• 15.747 nieuwsartikelen
  • 178.031 films
  • 12.206 series
  • 33.975 seizoenen
  • 647.003 acteurs
  • 198.997 gebruikers
  • 9.371.552 stemmen

International Film Festival Rotterdam - IFFR

zoeken in:

voskat78

• 510 berichten
  • 829 stemmen

Heeft iemand al The Edge of Daybreak gezien?

Zit een beetje in twijfel modus of ik deze film nog in mijn schema moet toepassen?

Tot nu toe prima vermaakt met mijn selectie, al blijft de echte 'wow'film nog even uit...

Dear Comrades was zoals verwacht goed! Mitra prima onderhouden film, die meer deed dan ik had verwacht maar dat was niet zo moeilijk nadat ik daarvoor Beginning had gezien.

tbouwh

• 5809 berichten
  • 5400 stemmen

Kijk de stemmen en reacties even langs zou ik zeggen

Velen zullen de film als volstrekt ontoegankelijk beschouwen maar als dit werk je aanspreekt is dat de beste aanmoediging die je kunt krijgen.

Je noemt drie aangekochte titels, heb je niet de voorkeur willen geven aan werk dat je later niet meer kunt bekijken?

Binoche

• 173 berichten
  • 145 stemmen

Shorta was toch een beetje de uitverkoop-versie van Ladj Ly's Les Misérables. Erg matig en voorspelbaar.

Landscapes of Resistance daarentegen was heel interessant. Boeiend levensverhaal in voice-over gezet op beelden van verstilde landschappen, wat een prachtig contrast oplevert, en daar tussendoor hedendaagse dagboek fragmenten die de paralellen tussen het fascisme van toen en nu trekken. Het onderwerp moet je wel liggen.

mezzanine

• 398 berichten
  • 2939 stemmen

Zo’n online festival biedt ook kansen. Ik ben zo’n filmliefhebber die ieder jaar met veel interesse het festival volgt, maar er toch niet een of twee dagen Rotterdam voor uittrekt. Slechts een keer naar volkskrantdag geweest, maar dat was tegenvaller.

Deze editie kan er mooi eens aan proeven en dat bevalt goed. Gisteren ‘le nuit des rois’ gezien, oscarinzending uit Ivoorkust. Geeft compleet andere draai aan gevangenisfilm, mooie mix van modern en traditie, ode aan Afrikaanse mystieke verteltraditie. Afgerond naar boven 4 sterren.

Vandaag ‘the edge of daybreak’. Geen makkelijke zit, zeker zo net uit het werk, maar eenmaal gegrepen een prachtige film. Had in begin de synopsis wel nodig om iets van het verhaal te maken, halverwege zorgt dialoog voor wat meer houvast. Doet wel denken aan Thaise films als ‘cemetry of splendour’ en ‘manta ray’, maar deze film gaf mij meer houvast en is velen malen oogverblindender. Dik 4 sterren

Al met al precies wat ik van zo’n festival verwacht, sterke avontuurlijke arthouse films die je niet overal kan zien. Ik ga nog even door met bipolar en drifting en hou tips hier in de gaten. wellicht is dit net het zetje om het festival volgend jaar eens echt te bezoeken.

mezzanine

• 398 berichten
  • 2939 stemmen

Bipolar is tot zaterdagmiddag beschikbaar. Weet iemand of ik op zaterdag een kaartje kan kopen en ‘m dan zaterdagavond kan bekijken?

voskat78

• 510 berichten
  • 829 stemmen

tbouwh schreef:

Kijk de stemmen en reacties even langs zou ik zeggen

Velen zullen de film als volstrekt ontoegankelijk beschouwen maar als dit werk je aanspreekt is dat de beste aanmoediging die je kunt krijgen.

Je noemt drie aangekochte titels, heb je niet de voorkeur willen geven aan werk dat je later niet meer kunt bekijken?

Bij het selecteren van de films probeer ik vaak een mix te maken van; wat al dan niet is aangekocht en wat minder vanzelfsprekend of toegankelijk is. (zie mijn lijstje hieronder).

Zo te lezen valt 'the edge of daybreak’ prima in dat straatje, dus heb ik hem voor morgen in de ochtend alsnog in gepland

Riders of Justice

Lone Wolf

Dear Comrades!

Shorta

Bipolar

Mitra

Beginning

Black Medusa

Dead & Beautiful

The Year Before the War

Mayday

El perro que no calla

the edge of daybreak

skinny_tie

• 1227 berichten
  • 3648 stemmen

mezzanine schreef:

Bipolar is tot zaterdagmiddag beschikbaar. Weet iemand of ik op zaterdag een kaartje kan kopen en ‘m dan zaterdagavond kan bekijken?

Je kunt de film starten tot het genoemde eindmoment (dus in dit geval tot 15:00). Daarna kun je de film wel afkijken, maar niet meer stoppen en later verdergaan.

skinny_tie

• 1227 berichten
  • 3648 stemmen

voskat78 schreef:

Zo te lezen valt 'the edge of daybreak’ prima in dat straatje, dus heb ik hem voor morgen in de ochtend alsnog in gepland

Hoop wel dat je de kamer waarin je kijkt een beetje kunt verduisteren, want dan komt de film veel beter tot z'n recht.

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

“Komedie donderdag”

Cemil Şov (2020) Net voor het slapen gaan deze flinke aanrader. Low budget, maar erg mooi gemaakt na 8 jaar werk. Knipoog naar filmnoir. Kostuums, geluid, grafisch indrukwekkend. Volmaakte vertolking van de hoofdrol. Even komisch als tragisch. En zie de Q & A!!! Benieuwd naar Baris zijn toekomstige werk.

Mandibules viel weer niet tegen. Ik heb dan ook een zwak voor Dupieux. Minder geniaal dan Realité maar weer heerlijk idioot.

voskat78

• 510 berichten
  • 829 stemmen

skinny_tie schreef:

(quote)
Hoop wel dat je de kamer waarin je kijkt een beetje kunt verduisteren, want dan komt de film veel beter tot z'n recht.
Thanks! dat zit wel snor.

skinny_tie

• 1227 berichten
  • 3648 stemmen

Iemand een idee wat de surprise film zou kunnen zijn?

Hier een hint: An der schönen blauen Donau in 1:48'.

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

skinny_tie schreef:

Iemand een idee wat de surprise film zou kunnen zijn?

(quote)

Zijn er recente films over Strauss gemaakt in 1 h en 48 m? Richard of Dominique?

Ik graaf nog even door...

Dingen waar ik blij van word:

- festivaldirecteur meldde in een Dailytalk dat de openingsfilm door duizenden is bekeken!

- de Q&A’s thuis voor de buis na bv Cemil Show en North Wind waren heel fijn!

Binoche

• 173 berichten
  • 145 stemmen

Looking for Venera was behoorlijk sterk, vooral het camerawerk en de mise-en-scene.

Mitra heeft een interessant gegeven wat helaas wat magertjes en clichématig is uitgewerkt. Wel een sterke hoofdrol, al zijn de karakters over het algemeen vrij rechtoe-rechtaan.

Dead & Beautiful is zeker niet David Verbeek's beste film, al weet hij van een vampierfilm natuurlijk toch iets anders te maken dan je verwacht. Slick gestyleerd, maar slecht geacteerd, helaas. Ik zou hem zo een budget geven om een Hollywood-film te maken, want een film neerzetten kan ie wel, maar emotioneel beklijft deze niet.

Vandaag ook nog Black Medusa, waar ik naar uitkijk. De trailer zag er fantastisch uit.

kaketoe

• 827 berichten
  • 1708 stemmen

Ik heb genoten van The Edge of Daybreak, heerlijk mysterieus. Bipolar viel tegen, op basis van de trailer had ik een andere film verwacht (gehoopt). Morgen ga ik Drifting zien en heb ik ruimte om er nog een mee te pakken, Looking for Venera of Liborio.

tbouwh

• 5809 berichten
  • 5400 stemmen

Mijn online festivalweek zit erop na vanochtend de film te hebben gezien die het laatst beschikbaar is gekomen (klik). Die was gelukkig zeker de moeite, want in algemene zin vond ik het programma sterk tegenvallend. Het was te veel zoeken naar uitblinkers, met uiteindelijk maar één echt majestueuze film. Juist de hoofdcompetitie, dit jaar uitgebreid naar zestien titels, kende een paar zeer zwakke inzendingen. Tiger-winnaar Pebbles was een dieptepunt.

Gelukkig brengt de organisatie van het online gedeelte de boel enigszins in balans. De On Demand-streams waren haarscherp en zonder bufferproblemen. Via tijdlijnen kon je precies zien of er nog een programma na afloop (in de vorm van een interview) zou volgen. Eigenlijk ging het alleen tijdens de openingsavond mis, maar na een herstart kon iedereen de film alsnog gewoon goed bekijken, meen ik. Ik heb later in de week met plezier twee festivalverslagen geschreven.

De Big Screen competitie was, althans naar wat ik gezien heb, zeer wisselend van kwaliteit en uitschieters ontbraken. Toch ben ik blij dat de jury El Perro Que No Calla (2021) als winnaar heeft gekozen. De film is empathisch en spiegelt deze tijd op een confronterende, maar [hoe is het mogelijk] hoopvolle wijze. De competitie is misschien niet al te prestigieus, de winnaar mag wel rekenen op een televisie-en bioscooprelease. Hoe dat nu precies gefaciliteerd gaat worden en wanneer, valt nog te bezien. Ondertussen hoop ik zelf dat ik begin Juni nog iets moois kan ontdekken in de nieuwe Harbour-sectie, en prijs ik me (geluk bij een ongeluk?) gelukkig dat ik de afgelopen week maar bij één film écht flink heb gebaald dat ik hem thuis moest bekijken. Uiteraard is dat de #1 in het onderstaande overzicht.

In grove volgorde van waardering (19 langspelers gezien):

The Edge of Daybreak

Looking for Venera/Bebia/Liborio

The Dog Who Wouldn't be Quiet/The Witches of the Orient

Aristocrats/I Comete

Dead & Beautiful/Aurora/Lone Wolf/Landscapes of Resistance/Riders of Justice

Bipolar/Sweat/Mayday/Shorta

Pebbles/Black Medusa

Binoche

• 173 berichten
  • 145 stemmen

Vandaag ook nog Bebia, à mon seul désir gezien, en dat was misschien wel de beste van allemaal. Ik ben het met je eens, over het algemeen viel het me nogal tegen. Geen enkele 5/5 gezien dit jaar. Looking for Venera, Black Medusa (met reserves), en Landscapes of Resistance vond ik goed (en Liborio, maar die had ik voor het festival al gezien), voor de rest was het van 'wel ok' tot zeer slecht (met name de twee Deense films waren afgrijselijk). Helaas The Edge of Daybreak gemist.

De online ervaring was prima, al heb ik een week lang geen manier kunnen vinden om die voorfilmpjes te skippen. Overigens was het geen enkel probleem om een film twee keer te zien, zolang je maar niet de hele aftiteling keek en gewoon je browsertab sloot. Maar verder werkte het uitstekend, goed beeld, ondertitels over het algemeen ook prima (die lelijke gele tekst op El perro que non calla daargelaten).

Hopen dat we in juni wel naar Rotterdam mogen, maar ik vrees het ergste.

kevin_vp

• 950 berichten
  • 0 stemmen

Hoogtepunten:

1. Liborio

2. The Edge of Daybreak

3. Landscapes of Resistance

4. Bebia, a mon seul désir

5. Earthearthearth

6. El perro que no Calla

Dieptepunten:

1. Black Medusa

2. Pebbles

3. I Comete

4. Archipelago

5. Drifting

Miserabele editie.

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

4*

The Cemil Show* BS

Sorcieres de l’Orient BS

Mandibules LL

Riders of Justice LL

3,5*

El perro que no calla*BS

Looking for Ventura* TC

3*

Mayday TC

North Wind BS

Lone Wolf BS

Miserabel, tegenvallend?

Natuurlijk zie je liever films in de BIOS maar menig Q&A mis ik al dan niet geheel dankzij alle onrust achteraf, (grotere) vermoeidheid dan on demand of vanwege de eigen planning: zo snel mogelijk naar de vorige film. Het is maar een voorbeeld van een positief punt van deze editie. Alle pech van de coronacrisis voor lief nemend heb ik echt wel wat leuks gezien en ben ik tevree. Maar goed enige teleurstelling kan ik wel begrijpen. Een ieder mist de normale opzet van het festival...wellicht ook later dit jaar weer. En wat betreft het programma: waren er soms relatief veel LL te zien?

Heeft iemand een idee wat er over blijft voor deel twee in juni? Namen? Programmaindeling? Aantallen?

Oogst

Mijn “oogst” (9) is gemiddeld genomen goed te noemen, zowel kwalitatief als kwantitatief gezien. Qua humor was er een goed aanbod (zie mijn top 4). Ook de kleine BS en TC films*** uit bv. Argentinië en Kosovo en Turkije deden het goed. Over El Perro... en Looking for Venera zijn velen het eens denk ik te lezen: mooi drama, dicht op de huid (Venera) dan wel innemend (Perro). Iedereen weer veel dank voor alle posts en meningen. Ik lees ze graag!

Surprise

Ja ennnn (trommelgeroffel) die surprisefilm...daar is toch echt geen hol aan geweest dit festival? Het idee is een zucht van verbazing te veroorzaken. Het blijft nu bij wat kuchjes al dan niet in quarantaine. skinny_tie is het mysterie al opgelost? Hoe groot was de surprise nabij de Donau?

Sneu dat een graag geziene IFFR-fanaat starbright boy is overkomen. Veel sterkte vanaf deze plek en alle hoop dat je snel weer wat meepikt van de films uit dit deel of deel twee van deze jaargang.

skinny_tie

• 1227 berichten
  • 3648 stemmen

Gisteravond de laatste festivalfilms gekeken. In totaal 37 voorstellingen gezien, waaronder alle films in de Tiger Competition en alle shorts. De hoeveelheid films was lekker overzichtelijk. Doordat je alles zou kunnen kijken krijg ik ook de neiging om alles wat maar een beetje aantrekkelijk is te gaan kijken. 'In het echt' is het op een bepaald punt gewoon niet meer mogelijk omdat het aantal voorstellingen eindig is, voorstellingen overlappen of uitverkocht zijn.

Als ik een film aan de praat had ging het gewoon goed, maar opstarten gaf soms problemen. Als er optionele ondertiteling was kon het een tijd duren voor die werkte bij het casten, bovendien kon ik de grootte van de ondertiteling niet aanpassen bij het casten, waardoor ze in die gevallen te groot waren. Ook lukten overgangen tussen "hoofdstukken" niet bij het casten, bij de speelfilms wachtte ik met casten tot de film begonnen was. Bij de shorts moest ik dus elke keer heen en weer van cast naar laptop, aangezien die uit 15 hoofdstukken bestonden. Nabespreking bij shorts vond ik ridicuul lang, gemiddeld een half uur per filmpje (gemiddelde lengte shorts was 22 minuten). Na shorts-programma 1 (lengte films: 76 minuten, lengte inclusief introducties en nabesprekingen: meer dan 200 minuten) was ik dat al snel zat.

De surprise film is 'in the flesh' ook nooit heel relevant, altijd een film die al distributie heeft. Dit jaar was het Gagarine (2020).

4,5 *

There Is A Ghost Of Me (short)

4*

The Edge of Daybreak

La Nuit des rois

Feast

Happy Valley (short)

Tellurian Dreams (short)

Earthearthearth (short)

Flowers Blooming in our Throat (short)

3,5*

Looking for Venera

As We Like It

Aristocrats

Madalena

Quo Vadis, Aida

Gritt

Surviving You Always (short)

Tracing Utopia (short)

voskat78

• 510 berichten
  • 829 stemmen

Goed, het zit er weer op, de online editie van IFFR 2021.

Ik moet zeggen het was behoorlijk wennen, vooral in het begin. Maar naarmate de dagen voorbij gingen raakte ik redelijk gewend aan het nieuwe film kijken (voor zover je hier aan kan wennen).

Gelukkig had ik een grote tv en een prima surround set tot mijn beschikking, waardoor het de kijkervaring het nog enigszins schappelijk maakte. Al maakt het bij dit type films vaak niet zo gek veel uit heb ik gemerkt.

Ja, ik miste net als vele van jullie de 'vibe' die nou eenmaal bij zo'n festival hoort, het ontmoeten van (nieuwe) mensen bv. van het forum en de lekkere eet tentjes om tussen de films door een lekker vorkje te prikken. Aan de andere kant had deze editie in deze vorm ook wel weer voordelen... Geen heen weer gereis, geen irritante pratende mensen die achter of voor je zitten tijdens de film, of mensen die je furieus aan kijken wanneer je op "HUN" plek zit.

Nu ja al met al heb ik me prima vermaakt met de films, al blijf ik er bij dat er niks boven een echte bios ervaring gaat. Bepaalde films schreeuwde hier echt om! Wie weet dat deze ooit nog eens herkansing krijgen wanneer we weer langzaam aan naar het 'normale' leven kunnen terug keren. We gaan het zien! Tot die tijd moeten we het hier maar mee doen;

4*

Riders of Justice

Dear Comrades!

the edge of daybreak

3,5*

Shorta

Mitra

The Year Before the War

El perro que no calla

Dead & Beautiful

3*

Lone Wolf

Bipolar

Beginning

Black Medusa

Mayday

Binoche

• 173 berichten
  • 145 stemmen

En dan, een paar dagen na het festival, zie je alsnog die ene voltreffer waar je op hoopte. The Edge of Daybreak. Wat een film. Knappe film die daar dit jaar nog overheen komt.

Richardus

• 2128 berichten
  • 1196 stemmen

1. The edge of daybreak 4.5*

2. Bebia, a mon seul désir 4*

3. Bipolar 3.5*

4. Lone Wolf 3*

5. Mayday 2*

6. The north wind 2*

En doe mij maar bios, kan moeilijk thuis tot film kijken komen; moe na 't werk, veel afleiding, kleiner scherm natuurlijk dus minder immersie...ik vind 't niks, heb aardig wat dvds maar kijk thuis zelden. Dus open met die toko's aub. Verder matige editie, ook als ik zo de trailers keek en synopsissen/reviews las van andere films. Hoop dat het aan aanbod door corona las en niet de nieuwe directeur. In juni vast wel in de bios, mss met de afstand en minder gevulde zalen. Duimen op meer moois dan.

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

Ondertussen hoop ik zelf dat ik begin Juni nog iets moois kan ontdekken in de nieuwe Harbour-sectie.
aldus tbouwh ...en ik met hem!

Wat houdt de sectie in volgens Kaludjercic?

“Het nieuwe programma Harbour vormt de ruggengraat van het festival. Met Harbour willen we afstand nemen van het idee dat er zoiets is als een typische ‘IFFR-film’. Veel liever creëren we inclusieve ruimte waarin plaats is voor een veelheid aan stemmen. Harbour moet een vrijhaven zijn, zonder vooraf opgelegde noties van wat cinema moet zijn maar nieuwsgierig naar wat cinema tegenwoordig kan zijn.

Bron: Vanja Kaludjercic over IFFR 2021 - Filmkrant

En:

Harbour is IFFR’s nieuwste sectie, en nu tevens het grootste programma van het festival. Harbour staat voor de multidimensionaliteit van het festival en zijn status als veilige haven voor diverse kwaliteitsfilms. Het is de plek voor films waarvan het festival vindt dat de wereld ze moet zien.

Bron:

Structuur programma vernieuwd voor de 50ste | IFFR

Ok dus de grootste hoeveelheid films, maar geen typische IFFR film meer... Geen vooraf opgelegde noties. Een vrijhaven! Mooi! Maar daar staat het IFFR toch al bekend om? Inclusief, potjandosie wat een trendwoord. Verder las ik iets over meer gericht op toekomst en jeugd. Heeft dat met deze sectie te maken?

Ook wel benieuwd naar:

- Cinema Regained- hoe worden er films “gekoppeld” (zie link interview filmkrant)?

- Bright Future- vanzelfsprekend verrassend...

En:

Het resterend aantal films...en -fingers crossed- de (buiten) screenings? Incl. sneltest? Ik zie het wel gebeuren op locaties als de parken en plekken waar het al gebeurde: museumpark, Vroezenpark, Erasmus Kralingen (?), Weelde/ Kuzmits (west), Hofbogen. Dit laatste is puur gebaseerd op wishful thinking.

Gelet op biosreleasedatum komt dit dan in aanmerking:

Le Sorelle Macaluso (2020)

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Vijftig films uit vijftig jaar IFFR - Filmkrant

Filmkrant schreef:

Vanaf vandaag viert het International Film Festival Rotterdam haar vijftigste verjaardag met vijftig films uit even zoveel festivaledities. De IFFR Unleashed: 50/50-collectie bevat zowel speelfilms als korte films. De titels uit het eerste decennium zijn nu bekend gemaakt. The Cow uit Iran bijt het spits af.

Iedere ‘batch’ films is steeds vijftig dagen online beschikbaar. Het aanbod uit de verschillende decennia overlapt elkaar telkens een paar weken. Zo zijn de films uit de periode 1972-1979 te zien tot 7 april. Het tweede decennium (1981-1989) loopt van 3 maart tot 21 april. Films uit de jaren 1990-1999 zijn te zien van 24 maart tot 12 mei. Het vierde decennium (2000-2009) komt aan bod van 7 april tot 26 mei. En de afsluitende jaren 2010-2020 zijn online beschikbaar van 21 april tot 9 juni.

Binoche

• 173 berichten
  • 145 stemmen

Op de IFFR site de volledige lijst voor de komende decennia.

Daar zitten wel wat lekkere titels tussen hoor.

4,50 per film (korte films een euro).

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Tweede deel jubi­leum­edi­tie IFFR in hy­bri­de vorm - Filmkrant

Filmkrant schreef:

Het tweede deel van de 50ste editie van het International Film Festival Rotterdam vindt plaats van 2 tot en met 6 juni, met een online gedeelte dat tot 9 juni doorloopt. Naast de gebruikelijke secties voor korte en middellange films, de Bright Future-sectie, het filmhistorische programma Cinema Regained en veel kunst wordt het nieuwe programma Harbour gepresenteerd.

Na het volledig virtuele eerste deel van de jubileumeditie lijkt het erop dat het festival voor deel twee wel live publiek mag ontvangen. Dat zal vooral gebeuren op buitenlocaties en in samenwerking met de Rotterdamse Dakendagen en Pleinbioscoop Rotterdam. Ook zal een deel van het programma vertoond worden in bioscopen en filmtheaters door heel Nederland. De Volkskrant-dag waar traditioneel het festival mee wordt afgesloten, vindt plaats op 6 juni in Rotterdam en andere steden.

Richardus

• 2128 berichten
  • 1196 stemmen

Zit er voor juni nog wat potentieel moois bij?

Binoche

• 173 berichten
  • 145 stemmen

Sla in ieder geval Fan Girl over, want die is uiterst slecht. Als je van Iraanse cinema houdt dan is The Rain Falls Where It Will zeker goed te pruimen. Vrij traag, maar schitterend gefilmd. Blutsauger is vervreemdende en absurdistische satire. Ik vond hem zelf niet erg sterk, maar your mileage may vary.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.