaal grotendeels overeenkomt met het origineel) of Social Network, hoewel the Social Network wel een actueel en sterk onderwerp aanslaat.

Ik zie niet in op welke manier Shutter Island meer onderwerp heeft dan The Social Network en al helemaal niet meer boodschap (heeft Shutter Island een boodschap?). En waarom zou dat bepalend moeten zijn voor de Oscars. Wat veel mensen missen bij The Social Network is dat het niet slechts een verhaal is over iemand die rijk wordt en zijn vrienden verliest en ook niet slechts een film over Facebook, maar dat de film op een slimme manier speelt met het hele Accept/ Don't accept gegeven, dat niet alleen op groot niveau, maar ook op erg klein niveau in de wordt uitgewerkt. De film gaat het meest over hoe we tegenwoordig mensen accepteren, of niet.

Mijn 4,5* gaf ik aan de film omdat ik het een bijzonder sterk staaltje filmmaken vond. Een bijna geniale samenwerking tussen scenario/ verhaal en uitzonderlijk techniek, terwijl vaak één van beide het overwint. De film bleef echter ook op een dieper niveau hangen dan ik van te voren verwacht had. Ik vond daarna ook enkele sterke analyses op het internet die bewezen dat er meer inzat dan op het eerste gezicht leek (en dan heb ik het over subtielere dingen dan voorspelbare vragen als "is hij gek of niet?" in Shutter Island, wat niet eens een vraag is die je moet beantwoorden. Wellicht dat The Social Network daarom beter prijzen scoort bij de critici dan in de buseniss, omdat er meer te analyseren valt?

In alle eerlijkheid loop ik ook nog niet echt warm voor The King's Speech. Het klinkt vooralsnog iets wat ik op zijn best een 3,5* zal geven, of een 4* als het werkelijk uitzonderlijk is. Maar wellicht heb ik het fout. Ik hoor in mijn omgeving steeds meer geweldige berichten over Speech van mensen waarvan ik verwachtte dat die het niets zouden vinden. Ik kan me echter moeilijk voorstellen dat ik Speech beter ga vinden dan The Social Network. Of Toy Story 3. Of Winter's Bone.

Met onderwerp doel ik meer op ziekte bij Shutter Island. Iets wat in mijn ogen veel interessanter is dan de oprichting van 1 van de social media. Dat veel mensen het missen bij Social Network komt waarschijnlijk door het feit dat de film totaal niet op die manier gebracht wordt. Had ik dan tenminste hoor. Het klopt zeker wat je zegt. Waarschijnlijk hekel ik het feit dat mensen tegenwoordig anders geaccepteerd worden. Daarom zie ik het misschien ook niet zo en gaf de film me ook niet echt iets om verder over na te denken. Over Shutter Island heb ik nog lang na zitten denk op de een of andere manier. Eigenlijk gaat het in deze kwestie meer over interesse.

The One Ring schreef:

In alle eerlijkheid loop ik ook nog niet echt warm voor The King's Speech. Het klinkt vooralsnog iets wat ik op zijn best een 3,5* zal geven, of een 4* als het werkelijk uitzonderlijk is. Maar wellicht heb ik het fout. Ik hoor in mijn omgeving steeds meer geweldige berichten over Speech van mensen waarvan ik verwachtte dat die het niets zouden vinden. Ik kan me echter moeilijk voorstellen dat ik Speech beter ga vinden dan The Social Network. Of Toy Story 3. Of Winter's Bone.

Idd niet te rap conclusies trekken zoals je zelf weergeeft. Ik had net hetzelfde gevoel vooraf, maar na de film gezien te hebben was ik dubbeldik verrast. Zeker kijken, het werd een verdiende 4!
En neen, ik vind de King niet beter dan TSN, noch Toy Story noch Inception. Je vergeet Black Swan trouwens, een sterkere kandidaat naar verluid.

'The King's Speech' stevent af op Oscarzege.

Het is niet de vraag óf 'The King's Speech' volgende week zondag een stapel Oscars mee naar huis mag nemen, maar hoevéél beeldjes de makers toebedeeld krijgen.

Uit alle graadmeters, zoals de prijzen van de Amerikaanse filmvakbonden en de Golden Globes, valt op te maken dat het waar gebeurde drama de 83ste uitreiking van de Oscars, de belangrijkste filmprijzen ter wereld, zal domineren. 'The King's Speech', dat verhaalt over de Britse koning George VI die aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog zijn stotterprobleem overwint, is met twaalf nominaties veruit favoriet.

In theorie kan de film het record van elf beeldjes, dat op naam van 'Ben-Hur', 'Titanic' en 'Lord of the Rings III' staat, zelfs verbreken. Maar de kans lijkt reëler dat koning George de beeldjes moet delen met populaire titels als de western 'True Grit' (tien nominaties) en het drama 'The Social Network', over de oprichting van sociaalnetwerksite Facebook (acht nominaties).

De beeldjes voor beste film en beste acteur (Colin Firth) lijken het Britse drama, op basis van de diverse graadmeters, nauwelijks te kunnen ontgaan. Maar de vraag of de regieprijs naar debutant Tom Hooper gaat, is de vraag. De Academy weegt vaak ook het aantal dienstjaren van een genomineerde mee, wat regisseur David Fincher ('The Social Network') ook een serieuze kanshebber maakt.

Datzelfde argument zou mogelijk roet in het eten kunnen gooien voor de grote favoriet in de categorie beste actrice. Natalie Portman is de gedoodverfde winnaar met haar vertolking van overspannen balletdanseres in het drama 'Black Swan'. Maar na vier nominaties zou het kunnen zijn dat de Academy de tijd rijp acht dat collega Annette Bening, genomineerd voor haar vertolking van lesbische moeder in 'The Kids are all right', de prijs eens mee naar huis neemt.

De bijrolprijs voor beste acteur kan Christian Bale eigenlijk niet ontgaan. De Academy waardeert graag grote fysieke transformaties en Bale viel vijftien kilo af voor zijn rol van verslaafde ex-bokser in het drama 'The Fighter'. Maar bij de vrouwen is het nog geen gelopen koers. De strijd lijkt te gaan tussen veteraan Melissa Leo, die in 'The Fighter' de manipulatieve moeder van de hoofdpersoon speelt, en de 14-jarige debutant Hailee Steinfeld, die diepe indruk maakte als jeugdige engel der wrake in de rauwe western 'True Grit'.
In categorieën als beste special effects, art direction en geluid lijkt de thriller 'Inception' (waarin crimineel Leonardo DiCaprio met zijn team in het hoofd van een zakenman inbreekt) de grootste kanshebber te zijn.

De Oscaruitreiking vindt plaats in de nacht van zondag 27 op maandag 28 februari. (anp/adb/hln.be)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://static0.hln.be/static/FOTO/pe/18/12/11/media_xl_4063301.jpg?20110220091731

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Colin Firth, genomineerd voor beste acteur.

MXO
Hoe gaan jullie de oscars eigenlijk bekijken? Streampje pakken of iets dergelijks? Is het ook mogelijk om de uitzending daags erna te pindakazen?

Voor iedereen met digitale tv GRATIS live te volgen via Film1.

MXO schreef:
Hoe gaan jullie de oscars eigenlijk bekijken? Streampje pakken of iets dergelijks? Is het ook mogelijk om de uitzending daags erna te pindakazen?

Dat pindakazen moet wel lukken, was ook al het geval bij de Golden Globes dit jaar. Verder ga ik het waarschijnlijk volgen via een stream, is de laatste 2 jaar gemakkelijk te vinden. Kijk maar even rond op IMDB tijdens de nachtelijke uurtjes voor de Oscars, dan komt het helemaal goed.

speedy23 schreef:
'The King's Speech' stevent af op Oscarzege.

Die trailer. Wat een muffe en fantasieloze film lijkt me dat zeg.

Dat is het dus niet.

Oke, dat scheelt dan.

Reinbo
Gezien alle toestanden in Noord Afrika zou de Oscar eigenlijk naar The Social Netwrok moeten. Toch stukken actueler dan die oude koning. Ga overigens vanavond naar The King's Speech, verwacht wel een leuke film, maar niet iets dat ik graag zie winnen.

Ik heb hem gisteravond gezien. Een leuke film, maar geen film die 12 Oscarnominaties verdient. Zeker niet aangezien er veel betere films dit jaar zijn uitgekomen.

The King's Speech leek mij eerst een hele duffe film, hoewel ik wel nieuwsgierig was na de trailer in het filmtheater (er zaten best wat grappige stukjes in). Maar het is gelukkig een keer wat anders. Een redelijk minimalistische film die gewoon 2 uur leuk is.

Reinbo schreef:
Gezien alle toestanden in Noord Afrika zou de Oscar eigenlijk naar The Social Netwrok moeten. Toch stukken actueler dan die oude koning. Ga overigens vanavond naar The King's Speech, verwacht wel een leuke film, maar niet iets dat ik graag zie winnen.

Gelukkig kijkt men niet alleen naar wat actueel is, doen ze bij de Oscars toch nog iets goed...

Reinbo
Waarom is dat goed, het gaat toch om de beste film. Zeg niet dat je enkel naar actueel moet kijken, maar zie dit jaar liever een film over facebook winnen dan het zoveelste kostuumdrama met een gehandicapte in de hoofdrol. (Moet overigens nog zien of de film goed of slecht is, maar echt aansprekend is het niet. Vond Madness of King George overigens erg leuk.)

Reinbo schreef:
Waarom is dat goed, het gaat toch om de beste film. Zeg niet dat je enkel naar actueel moet kijken, maar zie dit jaar liever een film over facebook winnen dan het zoveelste kostuumdrama met een gehandicapte in de hoofdrol. (Moet overigens nog zien of de film goed of slecht is, maar echt aansprekend is het niet. Vond Madness of King George overigens erg leuk.)

Maar dat is nu juist het punt, het thema op zich is toch niet relevant voor de vraag wat de beste film is? Vind juist dat al te vaak actuele, maar verder weinig boeiende films weglopen met de meest lovende kritieken. Originaliteit is wel een pre natuurlijk, maar niet doorslaggevend.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:35 uur

geplaatst: vandaag om 00:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.