• 17.218 nieuwsartikelen
  • 182.206 films
  • 12.561 series
  • 34.738 seizoenen
  • 655.773 acteurs
  • 200.394 gebruikers
  • 9.461.786 stemmen

Studio Sport

zoeken in:

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3306 stemmen

Ja, maar dat is toch heel wat onwaarschijnlijker en riskanter.

Aha, vandaar al die schandalen in voetballand over niet zuivere scheidsrechters. Een stuk gemakkelijker om één persoon om te kopen dan een hele club.

het belangrijkste argument is dat onderlinge resultaten een beter beeld geven over wie er beter is.

Het gaat erom wie er beter is gedurende een heel seizoen en niet tegen één bepaalde tegenstander op twee momenten. Daarom is doelsaldo veel logischer.

Zavo

• 6392 berichten
  • 1616 stemmen

BoordAppel schreef:

Het gaat erom wie er beter is gedurende een heel seizoen en niet tegen één bepaalde tegenstander op twee momenten. Daarom is doelsaldo veel logischer.

Tja, hier komen we dus niet uit, want nu moet ik mezelf al herhalen: het doelsaldo zegt ook niks over het hele seizoen, dat wordt meestal bepaald door één of twee grote uitslagen. Een ploeg komt een keer 2-0 voor, de tegenstander doet er niks meer aan en voor je het weet staat het 6-0. Dat soort wedstrijden zouden niet beslissend moeten zijn. Ik vind overwinningen belangrijker dan goals. Als twee ploegen evenveel punten hebben zijn ze min of meer gelijkwaardig geweest over het seizoen, dus dan ga je kijken naar hun onderlinge wedstrijden, lijkt mij volkomen logisch.

Ajax slacht PSV met 5-1 af en toch wordt PSV kampioen op 1 goal (omdat ze in de tweede helft tegen Vitesse geen tegenstand meer krijgen), dat vind ik volkomen ONlogisch.

timbo_

• 13116 berichten
  • 3907 stemmen

Je kunt het ook zo zien Zavo. Ajax slacht PSV met 5-1 af en nog heeft PSV een beter doelsaldo. Verder is het onderling resultaat gewoon in veel gevallen een momentopname. Deze momentopname wordt ook nog eens voor een groot gedeelte bepaald door zaken als veel blessures zit de ploeg net lekker in zijn vel. Je kan het natuurlijk nooit zeker weten maar mocht Ajax -PSV net voor de winterstop zijn gespeeld toen PSV geen goal tegen kreeg en alles eenvoudig won en Ajax erg veel punten liet liggen is de kans groot dat PSV die wedstrijd had gewonnen. Had volgens jou dan PSV wel kampioen moeten worden? Want dan gaan zelfs nog andere zaken een grote rol spelen zoals competitieplanning, goed of slecht veld. (hoe beter de velden worden hoe beter ajax meestal gaat spelen) Ik persoonlijk denk dat juist deze zaken een stuk meer momentopnames zijn dan het aantal goals voor of tegen in een heel seizoen.

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Toch vind ik de externe factoren bij 2 wedstrijden (of soms zelfs maar 1) van bijvoorbeeld een scheidsrechterlijke dwaling, Europees programma, blessures en/of schorsingen van een veel grotere invloed dan mogelijke externe factoren die bijdragen aan een voordelig doelsaldo.

[edit: wat Timbo dus ook een beetje zegt.]

Overigens denk ik dat je een beetje overdrijft met je punt dat twee grote uitslagen het doelsaldo bepalen. En ook al is het enigszins zo, dan nog geldt dit voor beide teams en kunnen ze zelf zorgen dat er optimaal geprofiteerd wordt.

Om nog even op Timbo door te gaan: Club A heeft tegen directe tegenstander Club B het grootste aantal punten gehaald. En nog staan ze op een gelijk aantal punten. Dan heeft Club A het dus tegen alle andere, minder sterke, teams minder goed gedaan dan Club B. Club A is dan kampioen, terwijl ze over het hele seizoen gezien tegen alle andere mindere ploegen uit de competitie slechter presteren!

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Phoenix schreef:

Om nog even op Timbo door te gaan: Club A heeft tegen directe tegenstander Club B het grootste aantal punten gehaald. En nog staan ze op een gelijk aantal punten. Dan heeft Club A het dus tegen alle andere, minder sterke, teams minder goed gedaan dan Club B. Club A is dan kampioen, terwijl ze over het hele seizoen gezien tegen alle andere mindere ploegen uit de competitie slechter presteren!

Dus volgens jou is de ware kampioe nde club die meer punten halen tegn de mindere tegnstanders, vreemde redenering. Als je evenveel punten haalt presteer je gewoon even goed.

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat de ware kampioen niet degene moet zijn die tegen alle andere clubs punten heeft laten liggen en in twee onderlinge ontmoetingen met de directe concurrent deze punten heeft moeten inhalen, daarbij onderhevig zijnde aan tal van externe factoren.

De ware kampioen is volgens mij degene die het meest positieve doelsaldo heeft bij een gelijke stand (hoe er dan rekening moet worden gehouden met de voor/tegen-verhouding moet dan nog nader worden onderzocht).

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Barcelona mocht aantreden tegen Real Betis in Baloumpé, Real moest tegen Real Betis aantreden in het o zo vertrouwde stadion in Sevilla. Ik snap je maar als je echt dingen gaat zoeken vind je altijd wel weer verborgen pro's en con's. Al snap ik je punt maar ben het er niet mee eens.

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Ik zeg ook niet dat die pro's en con's er bij beide systemen niet zijn. Ik zeg alleen maar dat in mijn ogen zulke pro's en con's bij een doelsaldo minder van invloed zijn dan bij twee onderlinge wedstrijden/momentopnames.

Zavo

• 6392 berichten
  • 1616 stemmen

timbo_ schreef:

Deze momentopname wordt ook nog eens voor een groot gedeelte bepaald door zaken als veel blessures zit de ploeg net lekker in zijn vel. Je kan het natuurlijk nooit zeker weten maar mocht Ajax -PSV net voor de winterstop zijn gespeeld toen PSV geen goal tegen kreeg en alles eenvoudig won en Ajax erg veel punten liet liggen is de kans groot dat PSV die wedstrijd had gewonnen. Had volgens jou dan PSV wel kampioen moeten worden?

Voor de winterstop verloor Ajax met 0-1 van PSV. Daarom zijn er twee wedstrijden, 1 uit, 1 thuis, 1 in de eerste seizoenshelft, 1 in de tweede. Dus zo'n momentopname is het niet. Het gaat er bovendien in sport ook om om op het juiste moment te pieken.

Koekebakker

• 2540 berichten
  • 3981 stemmen

Naomi Watts schreef:

(quote)

Dus volgens jou is de ware kampioe nde club die meer punten halen tegn de mindere tegnstanders, vreemde redenering.

Pure nonsens natuurlijk. Phoenix laat juist niets beslissen op een gedeelte van de wedstrijden, hij heeft juist een criterium dat alle wedstrijden gelijk behandelt.

Koekebakker

• 2540 berichten
  • 3981 stemmen

Zavo schreef:

(quote)

Als het op doelsaldo wordt beslist, gebeurt dit meestal in de laatste paar wedstrijden tegen ploegen die nergens meer voor spelen

Net als de gewone punten, bedoel je? En dat geldt toch voor beide ploegen?

Zavo

• 6392 berichten
  • 1616 stemmen

Het is toch ook veel mooier om kampioen te worden omdat je de concurrent hebt verslagen, dan dat je kampioen wordt omdat je een doelpuntje meer hebt gemaakt? Ik snap jullie echt niet.

kos

• 46814 berichten
  • 8938 stemmen

Juist.

Koekebakker

• 2540 berichten
  • 3981 stemmen

Zavo schreef:

Het is toch ook veel mooier om kampioen te worden omdat je de concurrent hebt verslagen, dan dat je kampioen wordt omdat je een doelpuntje meer hebt gemaakt? Ik snap jullie echt niet.

Als je allebei evenveel punten hebt behaald tegen alle andere teams is dat toch ook het geval?

Bovendien: doelsaldo moedigt tenminste tijdens alle wedstrijden aan door te blijven voetballen. Dat spektakel is ook wat waard.

Quido

• 14649 berichten
  • 6140 stemmen

Koekebakker schreef:

Bovendien: doelsaldo moedigt tenminste tijdens alle wedstrijden aan door te blijven voetballen. Dat spektakel is ook wat waard.

Een misvatting. Net of een club in de eerste 30 wedstrijden moeite gaat doen extra te scoren met het risico doelpunten tegen te krijgen. Men zal hoogstens iets meer risico gaan nemen als (aan het einde van de competitie) het besef er is dat het doelsaldo misschien nog wel eens doorslaggevend zou kunnen zijn.

Koekebakker

• 2540 berichten
  • 3981 stemmen

Tis waar dat altijd de 'gewone' punten belangrijker blijven natuurlijk. Die wil je niet riskeren.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3306 stemmen

Zavo schreef:

(quote)

Voor de winterstop verloor Ajax met 0-1 van PSV. Daarom zijn er twee wedstrijden, 1 uit, 1 thuis, 1 in de eerste seizoenshelft, 1 in de tweede. Dus zo'n momentopname is het niet. Het gaat er bovendien in sport ook om om op het juiste moment te pieken.

Daar gaat het dus niet om in een competitie. Het gaat erom wie het beste is over het hele seizoen en niet op een bepaald moment.

Bovendien weet je ook niet wanneer je moet pieken aangezien je nog helemaal niet kan weten wie je directe concurrent gaat zijn.

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Zavo schreef:

Als het op doelsaldo wordt beslist, gebeurt dit meestal in de laatste paar wedstrijden tegen ploegen die nergens meer voor spelen

Om hier nog even op terug te komen, volgens mij komt dit niet zo heel vaak voor hoor. Er is tegenwoordig voor zoveel plaatsen (soms tot 4 degradanten, en 6 á 7 Europese tickets) te strijden, en ligt het vaak zo dicht bij elkaar, dat in de slotfase slechts heel weinig teams "nergens meer voor spelen". Mocht dit dan toch het geval zijn, dan zijn er ook nog financiële voordelen aan een dergelijke wedstrijd. Neem nou Real Mallorca, dat 12e stond, maar alsnog speelde om te winnen, al was het maar om de winstpremie.

The Hunter

• 1029 berichten
  • 0 stemmen

BoordAppel schreef:

(quote)

Daar gaat het dus niet om in een competitie. Het gaat erom wie het beste is over het hele seizoen en niet op een bepaald moment.

Bovendien weet je ook niet wanneer je moet pieken aangezien je nog helemaal niet kan weten wie je directe concurrent gaat zijn.

Daarom ook het hele seizoen pieken.

Als Ajax iets meer inzet had getoond tegen de kleinere clubs....

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Het hele seizoen pieken is onmogelijk, want dan is er geen piek meer maar een rechte lijn.

Zavo

• 6392 berichten
  • 1616 stemmen

BoordAppel schreef:

Je legt de prioriteit teveel bij doelpunten, het gaat om westrijden winnen, het aantal doelpunten is niet meer dan een statistiek.

Ik ben het er ook niet mee eens dat er niet naar bepaalde momenten gekeken zou mogen worden. De ene wedstrijd is nou eenmaal belangrijker dan de andere en zo hoort het ook.

Natuurlijk weet je dat wel. Soms kan er wel eens een verrassing zijn, maar elke competitie heeft z'n topclubs die bijna altijd meedoen voor de titel.

gideonvdb

• 1795 berichten
  • 0 stemmen

als barca gewoon hun hoofd erbij houden het laatste minuut tegen espangol en ajax niet gelijk speelt tegen degredant rkc uit, dan waren ze gewoon kampioen en voor de rest weten ze aan het begin van de competitie waar ze aan toe zijn dus begrijp deze hele discussie niet eens.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Altijd zo makkelijk als, als, als maar je hebt er niks aan. PSV heeft ook vaak genoeg punten laten leggen dus wel erg kortslachtig maar past wel bij het denkpatroon van een ajacied.

Barca had het geluk ook wel aan hun zijde tegen Espanyol (hands goal Messi bvb), je bekijkt het wel erg zwart wit. Barcelona en Ajax zijn eigenlijk dé losers van dit voetbal seizoen.

gideonvdb

• 1795 berichten
  • 0 stemmen

precies ook al ben ik inderdaad ajacied.

gideonvdb

• 1795 berichten
  • 0 stemmen

btw tegen rkc hadden ze het in eigen hand daarvoor liepen ze achter de feiten aan.

Quido

• 14649 berichten
  • 6140 stemmen

Ik vond het sowieso alweer typerend dat deze discussie over 'wat te doen bij een gelijk puntenaantal' weer uitmondde in een Ajax vs. PSV discussie.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Niet zo vreemd als je ziet wat de stand was in de eredivisie na 34 wedstrijden.

gideonvdb

• 1795 berichten
  • 0 stemmen

wat was de stand dan ook alweer?

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Gewoon een gelijk aantal punten maar PSV wordt kampioen op doelsaldo. Belachelijk dat dat de doorslag heeft gegeven.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3306 stemmen

Zavo schreef:

Je legt de prioriteit teveel bij doelpunten,

Ik leg de prioriteit bij de algemene vorm tijdens het gehele seizoen (waar het ook om gaat tijdens een competitie). Punten zijn dus het belangrijkste en als dat geen winnaar oplevert moet je een andere maatstaf kiezen die voor het gehele seizoen telt: doelpunten dus.

het gaat om westrijden winnen

Dat zou inderdaad ook een logische maatstaf zijn: in geval van gelijk aantal punten kijken wie de meeste wedstrijden heeft gewonnen. Daar is niet voor gekozen omdat dit bij gelijk aantal punten wel vaak hetzelfde zal zijn lijkt me.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.