- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ik zie nu de vrouwentijdrit terug. Die Dijkstra laat die vrouwelijke co-commentator er gewoon niet tussen. En zo wel, dan onderbreekt hij haar. Pijnlijk.
Beetje zoals op Sporza als Michel Wuyts aan het woord is, zo onderbreekt hij ook vaak mede-commentator en ex-wielrenner José De Cauwer. Gelukkig wordt die kerel binnenkort met pensioen gestuurd. Ik was even bang dat hij na het MBK ook nog BMX ging becommentariëren...
mjk87 (moderator films)
-
- 14534 berichten
- 4518 stemmen
Blijkbaar niet. Verliezers semi’s moeten tegen herkansers.
happie
-
- 6236 berichten
- 426 stemmen
Ik zie het inderdaad. Kan nu alsnog, die russin is door. 
happie
-
- 6236 berichten
- 426 stemmen
Ik zie nu de vrouwentijdrit terug. Die Dijkstra laat die vrouwelijke co-commentator er gewoon niet tussen. En zo wel, dan onderbreekt hij haar. Pijnlijk.
Deed Jeroen Koster bij Bart Brentjes ook al niet.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ik ben meer een neutrale kijker. EK/WK voetbal kan ik ook van genieten als Nederland niet meedoet. Tour de France helemaal, daar hoeft ook geen Nederlander aan mee te doen. WK zwemmen of atletiek hetzelfde.
Bij de Olympische Spelen is dat iets anders omdat daar ook sporten bij zitten waar ik helemaal niets mee heb. Vrouwenvoetbal ga ik alleen kijken als Nederland meedoet, hockey, handbal, turnen, handboogschieten en judo ook. En dan heb je nog sporten waar Nederlanders redelijk goed in zijn maar waar ik gewoon niet naar kan kijken. Boksen, paardrijden, zeilen, windsurfen, skaten, badminton, tafeltennis, beachvolleybal etc.
Maar van veel andere sporten kan ik wel genieten zonder Nederlanders. Atletiek, wielrennen, zwemmen, triatlon, roeien, basketbal, volleybal, honkbal etc. Rugby in potentie ook, maar volgens mij heb ik daar nog nooit één flits van gezien in al die jaren Olympische Spelen. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat ze die discipline gewoon verzonnen hebben haha.
Denk dat ik me hierin ook wel kan vinden. Stiekem zit ik toch wel voor landgenoten te supporteren als het een sport is die ik buiten de OS niet volg. Net even naar landgenoten gekeken in boogschieten en in 3x3 basket.
Topfavoriet Servië verliest van Rusland in 3x3 en met een groot verschil. Eigenlijk het omgekeerde resultaat van het duel in de groepsfase! Ook de Belgen kregen een pandoering van Letland (die ze in de groepsfase nog nipt klopten). Een medaille kan dus nog voor de Belgen maar denk dat ze fysiek op zijn, maar misschien geldt dat ook voor de Serviërs. Opvallend dat de beide landen die een wedstrijd minder hebben gespeeld verliezen.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Point taken. Maar gelukkig ben je dan geen Luxemburger of inwoner van een andere kleine sportnatie 
Maar dan had je er misschien helemaal anders over gedacht.
Maar volgens mij zijn er ook veel Belgen die enkel interesse hebben in een sport als Belgen meedoen of kans maken op medailles. En dat geldt ook voor Fransen, Duitsers, Britten etc. Het is een stimulans inderdaad als landgenoten meedoen maar sommige sporten zoals taekwondo kan ik met de beste wil van de wereld niet uitzitten zelfs als er landgenoten meedoen. Helemaal neutraal ben ik ook niet altijd, maar als op het einde de beste wint ja dan is het zo. En ja wellicht supporter ik in de F1 soms wel een beetje tegen Max maar dat heeft vooral te maken dat ik dat Red Bull management vreselijk irritant vind. Max zelf lijkt me ook nogal een blaaskaak, maar ik kan er ook inkomen dat andere hetzelfde denken van Mercedes en Lewis Hamilton.
België is ook precies zo ja. Kijk naar de gekte die er nu een paar jaar rond de voetballers van de Rode Duivels hangt. Die sfeer en aandacht was er echt niet 10 jaar geleden. Het is ook niet gek, iedereen ziet zijn land graag succesvol zijn. Ik vind nationalistisch denken ook helemaal niet iets negatiefs.
Maar buiten dat ben ik als Nederlander ook zo opgevoed dat we bijna altijd wel ver komen met welke sport dan ook. Voetbal, schaatsen, wielrennen, darts, atletiek, F1, tennis, zeilen, hockey, hell zelfs waterpolo was ooit ons succesverhaal. Door de jaren heen is de ene sport eens wat sterker hier dan de andere, maar we leveren altijd. Dan heb je als kijker ook gewoon verwachtingen. Als ik Luxemburger was, dan was ik misschien wel een meer neutralere kijker geweest.
Ik vind Max trouwens bepaald geen blaaskaak. Dat vind ik inderdaad van Lewis Hamilton, een van de grootste galbakken in de sport in mijn ogen (even los van wat hij kan in de wagen uiteraard).
IH88
-
- 9733 berichten
- 3185 stemmen
Wauw, Ranomi die de series van de 100m vrij niet overleeft. Einde van een tijdperk zeg.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 berichten
- 5077 stemmen
Wat is eigenlijk de grootste wereldwijd beoefende sport waar Nederland echt nooit een serieuze rol van betekenis in had. Zelfs niet decennia geleden.
mjk87 (moderator films)
-
- 14534 berichten
- 4518 stemmen
Wat is eigenlijk de grootste wereldwijd beoefende sport waar Nederland echt nooit een serieuze rol van betekenis in had. Zelfs niet decennia geleden.
Cricket
-
- 22407 berichten
- 5077 stemmen
Dat zou goed kunnen ja.
IH88
-
- 9733 berichten
- 3185 stemmen
Ik dacht ook gelijk aan cricket ja. Zijn we ooit goed geweest in rugby?
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Basketbal? (en dan niet dat rare 3x3)
IH88
-
- 9733 berichten
- 3185 stemmen
ijshockey is natuurlijk ook een grote sport.
-
- 22407 berichten
- 5077 stemmen
We halen tegenwoordig meestal het EK wel. We zijn daar vrij aardig in.
eRCee
-
- 13443 berichten
- 1978 stemmen
Mooi gevecht wel van Van Dijke. Die Russische die nog brons pakt was natuurlijk helemaal top.
-
- 22407 berichten
- 5077 stemmen
Ik zie dat we zelfs vier keer het WK cricket gehaald hebben. Volledig aan me voorbij gegaan. Maar ik bedoel dat we nog minder zijn, al wonnen we maar drie wedstrijden op die vier eindrondes. In rugby waren we in de jaren '80 blijkbaar vrij goed. Ook in IJshockey zijn we geen dwerg zoals ik het eigenlijk zoek. Volgens mij moet het slechter kunnen. We doen met die vier sporten niet voor de prijzen mee, zeker niet. Van deze vier schat ik ons op cricketvlak wel het laagst in.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Is cricket echt zo een grote sport? Dan zou het toch olympisch moeten zijn me dunkt. Denk dat veel mensen niet eens weten wat cricket is. Een Amerikaan zal het wellicht een variant op baseball noemen, maar denk dat het omgekeerd is. Ik dacht eerder dat het een sport met uitsterven bedreigd was zoals bijvoorbeeld kaatsen. En hoe populair is korfbal nog vraag ik me af?
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Tussen een EK halen en er wat winnen (halve finales en finale) zit toch nog wel een gat van interpretatie? 
Met elke sport zullen we vermoedelijk wel eens een toernooi hebben bereikt, maar ik dacht dat je bedoelde dat je op zo'n toernooi dan ook wat bijzonders presteerde.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Is cricket echt zo een grote sport? Dan zou het toch olympisch moeten zijn me dunkt. Denk dat veel mensen niet eens weten wat cricket is. Een Amerikaan zal het wellicht een variant op baseball noemen, maar denk dat het omgekeerd is. Ik dacht eerder dat het een sport met uitsterven bedreigd was zoals bijvoorbeeld kaatsen. En hoe populair is korfbal nog vraag ik me af?
Cricket is voornamelijk populair in de landen van het Britse Gemenebest. Het is de op een na populairste sport ter wereld (enkel voetbal is populairder), voornamelijk door de vele fans op het Indisch subcontinent.[1][2][3]
Cricket - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Zo te lezen is het een redelijk lokale sport.
Maar toch...we zijn er schijnbaar wel top 13 van de wereld nog mee.
IH88
-
- 9733 berichten
- 3185 stemmen
"Cricket is voornamelijk populair in de landen van het Britse Gemenebest. Het is de op een na populairste sport ter wereld (enkel voetbal is populairder), voornamelijk door de vele fans op het Indisch subcontinent."
Dit telt dus eigenlijk niet haha. Mondiaal is dit echt een hele kleine sport. Toch Ijshockey dan maar
.
-
- 22407 berichten
- 5077 stemmen
Het Britse gemenebest is zo divers qua ligging en enorm qua aantal inwoners. Dat kun je echt niet meer lokaal noemen. Zeker een derde van de wereldbevolking en landen op alle continenten vallen daaronder.
Ik denk het groter is dan ijshockey en rugby en dat van de vier genoemde sporten alleen basketbal echt groter is.
happie
-
- 6236 berichten
- 426 stemmen
Laatste 20 jaar 2x het EK gehaald. Wel de laatste 3 edities 2x, maar het blijft nog mager.
-
- 22407 berichten
- 5077 stemmen
In drie lijstjes die ik vond wordt cricket achtereenvolgens de tweede, de derde en de zevende sport van de wereld genoemd. Gebaseerd op verschillende manieren van meten.
Er lijkt geen enkele sport te bestaan die en wereldwijd beoefend wordt en waar Nederland eigenlijk nooit de eindronde van een kampioenschap haalde. Ik kan er in ieder geval geen vinden.
happie
-
- 6236 berichten
- 426 stemmen
Topfavoriet Servië verliest van Rusland in 3x3 en met een groot verschil. Eigenlijk het omgekeerde resultaat van het duel in de groepsfase! Ook de Belgen kregen een pandoering van Letland (die ze in de groepsfase nog nipt klopten). Een medaille kan dus nog voor de Belgen maar denk dat ze fysiek op zijn, maar misschien geldt dat ook voor de Serviërs. Opvallend dat de beide landen die een wedstrijd minder hebben gespeeld verliezen.
Hmm dat zijn inderdaad verrassende uitslagen. Dat Rusland hier van Servië wint vind ik nogal knap. Vond Rusland er gisteren al fysiek doorheen zitten, die wonnen puur door een slecht schietend NL. Die hadden ze normaal nooit verloren.
België ook een flinke tik zeg. Blijft eeuwig jammer, dat we daar zonder wissel tegenspeelden.
Benieuwd of ze zich kunnen oprichten tegen Servië. Dat is vandaag? Als die echt een offday hebben.
Wel bijzonder dat de ploegen, die rechtstreeks de semis haalden, er nu uit liggen.
happie
-
- 6236 berichten
- 426 stemmen
In drie lijstjes die ik vond wordt cricket achtereenvolgens de tweede, de derde en de zevende sport van de wereld genoemd. Gebaseerd op verschillende manieren van meten.
Er lijkt geen enkele sport te bestaan die en wereldwijd beoefend wordt en waar Nederland eigenlijk nooit de eindronde van een kampioenschap haalde. Ik kan er in ieder geval geen vinden.
Ik zat te denken aan Curling, maar daar doen we het laatste paar jaar mee aan het WK en het EK al regelmatig.
-
- 22407 berichten
- 5077 stemmen
https://twitter.com/hansvdw/status/1420295022780379140
Ik zit al tien minuten te lachen om het kurkdroge "sorry hans" van Van Aert. Die Hans is schijnbaar journalist,
IH88
-
- 9733 berichten
- 3185 stemmen
Het Britse gemenebest is zo divers qua ligging en enorm qua aantal inwoners. Dat kun je echt niet meer lokaal noemen. Zeker een derde van de wereldbevolking en landen op alle continenten vallen daaronder.
Ik denk het groter is dan ijshockey en rugby en dat van de vier genoemde sporten alleen basketbal echt groter is.
Je hebt gelijk, het is blijkbaar ook heel groot in Australië, Zuid-Afrika en Nieuw Zeeland. Plus Pakistan, Engeland en uiteraard India, en je hebt een sport die qua inwoneraantal niet te evenaren is.
Als je echt gaat kijken naar concurrentiekracht en het aantal landen dat deelneemt aan WK's/OS dan is ijshockey weer groter. Cricket is Australië, Engeland of India qua winnaars (zeker de laatste jaren). ijshockey heb je landen als Rusland, de VS, Canada, Zweden, Finland, Tsjechië en blijkbaar Duitsland. En dan nog landen als Slowakije en Zwitserland.
IH88
-
- 9733 berichten
- 3185 stemmen
Cricket is uiteraard geen Olympische sport, maar dat zou een soort korfbal worden. Om de vier jaar Engeland of India. De bronzen medaille hoeven ze dan niet uit te delen
.
eRCee
-
- 13443 berichten
- 1978 stemmen
Misschien skiën?
Ook langlaufen/biathlon, maar de vraag is hoe groot die sporten zijn.
Gewichtheffen zou ik ook denken.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.