• 15.943 nieuwsartikelen
  • 178.894 films
  • 12.262 series
  • 34.062 seizoenen
  • 648.968 acteurs
  • 199.232 gebruikers
  • 9.386.928 stemmen

Het grote gamestopic

zoeken in:

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Vind dat ik het nu genoeg heb gespeeld om een beeld te krijgen van het spel. Ik neem namelijk aan dat er niet veel meer zal veranderen naarmate het spel vordert .

Eigenlijk heeft Doom 3 maar 1 echte troef: Sfeer. De film is bij vlagen echt eng. Dit wordt vooral bereikt door erg veel maar ook erg slim geplaatste scripted events waar je aan het begin nogal door verrast wordt: monsters die uit spleten in de muur komen gekropen of lijken die opeens tot leven komen.

Het feit dat het overal pikkedonker is doet ook een duit in het zakje. Sommige mensen zullen het misschien vervelend vinden dat je constant moet switchen tussen je flashlight en je shotgun, wat gelukkig met 1 druk op F gedaan kan worden, maar ik vind dat het erg veel toevoegt aan de spanning: eerst schrik je je te pleuris van die zombie die opeens voor je staat, in paniek grijp je naar je wapen, dan wordt natuurlijk alles donker omdat je je zaklamp niet meer hebt en heb je geen flauw idee waar je moet schieten .

Maar het is denk ik nog enger wanneer er geen monsters zijn. Vaak loop je door een gang en hoor je plotseling wat gehijg of heel zacht gelach. Dan kijk je om je heen, maar je ziet, afgezien van wat dode scientists, niets bijzonders. Zachtjes loop je dan weer verder en net op het moment dat je iets rustiger begint te worden staat er weer zo'n lelijkerd om de hoek of komt hij uit ergens uit gekropen.

Zoals ik al zei wordt er veel, misschien nog wel meer dan in spellen als MoH:AA of CoD gebruik gemaakt van scripted events. Hierdoor zal het spel een 2e keer een stuk minder leuk zijn. 1 van de redenen waarom ik denk dat Half-Life 2 dit spel gaat verslaan is dan ook vanwege de verschillende manieren om door een level te komen. Een andere troef van Half-Life 2, de interactieve omgeving, vind ik ook een beetje ontbreken in Doom 3. Je kunt wel de karakteristieke tonnen laten exploderen en wat stoelen heen en weer schuiven maar echt opzienbarend vind ik het niet.

Ook is het jammer dat de AI niet echt fantastisch is. Natuurlijk loop je tegen een zooitje zombies te vechten, maar ook de gemuteerde mariniers doen niet veel moeite om dekking te zoeken. Meestal rennen ze net als zombies recht op je af. Niet echt moeilijk dus, dat is het alleen omdat het zo donker is overal.

Het schademodel is goed uitgewerkt: schiet een zombie in een been en hij strompelt een beetje, schiet hem echt dood in zijn been en hij zakt in elkaar. Headshots zijn vanzelfsprekend effectiever, de zombie valt dan hard achterover, maar het is vervelend als je constant op een hoofd schiet, je jezelf afvraagt waarom hij nou niet doodgaat, en je er later achter komt dat hij in eerste instantie al geen hoofd had .

Het lijkt er voorlopig op dat het verhaal niet veel dieper gaat dan wat we al wisten: een onderzoekscentrum op Mars wordt aangevallen door dingen uit de Hel. Je pikt af en toe een soort digitaal dagboek op van andere mensen in de basis, waar dan e-mails in staan met informatie over wat er aan de hand is. Ook hoor je af en toe wat hoge piefen met elkaar ruziën over hoe het nu verder moet. Hierdoor probeert ID een beetje diepgang aan te brengen.

Maar al deze dingen zijn niet echt belangrijk, ID wist immer precies waar ze mee bezig waren: Een spel maken dat je geregeld de stuipen op het lijf jaagt. Dat was het belangrijkste criterium. Dat is ze gelukt en daarom til ik niet zo zwaar aan bovenstaande kritieken. De grafische engine is van ongekende kwaliteit: De modellen zijn fantastisch gedetailleerd, de belichting is zo mogelijk nog bezig als in Splinter Cell en de binnenlocaties zijn uiterst mooi en ook nog best afwisselend.

Zoals gezegd is het geluid ook sterk. Wanneer alles misgaat hoor je overal op de intercom mensen krijsen en schreeuwen, explosies dreunen door muren heen, lichten flikkeren aan en uit en je hebt geen flauw idee waar je heen moet. Ik voelde me net zo hulpeloos als de anderen.

Doom 3 is alles wat ik ervan verwacht had: Het is spannend, ziet er fenomenaal uit en niet te gecompliceerd. Je zou het een goeie blockbuster kunnen noemen. Doom 3 zou 4* krijgen.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3284 stemmen

Klinkt erg goed! Ik ga het zeker een retestrak spel vinden alhoewel ik ook niet zo'n fan ben van scripted events. Mindless knallen en je helemaal kapotschrikken is iig al reden genoeg om het te gaan spelen (vond ik bij het origineel ook erg leuk).

Heb trouwens ergens gelezen dat je Doom III kan spelen als je pc ook Far Cry en Unreal Tournament 2004 kan draaien, dus ik heb goede hoop.

Dan moet ik tot slot nog even mn frustratie kwijt over een ander spel: Ninja Gaiden. Echt ontzettend leuk om te spelen maar die camera!!! AAAARGH!

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

In het system menu options staat bij het grafische detail de optie "ultra". Deze is speciaal voor mensen met een videokaart met 512 geheugen . Ik heb hem dus op high staan .

PS. Ik draai een Pentium 2,8 Ghz met 1024 MBram en een Radeon 9800 PRO en alles loopt vloeiend. Je zou dus kunnen zeggen dat Doom 3 (behalve dan die Ultra optie, maar wie heeft nou een videokaart met 512 geheugen, meeste mensen hebben dat net op hun moederboard zitten) minder vergt van je computer dan Far Cry, die ik niet op zijn hoogst kon draaien. Want Doom 3 is echt wel mooier dan Far Cry.

PS.2 Misschien beetje slechte vergelijking daar Far Cry zich richtte op grote buitenomgevingen maar toch...

salvatore

• 1937 berichten
  • 3246 stemmen

ff mijn toplijst van games

on line:

1: counterstrike

2: enemy territory

3: call of duty

gewoon (gebaseerd op meest gespeeld):

1: age of empires 2

2: halo

3: dungeon keepers

Trouwens wie heeft nog die goeie oude nintendo (de eerste)??

kirby's advantures, super mario 3 en zo'n voetbalspel helemaal gek gespeeld(zal de naam nog wel ff opzoeken) dat je mannetjes neer kan beuken en slyden en ze dan stil staan en dan van die bolle ogen krijgen. Meesterlijk spel

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3284 stemmen

Phoenix schreef:

PS. Ik draai een Pentium 2,8 Ghz met 1024 MBram en een Radeon 9800 PRO en alles loopt vloeiend. Je zou dus kunnen zeggen dat Doom 3 minder vergt van je computer dan Far Cry, die ik niet op zijn hoogst kon draaien. Want Doom 3 is echt wel mooier dan Far Cry.

Ik heb een Pentium 1,8 Ghz met 256 MBRAM en een GeForce 3. Far Cry deed het op de laagste settings goed dus Doom zal het ook wel gaan doen hier, en anders kaap ik de pc van mn broer .

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Misschien is dat laatste wel het beste . Spellen als deze moet je in vol ornaat spelen.

Sjoerd

• 999 berichten
  • 1348 stemmen

BoordAppel schreef:

Ik heb een Pentium 1,8 Ghz met 256 MBRAM en een GeForce 3. Far Cry deed het op de laagste settings goed dus Doom zal het ook wel gaan doen hier, en anders kaap ik de pc van mn broer .

Minimale systeemeisen voor Doom 3:

An Nvidia GeForce 3 graphics card or ATI Technologies 8500: Column author Dwight Silverman says that given the game's demanding visuals, serious gamers should splurge for a GPU from Nvidia's GeForce FX or 6800 line or ATI's Radeon 9800 or X800 series. He says more frugal PC owners can make do with a GeForce 5900XT or a Radeon 9600XT.

A 1.5-gigahertz Intel Pentium 4 chip or AMD Athlon 1500: Though these will run the game, Silverman suggests a 2GHz Pentium or equivalent, with the "ideal" processor being 3 GHz or over.

384MB of memory: Again, Silverman stresses that this is a minimum requirement, and he recommends 512MB at least, with 1GB preferred.

Two GB of hard drive space:. Four GB is suggested if your PC is running low on free space.

Dus dat kan je shaken, Boordappel . Dat wordt de compu van je broer gebruiken...

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

P4 3,2 GHz

512 MB geheugen

genoeg HD ruimte

....

maar helaas een ATI RAGE 128 ofzo, zal dus wel niet werken bij mij?

Rujar

• 2871 berichten
  • 3816 stemmen

Het wordt tijd voor een nieuwe kaart en dat wordt diep in de buidel tasten.

Ik ga voor de ATI radeon 9800 Pro 256 MB

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Ohnee wacht ik heb een GeForce... maar welke ook al weer thuis maar even kijken dan

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Sjoerd schreef:

Two GB of hard drive space:. Four GB is suggested if your PC is running low on free space.

Waar slaat dit op?

Als je zat ruimte hebt, heb je maar 2 gigabyte nodig, maar als je tekort komt is het ineens 4?

sn@ke

• 2077 berichten
  • 888 stemmen

Trouwens wie heeft nog die goeie oude nintendo (de eerste)??

kirby's advantures, super mario 3 en zo'n voetbalspel helemaal gek gespeeld(zal de naam nog wel ff opzoeken) dat je mannetjes neer kan beuken en slyden en ze dan stil staan en dan van die bolle ogen krijgen. Meesterlijk spel

Als je de grijze oerkast bedoelt met 2 knoppen eraan , dan heb ik die Ik speel soms nog met plezier mario 1 ( melodietje alleen al), er is idd ook nog dat voetbalspel ! waar je op elkaar moet indeuken en zo om de bal dan via een ninja trap in de netten te trappen : meesterlijk !!. En dan die ogen .... magisch , superveel gespeeld ... Heb dat hier ook nog liggen

Yak

• 4950 berichten
  • 829 stemmen

Doom 3 review op Wired.com.

Nick Kang

• 973 berichten
  • 488 stemmen

Rujar schreef:

Het wordt tijd voor een nieuwe kaart en dat wordt diep in de buidel tasten.

Ik ga voor de ATI radeon 9800 Pro 256 MB

Ik moet ook een nieuwe videokaart kopen voor mijn nieuwe computer. Ik ga voor een Ati Radeon x800 Pro 256 van maar liefst € 413,-.

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Yak schreef:

Doom 3 review op Wired.com.

Helemaal mee eens.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3284 stemmen

Sjoerd schreef:

Dus dat kan je shaken, Boordappel . Dat wordt de compu van je broer gebruiken...

Dat zou ik niet te hard zeggen. Deze pc heeft meerdere dingen kunnen draaien die het eigenlijk niet zouden moeten doen. Maar ik gebruik sowieso de pc van mn broer want al die eye candy moet je idd in vol ornaat zien.

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Oja, voor de fans: de kettingzaag is ook weer van de partij :evil.

ThaMovieVoter

• 3637 berichten
  • 2253 stemmen

Ik heb sinds enige tijd Pro Evolution Soccer 3.

Geweldig spel.....oja?....daar twijfel ik anders nog over.

Ten eerste, het is beter dan fifa, je merkt het verschil pas echt als je het enige tijd speelt, fifa is gewoon puur arcade en niets meer dan dat, bovendien wordt er bij elke nieuwe editie maar miniscule dingen veranderd, dit doen ze zodat ze elk jaar weer kunnen teren op hun opbrengsten van voorafgaande delen en dus jaren zo door kunnen gaan.

Pes overtreft op realiteit dan zeker fifa, kwa graphics komen ze ook heel aardig in de buurt, en juist omdat de graphics minder vragen draait het spel vrijwel op alles systemen.

Als ik dus moet kiezen, kies ik Pes.

Maar nu komt het probleem van Pes...

De moeilijkheidsgraad gaat heel gestaag, op 1 ster spelen is het spel gewoon voor iedereen zeer en zeer makkelijk te doen en weet je gauw op een echte 'Fifa' stand te komen van 12-0 of meer.

2 sterren wordt al moeilijker maar is zeker ook nog wel te doen als je al ervaren bent.

Dan komen we bij 3 sterren, na enige tijd keer op keer verliezen door de standaard manier die élke keer weer opnieuw wordt topegepast en de haast partijkiezende scheidsrechter komt het bloed je de nagels uit.

3 sterren is in het begin niet te spelen, wat er ook gebeurt, de computer scoort altijd!

Voor de kenners is dit ook een algemeen probleem.

Zo zie je dus ook dat Japanners nog veel moeten leren om een perfect voetbalspel te creëren.

3 sterren is in het begin niet te spelen, bij fifa wen je al na enige dagen aan het niveau, bij pes is de kans om gevorderder te worden bij 3 sterren compleet van de baan geholpen, je kan niet meer groeien, hoe goed het ook lijkt te gaan.

Elke keer wordt je weer op dezelfde manier verslagen en op een gegeven moment hou je je woede niet meer binnen, dit is niet leuk meer, het is zeker spannend als je op een bepaald niveau komt wat zeer en zeer moeilijk is, maar als je veel oefend leer je het onder de knie krijgen, bij pes op niveau 3 is dat niet zo.

Er zijn geen mogelijkheden meer, en wat opvalt is dat dit op vele gameforums ook een algemeen probleem is.

Hopelijk weten ze het te verbeteren in deel 4 wat binnenkort komt, want dit is een ernstige bug.

Mijn vraag luidt dus ook; wie ervaart dit probleem ook?

Nick Kang

• 973 berichten
  • 488 stemmen

BoordAppel schreef:

(quote)

Dat zou ik niet te hard zeggen. Deze pc heeft meerdere dingen kunnen draaien die het eigenlijk niet zouden moeten doen. Maar ik gebruik sowieso de pc van mn broer want al die eye candy moet je idd in vol ornaat zien.

Je hoeft niet persé een heel snel systeem te hebben om Doom 3 goed te kunnen draaien. Je kan de instellingen lager zetten zodat iemand met een wat minder snelle computer het spel ook gewoon kan spelen. Maar als je echt van het pracht en praal wil genieten, dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Natuurlijk kan dat maar Sjoerd gaf dan ook de minimum eisen. Met minder kom je er echt niet. Niet eens op het laagste detail. Je hebt dus zeker wel een snel systeem nodig. Kwestie van met je tijd meegaan .

Nick Kang

• 973 berichten
  • 488 stemmen

Weet trouwens iemand de systeem eisen van de game LOTR : The Battle for Middle Earth?

Ben namelijk aan het sparen voor een hele snelle computer ( zie o.a. een paar berichten terug ). Maar ik wil een beetje een indicatie krijgen van wat de spellen van komend jaar allemaal voor systeemeisen hebben. Zodat ik een beetje een idee heb van wat voor onderdelen iok voor mijn nieuwe computer moet kopen.

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Als ik jou was zou ik nog even blijven sparen zodat je met die nieuwe Unreal engine meekan. Hoewel, die komt pas in 2006, en met alle gave spellen (Half-Life 2, Rome: Total War, BFME, STALKER etc) zou ik waarschijnlijk ook niet kunnen wachten .

Systeemeisen voor BFME zullen niet veel hoger zijn dan voor Command & Conquer Generals schat ik. Zelfde engine.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3284 stemmen

Phoenix schreef:

Als ik jou was zou ik nog even blijven sparen zodat je met die nieuwe Unreal engine meekan. Hoewel, die komt pas in 2006, en met alle gave spellen (Half-Life 2, Rome: Total War, BFME, STALKER etc) zou ik waarschijnlijk ook niet kunnen wachten .

En reken maar dat er nog erg veel goede spellen gemaakt gaan worden met de Doom III en Half-Life 2 engines. En Quake 4 komt er natuurlijk ook nog aan, maar daar is volgens mij nog bijzonder weinig van bekend. Wordt iig gemaakt door Raven Software, vriendjes van id.

Nick Kang

• 973 berichten
  • 488 stemmen

Phoenix schreef:

Als ik jou was zou ik nog even blijven sparen zodat je met die nieuwe Unreal engine meekan.

Heb ik idd wat over gelezen in de PC Zone. Erg interessant in ieder geval. Maar ik denk dat dat nog te ver in de toekomst is. Als de tijd eenmaal zover is, dan kan ik misschien wel mijn computer upgraden, in plaats van een nieuwe te gaan kopen.

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

BoordAppel schreef:

En reken maar dat er nog erg veel goede spellen gemaakt gaan worden met de Doom III en Half-Life 2 engines. En Quake 4 komt er natuurlijk ook nog aan, maar daar is volgens mij nog bijzonder weinig van bekend. Wordt iig gemaakt door Raven Software, vriendjes van id.

Inderdaad. Alleen die vampieren-rpg op de Half-Life 2 engine lijkt me al erg cool. En die is al af, moet alleen wachten tot Half-Life 2 zelf uit komt.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3284 stemmen

Phoenix schreef:

Inderdaad. Alleen die vampieren-rpg op de Half-Life 2 engine lijkt me al erg cool. En die is al af, moet alleen wachten tot Half-Life 2 zelf uit komt.

Is dat het vervolg op Vampire: The Masquerade (of hoe je het ook schrijft)?

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Ja:

Heb je ooit wel eens een vampier willen zijn? Heb je je al eens afgevraagd hoe het zou voelen om je gescherpte hoektanden in de nek van een jonge vrouw te planten? Of zou je de wereld eens door de verscherpte zintuigen van een vampier willen ervaren en zo snel bewegen dat het lijkt alsof iedereen in slow motion door het leven gaat? Het kan in Vampire, The Masquerade: Bloodlines.

Ook Vampire, The Masquerade: Bloodlines van RPG-maker Troika (Arcanum) was te zien op het E32 en het ziet er keer op keer beter uit. Bloodlines is een first person RPG-spel dat gebaseerd is op de pen&paper RPG's van White Wolf.

In de goede traditie van RPG stel je aan het begin van het spel je karakter samen. Je kan kiezen uit verschillende vampierenclans die elk hun voor- en nadelen hebben. Je hebt je standaard RPG-parameters zoals strenght, dexterity en agility. Je hebt skills zoals het openen van een slot of het gebruiken van een computer en je hebt je vampire disciplines waarmee je dieren en mensen kan controleren, supersnel kan bewegen en bepaalde bondgenoten kan oproepen.

De manier waarop je een probleem aanpakt, hangt fel af van je kwaliteiten. Stel, je komt voor een gesloten deur te staan. Als je een hoge strength hebt, kan je de deur aan stukken slaan wat trouwens heel mooi in de verf gezet wordt dankzij de true physics engine van de Half-Life 2 engine. Als je behendig bent en hoog kan springen, kan je via een uitstekende balk onder het dak terecht komen en zo binnendringen. Of wanneer je je superscherpe zintuigen extra hebt ontwikkeld dan kan je een bewaker opsporen met sleutelbos en deze sleutelbos stelen. Of ja kan je lockpicking skill gebruiken.

Dit weelderige aanbod aan verschillende mogelijkheden geldt voor elk probleem in het spel waardoor het spelen met verschillende klassen een totaal verschillende spelervaring kan opleveren.

Kortom, Vampire, The Masquerade: Bloodlines ziet er al zo goed uit dat je je afvraagt hoe het komt dat dit spel nog steeds niet uit is? Wel, de makers hebben een probleem: Bloodlines is gebaseerd op de Half-Life 2 engine en het spel mag niet op de markt komen voor Half-Life 2. Dat is minder goed nieuws voor de ongeduldige gamers maar het geeft Troika wel de kans om het spel keer op keer opnieuw te bekijken, te polijsten en nieuwe zaken toe te voegen. Wee het Troikagebeente als we nog een bug tegenkomen!

-PC Gameplay

Lijkt me erg stoer.

(afbeelding)

sn@ke

• 2077 berichten
  • 888 stemmen

De gameverssie van "chronicles of Riddick "schijnt erg maar dan ook erg goed te zijn , en verbleekt niet naast Doom 3.

Nick Kang

• 973 berichten
  • 488 stemmen

En dat voor een spel met een film-licentie. Voor het grote deel staan de twee los van elkaar , maar toch.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.