menu

Film / Festivals en evenementen / Filmfestivals (algemeen topic)

zoeken in:
Het woord 'filmfestival' is ook wel een beetje aan inflatie onderhevig, zo te zien.

kappeuter (crew)
Nieuw Frans filmfestival heeft landelijke ambities - Filmkrant

De Filmkrant schreef:
Met Tapis Rouge, dat eind deze maand plaatsvindt, heeft Nederland weer een festival voor Franse film. De ambities zijn groot. Het programma met pre-premières en exclusieve vertoningen is niet alleen te zien in bioscopen in Amsterdam en Den Haag, maar voor een deel ook bij Alliance Française-afdelingen in andere plaatsen. Landelijke dekking is het doel op langere termijn.

TAPIS ROUGE Frans Filmfestival in Nederland - tapisrougefransfilmfestival.nl

Leuk! Kom maar naar Utrecht zou ik zeggen, en fijn ook dat ze Cineville Pas accepteren

John Milton schreef:
Leuk! Kom maar naar Utrecht zou ik zeggen

Idem, maar dan wel volgend jaar, want dit jaar vind ik het programma maar zo-zo. Alleen Dupieux en Bedos zijn interessant. En kreeg Dupieux niet sowieso een release? Dan kijk ik die later wel.

je ziet Amanda over het hoofd, op 2/11 inclusief Q&A zelfs!

Voor de liefhebbers in Twente en omstreken: Komende donderdag t/m zondag het Overijssels Filmfestival in Enschede.
Zelf heb ik helaas weer wat anders te doen, maar voor donderdag en zondag toch twee films weten te plannen. (edit: twee per dag dus)

do 17 okt 2019 - 19:10
La Belle Époque - Nicolas Bedos

do 17 okt 2019 - 21:20
Under the Skin + intro - Keuzefilm Filip Markiewicz
(Natuurlijk geen nieuwe film, maar ik wilde hem al lange tijd zien. Mooie gelegenheid nu.)

zo 20 okt 2019 - 19:10
Echo - Rúnar Rúnarsson

zo 20 okt 2019 - 20:50
Før Frosten (Before the Frost) - Michael Noer

Geen groot festival natuurlijk, maar wel fijn dat het er is.

Overijssels Filmfestival

geplaatst:
Nog niet gemeld op deze site:

De Roze Filmdagen van 12 t/m 22 maart 2020 zijn, wegens het corona-virus, gecanceld. Naast dat het hartstikke jammer is, is het voor de organisatie natuurlijk een ramp.

kappeuter (crew)
The Current Debate: Film Festivals in the Time of Coronavirus on Notebook | MUBI

Filmkrant schreef:
Doordat festivals niet doorgaan, valt een ander belangrijk component van de wereldwijde filmeconomie weg. Het leidt tot discussies over de vraag of en hoe het gehele circuit zichzelf opnieuw zal moeten uitvinden.

geplaatst:
Ik vermoed dat er dit jaar niets meer gaat komen.
Zijn we uit de corona crisis is 90% van alle bedrijven KAPOT.
Is dat het allemaal waard ?

geplaatst:
Weet niet eens of dit het juiste topic is.
Maar begrijp het allemaal, dat uitstellen van films enzo, maar wordt er zo vreselijk neerslachtig van. Wil gewoon weer een klotefilm op groot doek zien. Gewoon zo'n film waarvan je achteraf zegt: "Tjezes, nooit gedacht dat men dit in de bioscoop durfde te vertonen.

Flavio (moderator)
geplaatst:
Aantal off-topic berichten verwijderd.

kappeuter (crew)
geplaatst:
Wat doen zomer­fes­tivals met verbod tot 1 september? - Filmkrant

Filmkrant schreef:
Sinds gisteren weten we dat bioscopen vanaf 1 juni weer open mogen, zij het in zeer beperkte mate. Maar festivals blijven verboden. Die maatregel treft meer dan een dozijn zomerse filmfestivals – van Cinema Arabe en World Cinema Festival tot Open Doek en Roffa Mon Amour. Veel organisaties twijfelen over uitstel of afstel en lopen ondertussen subsidies, sponsorgeld en publieksinkomsten mis.

geplaatst:

IFFR is nog ver weg, maar onderdeel van de festivalervaring is dat we samen naar films kunnen kijken en die achteraf kunnen bespreken. En dan niet op anderhalve meter afstand van elkaar

Dat is voor mij inderdaad toch wel één van de belangrijkste aspecten van een festival. Maar verder is het, in ieder geval in de huidige status, onmogelijk om op een normale manier een filmfestival te organiseren. Cannes (uit dit stuk) is een extreem voorbeeld, omdat de hectiek en drukte daar soms echt absurd is, maar elk festival kent rijen en een hoop mensen op een kleine ruimte (om over de zalen nog maar te zwijgen).

Je ziet toch dat een hoop festivals nu moeite hebben om (gedeeltelijk) online te gaan, enerzijds vanwege de vrees voor piraterij, maar ook omdat filmmakers huiverig zijn: velen hebben toch de buzz van een festival nodig om distributie te krijgen (voor meer duiding dit artikel op IndieWire).

Ik ben zeer benieuwd wat Venetië gaat brengen, wat vooralsnog doorgaat. Aanmeldingen zijn daar genoeg. Ik heb een vriend die in de selectiecommissie voor Venice Days zit, en het zijn er nu al meer dan vorig jaar. Aan films voorlopig geen gebrek, hoewel het misschien niet allemaal topkwaliteit is.

kappeuter (crew)
geplaatst:
Geen concur­ren­tie maar samen­werk­ing vier grote herfst­festivals - Filmkrant

Filmkrant schreef:
De concurrentie tussen de vier grote herfstfestivals – Venetië, New York, Telluride en Toronto (TIFF) – is doorgaans moordend. In de strijd om de grootste premières werken de organisaties met strikte geheimhouding en exclusiviteitsbedingingen. Maar niet nu. De directeuren brachten deze week een gezamenlijke statement naar buiten waarin ze zeggen samen te gaan werken om de negatieve effecten van de coronacrisis het hoofd te bieden.

kappeuter (crew)
Interessant artikel over een internationaal filmfestival dat in 1920 in Amsterdam plaatsvond:

Het was een soort filmfestival van Cannes, maar dan in het chique Concertgebouw | Het Parool

Het Parool schreef:
Aan ambities geen gebrek. Zes weken lang was er in het chique Concertgebouw een internationale tentoonstelling over de film. De Nederlandse filmwereld wilde in 1920 iets bewijzen: de cinematografie was geen ratjetoe van slechte smaak.
De ‘nieuwigheden’ buitelden over elkaar heen in de zomer van 1920 op de Internationale Kino-Tentoonstelling in het Concertgebouw. De betrekkelijk jonge filmwereld wilde laten zien wat zij allemaal niet in huis had.

kappeuter (crew)
Film­fes­tivals in co­ro­na­tijd: 10 ge­leerde lessen - Filmkrant

Filmkrant schreef:
Cannes en Telluride gingen niet door, Venetië en Toronto beleven dit jaar zeer bescheiden edities. Maar in Nederland gaan de grote herfstfestivals vooralsnog gewoon door. Hoewel, ‘gewoon’? De directeuren van het Nederlands Film Festival (NFF), IDFA, Cinekid, Film by the Sea en Leiden International Film Festival (LIFF) vertellen welke belangrijke lessen zij de afgelopen maanden hebben geleerd.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:18 uur

geplaatst: vandaag om 18:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.