menu

Film / Festivals en evenementen / Filmfestivals (algemeen topic)

zoeken in:
Nee, getuigt niet heel erg van creativiteit. Zelfde geldt een beetje voor MovieSense / MovieScene.

kappeuter (crew)
@maxroelofs:
Deze zomer vindt van 8 tot en met 19 augustus de derde editie plaats van World Cinema Amsterdam.

Malick
Onder andere retrospectieven van Olivier Assayas in het Austrian Film Museum en Werner Schroeter in New York.

Malick
Un-Seong Yoo, één van de belangrijkste programmeurs uit Azië (Jeonju International Film Festival) is per direct ontslagen.

Malick
Is er trouwens een regisseur in het verleden geweest die Berlijn (Gouden Beer), Cannes (Gouden Palm) én Venetië (Gouden Leeuw) gewonnen heeft?

Ik zie het Terrence Malick namelijk wel doen met zijn nieuwste To the Wonder in Venetië.

Verhoeven schreef:
Is er trouwens een regisseur in het verleden geweest die Berlijn (Gouden Beer), Cannes (Gouden Palm) én Venetië (Gouden Leeuw) gewonnen heeft?

Ik zie het Terrence Malick namelijk wel doen met zijn nieuwste To the Wonder in Venetië.

Ja, het is drie regisseurs gelukt (Antonioni, Altman en Clouzot). Zie http://www.imdb.com/list/KI.... Alleen was het in Cannes niet de Gouden Palm die ze kregen, maar de Grand Prix du Festival, wat toen de hoogste prijs van het festival was. De Gouden Palm bestond namelijk alleen tussen 1955 en 1963 en wederom vanaf 1975 tot de dag van vandaag.

geen enkel melding van de Edinburgh International Film Festival

http://www.edfilmfest.org.uk/

wat deel uitmaakt van de grootste arts festival ter wereld

Edinburgh Festival - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Iemand bekend met (het programma van)

http://www.cinepremieres.nl/

...het programma staat nog niet op de site.

http://www.notfall.nl/ 1-malig kleinschalig Filmfestival in Leeuwarden omdat het Noordelijk Filmfestival dit jaar niet doorgaat.

Call for Submissions HAFFTube 2013

Animation highlights, from art-house to commercial, from cartoon to 3D, at the largest animation film festival of the Netherlands. The Holland Animation Film Festival is pleased to continue its web competition.

Deadline for submitting films is March 8th. Follow this link* to apply: Application form HAFFTube - Holland Animation Film Festival 2012 - HAFF

The web competition is open for entries right now. The channel will be filled with an international state of the art selection of contemporary animated films from all over the world with a maximum length of 5 minutes. At the set limit of 50 films, the voting begins. Holland Animation Film Festival will rate the films and daily films will be voted out, thus, creating possibilities for new films.
HAFFTube is our official channel within YouTube. Next to the competition, the channel will be a place to find footage of past festival editions, trailers and contacts of the festival.
An international jury selects the winner of the web. The director of the winning films will be hosted at the Holland Animation Film Festival with a festival pass and arranged stay in a hotel.

Participate now!
Go to the HAFF website, read the regulations and send the required information. Please be kind to note that your film should be uploaded on YouTube before entering the competition.
• Tag your film on YouTube ‘HAFF2013’.
• Go to the application site of HAFFTube and follow the required steps to apply your film for HAFFTube. For each film a separate entry form must be completed. Please read the regulations before completing the form.

Is er ergens een lijst te vinden met alle festivals ter wereld (of Europa)? En zijn de films op zo'n filmfestival eigenlijk altijd Engels ondertiteld?

In Film > Festivals en evenementen > Filmfestival Venetië:

Ja het is wel 'Italia boppe' deze editie. Met name die bekroning van de actrice doet de wenkbrauwen fronsen denk ik. Venetié is grillig. Al vaak geweest ook volgens mij. Maar toch vaak beter dan Berlijn voor mijn gevoel. Toronto timmert natuurlijk al lang aan de weg - maar heeft die ook een competitie?

starbright boy (moderator)
Veel beter dan Berlijn. Dat is vrij richtingloos voor mijn gevoel, Cannes is degelijker. Venetie grilliger. En Cannes is veel prestigieuzer, want 10x zo bekend. NIks nieuws.

Toronto is toch echt wel anders. Erg gericht op Noord-Amerika met name en veel minder op Azie en Europa. En er is geen competitie. Er zijn alleen prijzen voor Canadese films en publieks- en persprijzen. Het enige vlak waarop Toronto echt concurreert met Venetie is met premieres van Amerikaanse films, maar dat is ook niks nieuws. Dat is toch zeker al een jaar of 10, 15.

Voorlopig ging de nieuwe film van de belangrijkste Canadese filmmaker van dit moment nog in Venetië in première en niet in Toronto. Dus inderdaad geen competitie, dan sta je niet sterk. Zeker niet tegen het oudste filmfestival mét een aansprekende prijs.

Toronto staat volgens mij wel beter bekend met retro's en restauraties en zo. Volgens mij is dat in Berlijn ook altijd vrij sterk. Wikipedia (voor wat het waar is, meldt naast de grote drie Toronto als enige andere filmfestival in de openingsalinea: Film festival - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org (IFFR mag daar nog wat aan PR doen trouwens). Ik zou Locarno nog boven Toronto zetten dat wel het grootste Noord Amerikaanse festival is.

Malick
Mochizuki Rokuro schreef:
Voorlopig ging de nieuwe film van de belangrijkste Canadese filmmaker van dit moment nog in Venetië in première en niet in Toronto. Dus inderdaad geen competitie, dan sta je niet sterk. Zeker niet tegen het oudste filmfestival mét een aansprekende prijs.

Dus als een Filmfestival geen internationale competitie bezit staat die niet sterk? Het Filmfestival van Venetië mag dan verschillende competities hebben met verschillende prijzen maar als de hoofdprijs niet of nauwelijks te 'verkopen' valt dan houdt het op. Verder is dit is heel belangrijk:

Alleen valt het programma qua star power lelijk tegen in vergelijking met vorige edities en dus stuurden heel wat journalisten, nu de media meer dan ooit meedraaien in de commerciële mallemolen, hun kat.

En wie kent Xavier Dolan nou als onderstaande titels genoemd worden?

Ook nu weer wist Toronto enkele toptitels die aanvankelijk voor Venetië waren getipt in extremis af te snoepen, waaronder August: Osage County (van John Wells met Meryl Streep, Julia Roberts, Benedict Cumbatch en Ewan McGregor) en Steve McQueens slavendrama Twelve Years a Slave (met Brad Pitt, Benedict Cumberbatch en Michael Fassbender).

Voor Filmfestivals als Berlijn, Cannes, Venetië en Toronto zijn uiteindelijk de markten het belangrijkste. Vraag en aanbod. En als het aanbod niet te verkopen valt gaat men op zoek naar andere Filmfestivals. In het najaar is dat dus Toronto én Rome.

Waar je ook aan voorbij gaat is dat Marco Müller als Festivaldirecteur van Venetië naar Rome is gegaan. Daar heeft hij de datum van het Filmfestival van eind oktober naar halverwege november verplaatst. Zodat het Filmfestival tussen Venetië en Berlijn in komt te liggen en er dus een vierde markt gecreëerd wordt. Nu, heeft Marco Müller ook nog genoeg internationale contacten zodat hij zeker de komende jaren flink zal gaan groeien. Venetië mag zich terecht zorgen gaan maken.

Malick schreef:
Dus als een Filmfestival geen internationale competitie bezit staat die niet sterk?
Nee, dat bedoelde ik niet. Dan sta je minder sterk om een rol over te nemen. Een festival zonder prijzen kan prima grote uitstraling en belangrijkse premières hebben, maar zonder prijs of een traditie daarin is het moeilijk om die naam te vestigen. Wij als liefhebbers weten waarschijnlijk nog net op welk festival je een Gouden Schelp kan winnen, maar als je net begint moet dat groeien. Volgens mij worstelt IFFR nog steeds. Ik heb geen idee, maar opent een Tiger winnen in Rotterdam nu elders deuren of alleen op de CineMart en de opvolgende IFFR-edities.

Je hebt het vaker over de mogelijk 'nieuwe' rol van Rome gehad, maar ik geloof daar nog niet zo in. Müller heeft niet overal waar hij gewerkt heeft goud gebracht. En verder begrijp ik je voorbeeld van Dolan vs. de nieuwe Meryl Streep maar half. Qua Star Power a la. Maar ik weet niet of een festival daar op mikt. Dat doet Locarno ook niet. Maar omdat zowel Locarno als Venetië prijzen genereren die aanspreken zal de aantrekkingskracht blijven bestaan, zeker bij cinefielen. Ook al zijn er drie sofs na elkaar. Cannes heeft een keer Uncle Boonmee bekroont. Er is geen hond die die film heeft gezien, maar over dertig jaar zijn de lijstjesfreaks druk doende om Uncle Boonmee op te snorren, omdat deze ooit de hoofdprijs in Cannes won.

edit: misschien moet dit even naar een algemeen topic.

starbright boy (moderator)
Traditie krijg je niet zomaar weg inderdaad.

Verder heeft het in Venetie nooit gedraaid om sterren en ook nooit om Amerikaanse films. Er waren er meestal weinig in competitie en op een korte periode halverwege het vorige decennium na (3 in 4 jaar) wonnen ze ook maar heel zelden. Venetie wilde ze vaak gewoon niet eens en dat was al zo voor Toronto belangrijk werd voor de VS.

De rol van Venetie is eerder cinefiel en prestigieus, die van Toronto is vooral een veilige plek om potentiele Oscarfilms uit te proberen. Er is namelijk geen competitie en vrij informeel. Weinstein zal de nieuwe Streep dus daar gaan brengen, want die gaat in december uit om in januari genomineerd te gaan worden Strategisch veel slimmer. Want Oscarnominaties zijn beter voor filmdistributie dan welke competitie dan ook. Ook voor de nieuwe McQueen wordt die kaart getrokken. Venetie heeft geen toegevoegde waarde voor films waarbij gemikt wordt op de Oscars.

Xavier Dolan heeft strategisch veel meer aan een grote competitie, Zijn film moet in Europa verkocht worden en dan heb je bijna niks aan Toronto. In Toronto sneeuwen niet Engelstalige films onder en generen ze bijna geen aandacht. Dolan is misschien wel een leftover van Cannes. Ik heb weleens de indruk dat films die niet in het hoofdprogramma van Cannes terechtkomen uitwijken naar Venetie.

De Engelstalige films die wel in Venetie komen zijn dan ook vaak films die volkomen kansloos voor Oscars worden geacht (Spring Breakers bijvoorbeeld), die hebben weer wel wat aan Venetie,

En Muller wil heel veel, maar vooralsnog zie ik het ook nog helemaal niet gebeuren. Heb nog niet de indruk dat er één filmmaker is die een competitieplek daar boven een plek in Venetie verkiest. en helemaal niet dat een film er meer kans heeft op distribututie. Als dat al gaat lukken zijn we nog zeker een decennium verder.

Bovendien: 3 x een sof achter elkaar? Dat mag jij misschien zo ervaren, maar daar wordt over het algemeen toch anders over gedacht. Ik zou het eerder als wisselend omschrijven. Die Ki-Duk van vorig jaar heeft niet heel veel gedaan en ook niet echt het momentum in zijn loopbaan teruggebracht. Somewhere werd nogal wisselend ontvangen, maar doorgaans wel een stuk beter dan Marie-Antoinette. Maar Faust was gewoon een groot succes binnen zijn eigen grenzen. Kreeg enorm positieve reviews en heeft in de meeste landen gedraaid van alle Sokurov's sinds Russian Ark.

Malick
Waarom is Cannes nu zo populair? Omdat artistiek directeur Thierry Frémaux de Amerikaanse studio's heeft teruggebracht naar Cannes. Zonder Hollywood geen goedlopend Filmfestival meer.

Goedlopend, qua..?

Betalende bezoekers?
Grote titels?
Grote regisseurs (die hun ding doen)?
Star Power?
Cinemart?
Toerisme?
...

Elk festival heeft nu toch wel zijn eigen niche denk ik. Zo voelt het wel. In Cannes willen ze graag ook de hele Cote d'Azur ook voor het voetlicht brengen. Ik was nooit in Locarno, maar volgens mij is dat ook redelijk mondain, maar de Zwitsers houden van hun rust. Er is vast ook nog nooit enige Hollywood film in Locarno vertoond, maar toch ken ik al best een paar liefhebbers bij wie de naam Locarno de oogjes doet flonkeren.

Ik was er nooit, nooit overwogen ook, maar het progamma en de winnaars zet je wel op 'een lijstje'.

Ik zit me nu trouwens eens te verdiepen in de Gouden Luipaard winnaars, want ik papegaai ook maar wat na dat Locarno 'zo leuk' is.

Vroeger in de jaren 50 was het echt wel Venetië / Berlijn / Cannes qua namen en winaars. Toen was Hollywood ook het Lago Maggiore nog een factor. Andere Amerikaanse winnaars zijn allemaal buiten de studio's om zoals Jarmusch en DiCillo.

Het zijn écht leuke winaars daar: Golden Leopard - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org (en ook hele onbekende)

Malick
Alles. Maar bovenal de markt. Noem eens een titel die niet verkocht is?

(Best wel triest eigenlijk maar van dat lijstje heb ik nog geen twee handen vol gezien. )

Malick
De winnaars van het Filmfestival van San Sebastián. Ook een inspiratiebron voor het IFFR.

In Eindhoven: Leuk festival (denk ik) met film, debat en meer op komst rond rond technologie / brein / wetenschap / vooruitgang etc: Age of Wonder. Laatste weekend van maart. Meest bijzonder de Nederlandse première (en misschien wel enige vertoningen) van Upstream Color (2013) .

Malick
De beerput gaat open: 10 Things Every Film Festival Wants Filmmakers to Know

Lees ook de 'comments' door!

Mochizuki Rokuro schreef:
In Eindhoven: Leuk festival (denk ik) met film, debat en meer op komst rond rond technologie / brein / wetenschap / vooruitgang etc: Age of Wonder. Laatste weekend van maart. Meest bijzonder de Nederlandse première (en misschien wel enige vertoningen) van Upstream Color (2013) .

Was erg geslaagd. Upstream Color is wel een film om in een zaaltje te ondergaan.

Opvallend genoeg waren de lezingen over kunstmatige intelligentie, techniek/maatschappij/ecologie etc het best bezocht. Waren ook kopstukken uit Oxford, Cambridge etc aangerukt om de lezingen te verzorgen. Films gingen ook prima, hoewel de "ouwetjes" maar een handjevol mensen trokken. Daarnaast was er ook nog een interactief programma (cocktails benaderd als chemie en zendamateurs) én een aantal tentoonstellingsruimte met een synthese van kunst en wetenschap. Boeiend en leuk om eens op Strijp-S te zijn.

Malick schreef:
Lees ook de 'comments' door!
Stond dat er al bij? Ik had bij het (wegwerp) stukje zelf het idee dat je de verkeerde link had geplaatst. Ik heb me nog eens op de comments gestort. Je doelt op de bijdragen van Charles Judson? Lees niet veel bijzonders - wat vind jij dan specifiek opmerkelijk?

Ik zie de beerput ook niet echt eigenlijk. Lijkt meer een klaaghoekje voor afgeserveerde filmmakers en programmeurs.

Malick
Wellicht hebben jullie gelijk en is het misschien alleen relevant voor degene die werkzaam zijn in de industrie. Maar jullie moeten weten dat er heel weinig informatie te vinden is over de wereld van Filmfestivals met zijn 'artistieke' directeuren en programmeurs. De conflicten die ze gehad hebben met regisseurs, producenten en distributeurs. Het is een hele gesloten wereld. Onlangs was er behoorlijk wat ophef over het IFFR met artikelen van Neil Young en Dana Linssen. Hoe komt het dat Brillante Mendoza niet meer welkom is op het IFFR? Waar was Stray Dogs van Tsai Ming-liang? Hoe komt Thierry Frémaux tot zijn keuzes? Waarom geen Under the Skin (Jonathan Glazer) op Imagine? Waarom kan de nieuwe film van Veiko Õunpuu niet op het IFFR én Berlijn in première gaan?

Onderstaande artikel en de comments laten onder andere zien dat vrijwel ieder Filmfestival op zoek is na de zoveelste ontdekking. Dat er programmeurs zijn met enorme ego's en dat regisseurs vooral niet moeten denken dat ze betaald krijgen. Alleen wereldpremières tellen nog. En dat ieder jaar opnieuw. En. Dat er slechte communicatie is tussen Filmfestivals en regisseurs. Veel onduidelijkheden. Opgekropte emoties van beiden kanten. Bijvoorbeeld die opmerking over Sundance:
On that final point, you may also want to let the world know that Sundance programmers openly brag at festival panels how they print out egregious responses to rejections and post them on a wall in their offices. Which begs the question, which offense is worse?
Australische filmcriticus Adrian Martin schreef er onlangs ook iets over: Strijdverhaal.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:27 uur

geplaatst: vandaag om 12:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.