menu

Mijn Updates +
Overig / Algemeen / Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:
geplaatst:
Graaf Machine schreef:
(quote)

Nou, nou, nou, nieuwe Merckx... Hoe zit het met de klim- en tijdritcapaciteiten van VdP ?
Voorlopig zou ik hem liever de nieuwe Van der Poel noemen. Hij is vooral met zijn pa te vergelijken, al haalt Matthieu de prijzen op jongere leeftijd.
Overigens is hij in België geboren, en het zou mij niets verbazen als hij daar ook altijd gewoond heeft.

Akkoord ik bedoel vooral de wijze waarop VDP wint. Hij is een slokop een kannibaal die alles wil winnen wat hij kan zoals den Eddy indertijd. Maar of hij inderdaad ook een goede ronderenner zou kunnen zijn valt nog af te wachten. Maar het feit dat hij inderdaad zo als een halve belg wordt gezien maakt hem in Vlaanderen toch al populair, ligt ook goed bij onze media, vlotte jongen. Ik ben best wel fan ja.

geplaatst:
Mooi, ik ben ook fan.
Hoe kan je van zo'n aanvallende en sympathieke jonge renner geen fan zijn als je wielrennen leuk vindt.

geplaatst:
Graaf Machine schreef:
Mooi, ik ben ook fan.
Hoe kan je van zo'n aanvallende en sympathieke jonge renner geen fan zijn als je wielrennen leuk vindt.

Vreselijke chauvinisten heb je altijd hoor. Die Fransen kunnen er bijvoorbeeld wat van. Toen Merckx teveel won waren ze erg aan het klagen en bij iedere andere niet-Fransman hetzelfde verhaal. Toch gek dat nationaliteit soms zo een rol speelt. Natuurlijk is men fier als een landgenoot het goed doet in de sport maar ik vind andere aspecten ook belangrijk. Was F1-rijder Max Verstappen een Belg geweest (had gekund zijn moeder is een Belgische en hij woont in België) dan nog had ik hem een blaaskaak gevonden en om die reden hem liever niet zie winnen (om van zijn rijstijl soms nog maar te zwijgen).

Ik heb VDP in een docu gezien vele keren al zien geïnterviewd worden,vaak in de Vlaamse sportstudio en keer op keer zie ik een bescheiden jongeman die eerlijk en openhartig spreekt met de mensen. iedereen was het er roerend over eens dat zonder die val VDP ook de Ronde van Vlaanderen had gewonnen en wat had hij in Roubaix kunnen doen?

geplaatst:
Jammer alleen van het veldrijden en mountainbiken. Het heeft natuurlijk wel z'n charme, lekker doen waar je zin in hebt. Maar Van der Poel die de groene trui naar Parijs brengt zou fantastisch zijn.

geplaatst:
Ik kijk die sporten normaal niet of weinig, maar vind het eigenlijk wel tof dat Mathieu dat gewoon blijft doen. Daarin is hij juist onderscheidend in het mannenpeloton. Vooral als hij een medaille pakt bij het mountainbiken op de OS zou dat een prestatie voor de wielerhistorie zijn. (Er wordt ook gespeculeerd over de mogelijkheid om drie wereldkampioenentruien in één jaar te pakken, dat lijkt me wat hoog gegrepen, maar ach, dat dacht ik eigenlijk ook van de Amstel Gold Race dit jaar.)

starbright boy (moderator)
geplaatst:
eRCee schreef:
(Er wordt ook gespeculeerd over de mogelijkheid om drie wereldkampioenentruien in één jaar te pakken, dat lijkt me wat hoog gegrepen, maar ach, dat dacht ik eigenlijk ook van de Amstel Gold Race dit jaar.)

Ik sluit echt niet uit dat hij dit ook gewoon kan inderdaad. Er is na gisteren steeds minder dat ik nog uitsluit. Wat een bizar goede wielrenner.

En hij gaat heus nog weleens de Tour rijden, op het moment dat hij dat als een interessant doel voor hem kiest.

geplaatst:
Ook een leuke: over twee jaar tijdens de TDF komt Groenewegen als eerste over de meet in Parijs en daarna vd Poel in het groen en Dumoumin in het geel.

kos
geplaatst:
Wel opmerkelijk dat vd Poel opeens als volbloed Nederlander wordt gezien terwijl bvb Marokkanen die opeens voor hun thuisland kiezen verguisd worden.
Was bij Max Vestappen ook al zo vreemd. Dat zijn toch gewoon Belgen.

geplaatst:
kos schreef:
Wel opmerkelijk dat vd Poel opeens als volbloed Nederlander wordt gezien terwijl bvb Marokkanen die opeens voor hun thuisland kiezen verguisd worden.

Als spelers worden 'verguisd' omdat ze voor Marokko kiezen is dat toch juist een teken dat 'wij' ze als 'volbloed' Nederlander zien? Tenminste, volgens mij bedoel je met 'thuisland' Marokko?

kos
geplaatst:
McSavah schreef:
(quote)

Als spelers worden 'verguisd' omdat ze voor Marokko kiezen is dat toch juist een teken dat 'wij' ze als 'volbloed' Nederlander zien? Tenminste, volgens mij bedoel je met 'thuisland' Marokko?

Ja, wat is daar nou zo ingewikkeld aan?

geplaatst:
kos schreef:

Max Verstappen en Matthieu van der Poel zijn toch gewoon mensen met een Nederlandse nationaliteit die voor Nederland uit komen? Dat jij er "volbloed" bij verzint is een beetje stemmingmakerij van jouw kant. Veel Nederlanders, maar ook inwoners van andere landen, supporten nu eenmaal graag die sporters die voor hun land uit komen. Dat snap jij best wel.

kos
geplaatst:
Zowel Verstappen als v der Poel zijn gewoon Belgen die hun hele leven al in Belgie wonen. Net als dat Marokkaanse voetballers dat hier zijn.
Precies hetzelfde dus.

geplaatst:
kos schreef:
Zowel Verstappen als v der Poel zijn gewoon Belgen die hun hele leven al in Belgie wonen. Net als dat Marokkaanse voetballers dat hier zijn.
Precies hetzelfde dus.

Max Verstappen woont al een aantal jaar in Monte Carlo. Als we jou beredenering volgen (woonplaats staat voor nationaliteit) dan is Verstappen een Monegask, en geen Belg/Nederlander...

kos
geplaatst:
Zucht voordat hij daar ging wonen dus.

geplaatst:
kos schreef:
Zucht voordat hij daar ging wonen dus.

Jos Verstappen over de nationaliteit van Max | GPToday

Raad ik je toch aan om dit stukje te lezen. Jos is Nederlander. Moeder is Belgisch. Max heeft dus gewoon de Nederlandse nationaliteit. Woonplaats is niet van invloed op iemands nationaliteit.

kos
geplaatst:
IH88 schreef:
(quote)

Jos Verstappen over de nationaliteit van Max | GPToday

Raad ik je toch aan om dit stukje te lezen. Jos is Nederlander. Moeder is Belgisch. Max heeft dus gewoon de Nederlandse nationaliteit. Woonplaats is niet van invloed op iemands nationaliteit.

Exact, net als dat die voetballers de Marokkaanse nationaliteit hebben. Geen enkel verschil.

geplaatst:
Nouja, het zijn twijfelgevallen. Ik ben in ieder geval erg blij met de keuze van Van der Poel om voor Nederland uit te komen. Met een beetje chauvinisme is niks mis.

De vergelijking met de Marokkaanse voetballers loopt wel een beetje mank. Dat zijn heel verschillende situaties en sporten.

kos
geplaatst:
Leek mij juist heel goed te vergelijken.
En verder zal het me een zorg zijn hoor. Ik snap alleen de hypocrisie niet helmaal.

geplaatst:
De mensen die de Marokkaanse jongens die niet voor Nederland willen voetballen verguizen, lijken mij niet per se dezelfde als die Van der Poel en Verstappen toejuichen. Integendeel zelfs. Daarom is dit ook geen hypocrisie.

geplaatst:
Volgens mij was het ook niet Ziyech die verguisd werd toen hij voor Marokko koos, maar meer Danny Blind die totaal geen moeite deed om Ziyech over te halen om voor het Nederlands elftal te kiezen.

kos
geplaatst:
Bij elke speler die voor Marokko kiest ipv Nederland staan de voetbalfora vol.
Hoe kun je dat nu doen, zo ondankbaar blabla.

geplaatst:
Oh jee, mensen denken (met oogkleppen op) vanuit hun eigen perspectief, wat schokkend!

Daarnaast, Jan Modaal heeft geen idee dat vd Poel een halve Belg is en juicht gewoon voor een rood-wit-blauw shirt.

De wielervolger juicht vooral voor een van de aantrekkelijkst koersende renners van het huidige peloton. Het is niet voor niks dat alle buitenlanders in de wielerwereld ook juichen voor vd Poel. Lefevere zegt niet voor niks dat hij het liefst van vd Poel verliest. Clarke lacht niet voor niks nadat hij net tekort komt om de AGR te winnen. Visconti zegt niet voor niks dat hij het fantastisch vind om deel uit te maken van hetzelfde wielerpeloton als vd Poel.

En ik kan het niet laten om ook op het voetbalvoorbeeld te reageren: het grootste verwijt (naast het blinde nationalisme en de vreemdelingenhaat die je overal op het internet kan vinden) is dat ze goede voetballers zijn geworden dankzij o.a. de Nederlandse voetbalclubs, de KNVB, etc. Verstappen en vd Poel zijn allebei opgeleid door hun Nederlandse vader en - in het geval van vd Poel - ook de KNWU.

Niet dat ik het ook maar enigszins eens ben met mensen die Ziyech verwijten voor Marokko te kiezen, die vrijheid moet je iedereen gunnen, en ik kan me goed voorstellen dat ik dezelfde keuze had gemaakt in zijn schoenen.

geplaatst:
Ja, dat lijkt me een juiste analyse.

Al kan ik kos ook wel begrijpen als ik De Telegraaf koppen zie plaatsen als: 'Zelfs de Belgen juichen voor Van der Poel'. De hysterie die in dit land de kop opsteekt na een mooie overwinning is grenzeloos.

geplaatst:
De Telegraaf is altijd grenzeloos hysterisch. Je moet de Telegraaf niet verwarren met "dit land".

geplaatst:
Zo grof is de generalisatie nou ook weer niet. Het is veruit de grootste krant van het land.

geplaatst:
Dat is irrelevant. Een krant moet de grootste zijn, maar geen enkele krant is te vergelijken met "dit land". Die generalisatie is gewoon absurd.

geplaatst:
Als je wilt weten wat er in dit land leeft volstaat meestal het NOS journaal en De Telegraaf. Maar goed, zinloze discussie.

geplaatst:
Mocht iemand nadenken over een abonnement op F1 TV Pro: doe het niet. Ik heb in februari een jaarabonnement afgesloten en tot nu toe heeft het nog geen enkel raceweekend gewerkt.

geplaatst:
Zo zeg, Carlsen is weer thuisgekomen. Was hij enkele jaren geleden de absolute nummer één van de wereld, en liet hij dat dan verwateren, tot de slechts drie ratingpuntjes voorsprong die hij afgelopen najaar had tegenover Fabiano Caruana, dan is hij weer helemaal terug.

Een enorme creativiteitsexplosie van Carlsen heeft er de laatste maanden voor gezorgd dat hij weer een comfortabele ruim 50 punten voorsprong heeft, en zelfs in de buurt komt van zijn historische record van 2889.

Fijn dat Carlsen weer gewoon doet wat hij moet doen: geniaal zijn.

rating Carlsen en de rest.

geplaatst:
Voor de kenners: Een 9 Round Robin, en dan een TPR van 2991... daar wordt je gewoon naar van. Ondenkbaar.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:10 uur

geplaatst: vandaag om 14:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.