• 155.506 films
  • 9.310 series
  • 27.683 seizoenen
  • 604.455 acteurs
  • 347.060 gebruikers
  • 8.766.020 stemmen

Klassieke muziek

zoeken in:

titan

• 1605 berichten
  • 4073 stemmen

Ik vind klassieke muziek eigenlijk een misleidende term. Dat zou impliceren dat alleen eeuwen geleden gemaakte muziek er onder zou vallen, terwijl er vandaag de dag nog steeds klassieke muziek wordt gemaakt.

Dionysos

• 852 berichten
  • 0 stemmen

Hehe, achteraf gezien had ik gewoon m'n grote mond moeten houden .

Het moet wel gezellig blijven, natuurlijk.

Laten we ons gewoon weer focussen op datgene wat we wel met elkaar delen; onze liefde voor klassieke muziek .

kappeuter (crew films)

• 69550 berichten
  • 5547 stemmen

titan schreef:

Ik vind klassieke muziek eigenlijk een misleidende term. Dat zou impliceren dat alleen eeuwen geleden gemaakte muziek er onder zou vallen, terwijl er vandaag de dag nog steeds klassieke muziek wordt gemaakt.

Klassiek slaat op de instrumenten, niet op de tijd waarin de muziek gemaakt is.

cornelis

• 4741 berichten
  • 671 stemmen

titan schreef:

Volgens de Dikke Van Dale betekent klassiek onder meer 'traditioneel'. Niets misleidends aan toch?

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Tja, moeilijke definitie wat klassieke muziek eigenlijk is. Ik kan hem zo 1-2-3 niet geven, tis min of meer een gevoel. Traditioneel is voor mij iig niet Klassiek wat betreft muziek dan.

't zal idd met de muziekinstumenten te maken hebben. Gitaarmuziek van Paco de Lucia, hoe briljant ook, valt dan toch niet onder klassiek. Maar bv Philip Glass wel, hoewel die, vooral in het begin, toch ook andere (lees niet-klassieke) instrumenten heeft gebruikt.

lngrid

• 1232 berichten
  • 553 stemmen

Met alleen de muziekinstrumenten kom je er niet. Bijv. de combinatie zang-piano kom je zowel bij pop als klassiek veel tegen.

Maar bij de meeste muziek is iedereen het er toch wel over eens of het klassiek is of niet? Alleen bij randgebieden als bijv. filmmuziek misschien niet. Maar daarvoor zijn het ook de randgebieden: het heeft kenmerken van zowel klassiek als een andere muziekstijl.

PS Ik hoop dat de discussie hier weer gewoon verder kan over wat mooie muziek is (of niet) en waarom. De precieze definitie van klassiek is toch niet zo boeiend, of wel?

lngrid

• 1232 berichten
  • 553 stemmen

Houden jullie van Verdi? Ikke wel! Heeft even geduurd maar toen ik voor het eerst met orkest een Verdi-opera ging begeleiden (I Lombardi) vond ik het echt fantastisch. Ik kreeg geen genoeg van de melodieën. Hoewel, ik zou het ook niet elke dag willen spelen. Eens per jaar is mooi.

En, hoe belachelijk huisvrouwerig het ook klinkt, het is echt super om tijdens de afwas op te zetten en mee te zingen!

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

lngrid schreef:

Houden jullie van Verdi? Ikke wel! Heeft even geduurd maar toen ik voor het eerst met orkest een Verdi-opera ging begeleiden (I Lombardi)

Hou niet zo van Opera wel van de Ouvertures ervan, La Traviata vind ik indrukwekkend evenals de ouverture van La Forza del Destino .

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Kent iemand de Finlandia (Op.26) van Jean Sibelius ?

lngrid

• 1232 berichten
  • 553 stemmen

Ja, ik ken Finlandia. Mooi donker.

Ja, La Forza del Destino is mooi (niet alleen de ouverture hoor )! Die staat al een tijdje op mijn verlanglijstje, ik wil graag een mooie uitvoering van. Wie weet er een?

Goede opera-cd's zijn alleen zo duur.

O, en spreekt er iemand Italiaans? Waar moet de klemtoon? Is het nou DEStino of desTIno?

kos

• 45746 berichten
  • 8274 stemmen

Ik gok desTIno.

Dionysos

• 852 berichten
  • 0 stemmen

Kan iemand mij een of meer [liefst meer] goede stukken van Claude Debussy aanraden? De beste man staat nog steeds op mijn lijst van "nog te checken componisten".

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Zijn pianowerk is erg mooi: Suite bergamasque 1890: Prélude, Menuet, Clair de lune en Passepied

Deux Arabesques 1888-91

En orkestwerk Prélude à l'après-midi d'un faune

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

kos schreef:

Ik gok desTIno.

Bingo!

lngrid

• 1232 berichten
  • 553 stemmen

Hier een lijst met de werken van Debussy.

Ik weet niet wat je al kent maar dit zijn wat bekende werken van hem die zeker de moeite zijn:

- Daphnis et Chloé (orkest)

- La Mer (orkest)

- Prelude a l'apres-midi d'une faune (orkest)

- Syrinx (fluit)

- Clair de lune (piano)

- Nocturne (piano)

- preludes, etudes, arabesquen (piano)

- Pelléas et Mélissande (opera)

Dionysos

• 852 berichten
  • 0 stemmen

Hartelijk dank FisherKing en Ingrid .

Ik zit nu naar La Mer te luisteren, wauw, het valt nu al goed. Zeer overdonderend!

Aaah, de Romantiek blijft toch een van mijn favoriete stijlen .

lngrid

• 1232 berichten
  • 553 stemmen

Debussy is impressionistsich, voor zo ver ik weet. Maar misschien valt dat ook onder romantiek? Zo goed weet ik die muziekgeschiedenis niet meer.

Die site van werken van Debussy is niet compleet, ik ken iig nog een rhapsodie voor sopraansax en orkest die er niet op staat.

Deze lijst is denk ik wel compleet.

Verder was ik met die strijkkwartetten in de war met Ravel. De kwartetten van Ravel zijn mooi, die van Debussy ken ik helemaal niet...

T.O.

• 2041 berichten
  • 2289 stemmen

lngrid schreef:

Debussy is impressionistsich, voor zo ver ik weet. Maar misschien valt dat ook onder romantiek? Zo goed weet ik die muziekgeschiedenis niet meer.

Impressionisme maakt deel uit van de (late) Romantiek. Het wordt gekenmerkt door een duidelijke 'sfeerzetting' van de componist, in tegenstelling tot een strakke structuur (vgl. de aanverwante schildervariant).

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

T.O. schreef:

Impressionisme maakt deel uit van de (late) Romantiek. Het wordt gekenmerkt door een duidelijke 'sfeerzetting' van de componist, in tegenstelling tot een strakke structuur (vgl. de aanverwante schildervariant).

Ben van nature dol op Impressionisme. Het befaamde schilderwerk van Claude Monet, Impression sur le soleil devant (waar overigens de naam van het Impressionisme vandaan komt) , is voor altijd op mijn netvlies gebrand.

chiquita

• 1109 berichten
  • 1683 stemmen

Reel Classics met de bijhorende classics.

neo

• 15381 berichten
  • 9118 stemmen

Ik ben sinds kort ook helemaal into Ligeti, Penderecki en dat soort dingen. Favoriet werk is te moeilijk om te kiezen

U-96

• 11870 berichten
  • 1758 stemmen

Ben net heerlijk wakker geworden met The Blue Danube...

J.G.

• 154 berichten
  • 396 stemmen

Mmmm, opera Ik luister nu naar Don Giovanni van Mozart

Raffael77

• 1891 berichten
  • 0 stemmen

Hier moet ik maar eens meer in gaan verdiepen. Ik luister veel stijlen maar klassiek nog nooit echt beluisterd. Ik hou alleen niet zo van de zang.

niethie

• 7304 berichten
  • 6311 stemmen

Heb me er ook nog nooit zo in verdiept eigenlijk, veel bekende stukken van grote namen als Beethoven, Mozart, Chopin, Stravinsky, Barber etc ken ik uiteraard wel, maar verder gaat die kennis helaas ook weer niet wat ik sosm best jammer vind. Ken wel een aantal modern-klassieke artiesten/bands, die me erg kunnen bekorren, waaronder:

Moet je ze voor de lol eens allemaal door elkaar luisteren, dan is het opeens niet zo klassiek meer!

J.G.

• 154 berichten
  • 396 stemmen

Mmm P. Glass... I like! Vooral zijn "metamorphosen" voor piano solo zijn geniaal.

Godspeed is natuurlijk ook erg mooi, maar klassiek noem ik het niet.

Daikuse is een fijne ontdekking, waarvoor dank!

kevin_vp

• 950 berichten
  • 0 stemmen

1 uit mijn absolute favorieten. Maakt een gewone sterveling bewegings -en ademloos.

Perfect uitgevoerd door het borodin strijkers quartet.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.