• 17.141 nieuwsartikelen
  • 181.905 films
  • 12.552 series
  • 34.706 seizoenen
  • 654.919 acteurs
  • 200.318 gebruikers
  • 9.456.434 stemmen

Het grote muziektopic

zoeken in:

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Neen? Ik zou het eerlijk gezegd niet weten want ik kijk bijna nooit op Musicmeter. Ik dacht dat daar ook wel een aantal fanboys van dat soort artiesten zouden rondhangen.

Misschien toch maar eens een account aanmaken binnenkort.

Cosoco

• 10908 berichten
  • 5185 stemmen

Oudere hip-hop is zelfs een beetje een opmars aan het maken in k.o.'s e.d op MuMe de laatste 2 jaar. Wu-Tang, ATCQ, De La Soul, etc.

Genre is inmiddels blijkbaar zo oud dat de klassiekers langzaamaan bij het canon mogen.

filmliefhebber92

• 1196 berichten
  • 2612 stemmen

tegenwoordig wordt er ook niet veel bijzonders meer gemaakt.

Don Dijk

• 7079 berichten
  • 0 stemmen

Gaan we weer..

Cosoco

• 10908 berichten
  • 5185 stemmen

Inderdaad.

Tegenwoordig wordt er ontzettend veel bijzonders gemaakt. Punt.

Tonypulp

• 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Dat 'vroeger was alles beter' volk, hoe beperkt Verdiep je eens in de muziek vooraleer je zoiets roept.

trebremmit

• 3018 berichten
  • 1485 stemmen

Tegenwoordig wordt er natuurlijk nog genoeg goeie muziek gemaakt.

Onderhond

• 87687 berichten
  • 13050 stemmen

Nomak schreef:

ik verwed er mijn kop op dat dat over 20 jaar niet het geval gaat zijn met de muziek die vandaag in de toplijsten staat.

Zou ik niet doen, ondertussen staat er een generatie die lekker melancholisch kan terugdenken aan "die foute onzinnige jaren '90 top 40" muziek. Toenertijd werd er ook vooral schande over geroepen, nu denk men er met een week hartje aan terug.

Leuk hoor, die oude 2 Unlimited schijfjes.

SelmaDuim

• 4907 berichten
  • 732 stemmen

Nomak schreef:

(quote)
Is gewoon een overzicht van wat er populair is bij de massa. Net zoals de top 250 op MM.

De top 40 wordt bepaald aan de hand van de CD-singles die worden gekocht en de losse nummers die legaal worden gedownload. Dit wordt voornamelijk gedaan door tieners en zegt dus maar weinig over wat de 'massa' in het algemeen goed vindt. Het geeft op die manier een vertekend beeld. De meeste muziekliefhebbers die wat meer te besteden hebben dan wat zakgeld van hun ouders kopen volledige albums, wat geen invloed heeft op de samenstelling van een lijst als de top-40.

Nicolage Rico

• 20237 berichten
  • 2390 stemmen

Niet helemaal waar... maar over het algemeen heb je gelijk ja. Radiozenders (en overige media), eigenlijk de aanbieders van de nummers aan radiozenders, bepalen wat de hits zullen worden. Dan draaien de radiozenders die nummers (die dus makkelijk in het gehoor klinken) en dat pikken vooral de jongeren, inderdaad, op. En dan gaat het balletje rollen.

Dk2008

• 11195 berichten
  • 790 stemmen

De top 40 is een hitparade dus op gegeven moment zakt nummer 1 etc wel. Dat is bij MM top250 nauwelijks het geval dus, ik vind het geen goede vergelijking.

SelmaDuim

• 4907 berichten
  • 732 stemmen

Op Wikipedia staat dit:

Samenstelling sinds 1 november 2008

Met ingang van 1 november 2008 heeft de Stichting Nederlandse Top 40 de wijze van samenstellen van de populairste hitlijst van Nederland aangepast. Naast verkopen, downloads en airplay van diverse radiostations wordt nu ook het CMO (Continu Muziek Onderzoek) onderdeel van de wekelijkse samenstelling van de 40 populairste liedjes.

Bij de start van de Top 40 in 1965 gaven de singleverkopen (en later de cd-verkopen) een betrouwbaar beeld van de populariteit van de hits in de leeftijdsgroep 13 tot 35 jaar. Eerst in Amerika en later ook in Nederland werd daar, in het begin van deze eeuw, de airplay als criterium aan toegevoegd. Om te voorkomen dat één bepaald radiostation een te groot stempel op de lijst zou kunnen drukken telt de Top 40 de airplay mee van 3FM, Radio 538, Q-Music, Slam FM en TMF. Naast verkopen van cd’s en downloads wordt nu, na een proefperiode van 6 weken, het CMO als wegingsfactor bij de samenstelling toegevoegd.

Onderzoeksbureau De Vos en Jansen meet wekelijks de muziekvoorkeur van 500 (steeds wisselende) deelnemers aan een muziekpanel, representatief voor de Nederlandse bevolking.

Het is dus een combinatie van wat wij beiden zeggen en een panel.

Nicolage Rico

• 20237 berichten
  • 2390 stemmen

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

Nomak schreef:

Neen? Ik zou het eerlijk gezegd niet weten want ik kijk bijna nooit op Musicmeter. Ik dacht dat daar ook wel een aantal fanboys van dat soort artiesten zouden rondhangen.

Misschien toch maar eens een account aanmaken binnenkort.

Moet je zeker doen, het niveau is gemiddeld wel wat hoger dan hier qua user.. en wat betreft hiphop zitten daar zeker connaisseurs tussen. Laatst Atmosphere ontdekt en helemaal niet slecht! Alhoewel ik ook een ouwe lul ben die meer heeft met Schoolly D, KRS-One, EPMD, NWA, Ice-T, Public Enemy, Beasties, Mantronix, en noem ze allemaal maar op. Maar eerlijk gezegd ben ik vanaf de jaren 90 ook gestopt met hiphop luisteren, dan is het best leuk om weer eens een goed hiphop collectiefje te ontdekken, al is het je muziek niet meer

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

trebremmit schreef:

Tegenwoordig wordt er natuurlijk nog genoeg goeie muziek gemaakt.

(embed)

(embed)

(embed)

Stendeck is En het perfecte voorbeeld van je stelling! Die onderste vind ik een zeiknummer, sorry.. The Caretaker daarentegen klinkt wel gaaf

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

SelmaDuim schreef:

De top 40 wordt bepaald aan de hand van de CD-singles die worden gekocht en de losse nummers die legaal worden gedownload. Dit wordt voornamelijk gedaan door tieners en zegt dus maar weinig over wat de 'massa' in het algemeen goed vindt. Het geeft op die manier een vertekend beeld.

En dat was vroeger anders of?

Zoals ik al zei, vroeger had je als toppers in zo een lijst, Elvis, Beatles, Rolling Stones, Michael Jackson,...

Tegenwoordig heb je Rihanna, Lady Gaga, Justin Bieber,....

Mag ik aangeven dat ik daar een enorm kwaliteitsverschil in zie?

chevy93

• 12770 berichten
  • 1347 stemmen

Nomak schreef:

Shit man, waarom wordt er tegenwoordig nog maar zelden of nooit echt goede muziek gemaakt?

Wat een onzin, er wordt evenveel goede muziek gemaakt. Alleen de muziek die boven komt drijven is qua genre de laatste jaren/decennia veranderd, dat is alles.

Nomak schreef:

Zoals ik al zei, vroeger had je als toppers in zo een lijst, Elvis, Beatles, Rolling Stones, Michael Jackson,...

Tegenwoordig heb je ook Porcupine Tree, Sigur Rós, Radiohead, Muse. Om maar even wat bands te noemen die redelijk tot heel erg hot zijn. Maak eens een account op musicmeter aan. Dan zul je verder kijken dan de huidige top 40.

filmliefhebber92

• 1196 berichten
  • 2612 stemmen

filmliefhebber92 schreef:

tegenwoordig wordt er ook niet veel bijzonders meer gemaakt.

Oke mensen dan zal ik het anders formuleren de top 40 van de afgelopen 4 á 5 jaar stelt niks voor.

SelmaDuim

• 4907 berichten
  • 732 stemmen

Nomak schreef:

(quote)
En dat was vroeger anders of?

Destijds werd muziek zoals The Beatles en Elvis enz ook door veel mensen als slecht beschouwd en verafschuwd (Tot het verbranden van Lp's aan toe!). Dus wat dat betreft is er niet veel veranderd. Die mensen die dat slecht vonden riepen ook dat vroeger alles beter was. Over dertig jaar heb je ook weer mensen die zeuren dat de mainstreammuziek zo slecht is geworden en teruggrijpen op bijvoorbeeld Lady Gaga enzo.

Mijn persoonlijke mening is daarbij ook nog eens dat de muziek van Elvis (wat gewoon niets anders is dan smartlappen), Michael Jackson en The Rolling Stones (standaard rockbandje) zwaar overschat worden, dus nee, ik zie geen kwaliteitsverschil.

Ik heb de top 40 sowieso altijd links laten liggen trouwens.

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

filmliefhebber92 schreef:

(quote)

Oke mensen dan zal ik het anders formuleren de top 40 van de afgelopen 4 á 5 jaar stelt niks voor.

Ik volgde de top40 al niet meer toen ik een jaar of 12 was, laat staan nu.. onbegrijpelijk dat je je muzikale ervaringen zou willen halen uit de top40

tovenaar

• 6723 berichten
  • 0 stemmen

Toevallig dat het er nu over gaat. Ik heb vorige week nog een 90's megamix gemaakt: klik om 'm te streamen op soundcloud. 100 tracks in 45 minuten, enjoy.

chevy93

• 12770 berichten
  • 1347 stemmen

orbit schreef:

onbegrijpelijk dat je je muzikale ervaringen zou willen halen uit de top40

Wat is daar mis mee? Als je het leuk vindt, waarom zou je het niet doen? Zodra je de nummers zat bent, staan er al weer nieuwe nummers in. Succes gegarandeerd.

filmliefhebber92

• 1196 berichten
  • 2612 stemmen

orbit schreef:

(quote)

Ik volgde de top40 al niet meer toen ik een jaar of 12 was, laat staan nu.. onbegrijpelijk dat je je muzikale ervaringen zou willen halen uit de top40

Normale mensen werken en dan hoor je die dingen van zelf op de radio anders volg ik het ook niet hoor.

filmliefhebber92

• 1196 berichten
  • 2612 stemmen

SelmaDuim schreef:

Destijds werd muziek zoals The Beatles en Elvis enz ook door veel mensen als slecht beschouwd en verafschuwd (Tot het verbranden van Lp's aan toe!). Dus wat dat betreft is er niet veel veranderd. Die mensen die dat slecht vonden riepen ook dat vroeger alles beter was. Over dertig jaar heb je ook weer mensen die zeuren dat de mainstreammuziek zo slecht is geworden en teruggrijpen op bijvoorbeeld Lady Gaga enzo.

Opzich klopt dat wel, maar ik ben 18 en luisteren alleen naar muziek die van voor mijn tijd of uit de jaren 90. Er zijn momenteel maar weinig liedje die ik leuk vind. En dat zal over 30 jaar niet anders zijn.

Cosoco

• 10908 berichten
  • 5185 stemmen

Moet je voor de grap eens een willekeurige top 40 van 40 jaar geleden opzoeken. Wat een bagger staat daarin! Vader Abraham, George Baker, Patricia Paay, enz. Maar dat is iedereen blijkbaar allang weer vergeten.

Bovendien is Lady Gaga muzikaal wel van een hoger niveau dan Mariah Carey, die enkel kan zingen maar nog nooit fatsoenlijke muziek heeft gemaakt.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Koenr schreef:

Moet je voor de grap eens een willekeurige top 40 van 40 jaar geleden opzoeken. Wat een bagger staat daarin! Vader Abraham, George Baker, Patricia Paay, enz. Maar dat is iedereen blijkbaar allang weer vergeten.

Natuurlijk, maar in zo een top 40 van vroeger vind je meestal ook toppers terug die nu nog steeds beluisterd worden. Gaat men over 40 jaar nog luisteren naar de nummers die nu in de top 40 staan?

Koenr schreef:

Bovendien is Lady Gaga muzikaal wel van een hoger niveau dan Mariah Carey, die enkel kan zingen maar nog nooit fatsoenlijke muziek heeft gemaakt.

Cosoco

• 10908 berichten
  • 5185 stemmen

Meh, de muziek uit de jaren '60 en '70 die ik vooral luister heeft ook maar zelden de top 40 gehaald. Alsof bands als Can of artiesten als John Fahey of Nick Drake daar ooit in hebben gestaan. Heeft The Velvet Underground hier wel eens de top 40 gehaald?

En ik denk dat men over 40 jaar inderdaad nog steeds wel naar Gnarls Barkley, Gorillaz en dergelijke bands luistert, en ook naar de slechtere muziek uit nostalgie. En bands als Coldplay kan je nu al aan het rijtje toevoegen.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Maar ik doel op de echt populaire artiesten die je steeds weer in alle toplijsten ziet terugkeren. Ik kan me niet voorstellen dat de "muziek" van artiesten als Lady Gaga, Rihanna, Justin Bieber en consorten over 40 jaar nostalgische gevoelens gaat oproepen. En dat zijn nu éénmaal de artiesten die vandaag immens populair zijn bij de grote massa. Maar ze zijn gewoon inwisselbaar. Ik denk ook niet dat de jeugd van over 40 jaar die nummers ook allemaal gaat beluisteren. Kan je van een Michael Jackson, Elvis,.... niet zeggen.

En jij hoeft natuurlijk niet te luisteren naar de muziek die 40 jaar geleden populair was, doe ik sowieso ook niet. Iedereen mag luisteren wat hij/zij wil, maar ik kan niet ontkennen dat veel grote populaire artiesten van vroeger kwalitatief echt goed waren.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Moeilijk te bewijzen natuurlijk. Als we over 40 jaar nog leven en we hebben nog steeds een account op MM, dan kunnen we hier nog eens op terugkomen.

Leland Palmer

• 23800 berichten
  • 4940 stemmen

Cosoco schreef:

Eensch. Ik ben een grote 60's, 70's, 80's en zelfs regelmatig 50's fan, maar Gaga kan er wat van. Zelfs één van mijn favoriete artiesten van ''nu''. Mariah Carey vind ik niks.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.