- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Sigaretten, sigaren en andere rookwaar
Sigaretten, sigaren en andere rookwaar
Stu-Pot
-
- 3491 berichten
- 1189 stemmen
Stoppen heeft altijd zin, ongeacht hoe oud u bent of hoelang u al rookt.
Inderdaad, maar velen zien het anders.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
[Zo ziet zij het. Als je 'schade wil beperken' is 40 jaar sowieso een te lange tijd..
Fout gedacht. Stoppen met roken heeft met alle leeftijden te maken.
Stoppen met roken, wat levert het op? Stoppen met roken blijkt vaak lastig omdat je op korte termijn de negatieve gevolgen niet direct ervaart. Die ene sigaret lijkt dan niet uit te maken.
- Na 20 minuten worden de hartslag en bloeddruk weer normaal;
- Na 8 uur neemt de zuurstofconcentratie in het bloed toe en neemt de kans op trombose of een hartaanval af;
- Na 24 uur verlaat het koolmonoxide het lichaam. De longen beginnen met opruimen van teer, het teveel aan slijn en andere rookoverblijfselen;
- Na 48 tot 96 uur is het lichaam nicotinevrij. Reukzin en smaak nemen toe.
- Na 2 tot 12 weken krijg je een betere bloedsomloop. Lopen en sporten gaan gemakkelijker.
- Als je stopt met roken, is na 3 tot 4 jaar het risico om een infarct te krijgen bijna hetzelfde als niet-rokers.
- Als je stopt met roken, is de kans op een beroerte na zo'n 2 tot 4 jaar ongeveer gelijk aan de kans bij niet-rokers;
- Voor mensen met COPD (rokerslong) geldt: als je nu stopt met roken, daalt de longfunctie voortaan even snel als bij niet-rokers. Het longweefsel gaat niet verder kapot als je nu stopt;
- De kans op longkanker daalt trager. Afhankelijk van hoe lang je gerookt hebt, duurt het 10 tot 30 jaar voordat je kans op aan roken gerelateerde kankers gelijk is aan die van de nooit-rokende bevolking;
- Een van de eerste dingen die herstellen, zijn de trilhaartjes die de slijmvliezen van de luchtwegen bekleden. De trilhaartjes hebben als taak om alle stofdeeltjes, virussen en bacteriën naar buiten te wapperen. Bij rokers zijn deze trilhaartjes dood, maar 4 tot 6 maanden na het stoppen met roken, komen ze weer op. Vanaf dat moment kun je merken dat je minder infecties krijgt. De kans op een longontsteking wordt kleiner en je hoeft minder te hoesten;
Bron: P. Dekker & W. de Kanter
- Doordat de doorbloeding van je huid veel beter wordt, neemt de vale grauwe huidskleur af; je teint is een stuk frisser.
- De dikwijls geelbruine vingers krijgen weer hun normale kleur;
- Je tanden worden weer witter en het tandvlees wordt mooi roze, je loopt minder risico op tandvleesontstekingen;
- Je haar wordt voller en glanzender. Rokers hebben meer last van haaruitval en worden sneller grijs:
- De lage krakende stem die sommige rokers hebben, zal bijtrekken
- Het continue rochelende gehoest wordt uiteindelijk minder
- De vitrages en gordijnen behouden hun eigen kleur;
- Je hoeft de muren niet zo vaak te schilderen;
- Het ruikt er lekker fris;
- Je kunt weer iedereen ontvangen, zonder dat mensen half ziek worden van een bezoek aan jou.
- Je ruikt lekkerder.
- Van al dat geld kun je heel leuke dingen doen!
Niets dan voordelen toch?...
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3630 stemmen
Leuke feitjes, maar als de wil er niet is heb je er zo weinig aan.
Film Fan
-
- 939 berichten
- 2187 stemmen
Precies, roken is ook geen lichamelijke verslaving maar vooral een geestelijke verslaving.
soom
-
- 24919 berichten
- 2751 stemmen
Precies, roken is ook geen lichamelijke verslaving maar vooral een geestelijke verslaving.
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4083 stemmen
Gauloises Blondes rook ik. Zeer straf maar Bastos vind ik toch nog veel straffer. En eerlijk, ben er ook helemaal verslaafd aan.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Leuke feitjes, maar als de wil er niet is heb je er zo weinig aan.
Denk dat iedereen diep van binnen wel graag wilt. De vraag is meer, hoe zwak/dom ben je?
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3630 stemmen
Toch denk ik dat voornamelijk de oudere generatie de behoefte niet meer voelt om te stoppen.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Kan wel kloppen ja. Die zitten zo vastgeroest en hebben al zoveel leed meegemaakt. Anderzijds moeten zij toch ook veel mensen om hen heen dood zien gaan door longkanker...
Edit: Ik behoor nog steeds tot de domme 
soom
-
- 24919 berichten
- 2751 stemmen
Denk dat iedereen diep van binnen wel graag wilt. De vraag is meer, hoe zwak/dom ben je?
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Ik ben al ruim een jaar aan het afbouwen 
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3630 stemmen
Dus je bent zwak en dom, en zegt dan wel iets over andere mensen. Hm..
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Dus je bent zwak en dom, en zegt dan wel iets over andere mensen. Hm..
Yup, vooral flexibel nadenken en tegelijkertijd jezelf proberen te verbeteren. Goed de nadelen blijven bestuderen. Bedankt weer Speedy!
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4083 stemmen
Tja, het blijft toch een keuze. Ikzelf heb er totaal geen behoefte aan om te stoppen (wellicht komt dat nog wel ooit). Ik geniet van het roken, vind het een meerwaarde voor mijn leven, en ik ben bereid de gezondheidsrisico's erbij te nemen.
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4083 stemmen
Ik heb ook niet het gevoel dat ik er een slaaf van ben.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Ik houd toch wel iets van 50 euro per maand meer over sinds ik gestopt ben. Toch wel leuk om te zien dat ik nu een stuk meer dvd's heb ipv pakkies shag op tafel. 
soom
-
- 24919 berichten
- 2751 stemmen
.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Stop dan voor ons eens 2 dagen.
SelmaDuim
-
- 4907 berichten
- 732 stemmen
De lichamelijke verslaving wordt vaak overdreven. Als het echt lichamelijk verslavend was geweest zou je bijvoorbeeld 's nachts elk uur je bed uit moeten om je volgende 'shot' nicotine te halen. Waarom zou het als je wakker bent wel lichamelijk verslavend zijn en als je slaapt ineens niet meer? Ik heb nog nooit gehoord dat iemand dat nodig had, jij wel?
Stu-Pot
-
- 3491 berichten
- 1189 stemmen
Brunes zijn toch de sigaretten met een witte filter? Die zijn helemaal niet zwaar, of toch nog niet gemerkt. Blondes daarentegen moet ik soms na lang inhaleren toch eens van hoesten wat ik bij de Brunes nooit heb gehad. Ik zal de 2 morgen eens vergelijken, ik denk toch echt dat Blondes straffer is.
soom
-
- 24919 berichten
- 2751 stemmen
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand dat nodig had, jij wel?
. Maar toch heb je wel lichamelijke en geestelijke verslaving. Je wilt altijd na een uitgemaakte sigaret, minimaal toch nog één keer een sigaret roken, omdat je het gevoel hebt dat je iets mist (of is dit geestelijk en zit ik onzin te typen?).
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3273 stemmen
Inderdaad soom, het zit allemaal tussen je oren. Hoe kan anders dan dat ik na (ik schat) 25 jaar roken van de ene op de andere dag zonder een enkel probleem ben gestopt met roken?
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Was je ook gestopt als je die hartaanval niet had gehad Hannibal?
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3273 stemmen
Nee, zeker niet.
Ik was me er niet van bewust wat het met je lichaam doet. Ik wist het wel, maar dat het je lichaam zó schaadt wist ik niet. Als roker wil je dat ook niet tot in detail weten. Je sluit je ervoor af. Een informatie-avondje bij de cardioloog, hoe oubollig het ook klinkt, heeft me nog meer doen schrikken dan het moment van mijn hartinfarct zelf een paar weken eerder.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Ik schrok nogal toen ik een keer naar Oprah keek en er toen soms een chirurg op bezoek kwam die organen liet zien. Een gezonde long en een long die helemaal zwart was en verschrompelt. Net zoals een lever van een alcoholist en zo. Dat zag er echt niet vrolijk uit.
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
Als het echt lichamelijk verslavend was geweest zou je bijvoorbeeld 's nachts elk uur je bed uit moeten om je volgende 'shot' nicotine te halen
mikoz
-
- 11297 berichten
- 867 stemmen
Roken is een lichaamelijke verslaving laat dat wel even duidenlijk zijn aub.
Je slaap heeft daar niks mee te maken en Apollinisch geeft een perfect voorbeeld.
Vele drugs zoals Cannabis o.a zijn geestelijke verslavingen, roken niet(of in veel mindere maten)
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Wetenschappers zeggen dat er 2 soorten verslavingen bestaan: Lichamelijke verslaving en geestelijke verslaving. Rokers zijn meestal lichamelijk en geestelijk verslaafd.
Lichamelijke verslaving.
Als je lichamelijk verslaafd bent, is je lichaam gewend aan de nicotine. Er zit dan constant nicotine in je bloed. Als je bijvoorbeeld een uur geen sigaret meer hebt gerookt, vraagt je lichaam om nicotine. Als je lichaam vraagt om nicotine en het niet krijgt, dan kan je ontwenningsverschijnselen krijgen. Je voelt je niet lekker, je gaat vaak ook veel eten, soms zweet je, tril je en heb je last van nervositeit, hoofdpijn en irritatie (deze gaat vaak samen met chagrijnigheid).
Steek je dan een sigaret op, is het nicotinegehalte binnen 7 seconden al weer redelijk op peil en heeft het meteen effect op je hersenen. De ontspanning die wordt ervaren, bestaat eigenlijk uit het tegengaan van ontwenningsverschijnselen. In de eerste paar dagen zijn deze verschijnselen nogal hevig. Na een paar dagen worden ze al zwakker. Je kan wel langer last houden van concentratieproblemen en van onrustige dagen en nachten.
Na een week ben je van de meeste ontwenningsverschijnselen af!
Geestelijke verslaving.
Je lichaam went er al weer aan geen nicotine te krijgen. Je voelt je echter nog niet op je gemak. Roken hoort voor rokers vaak ook bij bepaalde momenten: ’s morgens bij de koffie, voor een lastig gesprek, bij verdriet, ruzie of spanningen, ’s avonds na het eten of na de seks. Vooral wanneer je in een rokerige ruimte zit, heb je soms een grote behoefte aan nicotine. Iedereen om je heen rookt, en jij niet meer. Dit heeft te maken met je geestelijke verslaving. Je denkt vaak dat je het nodig hebt, terwijl dat niet waar is.
trebremmit
-
- 3014 berichten
- 1465 stemmen
Vooral door het geestelijke gedeelte is het moeilijk om er vanaf te komen.
SelmaDuim
-
- 4907 berichten
- 732 stemmen
Het effect van heroïne of meth duurt vele uren langer dan van een sigaret, vier tot zes uur om precies te zijn, waardoor heroïneverslaafden gerust kunnen slapen zonder dat ze een nieuwe 'shot' nodig hebben.