- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
gmx
-
- 1048 berichten
- 779 stemmen
Beste voorbeeld vind ik trouwens 'The Departed'. Een oscar geven voor 'beste film' terwijl het een remake is die bijna geheel 1:1 nagemaakt is, dan neem je je zelf toch ook niet meer serieus ?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
En wat dacht je van een nominatie voor Toy Story 3? Melkkoe cinema voor kinderen....
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Ik reageerde enkel op een user die het vreemd vond dat Nolan en DiCaprio niet genomineerd waren. Ik geef enkel als tegenreactie dat me dat totaal niet verbaasde. Had dat ook al enkele maanden geleden aangegeven. Je kan me dus hooguit consistentieen voorspellend vermogen verwijten.
Verder stel in niet dat de Academy niets voorstelt, duidt enkel aan dat het vooral een marketing tool is van Hollywood, waarbij kwaliteit van de film verre van de enige, of zou bijna zeggen de belangrijkste, parameter is. En ja, ik denk dat met 5 nominaties voor beste film Inception was afgevallen. Het overslaan van Nolan is daarbij een belangrijke aanwijzing. Verder is en film waarbij alles van te voren steeds wordt uitgelegd in mijn wereld inderdaad een kut film.
Verder heb ik me hier al een tijd niet meer geroerd, maar mag hier best mijn licht op de nominaties laten schijnen. Als hij straks niks wint, kom ik hier nogmaals mijn gelijk halen. Live with it!
Omdat je in je eigen wereld schijnt te vertoeven heb jij altijd gelijk. - Want het gelijk dat je wilt ophalen als de film niet wint kan je niet eens ophalen. Je hebt namelijk nergens gelijk, je verschuift alleen steeds verder je metertje.
Indien niet genomineerd beweer jij : Zie je wel, de film is kut want niet genomineerd voor bepaalde categorieen.
Inception wel genomineerd beweer jij: De film zou niet genomineerd zijn als er maar 5 waren hoor, echt waar!
Inception wel genomineerd in een lijst van 5 (o,a, beste script) beweer jij: Alsnog een kutfilm, want hij wint de categorie toch niet en dus is de film alsnog kut!
etc.
U wint dus altijd. En daarmee : proficiat. Alvast. 
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
terwijl het een remake is die bijna geheel 1:1 nagemaakt is, dan neem je je zelf toch ook niet meer serieus ?
Niets af te doen aan je retoriek dat de academy silly en kut is (helemaal mee eens) maar dit is wel een lachwekkend statement.
Ik hoop dat je een foutje maakt, want een ieder die beide films heeft gezien zal beamen dat The Departed misschien nog wel het beste voorbeeld is van een film die juist NIET 1 op 1 namaakt en toch als remake wordt bestempeld (uiteraard zijn er andere voorbeelden van films met dezelfde source material die compleet anders zijn, maar The Departed is zeker geen Psycho of Funny Games, die ik wel tot de 1:1 remake zou rekenen), ongeacht wat je van de film The Departed vond.
Raar statement.
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Precies! Dat is ook waarom ik denk dat Firth hem dit keer krijgt.
In dit geval vind ik winst voor Firth ook wel terecht (los van het waarom), gewoon op basis van de prestatie. Alleen was 't vorig jaar duidelijker, dit jaar zit het wat dichter bij elkaar.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Helemaal goed
Maar of je blij moet zijn met dit soort voorspelbare nominaties is natuurlijk de vraag.
Het enige wat mijn correcte voorspellingen bewijzen is dat ik te obsessief de Oscarbuzz in de gaten hou 
De grootste verrassing voor mij was de nominatie voor de Coenbroertjes bij regie. Ik dacht dat True Grit ergens achteraan de nominatiekansen stond. Maar iedere waardering voor mijn favoriete regisseurs maakt mij ontzettend blij.
Verder opmerkelijk dat er geen mannelijke bijrol voor The Social Network genomineerd is. Ik dacht dat Andrew Garfield wel vast stond en hoopte op een verrassingsnominatie voor Armie Hammer of Justin Timberlake. Helaas. Ook is dit het jaar op rij dat een sterke rol van Julianne Moore genegeerd wordt. Schaam je, Oscars. De minst terechte Oscarnominatie in mijn ogen is Annette Bening. Vreselijke rol. The Illusionist verrast me dan weer niet, de kansen stonden allang gelijk met Tangled en Despicable Me. Ik ben zeer benieuwd naar die film overigens.
Van de tien genomineerden voor film zag ik er vijf. Zoals ieder jaar zal ik proberen de achterstand in te halen, maar zoals ook ieder jaar wordt één film pas uitgebracht na de Oscaruitrijking (hoe dan ze toch?). In dit geval The Fighter, damnit. Overigens wel de film van die vijf waarvan ik het minst verwacht.
Noot aan Reinbo: Toy Story 3 is de beste film van de lijst die ik zag. En ik vond The Social Network en Winter's Bone ook heel sterk!
Noot aan Moviefreak: Als The King's Speech beste montage wint van The Social Network zie ik dat als het definitieve voorteken van het einde van de wereld. Ik ben eigenlijk nog zekerder dat Social die Oscar pakt dan dat Toy Story 3 animatie wint.
Noot aan Wimnoot: The Social Network heeft wel degelijk concurrentie van een film ove homoseksualiteit, namelijk The Kids Are All Right (lesbiennes, maar evengoed). Overigens heeft nog nooit een film met homoseksualiteit als een belangrijk onderwerp de Oscar voor beste film gewonnen. Daarnaast verheerlijkt The Social Network niet de American Dream. Ook hebben bijna alle genomineerden in die categorie geen seks, sterker nog ze hebben minder seks dan Social. Tevens hebben gewelddadige films wel gescoort in het verleden (het stereotype is dat Amerikanen vooral vóór geweld en tegen seks zijn). De Oscars hebben zo hun tiks, maar jij maakt wel enorme paria's van de jury 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Inception wel genomineerd in een lijst van 5 (o,a, beste script) beweer jij: Alsnog een kutfilm, want hij wint de categorie toch niet en dus is de film alsnog kut!
)
Nee, hoor, het script is best aardig, evenals de sound editing, montage, muziek etc. Allemaal best ok, maar de regie (ook terecht niet genomineerd) en daardoor de film is kut.
gmx
-
- 1048 berichten
- 779 stemmen
Niets af te doen aan je retoriek dat de academy silly en kut is (helemaal mee eens) maar dit is wel een lachwekkend statement.
Ik hoop dat je een foutje maakt, want een ieder die beide films heeft gezien zal beamen dat The Departed misschien nog wel het beste voorbeeld is van een film die juist NIET 1 op 1 namaakt en toch als remake wordt bestempeld (uiteraard zijn er andere voorbeelden van films met dezelfde source material die compleet anders zijn, maar The Departed is zeker geen Psycho of Funny Games, die ik wel tot de 1:1 remake zou rekenen), ongeacht wat je van de film The Departed vond.
Raar statement.
Ben ik het dus absoluuut niet mee eens. Ik zat continu tijdens 'the departed' te kijken met het idee 'nu komt dit, zodadelijk gebeurt dat' en dat klopte allemaal. Om dan zo'n film een oscar te geven voor 'best movie', dan maak je je zelf als organisatie onstervelijk belachelijk mijn inziens.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Ben ik het dus absoluuut niet mee eens. Ik zat continu tijdens 'the departed' te kijken met het idee 'nu komt dit, zodadelijk gebeurt dat' en dat klopte allemaal. Om dan zo'n film een oscar te geven voor 'best movie', dan maak je je zelf als organisatie onstervelijk belachelijk mijn inziens.
Dat is al een stuk genuanceerder, en begrijpelijker. Qua narratief kent het uiteraard wel hetzelfde materiaal alhoewel The Departed toch echt een geheel eigen inhoudelijke insteek geeft aan de film. Sowieso is er al sprake van ostranenie door de nieuwe setting, maar afijn.
Nochtans is het nomineren danwel uitroepen tot winnaar van een remake nog steeds geen idioterie in mijn optiek. Maar goed, je zal vast ook heel boos zijn dat True Grit is genomineerd dan, me thinks. Dat kan, dat kan, ben over het algemeen ook niet zo voor de remakes, maar het kent interessante uitzonderingen.
gmx
-
- 1048 berichten
- 779 stemmen
Maar goed, je zal vast ook heel boos zijn dat True Grit is genomineerd dan, me thinks. Dat kan, dat kan.
"boos" is absoluut niet het goede woord. Het zal me eerlijk gezegd worst wezen welke film welke oscar krijgt, zoals Reinbo ook al aangaf (en ik met The Departed onderbouwde maar ik kan zo nog tig voorbeelden geven) heeft het enkel nog met commerciele belangen te maken en (vrijwel) niets meer met kwaliteit.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
"boos" is absoluut niet het goede woord. Het zal me eerlijk gezegd worst wezen welke film welke oscar krijgt, zoals Reinbo ook al aangaf (en ik met The Departed onderbouwde maar ik kan zo nog tig voorbeelden geven) heeft het enkel nog met commerciele belangen te maken en (vrijwel) niets meer met kwaliteit.
Dat onderbouwde je allerminst met The Departed, (dat van kwaliteit), alleen de suggestie van 1:1 remake, wat niet eens goed onderbouwd was.
Maar goed, we dwalen af. Inception voort!
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Overigens heeft nog nooit een film met homoseksualiteit als een belangrijk onderwerp de Oscar voor beste film gewonnen.
Ik dacht eigenlijk dat Brokeback Mountain en Philadelphia die prijs hadden gewonnen, maar dat klopt dus niet.
Ik zei ook niet dat het the American Dream verheerlijkt, maar kijkend naar het succes van Facebook en het geld dat Zuckerberg er mee verdiende kun je toch wel stellen dat het een "road to Glory" achtig verhaal is, ondanks de relationele problemen die het opleverde, en dat scoort denk ik.
Black Swan nog niet gezien neem ik aan? Verder valt het inderdaad wel mee met het bloot en sex in de andere films voor zover ik ze gezien heb.
Ik heb het toch niet over geweld gehad? Alleen die scene uit 127Hours is gruwelijk en mijn theorie is dat dat punten kost. En met die jury heb ik inderdaad niet zoveel. Kiezen toch vaak de verkeerde film i.mo.
Maar leuk dat je het met alles en iedereen oneens bent!
Maar wat is jou voorspelling dan? En wat is je tegenprestatie als je het fout hebt? Ik weet al van één crew-lid dat hij zijn schoen op gaat eten als Franco de oscar voor beste acteur niet krijgt. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Film : The Social Network
Regisseur : Fincher The Social Network
Acteur: Colin Firth (The King's Speech) Tuurlijk gaat die naar de gehandicapte van dit jaar....
Actrice: Natalie Portman (Black Swan)
Acteur Bijrol : ?
Acrice Bijrol : ?
Original Screenplay : The King's Speech?
Adapted Screenplay : The Social Network
Cinematography: The Social Network
Animatie : Toy Story 3 al lijkt me dat een ramp, deel 3 
Foreign Language : Biutiful
Editing : The Social Network
Art Direction : The King's Speech
Kostuums : The King's Speech
Makeup : Wolfman Rick Baker
(Maar die heeft 'm al gewonnen dus krijgt m niet)
Muziek : The Social Network
Song : Who cares?
Sound Mix : Inception
Sound Editing : Inception
Visual FX : Alice in Wonderland
Docu : ?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
[
Noot aan Reinbo: Toy Story 3 is de beste film van de lijst die ik zag. En ik vond The Social Network en Winter's Bone ook heel sterk!
Nou op naar deel 4 & 5 dan maar....
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Acteur: Colin Firth (The King's Speech) Tuurlijk gaat die naar de gehandicapte van dit jaar....
Nou Reinbo! Jij maakt wel hele hele erge paria's van de jury zeg! 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ach, die Oscar voor mannelijke hoofdrol gaat toch al jaren naar de zwaarst gehandicapte. (En ja, in de USA worden alcoholisme en homofilie ook als een handicap beschouwd.)
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik zei ook niet dat het the American Dream verheerlijkt, maar kijkend naar het succes van Facebook en het geld dat Zuckerberg er mee verdiende kun je toch wel stellen dat het een "road to Glory" achtig verhaal is, ondanks de relationele problemen die het opleverde, en dat scoort denk ik.
Een beetje vergezocht. Je moet ook oppassen dat je bij het voorspellen van de Oscars niet teveel verliest in motivaties van zogenaamde tiks die de jury zou hebben. Al is het maar omdat de jury uit meer dan 1000 man bestaat.
Black Swan nog niet gezien neem ik aan? Verder valt het inderdaad wel mee met het bloot en sex in de andere films voor zover ik ze gezien heb.
Nee, maar ik schreef ook 'bijna'. The Kids Are All Right heeft ook wat naakt en wat softe seks. Inception, Toy Story 3 (helaas) en Winter's Bone hebben minder seks dan The Social Network. In The King's Speech, True Grit, 127 Hours en The Fighter verwacht ik ook niet of nauwelijks seks te vinden.
Mijn voorspellingen volgen later, misschien in het weekend. Ik zal nooit iedere categorie goed hebben natuurlijk. Wel wil ik HarmJanStegenga het advies geven dat hij vast opzoek gaat naar een bijzonder goed schoenenrecept. Misschien tips vragen bij Werner Herzog.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
HJS hoeft zich geen zorgen te maken, The King is zwaarder gehandicapt dat Zuckerberg.
Zo won de compleet verlame Daniel Day Lewis in My left foot ook van de rolstoelpatient Cruise uit Born on te 4th. EN Phillip Semour Hoffman won van Heath Ledger omdat Capote natuurlijk een nog grotere homo was dan die cowboy. Zuckerberg is ook al niet blind, misbruikt, chronisch ziek of achterlijk. Hij stottert zelfs niet en dat kost 'm z'n beeldje....
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Die van Werner Herzog snap ik niet, heeft hij een keer een schoen op moeten eten?
En verder heb ik op deze tread ook gezegd dat het wishfull thinking van mijn kant was, net zoals je soms hoopt dat je voetbalclub wint. 
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
The Last Airbender helemaal niks? 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik vergiste me. Ik dacht even dat HJS zijn schoen zou opeten als Franco niet zou winnen, maar hij zei dus dat het ging om Eisenbergs overwinning. Ik had even terug moeten lezen.
Wat Herzog betreft: Klik. Een held, natuurlijk.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Heeft iemand die film gezien? Hilarisch!
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
Film : The Social Network
Regisseur : Fincher(The Social Network)/ Aranovsky (Black Swan) moeilijke!
Acteur: Colin Firth (The King's Speech)
Actrice: Natalie Portman (Black Swan)
Acteur Bijrol : Bale (The Fighter)
Acrice Bijrol : Helena Bonham Carter ( The King's Speech)
Directly Screenplay : The Fighter
Based Screenplay :100% The Social Network
Animatie : Toy Story 3
Foreign Language :Incendies
Editing : 127 Hours
Cinematography: Black Swan
Art Direction:True Grit
Kostuums : The King's Speech
Makeup : The Wolfman
Muziek : The Social Network
Song : Toy Story 3
Sound Mix : Inception
Sound Editing : The Social Network
Visual FX : Inception
Docu : Exit Trough the Giftshop
TSN is de film van het jaar, dat zal de jurie ook niet ontgaan. Firth zal ooit wel eens een oscar moeten winnen, Pixar kaapt weer z'n beeldje mee. Op muzikaal vlak is zijn de tracks van TSN een giller( positief bedoeld), de mooiste sinds LOTR.
Op technisch vlak maakt Inception precies nog veel kans, dat is ook alles.
gmx
-
- 1048 berichten
- 779 stemmen
Dat onderbouwde je allerminst met The Departed, (dat van kwaliteit), alleen de suggestie van 1:1 remake, wat niet eens goed onderbouwd was.
Ok, dus jij vindt het maar normaal dat een film een oscar krijgt voor 'best movie' als het verhaal gewoon 1:1 gejat is. Prima hoor, maar ik vind dat echt kolder ten top. Was de oscar nog niet gestorven, dan was dat de definitieve doodssteek.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Ok, dus jij vindt het maar normaal dat een film een oscar krijgt voor 'best movie' als het verhaal gewoon 1:1 gejat is. Prima hoor, maar ik vind dat echt kolder ten top. Was de oscar nog niet gestorven, dan was dat definitieve doodssteek.
Je hebt amper argumenten kerel. Alleen het feit dat het 1:1 "gejat" is, wat niet eens onderbouwd is(!), zegt nog helemaal niks over de kwaliteit van de film, terwijl jij dat wel impliceert. Dat is volkomen onzin. Alles is geremedieerd, boekverfilming, comic verfilming, maar dus ook film remedieert film, zegt nog verder niks over wat die film dan zelf beklijft en dus mag die ongedefinieerde film winnen wat ie wil voor mij part.
gmx
-
- 1048 berichten
- 779 stemmen
Je hebt amper argumenten kerel. Alleen het feit dat het 1:1 "gejat" is, wat niet eens onderbouwd is(!), zegt nog helemaal niks over de kwaliteit van de film, terwijl jij dat wel impliceert. Dat is volkomen onzin. Alles is geremedieerd, boekverfilming, comic verfilming, maar dus ook film remedieert film, zegt nog verder niks over wat die film dan zelf beklijft en dus mag die ongedefinieerde film winnen wat ie wil voor mij part.
Gast, wat wil je dan, dat ik het hele script ga uittypen voor je ? Als jij vindt dat de verhalen niet 1:1 op elkaar lijken, prima hoor, heb al gemerkt dat jij sowieso erg vreemde conclusies trekt.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Gast, wat wil je dan, dat ik het hele script ga uittypen voor je ? ALs jij vindt dat de verhalen niet 1:1 op elkaar lijken, prima hoor, heb al gemerkt dat jij sowieso erg vreemde conclusies trekt.
Nogmaals, ook al is het 1:1 "gejat" dan nog zegt dat niks over de kwaliteit van de film. Funny Games U.S. is nog steeds een andere film dan zijn counterpart en mag - alleen kijkend naar het 1:1 zijn, alsnog prijzen winnen in mijn optiek. Duidelijk, zo?
gmx
-
- 1048 berichten
- 779 stemmen
Nogmaals, ook al is het 1:1 "gejat" dan nog zegt dat niks over de kwaliteit van de film. Funny Games U.S. is nog steeds een andere film dan zijn counterpart en mag - alleen kijkend naar het 1:1 zijn, alsnog prijzen winnen in mijn optiek. Duidelijk, zo?
Geef dan geen oscar voor 'best movie' maar voor een ander aspect. Een film is een combinatie van verhaal, beeld en geluid. Als het verhaal al gejat is kan je toch geen oscar voor beste film meer toekennen ? Maar goed, daar denk jij dus anders over, prima.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4088 stemmen
Geef dan geen oscar voor 'best movie' maar voor een ander aspect. Een film is een combinatie van verhaal, beeld en geluid. Als het verhaal al gejat is kan je toch geen oscar voor beste film meer toekennen ? Maar goed, daar denk jij dus anders over, prima.
Zal dit niet meer temaken hebben met de Academy Award voor het beste script? 
gmx
-
- 1048 berichten
- 779 stemmen
Zal dit niet meer temaken hebben met de Academy Award voor het beste script?
Ha, dat was helemaal wat geweest, 'beste script' en dat dan toekennen aan een remake
Ach, als ze er maar geld mee kunnen verdienen, dan zie ik 't ze nog wel doen ook.