- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Weertopic
Weertopic
606
-
- 23881 berichten
- 12278 stemmen
Voor diegene die niet van zwaar weer houden lees dit, wat ons te wachten staat.
De kaarten laten het nog steeds zien.
Daarnet een bericht van Pieter Groenemeijer (werkzaam bij Estofex) gelezen op Facebook.... Hieronder een citaat (vertaald) Door Onweer Online
Nou ... Ik denk dat we een ernstig zwaar weer te zien gaan krijgen op maandag en dinsdag. Benelux en Noord-Frankrijk lijkt het meest in gevaarlijkste, maar ook de rest van Frankrijk, westelijke delen van Duitsland en zelfs delen van het Verenigd Koninkrijk zullen waarschijnlijk hun deel krijgen. Ik denk dat we zullen zien een aantal bowing MCS dat noordwaarts beweegt langs de westelijke rand van de warme lucht-massa.
Wat is een MCS
Een mesoscale convectief systeem (MCS) is een georganiseerd complex van onweersbuien. De levenduur van een MCS is enkele uren tot wel 12 uur. Een MCS ontwikkeld zich meestal tijdens de late namiddag en avond uren en in het algemeen binnen het warme seizoen tussen de lente en de herfst.
Gonzo8000
-
- 484 berichten
- 10 stemmen
het is hier al een week of 2 30º + met een net zo warme wind, lucht vol stof en een veel te hoge luchtvochtigheidsgraad onmogelijk te ademen of te slapen 3x hoera voor de zomer

606
-
- 23881 berichten
- 12278 stemmen
het is hier al een week of 2 30º + met een net zo warme wind, lucht vol stof en een veel te hoge luchtvochtigheidsgraad onmogelijk te ademen of te slapen 3x hoera voor de zomer
Waar zit jij dan ?
Brix
-
- 19688 berichten
- 5124 stemmen
Lijkt me niet echt lekker nee.
Waar is dat dan Gonzo?
Gonzo8000
-
- 484 berichten
- 10 stemmen
Canrische Eilanden
Normaal gezien een
gevoel
maar nu een
gevoel
het is op dit moment, met alle ramen en deuren dicht 31ºC IN huis
Brix
-
- 19688 berichten
- 5124 stemmen
Pufff 
En hoe lang moet / mag je er nog blijven?
606
-
- 23881 berichten
- 12278 stemmen
Zulke taferelen zouden dinsdag ook wel eens kunnen komen
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2541 stemmen
Hoop van niet...
Laat dat maar zitten. Ik ga het gehele week werken (incl. weekend). Na volgend week heb ik 13 dagen non-stop gewerkt.
Achja, ik had dan toch niet veel gedaan op maandag. Dus dan liever even geld verdienen.
606
-
- 23881 berichten
- 12278 stemmen
Hoop van niet...
Kans is zeker aanwezig met hagelstenen tot 4 cm.
606
-
- 23881 berichten
- 12278 stemmen
zondag 26 juni 2011, 9:49 uur, door Onweer Online
In het noorden van het land is de zon al volop aanwezig, elders is het nog bewolkt, maar daar komt snel verandering in. De temperaturen voor vandaag zijn ongeveer 22 graden in het noorden tot zo'n 25 graden in het zuiden van het land. De wind is zwak tot matig 2-3 Bft en komt vanuit het zuiden. Vanavond blijft het nog lang aangenaam weer, de zon is lang aanwezig. In het tweede helft van de avond neemt de kans op wat nevel toe in het oosten van het land. De temperaturen voor vanavond zijn ongeveer 18 graden op de Wadden tot zo'n 20 graden elders in het land. Vannacht blijft de kans op wat nevel aanwezig. De temperaturen voor vannacht zijn ongeveer 17 a 18 graden.
Morgen wordt het een zomerse dag, in een groot deel van het land wordt het zelfs een tropische dag met temperaturen die boven de 30 graden uit kunnen gaan komen. Waar we morgen goed op moeten letten is de zonkracht, die komt momenteel uit op 7, dit houdt in dat de zon erg sterk zal zijn en dat men niet langer dan 10 tot 15 minuten onbeschermd in de zon kan zitten. Dus een advies... Goed smeren!!!
Brix
-
- 19688 berichten
- 5124 stemmen
Kans is zeker aanwezig met hagelstenen tot 4 cm.
Dat zijn "kogels" man 
Het is beter om dekking te zoeken wanneer zoiets losbarst.
Moet even niet denken aan dieren die in de wei staan zonder schuilplaats 
606
-
- 23881 berichten
- 12278 stemmen
Dat zijn "kogels" man 
Het is beter om dekking te zoeken wanneer zoiets losbarst.
Moet even niet denken aan dieren die in de wei staan zonder schuilplaats
Die dieren zullen vast wel naar binnen gehaald worden.
Brix
-
- 19688 berichten
- 5124 stemmen
Dat lijkt mij wat optimistisch gedacht.
Niet iedereen heeft een hart voor dieren.
Bovendien kan zo'n bui toch onverwacht komen, en is er geen tijd meer om in te grijpen.
606
-
- 23881 berichten
- 12278 stemmen
Dat lijkt mij wat optimistisch gedacht.
Niet iedereen heeft een hart voor dieren.
Bovendien kan zo'n bui toch onverwacht komen, en is er geen tijd meer om in te grijpen.
Onverwacht niet lees maar.
Het staat al dagen lang op de kaarten.
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2541 stemmen

Beetje afgezaagd, maar ik vind het wel grappig om een heuse slechte weer tijdens het werk mee te maken. Ik werk namelijk in een winkel in een centrum en het is niet normaal hoe snel mensen dekking zoeken in winkels en overdekte gebieden. Ik moet natuurlijk altijd alle andere spullen die we buiten hebben z.s.m. naar binnen halen.
Beter dan mijn andere job, waar ik vaak buiten ben. In dit soort gevallen mag ik absoluut geen dekking/schuilplaats zoeken en moeten we gewoon als een stelletje militairen op ons plek staan...
606
-
- 23881 berichten
- 12278 stemmen
Het staat toch wel heel vast nu dat we later op de dinsdag Noodweer kunnen verwachten.
Met denk ik schade tot gevolg.
Met flinke hagel stenen en windhoos verschijnselen.
Later meer.
rose
-
- 2280 berichten
- 0 stemmen
Ben benieuwd....Zolang er geen kelders onderwater gaan lopen en mijn dak blijft zitten vind ik het wel gaaf!
606
-
- 23881 berichten
- 12278 stemmen
Ben benieuwd....Zolang er geen kelders onderwater gaan lopen en mijn dak blijft zitten vind ik het wel gaaf!
Samenvatting: Dinsdag in de middag toenemende kans op snelle, maar vooral explosieve onweersbuien. De onweersbuien zullen waarschijnlijk zich gaan organiseren tot multicell onweer met kans op downburst. Ook is de kans op een tornado (in media term te blijven windhoos) aanwezig, naast dit alles is er ook kans op zware windstoten, lokaal veel neerslag en hagel tot 5 centimeter. Kortom, enorm veel spektakel voor de gebieden noordwest, west, zuidwest en midden van het land.
Kans op weeralarm is vrij groot.
Bron: Onweer Online
606
-
- 23881 berichten
- 12278 stemmen
Zuid-Oost Brabant is safe dus...
Nou denk het niet, denk dat iedereen wel een portie krijgt.
rose
-
- 2280 berichten
- 0 stemmen
Nou denk het niet, denk dat iedereen wel een portie krijgt.
Rianneke_Dan
-
- 14194 berichten
- 2563 stemmen
Gaat een spannende dag worden aankomende dinsdag. Ik ben al volop onweer-online aan het volgen (ja ik ben een geek) Hoop dat het een spectaculaire dag gaat worden, zonder ongelukken en schade natuurlijk.
606
-
- 23881 berichten
- 12278 stemmen
Ik ben benieuwd! Wij komen er echt heel vaak langs...
Anderzijds is het ook heel moeilijk te zeggen van te voren.
Het is een situatie OM HEEL GOED in de gaten te houden
rose
-
- 2280 berichten
- 0 stemmen
Gaat een spannende dag worden aankomende dinsdag. Ik ben al volop onweer-online aan het volgen (ja ik ben een geek) Hoop dat het een spectaculaire dag gaat worden, zonder ongelukken en schade natuurlijk.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Zo'n windhoos/minitornado is trouwens wel erg spectaculair om te zien (jammer genoeg kunnen ze een behoorlijke ravage aanrichten).
606
-
- 23881 berichten
- 12278 stemmen
Zo'n windhoos/minitornado is trouwens wel erg spectaculair om te zien (jammer genoeg kunnen ze een behoorlijke ravage aanrichten).
Ander verschijnsel die we kunnen krijgen is ook wel downburst.
Dat kan ook enorm heftig zijn.
melvddonk
-
- 3972 berichten
- 0 stemmen
Heb ooit zo'n windhoos op het strand gezien en dat was in eerste instantie eventjes schrikken, maar na een tijdje echt grappig om te zien. Sowieso kreeg je allemaal zand in je ogen, dus zijn we in een restaurantje aan het strand gaan zitten en vanuit daar kon je alle vliegende parasols, handdoeken, kranten, opblaasdingetjes, tassen, etc. goed zien. Was best geinig.
Rianneke_Dan
-
- 14194 berichten
- 2563 stemmen
Ik vind het persoonlijk ook erg fascinerend om te zien, maar hier in Nederland is het helaas minder, want het komt vaak met een enorme hoeveelheid aan schade en ongelukken. En ondanks dat ik erg geboeid ben door onweersbuien etc, moet het ook niet te erg worden hoor want dan duik ik ook onder de tafel 
melvddonk
-
- 3972 berichten
- 0 stemmen
Ja, dat heb ik ook wel. Aan het strand was het toen niet echt een probleem. Het is dan zo'n windhoos en het is niet zo dat die dan over het hele dorp verdertrekt (tenminste, toen niet). Het enige aan schade wat er was waren wat parasols en mensen die hun tassen (incl. portemonnee etc) kwijt waren. Dat is natuurlijk ook niet fijn voor die mensen, maar het is geen ramp. Windhozen blijven mooi. Extreme onweersbuien met schade vind ik niks. Sowieso ben ik niet heel erg gecharmeerd van onweer. 
Rianneke_Dan
-
- 14194 berichten
- 2563 stemmen
Nee dat begrijp ik, zoiets is dan nog wel leuk om te zien. Dat heb ik dan ook als ik Stormchasers kijk en je ziet een tornado door open land razen, prachtig om te zien totdat hij een dorpje bereikt, die schade is dan vaak niet te overzien en erg triest. Gelukkig zullen wij dat hier niet meemaken, maar ik moet er ook bijvoorbeeld niet aandenken dat de bliksem inslaat of dat er dakpannen van je dak afwaaien, dat lijkt me al heel eng