menu

Overig / Algemeen / Weertopic

zoeken in:
Splinters schreef:
(quote)
undefined

Niemand. Je leest niet goed. 50 jaar geleden zouden we met dergelijke parameters 1, 2, en 3C boven de norm hebben gezeten.

De 'warmte' die je aanhaalt acht ik irrelevant in deze discussie.

Wil je zo goed zijn mij de norm van vijftig jaar geleden even door te sluizen. Dus de norm van het klimatologische tijdperk 1941 - 1970. En dan heb ik het uiteraard over de norm voor de maanden december, januari en februari.

Edit: ik heb die van januari even handmatig berekent. De norm voor januari lag 50 jaar geleden op een gemiddelde temperatuur van 1,4 graden. Dat is 1,7 graad lager dan de hedendaagse norm (of eigenlijk de norm van 1981 - 2010.
De afgelopen januari maand lag bijna 5 (4,8) graden hoger dan de norm van 50 jaar geleden. Waar jij die 2 graden vandaan haalt is me een raadsel.

Graaf Machine schreef:
(quote)

Wil je zo goed zijn mij de norm van vijftig jaar geleden even door te sluizen. Dus de norm van het klimatologische tijdperk 1941 - 1970. En dan heb ik het uiteraard over de norm voor de maanden december, januari en februari.

Moet ik dat echt opzoeken? Laat ik het anders zeggen. Reinier vd berg stelde afgelopen jaar bij pauw dat het bij gelijke omstandigheden 2C warmer is dan 100 jaar geleden. Dat is klein bier en maakt de nederlandse winter niet ineens 'warm' of 'minder' venijnig bij een ongunstige drukverdeling voor ijs en sneeuwpret.

De 'extra opwarming' (tussen haakjes, want warm en/of extra warm is het natuurlijk niet) die jij aanhaalt komt, vermoed ik, door een toename van westenwinden tov vroeger.

Graaf Machine schreef:
(quote)

Edit: ik heb die van januari even handmatig berekent. De norm voor januari lag 50 jaar geleden op een gemiddelde temperatuur van 1,4 graden. Dat is 1,7 graad lager dan de hedendaagse norm (of eigenlijk de norm van 1981 - 2010.
De afgelopen januari maand lag bijna 5 (4,8) graden hoger dan de norm van 50 jaar geleden. Waar jij die 2 graden vandaan haalt is me een raadsel.

Toch even gekeken. Ik zie veel oostcomponent welke resulteert in aardig wat strenge winters, met name in de jaren 40. Deze winters drukken danig het gemiddelde waar jij mee schermt.

Stel dat de aankomende decennia in de winter de oostcomponent even sterk vertegenwoordigd is als in tijdspanne 1941/1970. Spreek je in dat geval van een klimatologische afkoeling of niet? Waarbij je in gedachte dient te houden dat het knmi momenteel stelt dat weinig te zeggen valt over de overheersende windrichting in de winter in de (nabije) toekomst.

Ik zou het wel weten. Houd het maar lekker bij 1C opwarming tov de jaren 60 van de vorige eeuw. Of 2C tov de jaren 20 van de vorige eeuw. Alles onder gelijke omstandigheden, uiteraard.

Nogmaals, qua weerbeleving vind ik bovenstaande volstrekt irrelevant: ook bij constante z of zw-aanvoer is de nederlandse winter als ronduit koud of venijnig te omschrijven.

Het enige onderscheid dat ik zie is nutteloos koud weer zoals deze winter biedt tegenover nuttig koud weer met sneeuw en ijspret. Dat nuttige koude weer mag na half feb ook lekker wegblijven, maar dat is mijn mening.

Splinters schreef:
De 'extra opwarming' (tussen haakjes, want warm en/of extra warm is het natuurlijk niet) die jij aanhaalt komt, vermoed ik, door een toename van westenwinden tov vroeger.

Dat zou een rol kunnen spelen, maar kan nooit de hele oorzaak zijn. Vroeger had je ook lauwe winters met westenwinden als hoofdmoot, maar dan kwam er nog regelmatig buien met natte sneeuw of hagel langs, dat is nu ook een zeldzaamheid.

Graaf Machine schreef:
(quote)

Dat zou een rol kunnen spelen, maar kan nooit de hele oorzaak zijn. Vroeger had je ook lauwe winters met westenwinden als hoofdmoot, maar dan kwam er nog regelmatig buien met natte sneeuw of hagel langs, dat is nu ook een zeldzaamheid.

Ondanks dat ik vandaag extra vroeg ben vertrokken voor mijn sportronde heb ik onderweg een fikse hagelbui moeten slikken. Het resultaat is dat ik bevroren thuis ben gekomen. Wat ik daarvan vind kun je inmiddels wel raden.

Voor 'echte' winterse buien heeft in nederland een westelijke stroming nooit volstaan. Op hoogte heb je daar, net zoals 100 jaar geleden, een diepe noordstroming voor nodig.

Ik vind dat je veel te korte perioden aan het klimaat probeert te koppeleb. Enkel de jaren 40 zijn niet representatief voor het nederlandse klimaat, maar drukken daar in jouw voorbeeld wel een enorme stempel op. Als we het aankomende decennium ongeveer hetzelfde stromingspatroon als in de jaren 40 voor onze kiezen krijgen, dan beleven we volgens jouw rekenmethode ineens een flinke afkoeling van het klimaat. Of zitten we zeer zwaar onder de norm. Linksom of rechtsom, de rekenmethode die je presenteert klopt niet.

Splinters schreef:

Ik vind dat je veel te korte perioden aan het klimaat probeert te koppeleb.

Mag jij vinden. Ik gebruik gewoon de 30-jaars periode die nationaal en internationaal standaard gebruikt wordt door meteorologische diensten.

Graaf Machine schreef:
(quote)

Mag jij vinden. Ik gebruik gewoon de 30-jaars periode die nationaal en internationaal standaard gebruikt wordt door meteorologische diensten.

Meteorologische diensten gebruiken deze 30-jarige periode niet zoals jij hem gebruikt.

Splinters schreef:
(quote)

Meteorologische diensten gebruiken deze 30-jarige periode niet zoals jij hem gebruikt.

Jawel, de temperatuurcomponent van het klimaat wordt gebaseerd op het dertigjarig gemiddelde, en dat wordt elke tien jaar aangepast.

Graaf Machine schreef:
(quote)

Jawel, het de temperatuurcomponent van het klimaat wordt gebaseerd op het dertigjarig gemiddelde, en dat wordt elke tien jaar aangepast.

Wat heeft dat te maken met jouw rekenmethode waar nogal wat zwakheden inzitten?

Splinters schreef:
(quote)

Wat heeft dat te maken met jouw rekenmethode waar nogal wat zwakheden inzitten?

Daar kan ik niets mee. In de eerste plaats weet ik niet waar je het over 'mijn rekenmethode' hebt, in de tweede plaats moet je vertellen wat dan die zwakheden zijn. Nu roeptoeter je alleen maar.

Je denkt niet dat een stromingspatroon zoals in de jaren 40 vandaag de dag invloed heeft op de gemiddelde jaartemperatuur? En roeptoetert reinier van den berg ook maar wat als hij het bij gelijke omstandigheden over 2C opwarming in 100 jaar tijd heeft?

Het is volkomen terecht dat meteorologen het 30 jarig gemiddelde anders inzetten dan jij doet op moviemeter. Want als er een decennium volgt met een hoog percentage oostelijke en/of noordelijke aanvoer in de winters dan hebben ze de poppen aan het dansen.

Maar goed. Laat maar zitten, het is niet belangrijk, en ik val in herhaling. Het huidige weer is belangrijk. Helaas is het vies koud buiten.

Graaf Machine schreef:
(quote)

Daar kan ik niets mee. In de eerste plaats weet ik niet waar je het over 'mijn rekenmethode' hebt, in de tweede plaats moet je vertellen wat dan die zwakheden zijn. Nu roeptoeter je alleen maar.

Ik kan het niet laten.

Welke winters zijn de koudste ooit gemeten? En welke winter scoorde vrij recent 80H vanwege een twee (!) weken durende 'gunstige' (als je tenminste van ijs en sneeuw houdt) luchtdrukverdeling?

Splinters schreef:
(quote)

Ik kan het niet laten.

Welke winters zijn de koudste ooit gemeten? En welke winter scoorde vrij recent 80H vanwege een twee (!) weken durende 'gunstige' (als je tenminste van ijs en sneeuw houdt) luchtdrukverdeling?

Vertel mij eerst maar eens over die zwakheden in mijn rekenmethode. Ik wil er minimaal 4 horen, want je schrijft dat er "nogal wat zwakheden inzitten". En nogal wat is niet 1, en niet 2 en zelfs niet 3.

De winter van 2012 oogstte overigens ruim 80 Hellmanpunten. Tot 100 Hellmanpunten is er geen sprake van een "koude winter", maar van een "normale winter". En buiten de koudegolf van de eerste 12 dagen van februari 2012 regende het de rest van de winter warm water.
De periode 13 - 29 februari 2012, bijvoorbeeld, staat dan al weer gemakkelijk op plekje 12 wat betreft warmte sinds de metingen vanaf 1901. Bij de top 10 derhalve.
Je mag zelf kijken hoe december 2011 en januari 2012 scoorden. (december 2011 was de op 5 na warmste decembermaand sinds 1901)Een mooie koudegolf doet niet veel af aan een prutwinter, maar lekker schaatsen konden we toen wel, dat puntje heb je.

De laatste winter die als "koud" te boek staat, althans hier in Nederland, was de winter van 1997. Dat is van toen jij nog meisjes zat te versieren in het café.

KNMI - Hellmann-koudegetallen

Ik denk dat jij precies weet waar ik op doel. Dom ben je niet, wel wat eigenwijs.

De perioden die jij aanhaalt zijn met de huidige stand van de wetenschap te kort om persisterende stromingspatronen (welke van grotere invloed zijn op de temperatuur dan de daadwerkelijke opwarming in honderd jaar tijd) goed in kaart hebben. Of weet jij wel waarom de wind in de winter tegemwoordig vaker in de westhoek zit tov vroeger? In dat geval mag je het knmi bellen, want zij willen dat ook graag weten.

In januari 1997 was ik trouwens 14. Ik zat dus niet in het cafe, en ipv meisjes had ik een voetbal.

Splinters schreef:
Ik denk dat jij precies weet waar ik op doel. Dom ben je niet, wel wat eigenwijs.

De perioden die jij aanhaalt zijn met de huidige stand van de wetenschap te kort om persisterende stromingspatronen (welke van grotere invloed zijn dan de daadwerkelijke opwarming in honderd jaar tijd) goed in kaart hebben. Of weet jij wel waarom de wind in de winter tegemwoordig vaker in de westhoek zit tov vroeger? In dat geval mag je het knmi bellen, want zij willen dat ook graag weten.

In januari 1997 was ik trouwens 14. Ik zat dus niet in het cafe, en ipv meisjes had ik een voetbal.

Ik weet helemaal niet waar jij op doelt, want je zegt het niet, en vragen van mij worden niet beantwoordt.

Dat de wind tegenwoordig vaker uit de westhoek waait in de winter, zou kunnen (ZOU KUNNEN) te maken hebben met het afnemende temperatuurverschil tussen noordpool en onze breedten in de winter, waardoor er minder luchtdrukverschil, en minder verstorende invloeden op de straalstroom ontstaan. Zoals je weet komt de straalstroom altijd uit het westen. En zoals ik vermoed dat je weet warmt het poolgebied harder op dan de lagere breedten.

Maar nee, dat zijn vermoedens van mij, geen feiten. En ik vermoed (en dat is geen vermoeden, maar een feit) dat het KNMI daar ook wel over nadenkt.

Overigens zijn de perioden die ik noem, en die noemde ik alleen wat "temperatuurcomponent van het klimaat" betreft, niet mijn perioden, maar de gangbare perioden.
Ik denk dat andere klimaatcomponenten ook over perioden van 30 jaar worden bekeken. Dat zijn ook prima perioden om een klimaat vast te stellen.
Welke periode had jij in gedachten die beter zou zijn? (Waarschijnlijk beantwoord je deze vraag ook weer niet).

Gefeliciteerd overigens met je jeugd. Ik ben al weer 15 jaar dichter bij de 100.

We praten kennelijk langs elkaar heen. Ik denk in een periode van 50 of 100 jaar, maar belangrijker, ik denk in gelijke parameters. Voorbeeld. Vandaag werd het bijvoorbeeld 8C. Precies 50 jaar geleden was de aarde 1C opgewarmd en zou het met de parameters van vandaag 7C zijn geworden. 100 jaar geleden, dus zonder enige opwarming, zou het met de parameters van vandaag 6C zijn geworden. Maar vandaag werd het dus geen 6 graden, maar 8 graden door 2 graden opwarming in 100 jaar tijd.

De wijze waarop jij denkt voldoet niet om klimaatverandering aan te tonen omdat (nog) niet duidelijk is waarom in de ene periode van 30 jaar het aandeel oostenwind in met name de winter veel groter is dan in de andere 30 jaar. Het zou te maken kunnen hebben met klimaatverandering, maar voor hetzelfde geldt betreft het het vlindereffect.

Het kan raar gaan, zo rond deze tijd van het jaar.

Hadden we vorig jaar eind februari heerlijke lente, met temperaturen landelijk drie dagen lang boven de 18 graden, en hadden we het jaar daarvoor eind februari/begin maart gedurende 5 dagen compleet winter, met ijsdagen en schaatsen op zwarte harde vaarten, dan hebben we nu een herfst in de aanbieding. Veel wind, regen, temperaturen waar je niet warm of koud van wordt, en vooral nog lang geen lente in zicht.

Misschien volgend jaar dan zomer rond deze tijd, maar dan zou ik wel een beetje bang worden.

Graaf Machine schreef:

Misschien volgend jaar dan zomer rond deze tijd, maar dan zou ik wel een beetje bang worden.

Daar hoef je niet bang voor te zijn, want dat is op onze breedtegraad klimatologisch gezien niet mogelijk in deze tijd van het jaar. Lente is momenteel het maximaal haalbare. Medio april is, als alles meezit, zomerweer mogelijk.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat zomerweer medio feb/mrt mijn natte droom is.

Splinters schreef:
Medio april is, als alles meezit, zomerweer mogelijk.

Och, in 1968, ruim 50 jaar geleden dus, werd het op 29 maart al 23,9 graden in de Bilt.

Tegenwoordig moet het dan toch wel mogelijk zijn dat half maart al de zomerse waarden van 25 graden gehaald kunnen worden, zeker in het zuiden. En met een bizarre setting kan dat dan nog wel twee weekjes eerder. Tegenwoordig kan er heel veel wat temperatuur betreft. Ik ben de 40 plussers van afgelopen zomer nog niet vergeten.

Anyway, deze herfst duurt mij nu ondertussen wel te lang, dat ben ik wel met je eens.

Graaf Machine schreef:
(quote)

Och, in 1968, ruim 50 jaar geleden dus, werd het op 29 maart al 23,9 graden in de Bilt.

Tegenwoordig moet het dan toch wel mogelijk zijn dat half maart al de zomerse waarden van 25 graden gehaald kunnen worden, zeker in het zuiden. En met een bizarre setting kan dat dan nog wel twee weekjes eerder. Tegenwoordig kan er heel veel wat temperatuur betreft. Ik ben de 40 plussers van afgelopen zomer nog niet vergeten.

Anyway, deze herfst duurt mij nu ondertussen wel te lang, dat ben ik wel met je eens.

29 mrt, dan zit je zo goed als in april. Kaartje gezien, het betrof zo'n beetje de warmst mogelijke setting. Vandaag de dag zou je bij deze kaart inderdaad een graadje op mogen tellen.

Half maart liggen de maximaal haalbare waarden een paar graden lager. Het zou zomers aan kunnen doen, en ik zou direct tekenen voor een dergelijke setting. Maar de 25C die feitelijk gezien nodig zijn, zijn onder ideale omstandigheden denk ik niet haalbaar half maart.

Helaas blijft het voorlopig vervelend weer. Winderig, nat, koud, en allicht vallen er aankomende week witte stukjes uit de lucht. Ik vind het niks. Ik was content met het weer in dec en jan. Toen was het gevoelsmatig ook koud, maar in ieder geval rustig en vrij droog.

Splinters schreef:
(quote)

29 mrt, dan zit je zo goed als in april.

Volgens die logica zit je 2 april ook zo goed als in maart.

2 april 1990 werd de zomerse temperatuur van 25 graden bereikt in Eindhoven.

Graaf Machine schreef:
(quote)

Volgens die logica zit je 3 april ook zo goed als in maart.

Klopt. Mijn bericht moet je lezen als ruwe schets. Opschrijven dat 27, 28, 29, of 30 maart klimatologisch gezien zomerweer mogelijk is leek mij een tikkie te stellig.

Buiten dat is de kans dat alles precies goed valt enorm klein, ook begin april. Pas als april vordert en zeker in mei nemen de kansen op zomerweer serieus toe.

Sowieso hoop ik overigens op een koude aprilmaand. Ik wil weer eens een Luik-Bastenaken-Luik als in 1980 meemaken. En een kletsnatte gure Parijs-Roubaix. Nou ja, dan mag het in Nederland wel 20+ zijn natuurlijk.

Graaf Machine schreef:
Sowieso hoop ik overigens op een koude aprilmaand. Ik wil weer eens een Luik-Bastenaken-Luik als in 1980 meemaken. En een kletsnatte gure Parijs-Roubaix. Nou ja, dan mag het in Nederland wel 20+ zijn natuurlijk.

Houd op hoor.

Al moet ik toegeven dat noordstromingen in april niet heel dramatisch zijn omdat dat vaak een open weertype oplevert en het door de snel toenemende kracht van de zon al snel aangenaam is in de zon. Zeker als er weinig wind staat, of als je zoals ondergetekende in de schaduw van het vk ligt. Maar nee, liever niet.

Het is koud. De regen is zojuist overgegaan in natte sneeuw.

geplaatst:
Aardig weer vandaag. Al was het wederom te koud, uit de wind en in de zon was het goed te doen vanmiddag in de tuin. Aankomende week blijft het aardig lenteweer, zeker omdat de wind nagenoeg verdwijnt zal het ondanks de karige temperatuur aardig aan kunnen voelen in de middag.

De lange termijn ziet er zeer slecht uit. April gaat waarschijnlijk ronduit koud, bewolkt, allicht zelfs licht winters van start. Ik weet niet wat anderen hiervan vinden, maar ik voelde pure walging opkomen bij het aanschouwen van het laatste deel van de pluim.

geplaatst:
Splinters schreef:
Aardig weer vandaag. Al was het wederom te koud, uit de wind en in de zon was het goed te doen vanmiddag in de tuin. Aankomende week blijft het aardig lenteweer, zeker omdat de wind nagenoeg verdwijnt zal het ondanks de karige temperatuur aardig aan kunnen voelen in de middag.

De lange termijn ziet er zeer slecht uit. April gaat waarschijnlijk ronduit koud, bewolkt, allicht zelfs licht winters van start. Ik weet niet wat anderen hiervan vinden, maar ik voelde pure walging opkomen bij het aanschouwen van het laatste deel van de pluim.

Bedoel je koud voor de tijd van het jaar, of echt koud. Want op buienradar is het tot 5 april gewoon heerlijk lenteweer hoor. Buienradar.nl - Weersverwachting voor Utrecht

geplaatst:
IH88 schreef:
(quote)

Bedoel je koud voor de tijd van het jaar, of echt koud. Want op buienradar is het tot 5 april gewoon heerlijk lenteweer hoor. Buienradar.nl - Weersverwachting voor Utrecht

De pluim is een stuk kouder dan de prognose van buienradar.
https://https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/weer-en-klimaatpluim

Of je dit heerlijk weer vindt of juist niet is een mening. Ik vind het huidige weerbeeld mooi, maar thermisch gezien onvoldoende. Uit de wind in de zon voelt het in de middag even aardig aan, ervoor en erna vind ik het ronduit koud. In de wind voelt het de hele dag schraal danwel koud aan.

Als ik over koud weer spreek dan bedoel ik dat trouwens gevoelsmatig. In die zin dat het buiten dan koud aanvoelt. In normen, of gemiddelden ben ik persoonlijk niet echt geïnteresseerd.

geplaatst:
Treffende omschrijving van dit weertype in Great Expectations van Charles Dickens:

It was one of those March days when the sun shines hot and the wind blows cold: when it is summer in the light, and winter in the shade.

Splinters schreef:

De lange termijn ziet er al weer een stuk beter uit, Splinters! Vanaf 5 april zou het zomaar boven de 15 graden kunnen worden. Boven de 20 graden zelfs.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:21 uur

geplaatst: vandaag om 18:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.