- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- R.I.P.
R.I.P.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Een acteur die ik heel graag zag. Viel altijd op de goede manier op. Had m denk ik al een paar keer gezien (de eerste keer dat-ie me opviel was denk ik Wild at Heart), voordat ik Paris, Texas ook al snel zag. Een film die mij gelijk beviel en die ik nog een aantal keren heb herzien (en dat is best zeldzaam). En sindsdien was ik altijd blij om de naam van HDS op de begingeneriek te zien. De teller van films staat bijna op 40 zie ik in mijn excelletje. Een heleboel titels in de beginperiode zijn onbekendere westerns (The Proud Rebel) en cultwerkjes als Ride the Whirlwind, The Rebel Rousers en Two-Lane Blacktop. Typisch Stanton werk denk ik. Voor volgend jaar heb ik Cisco Pike op de agenda staan. Volgens mij zit hij daar ook in. Dat was allemaal zo begin Jaren 70. Andere films die me naast PT direct aan Harry Dean Stanton doen denken zijn denk ik toch wel Wise Blood en Escape from New York.
Er is best een lang stuk over hem bij bijvoorbeeld de NOS-pagina. Vind ik opvallend. Fijn. Rustig ingeslapen op 91-jarige leeftijd. RIP Harry Dean Stanton.
edit: mijn excelletje is ook niet onfeilbaar, volgens iCheckMovies, zag ik al 43 films met Stanton
Maarten0402
-
- 802 berichten
- 533 stemmen
Niet te vergeten zijn fenomenale prestaties in The Godfather Part II, Alien, Twin Peaks: Fire Walk With Me en voor mij toch wel het meest bijzonder in David Lynch's The Straight Story. Kort, maar erg krachtig.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
RIP Harry Dean Stanton.
Wat een leeftijd en wat een carrière!
Mijn Harry Dean Stanton top 3:
Alien
Escape from New York
Paris, Texas
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
Wat een held. In memoriam. ?
Sol1
-
- 581 berichten
- 261 stemmen
... en niet te vergeten als de mafketel Toot-Toot in The Green Mile (1999)...
Het valt mij trouwens wel op, dat hij er voor zijn leeftijd nog behoorlijk goed uitzag. Ten tijde van de Green Mile moet hij dus 73 zijn geweest. Uit 2012 kom ik een foto tegen, waarop hij er wel oud uitziet, maar niet echt als 86.
RIP Harry Dean Stanton
... walking the mile, walking the mile...
Ataloona
-
- 734 berichten
- 4258 stemmen
Mooie leeftijd weten te behalen, maar desondanks een groot verlies. Besefte met de Twin Peaks revival weer dat het geen klap uitmaakt welke film ik zie, als HDS erin meespeelt, dan is het sowieso wel de moeite waard. Toch wel een van mijn favorieten. Ontzettend goede filmkeuzes gemaakt, begenadigd acteur en een zeer fijne charismatische kop.
RIP Harry Dean Stanton
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
Besefte met de Twin Peaks revival weer dat het geen klap uitmaakt welke film ik zie, als HDS erin meespeelt, dan is het sowieso wel de moeite waard.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Toch zal One from the Heart (1982) echt één van de aller-allerslechtste films zijn - die ik ooit zag. Dat kwam niet door Stanton natuurlijk, maar door Coppola. Maar dat soort algemeenheden, ook al komen ze van Ebert, kunnen linea recta de prullenbak in (al begrijp ik geloof ik wel wat hij bedoelt
). M. Emmet Walsh wel in dezelfde lijn qua acteur, maar toch nog meer een bijrol acteur voor mijn gevoel.
edit: een snelle check leert dat in Straight Time (1978) beiden als acteur te zien zijn.
= + = +
edit II: ik zie dat Cockfighter (1974) wel een film is die op mijn wensenlijst hoort. Naast HDS ook nog Warren Oates (ook zo'n fijne Jaren 70 kop) en bovendien van Monte Hellman.
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
Hij was er ook al op teruggekomen, MR 
"However, Ebert later admitted that Dream a Little Dream (1989), in which Stanton appeared, was a "clear violation" of this rule." Maar het leek me wel illustratief voor de waardering die voor de man werd uitgesproken. Ik zag 21 films waar Stanton een rol in speelt, en moet zelf de eerste slechte gelukkig nog tegenkomen...
Gelijk de docu over HDS van vijf jaar terug maar even opgesnord:
Tevens heeft Brandon Hardesty een aflevering van zijn webseries No Small Parts aan Stanton besteed. Misschien de moeite waard.
Ataloona
-
- 734 berichten
- 4258 stemmen
Toch zal One from the Heart (1982) echt één van de aller-allerslechtste films zijn - die ik ooit zag. Dat kwam niet door Stanton natuurlijk, maar door Coppola. Maar dat soort algemeenheden, ook al komen ze van Ebert, kunnen linea recta de prullenbak in (al begrijp ik geloof ik wel wat hij bedoelt
). M. Emmet Walsh wel in dezelfde lijn qua acteur, maar toch nog meer een bijrol acteur voor mijn gevoel.
edit: een snelle check leert dat in Straight Time (1978) beiden als acteur te zien zijn.
= + = +
edit II: ik zie dat Cockfighter (1974) wel een film is die op mijn wensenlijst hoort. Naast HDS ook nog Warren Oates (ook zo'n fijne Jaren 70 kop) en bovendien van Monte Hellman.
Cockfighter is een heerlijk typisch jaren 70 Oates/pulpfilmpje. Kijken!
606
-
- 23876 berichten
- 12263 stemmen
R.I.P Harry Dean Stanton

2 helden in een week
W.V.
-
- 845 berichten
- 476 stemmen
Vanaf de eerste keer dat ik hem in de jaren 70 in een film zag, Kelly's Heroes en Dillinger, heb ik altijd genoten als hij met zijn markante hoofd en geloofwaardige acteren weer in een ondersteunende rol in een film verscheen, als het nu was aan boord van een ruimteschip, als techneut in een verwoest New York of als gestoorde trustee die mee speelt in een generale repetitie van een executie, ieder keer zette hij een prachtige rol neer. De filmwereld is met zijn dood een begenadigd acteur verloren. RIP.
606
-
- 23876 berichten
- 12263 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Rus die Derde Wereldoorlog voorkwam overleden | NOS
Deze documentaire werd aan hem gewijd: The Man Who Saved the World (2014)
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Jake LaMotta.
Eerlijk wist ik niet dat de man nog leefde. Al zo lang geleden dat ik Raging Bull gezien heb, en toen was de man al oud.
De legendarische bokser Jake LaMotta
is op 95-jarige leeftijd overleden aan
een longontsteking.Het levensverhaal
van de middengewicht werd vereeuwigd in
de film Raging Bull,met Robert De Niro
in de hoofdrol.
LaMotta won 83 van zijn 106 partijen en
verloor er 19.In 1949 mocht hij zich
wereldkampioen noemen na winst op de
Fransman Marcel Cerdan.
Hij stond liefst zes keer in de ring
tegen Sugar Ray Robinson (een van de
beste boksers aller tijden) en bracht
hem diens eerste nederlaag toe.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Soulzanger en James Brown-imitator Charles Bradley overleden | NOS
Maarten0402
-
- 802 berichten
- 533 stemmen
R.I.P Charles Bradley. Hele fijne muziek!
Sol1
-
- 581 berichten
- 261 stemmen
Gisteren in haar woning in Parijs overleden op de leeftijd van 103 jaar: Gisèle Casadesus.
Onder andere bekend van La Tête en Friche (2010)
RIP
Dutchfan
-
- 1576 berichten
- 754 stemmen
ANN JEFFREYS, Een Amerikaanse actrice die succesvol was in Film en Televisie is op 94 jarige leeftijd overleden.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/36/Anne_Jeffreys_Star_Stage_1956.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f6/Pat_O%27Brien-Anne_Jeffreys_in_Riffraff.jpg/800px-Pat_O%27Brien-Anne_Jeffreys_in_Riffraff.jpg met Pat O'Brien in Riffraff (1947)
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
In Memoriam Anne Jeffreys, een stralende schoonheid, die o.a. te zien was in een dozijn westerns, en daarnaast nog in een aantal TV western series.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Bijzonder dat nog niemand in dit topic de dood van de legendarische Playboy baas Hugh Hefner heeft genoemd. Die man heeft een bijzonder en tof leven gehad zeg. En mag ook nog eens als negentig plusser sterven.
Sol1
-
- 581 berichten
- 261 stemmen
Inderdaad een magistraal figuur. Ik weet niet of hij van zijn hobby zijn werk heeft gemaakt, of van zijn werk zijn hobby; dat liep goed dooreen bij hem. Daarbij, met de personen uit zijn entourage, een dankbaar onderwerp voor films en boeken. Hij heeft denk ik wel het uiterste uit zijn leven gehaald (ook al hoef je niet in alles met hem eens te zijn).
mikey
-
- 28986 berichten
- 5138 stemmen
RIP Harry Dean Stanton. Ik heb zijn dood niet meegekregen.
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
Hebben we niet allemaal ooit eens gedacht, was dat maar een opa van me geweest! 
RIP Hugh Hefner
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Nee, dat heb ik eigenlijk nooit gedacht. Heb niets tegen Hugh Hefner of playboy, maar verder interesseert me die man of dat blad ook niet echt. Mooie leeftijd, mooi zelfgekozen leven, en verder niets.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Omroepcoryfee Dick Passchier (84) overleden | NOS
Passchier presenteerde bij de NCRV vanaf de jaren zestig grote live-spelshows op televisie zoals Zeskamp, Spel zonder grenzen, Tweekamp en Stedenspel.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Tweekamp, kwis voor middelbare scholieren. Presenteerde hij samen met Judith Bosch. Goh, wat heb ik dat vaak gezien. Judith Bosch en Dick Passchier... een tweeëiige tweeling in mijn televisiegeheugen. Dat die man nog leefde...
RIP Dick !
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Opgegroeid in de jaren 70 en 80 met shows als Spel zonder grenzen. Over TV-nostalgie gesproken.
RIP Dick Passchier
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.