• 16.103 nieuwsartikelen
  • 179.435 films
  • 12.317 series
  • 34.174 seizoenen
  • 650.205 acteurs
  • 199.415 gebruikers
  • 9.401.793 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

stephan-0115

• 1358 berichten
  • 2225 stemmen

Over de Giro en Tour samen (6913 km) is Froome 13 seconden sneller als Dumoulin. Waanzinnig hoe die 2 aan elkaar gewaagd bleken afgelopen 2 rondes. Overigens voor het eerst sinds 1994 dat 2 renners van het podium van de Giro ook het podium van de Tour halen. Wat een klasbakken die 2. Als toetje de Vuelta ?

Wel leuk dat Veelers doodleuk beweert dat de Tour voor Dumoulin een experiment was. En dan nog als 2e eindigen..

Zandkuiken

• 1751 berichten
  • 1441 stemmen

alexspyforever schreef:

(quote)

Akkoord maar tussen Vuelta van vorig jaar en de Giro van dit jaar zit een half jaar dus het is niet zo dat hij 3 grote rondes snel achter elkaar heeft gereden en nog moest recupereren van die Vuelta van vorig jaar die hij nog altijd op dubieuze wijze heeft gewonnen.

Over dezelfde periode heeft Dumoulin 2 grote rondes gereden en Froome 4... Dat is toch wel een flinke belasting voor je lichaam.

Vind het dus toch wat vroeg om van troonsafstand te kunnen spreken.

GoodOldJack

• 1339 berichten
  • 4637 stemmen

Hoe dan ook, Dumoulin, die moet volgend jaar gewoon naar de Tour komen voor winst én zonder Giro in de benen, imo.

Bernal gaat ook niet te lang duren voor die meedoet voor eindwinst, tenzij die te lang bij Sky blijft knechten voor de Froomes en Thomassen van deze wereld .

(PS: José De Cauwer vandaag nog gezegd dat hij vindt dat er te veel geld in t veldrijden omgaat, iets dat ik hier ergens vorige week geloof ik ook nog gezegd heb , enfin niet dat er te veel geld in omging maar wel dat er veel geld in omging).

IH88

• 9765 berichten
  • 3190 stemmen

Bernal moet wel wat beter gaan tijdrijden pfff... Wat was dat slecht. Wat Quintana aan het doen was gaat ook nergens over. Op deze manier zullen ze niet zo snel een (nieuwe) grote ronde gaan winnen (misschien de Vuelta). Maar Tom is Tom, echt een geweldige tijdrit en mooi om die blijdschap te zien.

IH88

• 9765 berichten
  • 3190 stemmen

Hetzelfde geldt trouwens voor Bardet. Op deze manier gaat hij de Tour niet winnen. Tenzij de organisatie tijdritten gaat boycotten (ik zie ze er nog voor aan ook).

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

Pardon? Bernal 25e in deze tijdrit, lijkt me toch niks mis mee op die leeftijd...

stephan-0115

• 1358 berichten
  • 2225 stemmen

IH88 schreef:

Bernal moet wel wat beter gaan tijdrijden pfff... Wat was dat slecht. Wat Quintana aan het doen was gaat ook nergens over. Op deze manier zullen ze niet zo snel een (nieuwe) grote ronde gaan winnen (misschien de Vuelta). Maar Tom is Tom, echt een geweldige tijdrit en mooi om die blijdschap te zien.

Bernal nationaal kampioen tijdrijden, tijdrit gewonnen in de Ronde van Romandië voor Roglic (wel klimtijdrit).. Maar daarentegen wel 1.5 minuut verloren in de tijdrit (34.2 km) in de Ronde van Californië..

Hij is nog jong, dus kan het zat verbeteren, en bij Sky gaat dat zeker wel lukken. Die hadden vandaag de nummers 2, 3, 4, 14, 17 en 25 (Bernal). Alleen Rowe niet geheel verrassend ver in de uitslag.

IH88

• 9765 berichten
  • 3190 stemmen

stephan-0115 schreef:

(quote)

Bernal nationaal kampioen tijdrijden, tijdrit gewonnen in de Ronde van Romandië voor Roglic (wel klimtijdrit).. Maar daarentegen wel 1.5 minuut verloren in de tijdrit (34.2 km) in de Ronde van Californië..

Hij is nog jong, dus kan het zat verbeteren, en bij Sky gaat dat zeker wel lukken. Die hadden vandaag de nummers 2, 3, 4, 14, 17 en 25 (Bernal). Alleen Rowe niet geheel verrassend ver in de uitslag.

Eens, Bardet 23ste. Maar wel beide bijna twee minuten verloren over een tijdrit van 30km. Dat is veel, en vergeet ook niet dat in de laatste tijdrit van de Tour 90% van het peloton een beetje zit uit te buiken. Maar inderdaad, Bernal zal nog wel verbeteren. Van Bardet ben ik daar nog niet zo zeker van. En Quintana is echt beschamend.

starbright boy (moderator films)

• 22487 berichten
  • 5150 stemmen

Het is anders veel beter dan vorig jaar voor Bardet. Bardet kan vrij aardig zijn in een lastige tijdrit met veel klimmen en dalen, is meestal zwak in een vlakke tijdrit en juist wel sterk in (semi-) klimtijdritten, zoals die in 2016, daar was hij vijfde.Maar het is wel zijn zwakste plek en ik denk ook dat hij net te kort komt om ooit de Tour te winnen. Zijn ploeg was dit jaar trouwens ook duidelijk zwakker. Met name Vuillermoz werd stevig gemist.

Overigens waren tijdritten vroeger veel belangrijker dan nu. Twee lange tijdritten (zo'n 50 km per stuk), een proloog en vaak ook nog een klim- en/of ploegentijdrit in één Tour was ooit heel gewoon.

stfuympos

• 13363 berichten
  • 731 stemmen

Er is toch niemand hier die gelooft dat sky schoon rond rijd? Geef Armstrong zijn zeven titels terug

Zandkuiken

• 1751 berichten
  • 1441 stemmen

stfuympos schreef:

Geef Armstrong zijn zeven titels terug

Zou een geweldig signaal zijn naar de huidige en toekomstige generatie wielrenners.

• 22487 berichten
  • 5150 stemmen

Zandkuiken schreef:

(quote)

Zou niet te vroeg victorie kraaien Als Froome zich volgend jaar volledig op een 5e Tour-winst focust, kan hij zomaar weer iedereen in de vernieling rijden.

Als je ziet hoe sterk hij vandaag was in de tijdrit, na een mentaal slopend jaar (om nog maar over die 3 helse weken door Frankijk te zwijgen) en zijn Giro-winst (na zowat het strafste nummer van de laatste 10 jaar), dan schrijf ik hem zeker niet af. Reed 3 grote rondes in minder dan een jaar, dus logisch dat de frisheid wat weg was, maar ik vond hem toch nog indrukwekkend ondanks alles. Bevestigt zijn uitzonderlijke klasse als ronderenner.

Het is voor een deel dan ook hoop en als ik het maar vaak genoeg herhaal...

Maar toch denk ik dat er echt ook een serieuze kans is dat het zo is. Deels vanwege zijn leeftijd , 33, volgend jaar dus 34. Als hij dan wint is hij op Evans (paar maanden ouder in 2011) na de oudste na-oorlogse tourwinnaar. Verder is zijn positie binnen Sky nu waarschijnlijk niet meer heilig en kunnen ze niet meer zo makkelijk terug naar volgend jaar een Tour rijden waarin iedereen en alles voor Froome gaat rijden. Kun je de titelverdediger (die trouwens ook al 32 is) laten knechten voor Froome? Het is ogenschijnlijk in harmonie gegaan, maar volgend jaar kunnen ze niet anders dan voor een dubbele kopman gaan, kan me niet voorstellen dat een van twee zijn kansen gaat opofferen. En dat is een andere situatie voor Sky, niet een plan B, maar twee kopmannen in plan A, dat hebben ze nog nooit gedaan. Makkelijkst voor Sky zou zijn als Thomas in de Dauphine zijn sleutelbeen breekt ofzo. Of misschien rijdt Froome volgend jaar de Tour wel gewoon niet en gaat hij zijn titel in de Giro verdedigen en Thomas de zijne in de Tour.

Zijn prestatie in de tijdrit vond ik heel sterk en een teken dat het elastiekje niet definitief geknapt is (zoals in 1996 bij Indurain), dus dat pleit weer voor hem.

Ben trouwens benieuwd wat ze in de Vuelta gaan doen. De stoere praat dat Froome die misschien wel zou gaan rijden gaat denk ik overboord. Zullen ze met Kwiatkovski als kopman gaan of gaat Thomas misschien wel?

de grunt

• 4338 berichten
  • 1577 stemmen

H a m i l t o n

• 22487 berichten
  • 5150 stemmen

Dumoulin wordt tweede in de Tour!

• 22487 berichten
  • 5150 stemmen

-De achtste renner uit Nederland die het podium haalt en de eerste sinds 1990. (Jansen (2x), Zoetemelk (7x), Kuiper (2x), van der Velde, Winnen, Rooks en Breukink gingen hem voor).

-Alle eerdere podiumplaatsen waren tussen 1966 en 1990. Dat is een kortere periode dat we het daarna zonder hebben moeten doen

-Er zijn nu vier Nederlanders die in verschillende ronde's het podium haalden (ook Jansen, Zoetemelk en Breukink)

mjk87 (moderator films)

• 14611 berichten
  • 4561 stemmen

3e podium op rij in een grote ronde, ook dat. Joop deed het ooit 4 keer op rij, maar verder deed geen Nederlander dat.

Fillumon

• 2240 berichten
  • 0 stemmen

Mooi dat Tom van der Molen zijn 2e plaats heeft behouden.....Toen ik gister wegging was ie na de 1e tijdmeting 3e achter From en was ik bang dat ie het podium ook nog ging missen...

Vanmorgen wakker geworden en zag tot mijn opluchting dat ie de tijdrit zelfs gewonnen had, zei het minimaal. ....

Misschien volgend jaar geen Giro doen rn alleen focussen op Tour...

mjk87 (moderator films)

• 14611 berichten
  • 4561 stemmen

Fillumon schreef:

Mooi dat Tom van der Molen zijn 2e plaats heeft behouden.....Toen ik gister wegging was ie na de 1e tijdmeting 3e achter From en was ik bang dat ie het podium ook nog ging missen...

Nee, dat sowieso niet. Roglic lag nog verder achterop en Froome had slechts 2 seconden voorsprong in de tijdrit, dus nog een ruime achterstand in het klassement. Behoudens een val of hongerklop was er geen vuiltje aan de lucht.

• 22487 berichten
  • 5150 stemmen

Overigens de eerste Tour sinds 1970 zonder Fransen, Spanjaarden of Italianen in de top 5 en de eerste ooit als je daar Belgie ook nog aan toe gaat voegen. Zonder de vier grootste wielerlanden ooit dus.

Fillumon

• 2240 berichten
  • 0 stemmen

mjk87 schreef:

(quote)

Nee, dat sowieso niet. Roglic lag nog verder achterop en Froome had slechts 2 seconden voorsprong in de tijdrit, dus nog een ruime achterstand in het klassement. Behoudens een val of hongerklop was er geen vuiltje aan de lucht.

Je hebt gelijk...Roglic stond daar eerst nog tussen, maar kon het indetdaad echt niet waarmaken.

.

Fillumon

• 2240 berichten
  • 0 stemmen

starbright boy schreef:

Overigens de eerste Tour sinds 1970 zonder Fransen, Spanjaarden of Italianen in de top 5 en de eerste ooit als je daar Belgie ook nog aan toe gaat voegen. Zonder de vier grootste wielerlanden ooit dus.

Opmerkelijk ja...

..België moet trouwens ook alweer lang wachten op Tour winnaar. ...Was van Impe in 1976 niet de laatste..?

mjk87 (moderator films)

• 14611 berichten
  • 4561 stemmen

Frankrijk zelf wacht ook al tijden op de opvolger van Hinault. Bijzonder voor zo'n groot land.

Fillumon

• 2240 berichten
  • 0 stemmen

Ook nog eens ja...

1985 alweer voor het laatst.

• 22487 berichten
  • 5150 stemmen

Even een lijstje van mezelf geupdate herhalen in dit topic. .

Land (jaar laatste winnaar van een grote ronde)

UK (2018)

Nederland (2017)

Colombia (2016)

Italie (2016)

Spanje (2015)

USA (2013)

Canada (2012)

Australië (2011)

Luxemburg (2010)

Rusland (2009)

Kazachstan (2006)

Duitsland (1999)

Zwitserland (1997)

Denemarken (1996)

Frankrijk (1995)

Ierland (1988)

België (1978)

Zweden (1971)

Dit zijn tevens alle landen waaruit renners afkomstig zijn die grote rondes hebben gewonnen.

Bélon

• 1795 berichten
  • 0 stemmen

Het viel mij vooral op dat die Alaphilippe een erg klein mannetje is: bij de huldiging kwamen de rondemissen nog boven hem uit en die stonden een treetje lager.

Ik dacht ook: rondemissen, kan dat eigenlijk nog wel dat zal toch wel te politiek incorrect zijn tegenwoordig?

Nou ze zijn ermee bezig: 'Tour de France zet rondemissen aan de kant' - RTL Nieuws - rtlnieuws.nl

Verder wel leuk dat er weer een paar kansrijke Nederlanders meedoen. Kan leuk worden volgend jaar.

• 22487 berichten
  • 5150 stemmen

Word ik nu ouder of gaan wielrenners er steeds jonger uitzien. Valt me weer op dat Antwan Tolhoek er voor mijn gevoel uitziet als iemand van 15 ....

Aan de andere kant. Je had begin jaren '00 ook Oscar Sevilla. Die zag er zowat nog jonger uit.

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Sevilla rijdt overigens nog steeds verdienstelijke resultaten bijeen. Hij heeft ook wel even te gaan nog; Rebellin is zo’n vijf jaar ouder.

Zandkuiken

• 1751 berichten
  • 1441 stemmen

Ooit eens met een jonge Sevilla in de lift gestaan in een hotel in Luik de avond voor LBL. Schoot in de lach toen m’n vader me vertelde dat het een talentvolle renner was, bleek geen grap te zijn...

• 22487 berichten
  • 5150 stemmen

Gelezen op Twitter:

Leeftijd (laatste) Tourzege:

Wiggins: 32 jaar en 85 dagen

Froome: 32 jaar en 64 dagen

Thomas: 32 jaar en 66 dagen

En nog een interessant dingetje met betrekking tot Sky volgend jaar: Thomas is einde contract. Die kan eisen stellen dus.

GoodOldJack

• 1339 berichten
  • 4637 stemmen

McSavah schreef:

Sevilla rijdt overigens nog steeds verdienstelijke resultaten bijeen. Hij heeft ook wel even te gaan nog; Rebellin is zo’n vijf jaar ouder.

Hangt er vanaf wat je verdienstelijke resultaten noemt natuurlijk, maar voor iemand die drie keer top tien rijdt in Vuelta (waaronder keer eindpodium), paar keer top twintig en keer top tien in de tour, en twee keer top twintig in de giro (op drie deelnames), zijn zeges in de ronde van Colombia of ronde van Rio De Janeiro of ronde van Guatemala toch een aanfluiting imo. Twee van zijn laatste drie ploegen hebben ook niet eens een (nederlandstalige) wikipedia pagina .

(Die Fromesan-Bogota ploeg reed die 2012 voor, in 2013 teamlijst gevonden enkel Colombianen in dienst .)

Edit: En voor zijn andere twee meest recente ploegen geld in 2018, één van de twee volledig colombiaans, en dan ofc één ploeg met hem maar verder ook volledig colombiaans, alle drie de ploegen rijden in het continentale circuit, t moet zijn dat hij meer verdient dan het minimumloon maar ik zou het als renner van zijn kaliber echt niet meer kunnen opbrengen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.