• 15.943 nieuwsartikelen
  • 178.894 films
  • 12.262 series
  • 34.061 seizoenen
  • 648.924 acteurs
  • 199.229 gebruikers
  • 9.386.805 stemmen

De Oscars

zoeken in:

lykathea

• 1872 berichten
  • 684 stemmen

rep_robert schreef:

(quote)

Zal dit niet meer temaken hebben met de Academy Award voor het beste script?

Lijkt me ook ja. En dan nog kan je een script baseren op source material *adapted*. Daar is zelfs een aparte categorie voor, en die won The Departed - Ja gmx, die won the departed . Want, om bij die film te blijven, ze veranderde wel degelijk héél erg veel wezenlijke elementen. Maar goed, ik denk er idd anders over. Kan.

rep_robert

• 27519 berichten
  • 4087 stemmen

Welke film vergelijkt gmx Inception eigenlijk mee als ik vragen mag?

gmx

• 1048 berichten
  • 779 stemmen

lykathea schreef:

(quote)

Lijkt me ook ja. En dan nog kan je een script baseren op source material *adapted*. Daar is zelfs een aparte categorie voor, en die won The Departed - Ja gmx, die won the departed . Want, om bij die film te blijven, ze veranderde wel degelijk héél erg veel wezenlijke elementen. Maar goed, ik denk er idd anders over. Kan.

Ja, die ook, maar ook 'Best Motion Picture of the Year' en DAT Is mijn inziens belachelijk.

gmx

• 1048 berichten
  • 779 stemmen

rep_robert schreef:

Welke film vergelijkt gmx Inception eigenlijk mee als ik vragen mag?

Eh ? Deze discussie ging over de waarde van oscars. Wat offtopic maar ik ga er van uit dat een aardige mod dit wel verplaatst naar de juiste thread.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Bij Inception (2010):

Gaat om Departed vs Infernal Affairs, deel GMX's standpunt dat het absurd is dat een film met zo weinig eigen originaliteit qua verhaal de Oscar wint. Cinematografisch was het bovendien ook niets bijzonders. Degelijkheid troef met een excuus Oscar voor Marty, die m natuurlijk voor z'n oeuvre kreeg, niet voor zijn prestatie met die remake.

Stephan

• 7894 berichten
  • 1388 stemmen

Bij Inception (2010):

Mensen die de Oscar niet serieus nemen moeten natuurlijk ook niet roepen dat het "belachelijk is" dat een bepaalde film 'm krijgt of niet.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Daar heb je wel een punt, maar helaas is de Oscar wel een belangrijke prijs, dus vanuit die optiek moet je m op dat vlak wel serieus nemen. De waarde van hetgeen de Oscar zegt over de kwaliteit van de film is idd niet al te serieus te nemen helaas, daarvoor is het te veel politieken dat is toch jammer.

lykathea

• 1872 berichten
  • 684 stemmen

Reinbo schreef:

Reageerde op Red. Maar Adapted is enkel een kwaliteit als het van een ander medium is, nu lijkt het meer op een vertaling. Daarnaast mag ik hopen dat originaliteit weldegelijk een belangrijke parameter zou zijn, maar helaas is dat idd lariekoek. Vriendjes politiek en marketing belangen tellen veel zwaarder.

Je blijft beredeneren in vooronderstellingen en betrekt die vervolgens op andere. Originaliteit staat helemaal niet ter discussie bij de definitie van remake alleen. Dat dit veeleer wel zorgde voor een argeloos en slecht gebruik van het vorige materiaal wil nog niet zeggen dat dit dus per definitie zo is. Er zijn ook zat voorbeelden waaruit blijkt dat een remake/hervertelling ook originaliteit met zich mee kan brengen, het is maar wat je met het vorige materiaal doet.

Want ja, ik ben het eindelijk een keer met je eens: Originaliteit mag zeker een criteria zijn - maar waar een hervertelling niet per definitie onoriginaliteit behelst (erg kort door de bocht) hoeft ook een auteurs film niet per definitie origineel te zijn in zijn vertelling of handelingen. Waar het materiaal vandaan komt, daar wordt dan ook niet voor niks een andere categorie voor gemaakt in vele gevallen, maar het is logisch dat er in het algehele plaatje gekeken wordt naar wat de film zelf behelst, en daarin kan elke remake originaliteit uitstralen. Het is alleen jammerlijk genoeg vaak in mindere maten het geval, boekverfilmingen niet meegerekend.

Niets ten voordelen van de oscars hoor, want alhoewel ik de strekking van de categorieren van awards an sich veelal begrijp in de context van waarin ze gegeven worden, is de invulling daarvan (m.b.t de eisen en votingsysteem etc) van zo'n volstrekt belachelijk niveau dat ook geen betekenisgeving meer heeft voor mij. Alhoewel ik minder cynisch ben dan velen die al bij voorbaat een film be- dan wel veroordelen aan het aantal oscars.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ben het met je eens dat een remake origineel kan zijn (the Thing), maar Departed volgt wel heel erg het origineel. Vind dat de film op basis daarvan gewoon geen nominatie verdiend.

fappie

• 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Had wel verwacht dat DiCaprio erbij zou zitten. Maar geweldig dat hij Bale is genomineerd voor een Oscar!!

Denk dat Inception wint.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Leland Palmer

• 23785 berichten
  • 4899 stemmen

Ik denk het niet, maar hoop het wel.

Pieter Montana

• 6678 berichten
  • 2289 stemmen

Een oscarnominatie EN een zoon voor Javier Bardem. Ook een mooie tijd voor die man, zeg!

Leland Palmer

• 23785 berichten
  • 4899 stemmen

Mijn voorspellingen;

Film; 'The Social Network'

Director; Darren Aronofsky / David Fincher

Actor; Javier Bardem / James Franco

Actress; Natalie Portman

Supporting actor; Christian Bale

Supporting actress; Melissa Leo

Original screenplay; 'Inception'

Adapted screenplay; 'The Social Network'

Animated film; 'Toy Story 3'

Foreign language film; 'Biutiful'

Editing; '127 Hours'

Cinematography; 'Black Swan'

Visual effects; 'Inception'

Art direction; 'Inception'

Sound mixing; 'Inception'

Sound editing; 'Inception'

Score; 'Inception' (Hans Zimmer)

Song; '127 Hours'

Zoiets, 'Inception' zou dus de ''grote'' winnaar zijn, helaas met de ''kleine'' Oscars. Ik hoop dat Nolan zijn meesterwerk ze alle 8 pakt, maar dat gaat niet gebeuren. Bardem wordt denk ik de grote verrassing met zijn Oscar voor beste acteur. Bale, Portman en 'Toy Story 3' zijn zeker van de Oscar, 'Biutiful' denk ik ook, maar daar ligt Susanne Bier nog wel even op de loer.

Filmkriebel

• 9996 berichten
  • 4669 stemmen

Inception zal volledig naast de oscars grijpen vrees ik. De concurrentie is te groot.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Ik vrees het ook. Misschien Visual Effects (vooral nu Tron Legacy onverwacht niet genomineerd is) en art direction. Eventueel ook de geluidsoscars (vind ik altijd een moeilijke categorie om te voorspellen). Het scenario lijkt me kansloos, zeker met een dialoogfilm als The Kings Speech als tegenstander.

Van mij hoeft Inception ook niet per se zoveel te winnen, maar dat terzijde.

fappie

• 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Reinbo schreef:

Was dat naar mij bedoeld ?

Weet niet hoor, maar veel van die films die zijn genomineerd komen pas de komende weken/maanden uit hier in de buurt. Die heb ik dus nog niet gezien. Downloaden vind ik ook een beetje jammer. Tot nu toe was Inception toch wel het beste (vind ik).

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ja, die was voor jou. Omdat je dacht dat Inception gaat winnen. Ik heb ze ook niet allemaal gezien, maar als je een heel klein beetje weet hoe het werkt en de Buzz volgt, weet je dat Inception behoorlijk kansloos is, zeker gezien de film al niet in voor regie is genomineerd. Het zal gaan tussen TSN en TKS.

PS. Geloof niet dat er ooit een film de Oscar voor beste film heeft gewonnen, zonder dat de regisseur genomineerd was. Lijkt me ook logisch aan gezien de regisseur de creatief verantwoordelijke is. Maar kan iemand dat bevestigen of weerleggen?

fappie

• 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Ik volg pas een jaar die Oscars joh. Weet ik veel . Ik vond The Social Network goed, maar de beste film van 2010? Nee..

Ken ook al die theorieën niet. De Buzz?

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

'De Buzz' is dat wat de media er over zegt en schrijft. En meestal is de winnaar van de Oscar ook niet de beste film van het voorgaande jaar. Het hele ding hangt van vriendjespolitiek en marketing belangen aan elkaar. Hoe later in het jaar de film is uitgebracht hoe groter de kans bij de Oscars. Wat vorig jaar Maart uitkwam is iedereen al lang weer vergeten. Bovendien is het commercieel veel interessanter om Oscars aan films toe te kennen die nog in de bios moeten komen in veel landen. Zoals The King's Speech.

fappie

• 2688 berichten
  • 2005 stemmen

O ok . Nja.. jammer dat het dan zo voorspelbaar is. Had je The Hurt Locker voorspeld vorig jaar dan?

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Het was wel duidelijk dat het tussen The Hurt Locker en Avatar ging. Ik hoopte op Cameron/Avatar, maar de Academy koos voor: Irak, een vrouw (eerste vrouwelijke regisseuse) en wou niet nog eens Cameron "I'm king of the world." zien roepen. Dus die werd het niet (leuk detail is, is dat Bigelow de ex van Cameron is). Maar het was vorig jaar duidelijk een politieke keuze, want The Hurt Locker moet wel een van de zwakste winnaars ooit zijn ( 404 Not Found - boxofficemojo.com , terwijl Avatar een iconische film is.

Het is nooit exact te voorspellen, maar je kan wel een scheiding aanbrengen tussen de kanshebbers en de outsiders.

fappie

• 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Laat ik de discussie over Avatar maar niet aangaan , maar goed. Ja, ik heb het vorig jaar grotendeels gezien, maar had nou niet verwacht dat Hurt Locker ging winnen. Mja.. ben dus minder op de hoogte. Ze wilden vorig jaar toch ook iets met Sacha Cohen en Avatar doen, maar dat vond Cameron niet leuk ofzow ? Toen kwam Ben Stiller maar. Het was trouwens een beetje jammer dat iedereen daar zei dat Inglourious Basterds een slechte film was . Vorig jaar was sowieso een beetje vreemd eigenlijk. District 9 voor Beste Film?

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik vond District 9 een hele originele film. Normaal gesproken niet echt Oscar materiaal, maar door de sterke boodschap kwam die toch boven drijven.... Cameron heeft inderdaad een slecht gevoel voor humor.

fappie

• 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Ja ok.. kan me voorstellen dat je hem origineel vindt. Was er niet zo'n liefhebber van alleen, maar vond hem ook niet slecht. Hahaha.. daar moet je mee uitkijken als beroemdheid denk ik.. daar pakken ze je zo op .

SaintOfKillers

• 382 berichten
  • 339 stemmen

Reinbo schreef:

Ja, die was voor jou. Omdat je dacht dat Inception gaat winnen. Ik heb ze ook niet allemaal gezien, maar als je een heel klein beetje weet hoe het werkt en de Buzz volgt, weet je dat Inception behoorlijk kansloos is, zeker gezien de film al niet in voor regie is genomineerd. Het zal gaan tussen TSN en TKS.

PS. Geloof niet dat er ooit een film de Oscar voor beste film heeft gewonnen, zonder dat de regisseur genomineerd was. Lijkt me ook logisch aan gezien de regisseur de creatief verantwoordelijke is. Maar kan iemand dat bevestigen of weerleggen?

Driving Miss Daisy.

En ook nog 2 keer in de eerste 5 jaren dat de oscars bestonden, maar die lijken me weinig relevant.

Ik denk dat Inception er wel een stuk of 5 zal winnen, True Grit lijkt me de waarschijnlijkste grote verliezer.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Reinbo schreef:

Maar het was vorig jaar duidelijk een politieke keuze, want The Hurt Locker moet wel een van de zwakste winnaars ooit zijn ( 404 Not Found - boxofficemojo.com , terwijl Avatar een iconische film is.

En als ik je nou zweer dat The Hurt Locker een oneindig veel betere films is dan Avatar

Je zou trouwens maar een Oscar winnen. Het enige wat er dan met je gebeurt is dat je hoort dat je hem gewonnen hebt vanwege een tik van de Oscars. Dus als The King's Speech wint is dat omdat de Oscars geobsedeerd zijn door feelgoodfilms die ook nog eens een prestigieus historisch randje hebben. Wint The Social Network dan komt dat omdat de Oscars graag willen doen alsof ze modern zijn en daarom voor een film over het hippe Facebook kiezen. Wint True Grit dan komt dat omdat de Oscars nostalgisch worden van zo'n ouderwets genre als de western en ze liever niets echt nieuws de prijs geven. Wint The Kids Are All Right dan komt dat omdat de Oscars films over homo's graag prijzen. Wint The Fighter dan komt dat omdat 'from rags to riches'-verhalen puur Oscarmateriaal zijn. Wint Toy Story 3 dan komt dat omdat er eens een keer een animatiefilm moest winnen. Enzovoorts, enzovoorts. Wat er ook gekozen wordt, altijd noemt iemand de keuze politiek. Geld ook voor de acteursoverwinningen. Je zou maar eens een Oscar winnen.

Jack Sparrow

• 472 berichten
  • 3279 stemmen

Kan me wel vinden in de nominaties; het meest verrassend vind ik nog wel de vele nominaties voor True Grit. Ben dan ook nog zeer benieuwd naar deze film, de Coen Brothers zijn altijd zeer de moeite waard. Wel vind ik dat Christopher Nolan genomineerd had moeten worden voor beste regie. Wat mij betreft is Inception de beste film ook van vorig jaar. Dat is dan ook de grote miskleun bij deze nominaties. Ik denk dat de grote winnaar bij deze Oscars The King Speech zal worden, zowel beste film als regie.

wimnoot

• 3963 berichten
  • 3923 stemmen

Gisteren dus The King's Speech gezien, en ik geloof eigenlijk niet dat Firth hiervoor een oscar gaat krijgen. Het is maar een simpele rol, bekakt praten en hakkelen en dat was het. Ik vind dan eigenlijk dat Geoffrey Rush meer recht heeft op die prijs die moest tenminste nog hele stukken Shakespear vertonen. Dus Eisenberg en Fincher kunnen gerust zijn!

BenicioDelToro

• 4178 berichten
  • 1391 stemmen

Echt wel dat die Oscar voor Colin is!

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.