- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Weertopic
Weertopic
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Aardig weer vandaag. Al was het wederom te koud, uit de wind en in de zon was het goed te doen vanmiddag in de tuin. Aankomende week blijft het aardig lenteweer, zeker omdat de wind nagenoeg verdwijnt zal het ondanks de karige temperatuur aardig aan kunnen voelen in de middag.
De lange termijn ziet er zeer slecht uit. April gaat waarschijnlijk ronduit koud, bewolkt, allicht zelfs licht winters van start. Ik weet niet wat anderen hiervan vinden, maar ik voelde pure walging opkomen bij het aanschouwen van het laatste deel van de pluim.
De lange termijn ziet er al weer een stuk beter uit, Splinters! Vanaf 5 april zou het zomaar boven de 15 graden kunnen worden. Boven de 20 graden zelfs.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Wat een topweer. Rokjesweek. De hele week in korte broek en t-shirt rondgelopen. Vandaag de warmste dag. De thermometer in de tuin meet 23,5C. De thermometer hangt in de schaduw en geeft derhalve een betrouwbaar beeld betreft de temperatuur.
Dit weer 365 dagen per jaar en jullie horen mij nooit meer klagen. Aangezien de maxima vandaag zo rond de 24C liggen betekent het dat ik zou tekenen voor een zomer die welgeteld 0 zomerse dagen scoort.
Serieuze noot is dat het andermaal aantoont dat statistieken, normen, of gemiddelden niet interessant zijn.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Bijna 25C in de schaduw in de tuin. Fenomenaal weer. Zelfs vlissingen, het knmi station dat nagenoeg in de westerschelde staat, meet 22C. Wat wil zeggen dat vandaag een onvervalste strandddag is. Zonde dat vrijwel niemand daarvan kan genieten vandaag.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Rare week hoor. Begon zondag met heerlijk weer, dan glijden we twee, drie dagen de kou in, en nu weer een heerlijke dag achter de rug.
Doe mij maar meer van dit, valt er nog iets te beleven. Zonder bioscoop vind ik er voor de rest maar verdomt weinig aan.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Na een vrij lange periode met heel aardig weer gaat de glans er vanaf morgen toch een beetje af. Jammer maar helaas. Wellicht koningsdag nog een mooie dag met 20C. Al las ik zojuist een bericht op weerwoord met de kop 'bult in de maak'. Dan ben ik gelijk alert. 
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Och, het valt allemaal nog wel mee. Met temperaturen van rond de 17 graden valt te leven. Wind niet al te sterk, kracht drie, en enkele dagen wat regen, dat is fijn voor de ontluikende planten.
En dan vanaf komend weekend weer rond de 20 graden.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Morgen aardig. De rest van de week slecht met dagelijks hoge neerslagkansen. Ik hoop dat alles in de nacht valt, maar dat geluk ga ik niet hebben. Temperatuur zal meest rond een graad of 16 liggen, daar ben ik ook niet kapot van. Als het aan mij zou liggen dan zou de natuur in het zomerhalfjaar mediterraans ruiken.
Er zijn inderdaad kansen dat het mooie weer na volgende week terugkeert. Maar gezien de termijn is dat nog onzeker. We wachten het maar weer af. 
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Nou. Het vervelende wisselvallige weertype is weer helemaal terug. Gelukkig maakt de kracht van de zon veel goed in deze tijd van het jaar. In die zin dat het van half april tot grofweg half september in ieder geval warm lijkt in het zonnetje.
alexander038
-
- 965 berichten
- 1295 stemmen
Nou. Het vervelende wisselvallige weertype is weer helemaal terug..
Wat regen is anders wel belangrijk voor de natuur. 
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Prachtige dagen gehad. Morgeb nog een prachtige dag, zondag is een twijfelgeval.
Vanaf maandag zeker een dag of 4 ronduit kloterig weer met een dikke noordenwind. Met een graadje of 12 is het wel bekeken van de week. Echt koud wordt het niet meer in deze tijd van het jaar, dat is dan het voordeel van de maand mei. Maar een jas gaat het schelen.
Ik lees ook mee op weerwoord, zoals menseb ongetwijfeld weten, en ik begrijp persoonlijk geen snars van de juichstemming onder sommige leden daar. Met berichten als 'eindelijk' koud weer etc. Een persistente zuidstroming in de periode nov/mrt is verdomme fors kouder dan een noordstroming halverwege mei. Zowel gevoelsmatig, als op de thermometer. Maar een persistente zuidstroming in de periode nov/mrt omschrijven deze leden dan weer als 'warm'. Jaja, het zal allemaal wel denk ik dan. 
Anyway, hoe dan ook kutweer aankomende week. Gelukkig hoeft gezien de tijd van het jaar de winterjas niet uit de kast en blijft het veelal droog. Maar daar houdt het geluk betreffende het weer wel op. Want 12C voelt natuurlijk koud aan, al voelt de 12C van aankomende week niet zo koud aan als een zuidstroming en pak m beet 7 of 8C op een willekeurige dag in januari.

voor spoedig herstel.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Zie weer uit naar komende week. Lekker voornamelijk helder weer, vrijwel droog en een heerlijk noordenstrominkje. Temperatuur prima om buiten iets te doen behalve zitten en niksen. Mag van mij zo altijd wel in mei en juni. Dan krijgen we in juli en augustus die kolerehitte wel weer.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Dankzij de brandende meizon en een wind die aan de ketting ligt vandaag een prachtige dag. In de zon en uit de wind voelt het op deze dagen altijd lekker warm aan en de zon schijnt. Volop. Onafgebroken. Op deze dagen ben ik blij dat ik in het uiterste zuidwesten woon, niet te dicht bij zee ivm zeevlam en niet te ver landinwaarts ivm de vorming van dikke uitsmerende stapelwolken. Heerlijk.
Boenga
-
- 2641 berichten
- 1545 stemmen
Grappig item op een filmsite.
Ik ga me hier in de toekomst niet verder mee moeien, maar bij het lezen van dit bericht
Prachtige dagen ... prachtige dag ... twijfelgeval ... kloterig weer ... verdomme ... kutweer ... herstel.
wil ik toch even het volgende kwijt:welk weer je prefereert, dat is toch gewoon een kwestie van smaak - net zoals bij films of muziek ? Ik vind het een beetje vreemd dat iedereen van warmte zou moeten houden, terwijl er een mensen zijn die daar fysiek last van hebben, en zich daar in sommige omstandigheden moeilijk of niet kunnen tegen beschermen - daar waar er tegen kou zoiets bestaat als aangepaste kledij.
Een poos geleden schreef ik de volgende brief aan de Belgische tv-zender VRT, omdat ik het niet correct vind dat bij het weerbericht daar ook de termen 'goed' en 'slecht' gebruikt worden. Terwijl dat allemaal heel relatief is. De reactie was negatief, er wordt beweerd dat de beoordeling goed/slecht die gegeven wordt de mening/smaak van de meerderheid van de bevolking is. Waarmee ik het dus nog steeds niet eens ben. Een film of muzieknummer moeten niet aangekondigd worden op tv/radio als goed of slecht omdat 87,38 % van de bevolking dat zou vinden.
In elk geval: haste la vista !

Wanneer is regen zuur ?
Deel 1:
Ik hou van de winter. Een dagje naar de kust is niet bepaald m’n ding, maar wanneer ik dat toch zou doen, dan bij voorkeur in hartje winter. Een strandwandeling bij zes graden onder nul, ‘s avonds in het donker, lekker ingeduffeld, en zonder enige drukte rondom mij. Variaties zijn mogelijk. Wanneer de sneeuw onder m’n wandelschoenen kraakt: heerlijk. Ook een forse regenbui: alles heeft zijn charmes.
De zomer is daarentegen veel minder mijn ding. Ik associeer die tijd van het jaar om te beginnen met zweten; veel zweten. Van bij het opstaan, tot de terugkeer naar bed, tot bij het opstaan. Hitte die het tempo op het werk afremt. Rode huid omdat ik m’n zonnecrème vergeten ben. 538 miljoen mieren in de tuin. Muggenbeten. Gaan slapen terwijl het buiten nog licht is: veel liever de gezelligheid van kaarsjes in de living. Zweten. Afzien.
De gustibus et coloribus non disputandum est. Ik twijfel er niet aan dat de meerderheid in ons landje de zomer prefereert. Maar ik sta zeker niet alleen met die mening. Wanneer het onderwerp her en der ter sprake komt, hoor ik dit soort zinnetje regelmatig terugkeren: “Ik heb ook liever de winter, maar tegen mijn man/vrouw moet ik dat niet zeggen, hoor”.
Het gaat om een heel persoonlijke voorkeur, en daarom vraag ik me af waarom zo ongeveer elke weervrouw of –man ons een subjectief weerbericht presenteert. “Komende zondag wordt een fantastische dag, we halen 28 graden.” “Een prachtig weekend met temperaturen rond de 30°, dat wordt genieten.” Genieten, hallo ???
Of omgekeerd. “Woensdag halen we helaas (sic) geen 20° meer.” “Vrijdag wordt de minste dag van de week, er kunnen enkele buien vallen.”
RSC Anderlecht heeft ongetwijfeld meer supporters dan Zulte-Waregem. Maar ik zou denken dat daarom een reporter niet direct méér moet supporteren voor RSCA. En de presentator van om het even welk radioprogramma hoeft een muziekbandje niet de grond in te boren omdat het een beperkt aantal fans heeft.
Het weerbericht hoort objectief te zijn. En nog wel om een andere reden ook.
Deel 2:
Aanhoudende droogte zorgde dit jaar voor talloze slachtoffers in onder andere Zuid-Soedan en Somalië. Dichter bij huis, in Spanje smelten autobanden door de warmte. In eigen huis zorgt vooral in de provincie West-Vlaanderen de waterschaarste stilaan voor problemen.
Ook al dit jaar zorgden overstromingen voor doden in Japan, Sri Lanka, de VS, en Peru voor tientallen doden. In China en Japan moeten duizenden mensen op de vlucht voor het wassende water.
En ondertussen uit de Gemiddelde Vlaming zijn ongenoegen over Het Mensonwaardige Belgische Weer. Een zomerweek met twee dagen onder de 25°: ontgoochelend. Een regenbui (laat staan twee) volstaat om het vliegtuig in te willen stappen en elders heil te gaan zoeken.
Wanneer ik zie wat de gevolgen zijn van het weer in heel wat delen van de wereld, dan is de conclusie snel gemaakt. Ons Belgische Weer is best wel goed. Punt. Jammer dat zo weinig mensen dat beseffen. Jammer dat hier zoveel gezaagd en geklaagd wordt over het weer. Jammer dat de Belgische regen (6 à 7 percent van de tijd regent het, 93 à 94 percent dus niet) zo ’n zure reacties veroorzaakt.
En jammer dat de media (het weerbericht dus) dat ongenoegen in de hand werken. Wanneer je elke dag opnieuw hoort dat neerslag ‘slecht weer’ is, zelfs nadat het in deze regio al bijna een jaar te weinig geregend heeft, dan gaat de Vlaming dat blijkbaar ook echt geloven. En dat terwijl water belangrijker en waardevoller is dan alle goud en diamanten samen op deze wereld.
Misschien moeten wetenschappers eens bestuderen of ze een regenscherm en regenkledij zouden kunnen uitvinden ?
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Zo, dat is een lang stuk. 
Wat je zegt klopt. Mensen houden lang niet allemaal van hetzelfde weertype. Als jij na een regenachtige dag opschrijft dat het een prachtige regenachtige dag is geweest zul je mij nooit horen klagen, ondanks dat ik zelf een grote hekel aan regen heb. Je zou evt kunnen zeggen 'ik vind het een prachtige dag, want...' Maar persoonlijk vind ik dat niet nodig, aangezien wel duidelijk is (voor mij althans) dat een opmerking als 'prachtige dag' altijd subjectief is.
Ik begrijp ergens dat mensen die bijv. van regenachtig weer houden zich kunnen storen als een instituut als het knmi (kmi) een term als verregend gebruikt. Verregend klinkt negatief, bovendien zou je kunnen zeggen dat een dergelijk instituut objectief verslag moet doen. Anderzijds is een weerbericht met enkel kale feiten wel erg kleurloos.
Nu komt mijn mening aardig overeen met de recreatieve mening, in dat opzicht heb ik dus geen klagen. Ik denk echter niet dat ik mezelf er heel erg aan had gestoord wanneer dat niet het geval zou zijn geweest.
Overigens houd ik ook van een echte winter, dat hebben we dan gemeen. Grofweg van half nov tot half feb, daarna ben ik klaar met de winter.
Waar ik niet van houd zijn de winters van de laatste jaren. Somber en veelal waterkoud. Wat mij betreft compleet nutteloos, maar daar heb ook ik het mee te doen.
Boenga
-
- 2641 berichten
- 1545 stemmen
Ik ga er nog twee puntjes uitpikken, Splinters:
- ik ben het helemaal met je eens dat een weerbericht niet kleurloos, saai en droog moet zijn. Maar daar kan dan wel wat anders mee gedaan worden dan die bijzonder eenzijdige goed en slecht visie. Geef alle soorten weer een positieve noot, neem zo de afkeer voor regen weg - in plaats van de indruk te geven dat de autosector zwaar lobbywerk levert om mensen toch maar van de fiets weg te houden.
- winters: daar zitten we helemaal op dezelfde lijn: een échte winter moet het zijn...
⛄
☃️❄⛄
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Ik ga er nog twee puntjes uitpikken, Splinters:
- ik ben het helemaal met je eens dat een weerbericht niet kleurloos, saai en droog moet zijn. Maar daar kan dan wel wat anders mee gedaan worden dan die bijzonder eenzijdige goed en slecht visie. Geef alle soorten weer een positieve noot, neem zo de afkeer voor regen weg - in plaats van de indruk te geven dat de autosector zwaar lobbywerk levert om mensen toch maar van de fiets weg te houden.
- winters: daar zitten we helemaal op dezelfde lijn: een échte winter moet het zijn...
⛄
☃️❄⛄
Alle soorten weer met een positieve noot brengen doet ongetwijfeld recht aan de minderheid die nu negatieve opmerkingen aan moet horen, terwijl men van mening is dat fantastisch weer aanstaande is. Ik denk niet dat het de afkeer voor een bepaald weertype wegneemt. Zomerweer wordt immers altijd met een positieve noot gebracht, maar toch vind jij zomerweer verschrikkelijk/afzien.... En daar zit meteen het knelpunt: Als elk weertype met een positive noot wordt gebracht dan gaat (een deel van) de meerderheid zich net zo storen als jij wanneer 'fantastisch' zomerweer wordt aangekondigd. En dat kost kijkers/lezers.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Lekker zomerweekje aanstaande. Zonnig, rustig, en steeds wat warmer. Even leek het erop dat tegen aankomend weekend het weer om zou slaan en een vervelende depressietrein over onze hoofden zou gaan trekken. Dat riscio is niet geheel geweken, maar de vooruitzichten zijn de laatste paar runs gelukkig flink verbetert: na een vrijwel onvermijdelijk weekenddipje met mogelijk wat buien, toegenomen kansen op wederom rustig zomerweer.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Ik houd het gewoon vol, een wekelijks weerberichtje op een filmforum.
Bij goede vooruitzichten is dat wekelijke weerberichtje natuurlijk ook niet moeilijk. En die goede vooruitzichten zijn er. Want na een matig weekend en slecht weer gisteren, is het gelukkig weer opgeknapt. Het is stralend zonnig, en dat blijft deze week zo. Daarbij wordt het steeds iets warmer, donderdag uitgezonderd. Punt van zorg is begin juni. Er is helaas een kans dat de zomer gaat ontsporen met langdurig koel en wisselvallig weer tot gevolg. Het goede nieuws is dat die kans de laatste runs steeds kleiner lijkt te worden. Die kans is gezakt van 40% naar grofweg 25%. Hopelijk zakt dat percentage de aankomende runs verder, want garanties heb je in nl niet.
robertinho
-
- 1514 berichten
- 2962 stemmen
Een beetje regen zou daarentegen ook geen kwaad kunnen.
Leland Palmer
-
- 23787 berichten
- 4906 stemmen
Punt van zorg is begin juni. Er is helaas een kans dat de zomer gaat ontsporen met langdurig koel en wisselvallig weer tot gevolg.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Ik denk dat de natuur niet zozeer op regen zit te wachten maar op adaptatie. Ik zie ook dat bepaalde (zeker niet alle) soorten natuur het de laatste jaren moeilijk hebben in Nederland. Kale bomen, dode struiken etc. Deze soorten zullen de aankomende decennia waarschijnlijk verdwijnen op onze breedtegraad. Andere soorten moeten daarom worden aangeplant. Dan denk ik aan soorten die beter bestand zijn tegen langere droge perioden, maar ook tegen langere perioden waarin meer neerlslag valt dan in Nederland gebruikelijk is/was. En uiteraard moet dergelijke natuur bestand zijn tegen gemiddeld hogere temperaturen.
Dat jij dit weertype verder niet pruimt, is je goed recht. Bovendien zit je in nl goed qua voorkeur, want relatief koel en wisselvallig weer zal altijd onderdeel uit blijven maken van het nederlandse klimaat.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Het is weer heerlijk doe-weer vandaag. Nu nog af en toe een buitje en dan mag het van mij tot begin september zo doorgaan. Lekker werken in de tuin, en als ik binnen bezig ben de deur naar de tuin open.
Leland Palmer
-
- 23787 berichten
- 4906 stemmen
Deze soorten zullen de aankomende decennia waarschijnlijk verdwijnen op onze breedtegraad. Andere soorten moeten daarom worden aangeplant.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Dat is ook zo. De concentratie broeikasgassen in de atmosfeer is nu eenmaal veel hoger dan rond 1880. En deze blijft ook de komende eeuwen onverminderd hoog, zelfs wanneer vanaf morgen niks meer wordt uitgestoten door de industrie. Blijven aansturen op de oude normaal vind ik daarom zinloos.
Je kunt trouwens ook niks aanplanten. Alleen bestaat dan de kans dat je tijdens de overgangsperiode richting een nieuw evenwicht tegen kale vlakten aankijkt.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Nog een paar dagen genieten geblazen met een zomers weertype. Daarna moeten we tenminste een week lang schaapscheerderskou ondergaan, met bijbehorend een uitermate vervelend weertype dat meer op oktober lijkt dan op begin juni. Op de ultra lange termijn zijn er signalen die duiden op een weersverbetering maar dat is dusdanig ver weg dat dat nog zeer onzeker is.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Nog een paar dagen genieten geblazen met een zomers weertype. Daarna moeten we tenminste een week lang schaapscheerderskou ondergaan, met bijbehorend een uitermate vervelend weertype dat meer op oktober lijkt dan op begin juni. Op de ultra lange termijn zijn er signalen die duiden op een weersverbetering maar dat is dusdanig ver weg dat dat nog zeer onzeker is.
Zoals het er nu uitziet gaat het vanaf donderdag even een dag of 6 inderdaad flink afkoelen, maar wel met behoorlijke regen, iets dat de natuur hier in het oosten van het land heel hard nodig heeft, en dan vanaf medio volgende week weer terug naar temperaturen ruim boven de 20 graden, wat toch prima te doen is, zelfs voor jou. 
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Zoals het er nu uitziet gaat het vanaf donderdag even een dag of 6 inderdaad flink afkoelen, maar wel met behoorlijke regen, iets dat de natuur hier in het oosten van het land heel hard nodig heeft, en dan vanaf medio volgende week weer terug naar temperaturen ruim boven de 20 graden, wat toch prima te doen is, zelfs voor jou.
Ik moet geen regen in het zomerhalfjaar. En eigenlijk ook niet in het winterhalfjaar, maar dan zie ik het, ook met het oog op de toekomst, als een noodzakelijk kwaad. We weten dat we naar een nieuw evenwicht gaan en ons moeten richten op de mooie en vegetatie die je vandaag de dag in Frankrijk ziet. Als het aan mij ligt wordt die pleister in 1 korte ruk van de natuur getrokken. Dus zsm die bomen kappen die niet opgewassen zijn tegen zomerdroogte, stuur de zaden ervan naar noordelijker landen. En zet soorten die hier wel toekomst hebben ervoor terug.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Ik moet geen regen in het zomerhalfjaar. En eigenlijk ook niet in het winterhalfjaar, maar dan zie ik het, ook met het oog op de toekomst, als een noodzakelijk kwaad. We weten dat we naar een nieuw evenwicht gaan en ons moeten richten op de mooie en vegetatie die je vandaag de dag in Frankrijk ziet. Als het aan mij ligt wordt die pleister in 1 korte ruk van de natuur getrokken. Dus zsm die bomen kappen die niet opgewassen zijn tegen zomerdroogte, stuur de zaden ervan naar noordelijker landen. En zet soorten die hier wel toekomst hebben ervoor terug.
Frankrijk is een groot land met vele klimaten. Het klimaat van Bretagne lijkt me prima, maar de droge rommel van bij de Middellandse Zeekust kan me gestolen worden. Stofhappen in de zomer en in de winter alsnog een dikke jas dragen. Nee, dat hoeft van mij niet.
Het klimaat van Noord Frankrijk , zo tegen België en Luxemburg aan, scheelt niet zoveel van hier. Ook daar regent het natuurlijk regelmatig, wat erg vruchtbare kleigronden oplevert. En spectaculaire beelden als er over de kasseien gekoerst wordt.
Overigens gaan we hier ook bij opwarming niet het mediterrane klimaat krijgen dat door sommigen voorgepiegeld wordt. We krijgen gewoon een warmer geworden zeeklimaat van gematigde breedte. En laat de zomerse stortbuien maar lekker komen, liefst met spectaculaire onweders of rolwolken. Heb er weer eens zin in.
Splinters
-
- 2630 berichten
- 1391 stemmen
Frankrijk is een groot land met vele klimaten. Het klimaat van Bretagne lijkt me prima, maar de droge rommel van bij de Middellandse Zeekust kan me gestolen worden. Stofhappen in de zomer en in de winter alsnog een dikke jas dragen. Nee, dat hoeft van mij niet.
Het klimaat van Noord Frankrijk , zo tegen België en Luxemburg aan, scheelt niet zoveel van hier. Ook daar regent het natuurlijk regelmatig, wat erg vruchtbare kleigronden oplevert. En spectaculaire beelden als er over de kasseien gekoerst wordt.
Overigens gaan we hier ook bij opwarming niet het mediterrane klimaat krijgen dat door sommigen voorgepiegeld wordt. We krijgen gewoon een warmer geworden zeeklimaat van gematigde breedte. En laat de zomerse stortbuien maar lekker komen, liefst met spectaculaire onweders of rolwolken. Heb er weer eens zin in.
Ik vind de provence prachtig. Zowel het klimaat als de vegetatie. Maar we krijgen waarschijnlijk geen mediterraan klimaat, nee. Ik ken persoonlijk ook geen mensen die dat beweren of modellen die dat voorspellen.
Ik ken wel modellen die stellen dat Amsterdam over een pak m beet een jaar of 50 min of meer het klimaat van Bordeaux heeft. Ik ben wel eens in de Dordogne geweest, de begroeiing daar is prachtig maar behoorlijk anders dan hier. Bovendien, en dat is gelijk mijn belangrijkste punt, is voldoende duidelijk dat bepaalde boomsoorten en struiken het nu al moeilijk hebben in Nederland en jaar na jaar meer schade oplopen. Klimaatmodellen leren ons dat dergelijk droge en warme perioden steeds frequenter op gaan treden de aankomende decennia. Als deze boomsoorten de aankomende jaren al herstellen, dan zal dat herstel dus tijdelijk zijn. En dan ben je als je smeekt om regen of om 'normaal' weer met het oog op 'de natuur' naar mijn idee bezig met een pleister ergens tergend langzaam vanaf te trekken en niet met het oplossen van een bestaand danwel aankomend probleem.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Ik vind de provence prachtig. Zowel het klimaat als de vegetatie. Maar we krijgen waarschijnlijk geen mediterraan klimaat, nee. Ik ken persoonlijk ook geen mensen die dat beweren of modellen die dat voorspellen.
Ik ken wel modellen die stellen dat Amsterdam over een pak m beet een jaar of 50 min of meer het klimaat van Bordeaux heeft. Ik ben wel eens in de Dordogne geweest, de begroeiing daar is prachtig maar behoorlijk anders dan hier. Bovendien, en dat is gelijk mijn belangrijkste punt, is voldoende duidelijk dat bepaalde boomsoorten en struiken het nu al moeilijk hebben in Nederland en jaar na jaar meer schade oplopen. Klimaatmodellen leren ons dat dergelijk droge en warme perioden steeds frequenter op gaan treden de aankomende decennia. Als deze boomsoorten de aankomende jaren al herstellen, dan zal dat herstel dus tijdelijk zijn. En dan ben je als je smeekt om regen of om 'normaal' weer met het oog op 'de natuur' naar mijn idee bezig met een pleister ergens tergend langzaam vanaf te trekken en niet met het oplossen van een bestaand danwel aankomend probleem.
Mijn punt is dat je helemaal niet weet naar wat voor soort klimaat we toe gaan. Er zijn zoveel factoren die bepalend zijn, dat er met geen mogelijkheid ook maar ongeveer te voorspellen is hoe het klimaat over 50 jaar is, en hoe het over 150 jaar is. Dat het warmer wordt, dat is duidelijk, maar droger of juist natter weet men nog helemaal niet. Nog geen tien jaar geleden was de consensus dat de zomers juist (veel) natter zouden worden, nu is het weer meer van lange droge periodes afgewisseld met korte hevige natte periodes. Over tien jaar zal het weer anders zijn.
Maar we leven nu, en een flinke plens water nu kan ik zeer goed waarderen.