• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.969 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.999 acteurs
  • 198.991 gebruikers
  • 9.371.048 stemmen

Weertopic

zoeken in:

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Leland Palmer schreef:

Ik weet niet waar jij woont, maar het is hier al bijna 2 maand droog en overwegend zonnig. Dat je dan nog kan zeuren over een paar graden extra maakt je wel een zeer negatief ingesteld persoon. Wat mij betreft mag er wel weer eens een buitje vallen.

Tot vandaag de dag is landelijk slechts 1 warme dag genoteerd. Nog nipt ook, dat zegt voldoende. Regionaal zijn iets meer warme dagen genoteerd maar ook dat houdt logischerwijs niet bepaald over; zo groot is nl niet.

Het weertype is, begin april uitgezonderd, inderdaad acceptabel.

ZAP!

• 5448 berichten
  • 3621 stemmen

Montorsi

• 9715 berichten
  • 2374 stemmen

Splinters schreef:

(quote)

Dat wil niet zeggen dat het niet langdurig (zeer) koud is in nederland. Je stukje tekst zegt derhalve precies niets.

.

De cijfers liegen toch echt niet. Het is aantoonbaar warm geweest in Nederland in de afgelopen maanden (/jaren). Dat jij het koud hebt doet daar weinig aan af. Equivalent van een eskimo die het hartje zomer bij 12 graden zéér warm vindt in Nederland.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Montorsi schreef:

(quote)

De cijfers liegen toch echt niet. Het is aantoonbaar warm geweest in Nederland in de afgelopen maanden (/jaren). Dat jij het koud hebt doet daar weinig aan af. Equivalent van een eskimo die het hartje zomer bij 12 graden zéér warm vindt in Nederland.

Ik heb niets met die norm te maken, en al helemaal niet wanneer ik schrijfsels plaats. Het is koud of het is niet koud. In nl is het voor warmbloedige wezens zoals de mens langdurig zeer koud. Vandaar ook de langdurig loeiende kachels in het vermeend "warme" winterhalfjaar. En zelfs daarbuiten is de kachel af en toe broodnodig.

Edit.

Je kunt in dit kader beter spreken over fractioneel minder koud dan normaal. Het woord 'warm' is in ieder geval volstrekt misplaatst wanneer je het nederlands klimaat duidt. Persoonlijk vind ik deze discussie trouwens niet interessant. Ik maak af en toe een weerpraatje, geen klimaatpraatje.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Lekker weertje de laatste dagen, en vannacht een geweldige sterrenhemel.

Gaat de goede kant op. Helaas over 8 weken alweer dat de dagen korter worden, maar zoals het gezegde luidt: als de dagen gaan minderen, gaat de zomer zinderen.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Dit is toch niet te geloven? Van oktober t/m feb heeft het zo'n beetje onophoudelijk geregend. Zeik en zeiknat was het. Maandenlang. Nu is het eindelijk een paar weken droog, lees je onderstaand bericht. Onvoorstelbaar. Wat doen wij met overtollig water? Een retorische vraag, want waarschijnlijk ligt dat in zee.

Waarschuwing voor duurder voedsel vanwege voorjaarsdroogte | NOS

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Splinters schreef:

Dit is toch niet te geloven? Van oktober t/m feb heeft het zo'n beetje onophoudelijk geregend. Zeik en zeiknat was het. Maandenlang. Nu is het eindelijk een paar weken droog, lees je onderstaand bericht. Onvoorstelbaar. Wat doen wij met overtollig water? Een retorische vraag, want waarschijnlijk ligt dat in zee.

Waarschuwing voor duurder voedsel vanwege voorjaarsdroogte | NOS

Dit is geen overdrijving meer, dit is gewoon een leugen.

Maar dat ben ik wel van jou gewend in dit topic.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Dit is geen overdrijving meer, dit is gewoon een leugen.

Maar dat ben ik wel van jou gewend in dit topic.

Nou ja, Splinters heeft niet helemaal ongelijk. Het heeft veel geregend in de winter, en we houden in Nederland het water niet goed vast. Droogte schreeuwt om haast bij Deltaplan

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

IH88 schreef:

(quote)

Nou ja, Splinters heeft niet helemaal ongelijk. Het heeft veel geregend in de winter, en we houden in Nederland het water niet goed vast. Droogte schreeuwt om haast bij Deltaplan

Het heeft alleen in februari veel geregend. December 2021 en januari 2022 staan erg laag op de lijst van natste december en januari maanden.

En gezien het wel stevig waaide gedurende grote delen van de tijd, en de temperatuur relatief hoog was, was de verdamping al behoorlijk aanwezig.

Maar voor Splinters is het altijd koud, nat en gruwelijk. Een grote aansteller is het.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Afgelopen winterhalfhaar was duidelijk natter dan de al zeiknatte normaal. Was afgelopen winterhalfjaar enige tientallen mm droger dan de klimatologische norm verlopen, dan was het nog steeds een zeiknat winterhalfjaar geweest: nl kent nu eenmaal een zeiknat winterhalfjaar.

Bij weerpraatjes moet je in eerste instantie naar buiten kijken, niet naar lijstjes.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Actueel overigens al 48u (= langdurig) grijs agv een oplossende storing ten zuidwesten van nl. Dan kun je met allerlei lijstjes aan komen kakken, maar die lijstjes zeggen dus helemaal niets over het weer van de afgelopen 48u.

De pluim is overigens uitstekend. Helaas zaterdag regen, daarna warm en zonnig. Eindelijk. Yes!☀️☀️☀️

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

De pluim is op de MLT helaas enorm verslechterd. Op enkele dagen na halen de maxima de 20C niet, bovendien zie ik veel te veel neerslagsignalen. Blergh.

De lange termijn laat uitstekend weer zien: zonnig en warm. Een slag om de arm is echter broodnodig, want de eerste echt goede vooruitzichten lijken geflopt.

Edit.

De meerdaagse van het knmi lijkt mij op basis van de huidige pluim veel te rooskleurig voorgesteld. Ik vermoed oude uitvoer.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

De pluimgeest heeft het op ons voorzien.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Was weer behoorlijk zweten toen ik na twee films het filmhuis uitkwam. En dat kwam niet door de films, maar door het temperatuurverschil tussen de heerlijke koele filmhuiszaal, en de benauwdwarme Enschedese binnenstad.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Na een paar aardige dagen is de klad er alweer ingekomen. Actueel alweer bewolkt namelijk, en kijkend naar de radar ziet het er niet naar uit dat dat snel verbetert. Gelukkig blijft het wel droog vandaag.

De rest van de werkweek volgt matig weer. Maxima duidelijk onder de 20C, en relatief veel bewolking. Donderdag mogelijk wat regen. Bah.

Komend weekend moet dan eindelijk de zomer losbarsten. Dan veel zon en maxima rond 25C, lokaal mogelijk hoger.

Lang mag de pret niet duren, want halverwege volgende week dreigt een trog boven de atlantische oceaan oostwaarts te verplaatsen. Het gevolg daarvan is dat de temperatuur drastisch omlaag zal gaan en wij langdurig in de wisselvallige prut terechtkomen. Gezien de termijn is dat scenario onzeker, echter gezien de signalen in de pluim is deze dreiging serieus.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Splinters schreef:

Lang mag de pret niet duren, want halverwege volgende week dreigt een trog boven de atlantische oceaan oostwaarts te verplaatsen. Het gevolg daarvan is dat de temperatuur drastisch omlaag zal gaan en wij langdurig in de wisselvallige prut terechtkomen. Gezien de termijn is dat scenario onzeker, echter gezien de signalen in de pluim is deze dreiging serieus.

Het gaat komende week gewoon heerlijk zomers worden, met uitschieters naar tropische waarden.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Het is wel nutteloos warm weer. En de pluim voorziet maar een klein beetje verkoeling. Eind deze week eindelijk wat regen, en daarna iets koeler weer misschien. Al met al hebben we hier te maken met het verschrikkelijke Nederlandse klimaat waardoor het warmer is dan normaal. Blegh... .

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Actueel onvervalst klereweer. Er hangt namelijk een klere bui boven mijn hoofd. Afgelopen dagen waren goed, na het actuele pokkeweer knapt het vandaag als het goed is ook weer op. Al met al zeer spijtig dat het warme weer gepaard gaat met wisselvalligheid.

Komende week in ieder geval aanhoudend warm. Helaas af en toe kans op buien. Na komende week dreigt de lente serieus te ontsporen. We dreigen weer in de nutteloze kou terecht te komen. Afwachten geblazen.

Edit.

Inmiddels grijs schijtweer. Nou vooruit, koud en grijs is het een keer niet. Maar verder? Bah. In de aanvoerrichting wolken ohne ende. Conclusie: vandaag komt het dus helemaal niet goed met het weer. Bah.

Edit II.

Tuurlijk, motregen kan er ook nog wel bij. Dat maakt het treurige oktoberachtige weerbeeld helemaal compleet. Manmanman.

Edit III (hoe dan ook de laatste voor vandaag).

12:30. Daar is ie dan eindelijk, de zon. Actueel onbewolkt. Als dat zo blijft is 'slechts' de helft van de dag in het water gevallen.

ZAP!

• 5448 berichten
  • 3621 stemmen

Net even lekker naar de zeikende regen staan kijken en luisteren, echt genieten. Hoeft van mij niet de hele dag, liever niet zelfs, maar op z'n tijd... Ook het tikken van de regen tegen mijn zolderraam, ik bedoel schuine kanten van mijn appartement, hou ik van. Verder blij dat het later deze week weer wat afkoelt, die schijthitte kan me gestolen worden.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Droog naar huis gefietst en nu valt de nuttige regen. Perfect.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Schitterend weer vandaag. Onbewolkt. Hoogzomers. Daar zit natuurlijk een portie geluk bij aangezien ik zuidelijk woon en grote delen van nl langdurig zuchten onder de kadaverbewolking.

Maar goed, sinds gistermiddag speelt de zon hier de absolute hoofdrol. Heerlijk.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Geweldig weer. Als Splinters dat ook zegt, dan moet het uebergeweldig weer zijn. En nog meer dan dat.

Maar het is gewoon geweldig weer, dus Splinters zit weer fout.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

En zo is dit jaar toch maar weer eens bezig met flink uit te pakken.

Tot nog toe (t/m 17 mei) staat 2022 op de 7e plaats wat gemiddelde temperatuur betreft, sinds het begin van de officiële metingen in 1901. Dus plek 7 op een lijst van 122 plekken.

Wat zonuren betreft staat 2022 zelfs op de eerste plek.

We zijn dus tot nog toe bezig aan een bijzonder warm en zonnig jaar. Alleen liefhebbers van koude sombere dagen kunnen werkelijk wat te klagen hebben.

ZAP!

• 5448 berichten
  • 3621 stemmen

Graaf Machine schreef:

...Alleen liefhebbers van koude sombere dagen kunnen werkelijk wat te klagen hebben.

Of haters van te warm weer... *klaag* *klaag*.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

ZAP! schreef:

(quote)
Of haters van te warm weer... *klaag* *klaag*.

Ja, boven de 25 hoeft van mij ook niet, maar het ging even over het gemiddelde van het jaar tot nog toe, en dat is met 8,02 graden Celsius nu ook niet echt té warm. Hier in Twente is dit ook pas de derde 25+ dag, dus het valt nog mee.

Ben wel bang, gezien ook de droogte, dat het wel weer een schroeizomer kan gaan worden. We zullen zien.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Met het doorkomen van een vervelend koufront is vanmorgen zwaar de klad in het zomerweer gekomen. Actueel een grijs en gezapig weertype na een zeiknatte ochtend. Blergh. Morgen volgt een rampzalige weerdag. Dan langdurig en veel regen, met name in de middag. Bah. Komend weekend iets betere papieren, want dan is het in ieder geval droog. De hoeveelheid zon en de maxima zijn komend weekend echter niet om over naar huis te schrijven. Na komend weekend langdurig een licht wisselvallig en koel weertype. Bah. Het wil niet bepaald vlotten met de zomer in de lage landen.

ZAP!

• 5448 berichten
  • 3621 stemmen

Regen. En strakjes lekker wat frisser weer. Wat is het toch fijn (soms) in Nederland te zijn.

Rotterdam@1

• 878 berichten
  • 424 stemmen

Splinters schreef:

Met het doorkomen van een vervelend koufront is vanmorgen zwaar de klad in het zomerweer gekomen. Actueel een grijs en gezapig weertype na een zeiknatte ochtend. Blergh. Morgen volgt een rampzalige weerdag. Dan langdurig en veel regen, met name in de middag. Bah. Komend weekend iets betere papieren, want dan is het in ieder geval droog. De hoeveelheid zon en de maxima zijn komend weekend echter niet om over naar huis te schrijven. Na komend weekend langdurig een licht wisselvallig en koel weertype. Bah. Het wil niet bepaald vlotten met de zomer in de lage landen.

Meestal lees ik je gezeur (heb je de bejaardenflat al besteld?) over het weer niet, maar de afgelopen dagen was de regen juist hard nodig en verfrissend. Zo zullen veel boeren en tuinders ook wel denken: eindelijk wat water op het land.

Dat snapt een klein kind zelfs. Ook je selectieve geheugen: we hebben al zonnige weken gehad. Liever geen antwoord.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Rotterdam@1 schreef:

(quote)

Liever geen antwoord.

Voel je ergens aan dat ik geen zier geef om wat jij al dan niet verfrissend vindt, wat jij voldoende zonnig vindt, of wat tuinders er verder van vinden?

Verder lijkt het mij raadzaam om voortaan op te schrijven dat jij het prima weer vindt zonder mij persoonlijk aanmatigend aan te schrijven. Ik schrijf jou immers ook niet aanmatigend aan, dat respect verwacht ik terug.

ZAP!

• 5448 berichten
  • 3621 stemmen

Na regen komt gezeik.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.