- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Verslavingen
Verslavingen
Lad
-
- 5700 berichten
- 0 stemmen
Ik ben zelf ook begonnen toen ik 15 was. De voornaamste reden is dat je door te roken (al vinden sommige mensen het niet leuk om te horen) je wel sneller vrienden maakt. Ik stond een beetje bekend als een nerd, maar sinds ik rook zien mensen mij wel anders en dat zorgt ervoor dat ik sneller vrienden maak en meer zelf vertrouwen heb gekregen.
Kon je beter een andere nerd in mekaar peren. 
Roken is (nu komt het) gewoon dom. Je weet dat het niet goed is, toch begin je eraan. Tjah.
Lui (crew films)
-
- 3490 berichten
- 11863 stemmen
Het is geen hunkering naar respect, maar zeer dikwijls een vraag naar aandacht.
Ben ik helemaal met je eens.
gotti
-
- 14075 berichten
- 5883 stemmen
Wat een bejaardengeneuzel. Er bestaat ook nog zoiets als experimenteren. En verslaafd raken heeft hierbinnen niet zozeer iets te maken met de drugs zelf, veel meer nog ligt het aan de persoon zelf. Ik ken genoeg mensen die zeer regelmatig (soft) drugs gebruiken en prima kunnen functioneren. Mensen met ruggengraat wellicht?
Kraay
-
- 6190 berichten
- 1474 stemmen
Bijna geheel mee oneens, in de eerste plaats ben ik 15 jaar (bejaardengeneuzel
), tuurlijk heeft de verslaving aan hard-drugs te maken met de drugs, (ook met de gebruiker hoor), experimenteren (hard-drugs neem ik aan) bestaat, en is de meest voorkomende manier om verslaafd te raken, of ben jij van mening dat iedereen met hard-drugs begint omdat ze een junkie willen worden
Bijna alle softdrugs gebruikers functioneren prima, softdrugs zijn niet zo heel erg verslavend. En ook verslaafden hebben een ruggengraat hoor.
gotti
-
- 14075 berichten
- 5883 stemmen
Bijna geheel mee oneens, in de eerste plaats ben ik 15 jaar (bejaardengeneuzel
),
Ik doelde op diegene die je quote.
tuurlijk heeft de verslaving aan hard-drugs te maken met de drugs, (ook met de gebruiker hoor),
Op -naar het schijnt Heroine na- heeft het imo toch echt in veel gevallen met de gebruiker te maken. Je weet dat het verslavend is, dus dien je het met mate te gebruiken. Kan je hier niet mee omgaan, dan ligt dit toch echt aan jezelf en niet aan de drugs.
Experimenteren kan ook met soft-drugs hoor. En dat is een manier om verslaafd te raken voor mensen zonder ruggengraat. Stoppen als je moet stoppen is namelijk niet zo moeilijk hoor. Anders zou drie kwart van Nederland verslaafd zijn, als dat zo gemakkelijk ging.
of ben jij van mening dat iedereen met hard-drugs begint omdat ze een junkie willen worden 
Zeg ik dat dan? Mensen beginnen met harddrugs omdat ze willen weten hoe het voelt. En de meesten hiervan stoppen op de juiste momenten.
Niet? I beg to differ.
Als ze die hadden, dan was er een grotere kans geweest dat ze niet verslaafd zouden zijn. Verslaafd raken duurt nogal lang namelijk en op tijd stoppen is een nogal moeilijk begrip voor zulke mensen...
Kiros
-
- 607 berichten
- 1327 stemmen
Verslaafden hebben inderdaad geen ruggengraat. Elk normaal functionerend mens krijgt op een gegeven moment door dat ze op een punt afstevenen, dat ze niet zo makkelijk meer zonder kunnen. Dan kun je op dat moment twee groepen gaan onderscheiden.
De ene groep ziet in wat er speelt en stopt ( of mindert) tijdig. De ruggengraatloze types steken hun kop in het zand, gaan door en zie daar: een hulpeloze zielige junk is geboren.
Kom niet aanzetten met:" Ach, het heeft zijn redenen gehad. Gezin kwijt, geld vergokt, baan kwijt bladiebla"
Genoeg voorbeelden van mensen die ook heel zielig zijn en zichzelf niet verder de goot inhelpen mbv 'lekkernijen' .
Ben absoluut niet anti-drugs. Ben meer tegen mensen die er niet mee om kunnen gaan.
Kraay
-
- 6190 berichten
- 1474 stemmen
Op -naar het schijnt Heroine na- heeft het imo toch echt in veel gevallen met de gebruiker te maken. Je weet dat het verslavend is, dus dien je het met mate te gebruiken. Kan je hier niet mee omgaan, dan ligt dit toch echt aan jezelf en niet aan de drugs.
Experimenteren kan ook met soft-drugs hoor. En dat is een manier om verslaafd te raken voor mensen zonder ruggengraat. Stoppen als je moet stoppen is namelijk niet zo moeilijk hoor. Anders zou drie kwart van Nederland verslaafd zijn, als dat zo gemakkelijk ging.[/quote]
Bijna iedereen heeft wel eens met softdrugs geëxperimenteerd, maar als je aan softdrugs verslaafd raakt ben je echt veel verder gegaan dan experimenteren. Geen ruggengraat is het absolute tegendeel, de meeste mensen beginnen er juist aan OMDAT ze een ruggengraat hebben, of het nou verlangen naar aandacht, onzekerheid of stress, dit zijn allemaal onderdelen van die ruggengraat waar jij op doelt.
(Dit is trouwens mijn belangrijkste punt)
Zeg ik dat dan? Mensen beginnen met harddrugs omdat ze willen weten hoe het voelt. En de meesten hiervan stoppen op de juiste momenten.
Iedereen is wel gevoelig voor iets en verslaafd aan iets, het is oa een kwestie van kracht om ertegenin te gaan.
Niet? I beg to differ.
Vergeleken met hard-drugs stelt het over het algemeen niet veel voor. Al verschilt dit natuurlijk van persoon tot persoon
Kraay
-
- 6190 berichten
- 1474 stemmen
Verslaafden hebben inderdaad geen ruggengraat. .
Vertel mij eens hoe ze aan de drugs raken, om niet-persoonlijke (ook wel bekend als ruggengraat) redenen
Steve-a
-
- 328 berichten
- 0 stemmen
Het is geen hunkering naar respect, maar zeer dikwijls een vraag naar aandacht.
Een vraag naar aandacht is gewoon bullshit.
Steve-a
-
- 328 berichten
- 0 stemmen
Bijna iedereen heeft wel eens met softdrugs geëxperimenteerd, maar als je aan softdrugs verslaafd raakt ben je echt veel verder gegaan dan experimenteren. Geen ruggengraat is het absolute tegendeel, de meeste mensen beginnen er juist aan OMDAT ze een ruggengraat hebben, of het nou verlangen naar aandacht, onzekerheid of stress, dit zijn allemaal onderdelen van die ruggengraat waar jij op doelt.
Wiet schijnt niet verslavend te zijn hoor.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
@ Kiros: Jouw reactie getuigt van weinig empathie en voeling met de problematiek. Niet alle mensen zijn van nature even weerbaar tegen omgevingsfactoren die aan de basis liggen van een eventuele verslaving.
Steve-a
-
- 328 berichten
- 0 stemmen
Het experimenteren gebruik van hard-drugs komt over het algemeen niet voort uit hunkering naar respect, wat ik zonet ook al aangaf. Ik gebruikte de term "respect" om terug te komen op de jeugd van tegenwoordig/MTV-generatie.
Respect is een term die enkenl gebreukt word door alochtonen en lingse (volwassen)mensen. Verschikkelijk irritante term. Je hoort het veel te vaak en veel jongeren krijgen er een bloed hekel aan. Respect schijnt in een keer iets te zijn wat je voor iedereen moet hebben, maar ik vind dat je het moet verdienen.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Verslaafden hebben inderdaad geen ruggengraat.
Om op zijn Vlaams te zeggen: 'zever in pakskes'. Rokers zijn dikwijls ook zwaar veslaafd, dus hebben zij geen ruggengraat? 
gotti
-
- 14075 berichten
- 5883 stemmen
Maar het zijn juist de mensen zonder ruggengraat die niet weten wanneer ze moeten stoppen. En mensen mét ruggengraat zijn juist minder gevoelig voor aandacht, onzekerheid en stress. Het is namelijk niet de drugs zelf die je verslaafd maakt, maar de mens die de drugs tot zich neemt.
Iedereen is wel gevoelig voor iets en verslaafd aan iets, het is oa een kwestie van kracht om ertegenin te gaan.
En laat dat nu net de ontbrekende eigenschap bij verslaafden te zijn.
Vergeleken met hard-drugs stelt het over het algemeen niet veel voor. Al verschilt dit natuurlijk van persoon tot persoon
In de meeste gevallen begin je niet met hard drugs, maar maakt je juist de overstap van soft- naar harddrugs, waardoor je al gewend bent geraakt aan een verslavende stof in je lichaam. Deze vervang je nu alleen voor een stof die een heftigere uitwerking zal hebben. Bij de meeste drugs (waaronder ook vele hard drugs) duur het een behoorlijke poos voordat je er echt verslaafd aan bent (bedenk je ook dat -op papier- zelfs Alchohol een hard drug is). Dus die stelling klopt ook maar ten dele.
gotti
-
- 14075 berichten
- 5883 stemmen
Om op zijn Vlaams te zeggen: 'zever in pakskes'. Rokers zijn dikwijls ook zwaar veslaafd, dus hebben zij geen ruggengraat? 
Eigenlijk wel ja. Stoppen is namelijk niet zó heel moeilijk...
Steve-a
-
- 328 berichten
- 0 stemmen
Mischien wil je wel niet stoppen. Niet iedereen hoeft eeuwig te leven. Ik denk dat ik het na een jaar of 70 wel gezien heb hier.
gotti
-
- 14075 berichten
- 5883 stemmen
Waarom zitten er dan zoveel mensen in klinieken met alleen hun wietverslaving?
gotti
-
- 14075 berichten
- 5883 stemmen
@ Kiros: Jouw reactie getuigt van weinig empathie en voeling met de problematiek. Niet alle mensen zijn van nature even weerbaar tegen omgevingsfactoren die aan de basis liggen van een eventuele verslaving.
Maar als je dat van te voren weet, dan begin je er toch niet aan? Ik weet ook dat ik bepaalde dingen niet moet doen, omdat ik weet dat ik er eventueel niet mee op kan houden. Dus ik doe die dingen gewoon niet.
Kraay
-
- 6190 berichten
- 1474 stemmen
amper, heb ik ook al aangegeven, het is echter wel mogelijk
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Maar als je dat van te voren weet, dan begin je er toch niet aan? Ik weet ook dat ik bepaalde dingen niet moet doen, omdat ik weet dat ik er eventueel niet mee op kan houden. Dus ik doe die dingen gewoon niet.
Maar dat is het probleem net, veel mensen onderschatten hun eigen weerbaarheid. Bovendien lijdt een groot deel van de verslaafden aan een psychische of psychiatrische aandoening, wat resistentie des te moeilijker maakt. De oorzaak-gevolg relatie is vergelijkbaar met het kip-ei verhaal, maar feit is dat geestelijke aandoeningen verslavingen wel in de hand kunnen werken.
Kraay
-
- 6190 berichten
- 1474 stemmen
Maar het zijn juist de mensen zonder ruggengraat die niet weten wanneer ze moeten stoppen. En mensen mét ruggengraat zijn juist minder gevoelig voor aandacht, onzekerheid en stress. Het is namelijk niet de drugs zelf die je verslaafd maakt, maar de mens die de drugs tot zich neemt.
ruggengraat staat ong. gelijk aan gevoel, hoe "meer" ruggengraat, hoe meer gevoel, ik wil niet zeggen dat voornamelijk zeer geëmotioneerde mensen drugs gebruiken, ik wil wel zeggen dat drugsgebruik op emotie berust.
En laat dat nu net de ontbrekende eigenschap bij verslaafden te zijn.
Mee eens
In de meeste gevallen begin je niet met hard drugs, maar maakt je juist de overstap van soft- naar harddrugs
Dit gaf ik in het begin al aan.
over het algemeen
gotti
-
- 14075 berichten
- 5883 stemmen
Mischien wil je wel niet stoppen. Niet iedereen hoeft eeuwig te leven. Ik denk dat ik het na een jaar of 70 wel gezien heb hier.
Niet willen stoppen. Kijk, dat is wat anders. Dan doe je er ook geen moeite voor en dan moet je ook niet zeuren.
Ik zelf wil graag 112 worden trouwens...
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Niet iedereen hoeft eeuwig te leven. Ik denk dat ik het na een jaar of 70 wel gezien heb hier.
Je klinkt net als ik, toen ik jong was. Nu wordt ik binnen een paar dagen 52 en ik denk er al helemaal anders over. 
gotti
-
- 14075 berichten
- 5883 stemmen
Maar dat is het probleem net, veel mensen onderschatten hun eigen weerbaarheid. Bovendien lijdt een groot deel van de verslaafden aan een psychische of psychiatrische aandoening, wat resistentie des te moeilijker maakt. De oorzaak-gevolg relatie is vergelijkbaar met het kip-ei verhaal, maar feit is dat geestelijke aandoeningen verslavingen wel in de hand kunnen werken.
Eens. Toch zijn er genoeg mensen die deze aandoeningen niet hebben en toch verslaafd zijn en er dus ook weer af kunnen komen. Dan komt het er op aan of je de wil hebt om af te kicken.
Kraay
-
- 6190 berichten
- 1474 stemmen
Eens. Toch zijn er genoeg mensen die deze aandoeningen niet hebben en toch verslaafd zijn en er dus ook weer af kunnen komen. Dan komt het er op aan of je de wil hebt om af te kicken.
Dit gaat dan weer wat dieper, een aanzienlijk deel van de afgekickten raakt ook weer aan de drugs, verder is ook niet alleen de wil belangrijk, maar ook de mensen en gebeurtenissen om je heen spelen een rol.
Steve-a
-
- 328 berichten
- 0 stemmen
Het gevoel is verslavend, wiet zelf niet.
gotti
-
- 14075 berichten
- 5883 stemmen
Dit gaat dan weer wat dieper, een aanzienlijk deel van de afgekickten raakt ook weer aan de drugs, verder is ook niet alleen de wil belangrijk, maar ook de mensen en gebeurtenissen om je heen spelen een rol.
Maar dat heeft ook weer allemaal te maken met diezelfde wil. Als die er is zorg je wel dat er de juiste mensen om je heen zijn...
Kiros
-
- 607 berichten
- 1327 stemmen
Enerzijnds gedeeltelijk klopt dat. Het verschil is dat je met roken vaak niet uiteindelijk met je naar-pis-stinkende-broek en je trui met gaten op een regenachtig station met zwarte nagels om geld staat te bedelen om jezelf te voorzien van je verslaving.
Volgens mij had je die zelf ook kunnen verzinnen. Erg makkelijke en goedkope vergelijking dus.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Het verschil is dat je met roken vaak niet uiteindelijk met je naar-pis-stinkende-broek en je trui met gaten op een regenachtig station met zwarte nagels om geld staat te bedelen om jezelf te voorzien van je verslaving.
Volgens mij had je die zelf ook kunnen verzinnen. Erg makkelijke en goedkope vergelijking dus.
Net alsof veel rokers niet uit de bek en de kleren stinken en strontbruine vingers hebben (pardon my French)
Goedkoop, denk ik niet. Toch makkelijker dan onmiddellijk alle verslaafden over één kam te scheren. Net alsof alle verslaafden eruit zien zoals jij ze beschrijft. Moest er een sirene afgaan elke keer er iemand je passeert die cocaïne of aan andere drugs verslaafd is, én aan wie je niets kan zien, ik denk dat je na de eerste dag zo doof bent als een pot. 
dvd-me
-
- 329 berichten
- 418 stemmen
ik denk dat ik het dan ook wel zat ben!