menu

Overig / Algemeen / Bio-industrie (goed/slecht?)

zoeken in:
bij De Site > Users > Hoe kom je aan je nickname?:

Haha, krijg je meteen weer al die reacties van: ó wat zielig, maar ondertussen lekker aan de steak zeker.

Je zou het ook als kritiek kunnen opvatten, die nick.

FX
Phoenix schreef:

Haha, krijg je meteen weer al die reacties van: ó wat zielig, maar ondertussen lekker aan de steak zeker.

Ja man, al die zeehondensteak die je hier kunt krijgen....

Phoenix schreef:

Ik vind dat zo'n ongelooflijk onzinargument, wat totaal geen waarde heeft. Ik hoor dat zo vaak van mensen als het over dierenleed gaat. Mensen die vlees eten MOGEN het niet zielig vinden voor zeehondjes dat ze pijn lijden tijdens het doodknuppelen?? Wat een pure onzin!!

Ik eet zelf af en toe vlees (erg weinig, maartoch), maar toch vind ik het vreselijk om te weten hoe dieren in die fokkerijen/slachterijen leven. Mag dit? Veel mensen (vooral vegetariërs/veganisten) zeggen dan dat dat hypocriet is. Niks hypcriets aan.
Twee jaar geleden op school bij godsdienstles gingen we een video bekijken over het slachten van kippen. Dit raakte me behoorlijk, maar toch heb ik weleens kippenvlees gegeten. Wie dit hypocriet noemt, weet niet waar zij/hij het over heeft.

Je zou het ook als kritiek kunnen opvatten, die nick.

Dat zou goed kunnen, maar het lijkt me van niet.

U-96 schreef:

Veel mensen (vooral vegetariërs/veganisten) zeggen dan dat dat hypocriet is. Niks hypcriets aan.

Dan moet je ook zeggen waarom je die mening toegedaan bent.

U-96 schreef:
Dit raakte me behoorlijk, maar toch heb ik weleens kippenvlees gegeten. Wie dit hypocriet noemt, weet niet waar zij/hij het over heeft.

Wie dat niet hypocriet noemt weet niet waar hij/zij het over heeft. Als je problemen hebt met het slachten van dieren en/of onze huidige veeteelt moet je (vind ik) geen vlees eten. Ben inderdaad ook benieuwd wat JIJ dan onder "hypocriet" verstaat.

Overigens vind ik wél dat er verschil bestaat tussen (relatief) pijnloos slachten en "doodknuppelen", dat wil ik dan ook niet goedpraten.

Jordy schreef:
Wie dat niet hypocriet noemt weet niet waar hij/zij het over heeft. Als je problemen hebt met het slachten van dieren en/of onze huidige veeteelt moet je (vind ik) geen vlees eten.

Prima dat je dat vind. Ik zou er ook helemaal geen problemen mee hebben als mij (hoe dan ook) wordt verbiedt om vlees te eten. Ik kan makkelijk zonder, maar soms eet ik gewoon vlees. Heb ik als 1 persoon zijnde invloed op de hele vleesindustrie? Welnee... Als ik opeens zou stoppen met vlees eten zou het geen enkele invloed hebben op het leven van de dieren; die blijven hetzelfde leven. Ik vind het echt vreselijk hoe die dieren leven, maar stoppen met vlees eten zal daar niks aan veranderen. Dan moet je meer zoeken in de categorie inbreken in een slachterij en alle dieren vrijlaten, maar dat is wel heel vergezocht. Dat kan je als 1 persoon zijnde gewoon niet voor elkaar krijgen.

Ben inderdaad ook benieuwd wat JIJ dan onder "hypocriet" verstaat.

Even een stomme vergelijking. Pietje die tegen zijn zusje zegt dat ze niet uit de dropjespot mag jatten omdat mama dat gezegt heeft, maar Pietje doet het toch sneaky. Dat versta ik onder hypocriet.
Maar wat mijn punt gewoon is. Vegetariërs en veganisten hoor ik vaak tegen mensen zeggen dat zij hypocriet zijn omdat zij het zielig vinden voor dieren hoe ze leven, maar toch vlees eten. Dat klopt gewoon van geen kant.
In mijn ogen komt kan ik die stelling ook als zo ervaren: Mensen die vlees eten MOGEN het niet zielig vinden voor dieren hoe ze leven en worden geslacht.
Dat vind ik dus pure onzin.

En stel je nou eens voor: Ik word vegetariër... Heb ik dan nu wel het recht om te zeggen dat ik het zielig vind voor dieren??
En wat is de volgende stap (veganistisch gezien)? Mag ik nu geen kisten meer dragen omdat ze van leer gemaakt zijn?

Nog een stomme vergelijking. Iemand die zegt dat hij/zij het zielig vind voor honger lijdende mensen in de Derde Wereldlanden. Zou toch wel héél erg stom zijn als ik daartegen zou zeggen dat zij hypocriet zijn?! Wat moeten ze dan? Elke dag per post een pakket voedsel ernaar toe sturen? Hebben ze dan het recht om te zeggen dat ze het zielig vinden? Onzin. Dat heb je sowiezo al, vind ik.

FX schreef:
(quote)

Ja man, al die zeehondensteak die je hier kunt krijgen....

Ik had het over een doodnormale steak.

En ook ik wil het doodknuppelen van zeehondjes niet goedpraten, maar je moet wel even bij jezelf te rade gaan voordat je die knuppelaars vogelvrij verklaard.

kos
Phoenix schreef:

En ook ik wil het doodknuppelen van zeehondjes niet goedpraten, maar je moet wel even bij jezelf te rade gaan voordat je die knuppelaars vogelvrij verklaard.
Niks ervan. Vlees eten is wel even wat anders dan zeehondjes knuppelen.

U-96 schreef:
Heb ik als 1 persoon zijnde invloed op de hele vleesindustrie? Welnee... Als ik opeens zou stoppen met vlees eten zou het geen enkele invloed hebben op het leven van de dieren; die blijven hetzelfde leven. Ik vind het echt vreselijk hoe die dieren leven, maar stoppen met vlees eten zal daar niks aan veranderen. Dan moet je meer zoeken in de categorie inbreken in een slachterij en alle dieren vrijlaten, maar dat is wel heel vergezocht. Dat kan je als 1 persoon zijnde gewoon niet voor elkaar krijgen.

Dat is nou net het probleem. Volgens mij denkt de meerderheid er zo over.

Even een stomme vergelijking. Pietje die tegen zijn zusje zegt dat ze niet uit de dropjespot mag jatten omdat mama dat gezegt heeft, maar Pietje doet het toch sneaky. Dat versta ik onder hypocriet

U-96 vindt het doodknuppelen van zeehonden zielig maar eet zelf wel eens een stuk koe.

Zoveel verschil zie ik niet hoor. Resultaat is hetzelfde. Koeien staan zelfs opeengepakt. Het enige wat in het voordeel van de zeehonden kan spreken is het feit dat ze niet meteen dood zijn, maar dat betwijfel ik ook.
Maar wat mijn punt gewoon is. Vegetariërs en veganisten hoor ik vaak tegen mensen zeggen dat zij hypocriet zijn omdat zij het zielig vinden voor dieren hoe ze leven, maar toch vlees eten. Dat klopt gewoon van geen kant.
Dat zei je al ja.

In mijn ogen komt kan ik die stelling ook als zo ervaren: Mensen die vlees eten MOGEN het niet zielig vinden voor dieren hoe ze leven en worden geslacht.
Dat vind ik dus pure onzin.

En nog een keer.

En stel je nou eens voor: Ik word vegetariër... Heb ik dan nu wel het recht om te zeggen dat ik het zielig vind voor dieren??
Het maakt je op zijn minst een stuk geloofwaardiger (en minder hypocriet).
En wat is de volgende stap (veganistisch gezien)? Mag ik nu geen kisten meer dragen omdat ze van leer gemaakt zijn?
Bijvoorbeeld.

Nog een stomme vergelijking. Iemand die zegt dat hij/zij het zielig vind voor honger lijdende mensen in de Derde Wereldlanden. Zou toch wel héél erg stom zijn als ik daartegen zou zeggen dat zij hypocriet zijn?! Wat moeten ze dan? Elke dag per post een pakket voedsel ernaar toe sturen? Hebben ze dan het recht om te zeggen dat ze het zielig vinden? Onzin. Dat heb je sowiezo al, vind ik.
Rare vergelijking inderdaad.

Je mag trouwens best wel zeggen dat je het zielig vindt. Maar je moet niet zeggen dat je daarom niet hypocriet bent.

Niks ervan. Vlees eten is wel even wat anders dan zeehondjes knuppelen.

Als ik anders zie hoe die ganzen behandeld worden voordat hun nek wordt omgedraaid voor paté...

U-96 schreef:
Heb ik als 1 persoon zijnde invloed op de hele vleesindustrie?

Ja natuurlijk heb je dat. Als 10% van de mensen geen vlees meer eet, worden er 10% minder dieren geslacht. Ik begrijp niet hoe je een hap vlees door je strot krijgt als je er zo over denkt.

Dan moet je meer zoeken in de categorie inbreken in een slachterij en alle dieren vrijlaten, maar dat is wel heel vergezocht

Tuurlijk, en dat is een misdaad. Jij hebt het recht helemaal niet om anderen vlees te ontzeggen.

Vegetariërs en veganisten hoor ik vaak tegen mensen zeggen dat zij hypocriet zijn omdat zij het zielig vinden voor dieren hoe ze leven, maar toch vlees eten. Dat klopt gewoon van geen kant.

Het zou voor de discussie leuk zijn als je eindelijk een keer uit zo leggen WAAROM dat dan niet klopt. Als je iets slecht/verwerpelijk vindt, maar zelf bewust meehelpt in het in stand houden daarvan, dan is dat gewoon hypocriet. Punt.

Tussen het eten van vlees en het dragen van leer zie ik geen verschil. Zelfs niet met het drinken van melk: als ik het goed begrepen heb moeten de koeien om melk te produceren geregeld kinderen krijgen, kinderen die rechtstreeks de slacht ingaan.

Maar goed, ik kan me altijd ongelofelijk ergeren aan vegetariërs. Van die mensen die lopen te zeuren "oh het is zo zielig voor die koeien en schapen", maar ondertussen met leren schoenen lopen, en een muizenval in hun kelder hebben staan. Ik heb (persoonlijk) respect voor 2 standpunten: óf het is correct dat mensen dieren gebruiken voor consumptie e.d. (en dan dus niet zeuren over slachterijen). Óf het is fout om dat te doen, en dan moet je dus helemaal niets van de hele industrie gebruiken.

Iemand die zegt dat hij/zij het zielig vind voor honger lijdende mensen in de Derde Wereldlanden. Zou toch wel héél erg stom zijn als ik daartegen zou zeggen dat zij hypocriet zijn?!

Als je dat zou zeggen zou je inderdaad de betekenis van het woord hypocriet niet begrijpen.

Elke dag per post een pakket voedsel ernaar toe sturen?

Van de belasting betaalt de staat (o.a.) ontwikkelingshulp aan de Derde Wereld, dat doet iedereen dus al.

Vervelend als anderen jouw punt veel beter kunnen verwoorden .

Jordy schreef:

Ik heb (persoonlijk) respect voor 2 standpunten: óf het is correct dat mensen dieren gebruiken voor consumptie e.d. (en dan dus niet zeuren over slachterijen). Óf het is fout om dat te doen, en dan moet je dus helemaal niets van de hele industrie gebruiken.

Ja, het is toch niet zo moeilijk om die industrie te boycotten?
Er zijn genoeg alternatieven, zelfs in de AH...
De mens is een alleseter. Dus ik ga voor dat tweede standpunt.

Ik ook. Het is jammer voor die beestjes dat wij zo "slim" zijn, maar so be it.

Het gaat niet om slim zijn. Het is namelijk ook jammer voor het gazelletje dat verslonden wordt door de leeuw.

Phoenix schreef:

Het enige wat in het voordeel van de zeehonden kan spreken is het feit dat ze niet meteen dood zijn, maar dat betwijfel ik ook.

Heb je dat filmpje nooit gezien op t net? Reken maar van yes dat die beesten niet meteen dood zijn.

Overigens ben ik het eens met Jordy. Vegetariers zijn eigenlijk ook maar hypocriet. Voor veganisten kan ik nog begrip opbrengen.

kos
Jordy schreef:

Ik heb (persoonlijk) respect voor 2 standpunten: óf het is correct dat mensen dieren gebruiken voor consumptie e.d. (en dan dus niet zeuren over slachterijen). Óf het is fout om dat te doen, en dan moet je dus helemaal niets van de hele industrie gebruiken.

Belachelijke insteek in mijn ogen. Dus je moet het maar goed vinden wat ze allemaal doen in die voedselindustrie? Daar maken ze nou juist gebruik van met als resultaat de meest schandalige praktijken die ongezond zijn voor zowel mens als dier. Allerlei chemische rotzooi toevoegen en dieren aan mishandelingen onderwerpen om net dat beetje meer vlees te krijgen.

Dus daar moet ik m'n ogen dan maar voor sluiten? Of gewoon helemaal geen vlees meer eten? Wat is dat voor onzin, ze moeten gewoon zorgen dat ze het beter doen.

Kijk vooral eens naar The Corporation

Het gaat niet om slim zijn. Het is namelijk ook jammer voor het gazelletje dat verslonden wordt door de leeuw.

Oke, maar wij doen het wel iets georganiseerder en in iets grotere getale dan die leeuw. Dat is jammer voor die beestjes. Ik vraag me af of vegetariërs ook tegen het verslinden van een gazelle door een leeuw zijn.

Filmpje nooit gezien nee. In dat geval (dat ze niet meteen doodzijn) is dat doodknuppelen niet echt verantwoord nee (bovendien niet efficient). Maar het slachten an sich vind ik niet erg (zolang het geen met uitsterven bedreigde diersoort betreft).

kos schreef:

Dus daar moet ik m'n ogen dan maar voor sluiten? Of gewoon helemaal geen vlees meer eten? Wat is dat voor onzin, ze moeten gewoon zorgen dat ze het beter doen.

En hoe kun jij als consument laten weten dat een bedrijfstak z'n werk niet goed doet... ?? Ik snap, nogmaals, persoonlijk NIET dat je uberhaupt vlees door je strot krijgt als je het erg oneens bent met hoe dat stuk vlees op je bord is gekomen.

Jordy schreef:

En hoe kun jij als consument laten weten dat een bedrijfstak z'n werk niet goed doet... ??

Ik weet niet hoor, maar het 'recht tot vereniging' is al jaren in de Grondwet opgenomen (en daar hebben veel belangenbehartigers al gebruik van gemaakt).

En zoals ik al zei: niet moeilijk denken. Er zijn alternatieven in de schappen.

Anatolia schreef:
(quote)

... door het product niet af te nemen

kos
Jordy schreef:

En hoe kun jij als consument laten weten dat een bedrijfstak z'n werk niet goed doet... ?? Ik snap, nogmaals, persoonlijk NIET dat je uberhaupt vlees door je strot krijgt als je het erg oneens bent met hoe dat stuk vlees op je bord is gekomen.
Ik sta er gewoon bij stil en uit mijn mening over de schadalige wijze waarop die industrie haar werk doet.

Je kan net zo goed geen kleren meer kopen, omdat de kledingindustrie derde wereld landen massaal uitbuit.

@Jordy:
O, wacht even. Ik dacht dat je niet wist dat er zoiets al consumentengroepen waren. Maar het was dus een retorische vraag
Sorry.

kos schreef:

Ik sta er gewoon bij stil en uit mijn mening over de schadalige wijze waarop die industrie haar werk doet

Nou ja, misschien ben ik dan wel wat principiëler ingesteld dan anderen. Ik zeg niets dat er niets te verbeteren valt aan de bio-industrie (what do I know?), maar als ik iets "schandalig" vind, doe ik er niet aan mee.

kos
Ik vind dat een rare manier van principes stellen. Ik ben het ergens niet mee eens, dus moet ik maar mijn eigen wensen opofferen.

Ik geef in ieder geval geen geld aan mensen die zich schuldig maken aan "schandalige praktijken". Zo vreemd vind ik dat niet.

(zo, en nu een lekker hamburgertje...)

Ik vind het natuurlijk dat de mens dieren en dierlijke producten gebruikt voor consumptie. Ik vind een groot deel van de geïndustrialiseerde manier waarop dat gebeurt volslagen onnatuurlijk en onnodig. Dus kies ik waar mogelijk voor producten waarvan ik weet dat ze op een natuurlijker wijze zijn geproduceerd. En gelukkig krijg ik die keuze steeds meer.
Hypocriet zou het zijn als ik willens en wetens (bijvoorbeeld op basis van de prijs) zou kiezen voor een product dat op een in mijn ogen verwerpelijke manier is geproduceerd, terwijl ik wel de keuze heb, en daar dan hardop over klaag.
*edit* Maar dat je een biologisch ei eet, wil niet zeggen dat je het niet meer openlijk oneens zou kunnen zijn met het doodknuppelen van zeehondjes vanwege hun vel.

kos
Jordy schreef:

Ik geef in ieder geval geen geld aan mensen die zich schuldig maken aan "schandalige praktijken". Zo vreemd vind ik dat niet.

Dat heet gewoon je ogen sluiten volgens mij . Mag hoor.

Verder helemaal eens met Cor.

Je stelt het erg zwart-wit, Jordy. Ik heb er persoonlijk geen problemen mee dat we dieren doden voor consumptie, maar wel dat ze soms eerst mishandeld worden. Het gaat om het leven van die dieren, niet hun dood. We kunnen best een vlees-industrie hebben en toch die dieren een redelijk leven geven en als het vlees daar dan duurder van wordt vind ik het prima. Je kunt dat zelf als consument aangeven door bijvoorbeeld eieren te kopen van kippen die vrij in de wei lopen en biologisch vlees te kopen. Ik geef meteen toe dat ik dat zelf ook niet altijd doe (ik ben dus ook een beetje hypocriet, of gewoon niet principieel genoeg), maar ik wilde hier vooral aangeven dat het niet zo zwart-wit is.

kos schreef:

Dat heet gewoon je ogen sluiten volgens mij

Zavo schreef:
Je kunt dat zelf als consument aangeven door bijvoorbeeld eieren te kopen van kippen die niet vrij in de wei lopen en biologisch vlees te kopen.

Dat is precies wat ik zeg. Niet mee eens? Niet kopen!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:18 uur

geplaatst: vandaag om 22:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.