- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Muzieksmaak van de forummers
Muzieksmaak van de forummers
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Ja, die vond ik (vooral toen rond 1986) ook erg mooi FK.
Wat een pubersentiment wordt mij meester ineens.
Ik lees ineens:
The Cocteau Twins... Naar het schijnt is "Treasure" ook de moeite, maar dat album heb ik nooit gehoord.
'Treasure' is het enige album dat ik ken en mochten er mensen zijn die denken dat Gothic iets van de laat jaren '90 is...vergeet het maar. The Cocteau Twins waren in de jaren '80 al druk bezig.
Kent iemand The Sound nog? Vooral het album "For the lions mouth". Dat was de voorloper van de grunch.
Tenminste...dat denk ik dan.
Zachery Glass
-
- 575 berichten
- 584 stemmen
Kent iemand The Sound nog? Vooral het album "For the lions mouth".
Hell - yes! 
We hebben "From the lions mouth" op vinyl (is mijn pa's exemplaar!) mét handtekening van Adrian Borland. Vooral dat nummer "Skeletons" is beklijvend (de rest is ook super, daar niet van).
herman78
-
- 3176 berichten
- 1281 stemmen
Ja, The Sound! Geweldige band. Ik heb geen albums van ze, maar heb de eerste twee of drie albums wel in mp3. Inmiddels zijn ze ook op CD uitgebracht (vorig jaar pas ofzo), maar ik heb ze nog niet origineel gekocht. Komt er nog wel 's van.
Wat de Cocteau Twins betreft: ik heb Garlands, Treasure en Blue Bell Knoll en Treasure is veruit het beste album van die 3. Ik vind vooral Lorelei een fantastisch nummer.
titan
-
- 1609 berichten
- 4411 stemmen
Treasure is inderdaad hun beste plaat en Heaven or Las Vegas doet daar nauwelijks voor onder. Elizabeth Fraser is m.i. de beste zangeres ter wereld. Wanneer komt haar al zo lang aangekondigde soloalbum verdikkeme nou eens uit?
Zachery Glass
-
- 575 berichten
- 584 stemmen
Liz Frazer zingt trouwens ook een nummer op "The space between us" van Craig Armstrong. 't Is niet toevallig het beste nummer van de hele cd (allez, volgens mij dan toch): "This Love" - héél "schoon".
Ik heb ook nog zo'n compilatie van The Cocteau Twins ("Stars and topsoils", dacht ik), met een prachtig voorwoord van de o-zo goede schrijver Alan Warner (hij schreef de roman waarop de film Morvern Callar gebaseerd is - lezen dat boek! Ik klink wel als het reclamebureau van Alan Warner
)
gimli f
-
- 1454 berichten
- 0 stemmen
Jazeker, voor liefhebbers van de hedendaagse rustieke muziek (Tindersticks, Porthishead e.d.) zijn de etherische, verstilde sfeerklanken van de Cocteau Twins een absolute must!
Meer mensen zouden die band moeten leren kennen…het is nog niet te laat! 
Leuk dat die Mysterieuze Stemmen uit Bulgarije genoemd worden…Liz Fraser (en ook Lisa Gerrard) werken precies zo: produceren van woordeloze, etherische keelklanken (naar songteksten is het dan ook lang zoeken).
Ik zou trouwens voor Stars and Topsoil gaan: heb je gelijk 18 van de beste songs in huis (normale cd's van de CT tellen er 8-10 per stuk), inclusief sommige van de allerbeste songs die verspreid over de vele andere cd's staan.
En als dat je bevalt en je het nog wat duisterder wilt, stap je over naar This Mortal Coil...
En als dat je weer bevalt en je het nog wat donkerder wilt, probeer je beter die andere band van dat fameuze label… 
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
En als dat je bevalt en je het nog wat duisterder wilt, stap je over naar This Mortal Coil...
herman78
-
- 3176 berichten
- 1281 stemmen
En als dat je weer bevalt en je het nog wat donkerder wilt, probeer je beter die andere band van dat fameuze label… 
Welke dan? Toch niet de Pixies zeker? 
T.O.
-
- 2414 berichten
- 2792 stemmen
Liz Fraser is ook de zangeres van Massive Attack's 'Teardrop' en enkele andere nummers van de cd 'Mezzanine'. Maar dat zullen de meeste van jullie wel weten. 
titan
-
- 1609 berichten
- 4411 stemmen
Ze is een veelgevraagde gastzangeres. Ook op de soundtrack van Lord of the rings is ze te horen.
Nu we het toch over 4AD-acts hebben (overigens, wat een verval maakt dat ooit zo roemruchte label de laatste jaren door): Pale saints en Neerlands hoop in bange New-wave dagen (Clan of) Xymox zijn ook aanraders.
chiquita
-
- 1109 berichten
- 1683 stemmen
Lekker veel oldies en voornamelijk classic rock. Ik luister ontzettend veel naar REM, Rolling Stones, Bruce Springsteen, Ozzy, Golden Earring, Guns 'N Roses etc.
En ik vind het geweldig als ik de Rolling Stones en andere ( classic rock) hoor in films, zoals heel opvallend in Fallen.
chiquita
-
- 1109 berichten
- 1683 stemmen
Oh ja, en troep van tegenwoordig kan ik niet uitstaan; Britney Spears, Christina, boy bands, rappende geldwolven, en nog meer van die verziekers en verkrachters van muziek.
Nick Kang
-
- 973 berichten
- 488 stemmen
Doe mij maar lekker The last waltz van The band.
Zachery Glass
-
- 575 berichten
- 584 stemmen
Ik luister ontzettend veel naar REM,
You've a friend in me
Als de musicmeter er komt, hou er dan rekening mee dat er steeds één idioot op alle berichten bij R.E.M. zal reageren - ik dus 
Wat betreft die "verkrachting van muziek" - valt wel mee hoor, vind ik. Is het ooit anders geweest? Na verloop van tijd komt de schifting er toch! Géén paniek!
Wie had er ooit gedacht dat "Trout Mask Replica" (Captain Beefheart), "Monster Movie" (Can), "Daydream Nation" (Sonic Youth), ... jaren na hun release nog zo relevant zouden zijn?
En zijn die platen van Gloria Estefan of Spandau Ballet nog relevant? I rest my case 
chiquita
-
- 1109 berichten
- 1683 stemmen
Nou, verzieking van muziek heeft niet uitsluitend betrekking op de zogenaamde artiesten van tegenwoordig, maar ook natuurlijk op de bijhorende producties qua muziek.
Sting was vroeger geweldig en nu is hij een beetje aan het meehangen met wat tegenwoordig ''in'' is. Vind ik ontzettend jammer. U2 bijvoorbeeld ook: hoe ze er tegenwoordig in de media voor staan, vind ik belachelijk.
Tja, vroeger komt nou eenmaal niet meer terug....
----------------------------------------
Ik ga trouwens naar het concert van de Rolling Stones in Amsterdam op 20 augustus. I am super happy!!!!!! 
Zachery Glass
-
- 575 berichten
- 584 stemmen
"het kan nooit kwaad om de tien jaar een lijn door alles te trekken en opnieuw te beginnen vanaf nul" - dixit Louis Paul Boon.
Tuurlijk vind ik die platen van The Rolling Stones, The Kinks, The Band, David Bowie, Nick Drake, Creedence Clearwater Revival, ... allemaal fantastische popmuziek!
Maar, maar: de popmuziek gaat nog steeds vooruit (denk ik, maar da's maar mijn mening). Er is ieder jaar wel één of andere nummer of cd die me compleet K.O. slaat.
The Streets bijvoorbeeld - dat soort muziek had ik nog nooit gehoord - zo krachtig. "Let's push things forward" - zou wel eens het nummer zijn dat alle popmuzikanten moeten beluisteren!
At The Drive-In was ook zo'n groep die me plotseling te pakken had - zo'n twee jaar terug.
Als je je verwende tweeling (je oren dus) goed openhoudt, dan kun je af en toe een fantastische ontdekking doen.
En om nu vrolijk zelf mijn ruiten in te slaan: toch spijtig dat de dagen van Hüsker Dü & The Replacements voorbij zijn 
kos
-
- 46688 berichten
- 8845 stemmen
The Streets bijvoorbeeld - dat soort muziek had ik nog nooit gehoord - zo krachtig. "Let's push things forward" - zou wel eens het nummer zijn dat alle popmuzikanten moeten beluisteren!
) Krachtig is niet het eerste wat in me opkomt, maar vooral erg ritmisch en relaxed.
Zachery Glass
-
- 575 berichten
- 584 stemmen
Krachtig is niet het eerste wat in me opkomt,
Ik heb me alweer verkeerd uitgedrukt, sorry! Met "krachtig" bedoelde ik niet gespierd à la "Rock & Roll" van Led Zeppelin (beste "waar is mijn luchtgitaar?"-tune ever) of Barkmarket - maar ik bedoelde tekstueel krachtig - zo'n nummer zoals "Turn The Page" dat vind ik qua tekst héél, héél sterk.
"brace yourself, this goes deep!" - "new babies born every day" (een paar zinnen uit "turn the page" )- dàt was een tijdje geleden dat ik zoiets gehoord had.
Tonyvdb
-
- 1408 berichten
- 1168 stemmen
En wat dan gezegd van Radiohead , volgens mij één van de allerbeste bands en zeker één van de interessantste van de laatste 10 jaar.
Ik ben erbij in Vorst Nationaal op 11 november!
Agony
-
- 1985 berichten
- 1256 stemmen
En wat dan gezegd van Radiohead , volgens mij één van de allerbeste bands en zeker één van de interessantste van de laatste 10 jaar.
Kent iemand trouwens de band <b>Kyuss</b> nog? Helaas uit elkaar, maar hebben een aantal weergaloze albums gemaakt. Josh Homme speelt nu in Queen of the Stone Age (destijds gitarist van Kyuss).
Zachery Glass
-
- 575 berichten
- 584 stemmen
Kent iemand trouwens de band Kyuss nog?
Zeker weten - dat was dé muziek toen in het middelbaar zat - "Sky Valley" - wàt een cd! 't Klonk precies alsof ze met gitaren ter grootte van het vrijheidsstandbeeld speelden! (dat dacht ik toch als 14-jarige
).
Nog een plaat die fantastisch is, maar waar niemand meer over spreekt: "The days of wine & roses" van The Dream Syndicate.
En zijn hier eigenlijk mede Pavement-vrienden?
Tonyvdb
-
- 1408 berichten
- 1168 stemmen
Hier! 
Fantastische groep!
Crooked Rain, Wowee Zowee, ...
Agony
-
- 1985 berichten
- 1256 stemmen
Zeker weten - dat was dé muziek toen in het middelbaar zat - "Sky Valley" - wàt een cd! 't Klonk precies alsof ze met gitaren ter grootte van het vrijheidsstandbeeld speelden! (dat dacht ik toch als 14-jarige
)

"Blues for the red sun" en "Welcome to sky valley" zijn ook weergaloos. Heb de nieuwe band van de ex-zanger nog een keer aan het werk gezien op Bospop, maar dat kon niet echt overtuigen... Kyuss heb ik nog ooit op Dynamo Open Air en in de Effenaar in Eindhoven mogen aanschouwen. De effenaar was hun laatste optreden in NL.
Wolkenmeter
-
- 640 berichten
- 1448 stemmen
Hier! 
Fantastische groep!
Crooked Rain, Wowee Zowee, ...
Hier nog één! Ik was destijds helemaal ondersteboven van 'Range Life' en sindsdien ben ik alleen maar meer moois van hen blijven ontdekken. Pavement ist Rad!
Agony
-
- 1985 berichten
- 1256 stemmen
Nu we het toch over allemaal muziektips hebben. Ik vind de muziek die St. Gemain (beetje lounch/chill) maakt helemaal te gek. Hebben jullie nog tips in die richting?
Agony
-
- 1985 berichten
- 1256 stemmen
herman78
-
- 3176 berichten
- 1281 stemmen
Nu we het toch over allemaal muziektips hebben. Ik vind de muziek die St. Gemain (beetje lounch/chill) maakt helemaal te gek. Hebben jullie nog tips in die richting?
Cinematic Orchestra. Veel beter dan dat saaie St. Germain. 
En wat Radiohead betreft: Kid A vind ik een geweldig album. Misschien niet zo goed als OK Computer, maar ook zeker geen misstap. Het is goed dat ze met electronica gingen experimenteren. Amnesiac vind ik wat minder, maar Hail To The Thief is weer een klassieker. Een van de beste albums van dit jaar tot nu toe zelfs.
Wat betreft Pavement: ook ik heb daar CDs van.
Crooked Rain is mijn favoriet.
Verder: kent iemand hier M83's Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts? Het houdt het midden van My Bloody Valentine's Loveless en een overstuurde Air.
Na The Mars Volta's DeLoused In The Comatorium mijn plaat van 2003 tot nu toe (Radiohead complementeert de top 3).
herman78
-
- 3176 berichten
- 1281 stemmen
Indierock, soms een tikje speels, af en toe een beetje Smashing Pumpkins/God Machine-achtige dynamiek, geweldige teksten.
Zachery Glass
-
- 575 berichten
- 584 stemmen
Mijn definitie van Pavement = muziek voor mensen met korte broeken, muzikale kolder (ze rammelden soms zo erg dat het pijn deed - maar da's de charme), bloedmooie nummers (het reeds vernoemde "Range life", "Ann don't cry", ... én het oei-ik-ben-bang-van-meisjes-maar-ze-zijn-toch-zo-mooi nummer "Major Leagues" (bad girls, bad girls, ... let's let 'em in
) )
En als u het eerder gierig type bent: raad ik u zeer sterk "Shady Lane" aan (but when the check arrived/We went Dutch, Dutch, ...)
Als u eerder de persoon bent die denkt: hé, ik wil een CD die een korte round-up schenkt van leuke muziek (maar die toch niet klinkt alsof er een bende notenneukers aan het werk is
dan raad ik "Slanted & Enchanted" aan - rammelt een beetje, is een beetje gek bij momenten (de titels zeggen het al: "Conduit for sale!", "In the mouth a desert", "Zurich is stained", ...)
Kortom: one hell of a record! Vooral als het u het type bent dat wel van rommelige muziek houdt. Zoals ik dus!
Muziek: "Zelfs al voel je je rottig slecht, als je ernaar luistert ben je een ware koning" 
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.