- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
De Alpe d'Huez tijd van Geraint Thomas was de 109e tijd ooit in de Tour. En dat was dit jaar de snelste. Bijna 4 en een halve minuut langzamer dan recordhouder Pantani. Een greep uit de renners die sneller waren dan Thomas dit jaar: Laurent Madouas (14e en 42e), Poulnikov (27e) , Karpets (30e), Zberg (39e), Parra (58e), Fincato (60e), Orlando Rodrigues (63e), Dessel (65e) en Casar (85e) om maar eens een paar halfvergeten renners te noemen aan wie jullie vast nog niet gedacht hadden dit jaar. Zelfs de Belgen Johan Bruyneel (ja, die, 87e) en Axel Merckx (102e) reden ooit sneller. Wat dit lijstje wel en niet zegt mogen jullie zelf bepalen...
Ik denk echt niet dat enige rijder bezig is in welke tijd hij een col kan oprijden. Dat levert toch geen punten op. Misschien is dat wel een manier om de punten voor het bergklassement te bepalen maar dat gaat weer te moeilijk zijn. Totdat ze een tijdrit op Alpe d'Huez doen lijkt me dat lijstje weinig waardevol.
xgogax volkomen mee eens. Alleen wie is die Armstrong heeft die ooit iets bijzonder op een eerlijke manier gewonnen? 
Blijf het toch gek vinden dat sommige mensen die kerel een grootheid blijven noemen ondanks alles. Is dat succesverhaal van kanker overwonnen dan zo betoverend?
TornadoEF5 ik heb uiteindelijk toch die rit van 65 km gekeken althans de beklimming van de laatste col en ook laatste 40 km van de rit van gisteren. Ik ben niet voor Sky maar eigenlijk vind ik het best iemand anders dan Froome. Ergens verkneukel ik me toch wel om te zien dat hij dan toch de minste is van podiumkandidaten. 
eRCee
-
- 13450 berichten
- 1981 stemmen
Zo'n lijstje is vooral handig om te zien dat er geen buitenaardse prestaties lijken te zijn geleverd, al zou je anders denken als je de machinale manier in aanmerking neemt waarop Geraint Thomas, die hiervoor nog nooit wat noemenswaardigs heeft gepresteerd in een grote ronde, deze Tour binnen harkt.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2224 stemmen
Mwah, het ligt natuurlijk ook aan de manier van koersen ervoor en het parcours van de etappe. Deze keer 175 km, 3 stevige cols en stevig gekoerst, maar de vorige keer 110 km met 3 stevige cols. Met 110 km ben je nog wat frisser. Tevens is er een keer ITT geweest op Alpe d'Huez, wat natuurlijk snellere tijden bevorderd.
Mij zegt het niet zoveel. Leuke lijstjes, maar iedere keer is anders. Ze hebben namelijk ook veel tijd verloren door een sur place op 2 km van het einde.
Over ITT gesproken, wat zou het machtig zijn als een keer etappe 20 een ITT is op Alpe d'Huez, Tourmalet of de Mont Ventoux..
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Zo'n lijstje is vooral handig om te zien dat er geen buitenaardse prestaties lijken te zijn geleverd, al zou je anders denken als je de machinale manier in aanmerking neemt waarop Geraint Thomas, die hiervoor nog nooit wat noemenswaardigs heeft gepresteerd in een grote ronde, deze Tour binnen harkt.
Tweede worden in een tijdrit in een Grote Ronde, zoals Thomas vorig jaar in de Giro presteerde, is noemenswaardig. En dan bewijs je ook over de potentie te beschikken een Grote Ronde goed te kunnen rijden, want de intrinsieke power is aanwezig.
eRCee
-
- 13450 berichten
- 1981 stemmen
Daarom voorspel ik ook Van Emden als Tourwinnaar volgend jaar.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Ja, want begrijpend lezen is niet je sterkste punt. Probeer de essentie van het woord "potentie" te doorgronden.
Buiten dat kun je ook gewoon toegeven dat je niet meer wist van die 2e plaats. Thomas is geen kereltje dat net komt kijken. Ik overigens ook niet. Aan jou begin ik te twijfelen.
eRCee
-
- 13450 berichten
- 1981 stemmen
Buiten dat kun je ook gewoon toegeven dat je niet meer wist van die 2e plaats. Thomas is geen kereltje dat net komt kijken. Ik overigens ook niet. Aan jou begin ik te twijfelen.
De verwijten die je mij maakt kan je jezelf aanrekenen. Ik heb het duidelijk over het presteren in een grote ronde als klassementsrenner. Niet het resultaat van één etappe. Je zou een punt hebben kunnen maken door te wijzen op de Tour waarin Thomas tot begin derde week 4e stond en nadien ten val kwam en teruggeslagen werd. Maar het argument dat je nu geeft slaat nergens op.
Als je simpelweg de uitslagen van grote rondes van Geraint Thomas tot nu toe op een rijtje zet (en dat zijn er aardig wat), dan wijst niets er in die uitslagen op dat hij een Tour zou gaan winnen. Dit is scorebordjournalistiek, maar toch een opmerkelijk gegeven.
(NB: begrijpend lezen is overigens juist wel mijn sterke punt. Maar dat kan jij niet weten, want jij kent mij niet.)
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
De verwijten die je mij maakt kan je jezelf aanrekenen. Ik heb het duidelijk over het presteren in een grote ronde als klassementsrenner. Niet het resultaat van één etappe. Je zou een punt hebben kunnen maken door te wijzen op de Tour waarin Thomas tot begin derde week 4e stond en nadien ten val kwam en teruggeslagen werd. Maar het argument dat je nu geeft slaat nergens op.
Als je simpelweg de uitslagen van grote rondes van Geraint Thomas tot nu toe op een rijtje zet (en dat zijn er aardig wat), dan wijst niets er in die uitslagen op dat hij een Tour zou gaan winnen. Dit is scorebordjournalistiek, maar toch een opmerkelijk gegeven.
(NB: begrijpend lezen is overigens juist wel mijn sterke punt. Maar dat kan jij niet weten, want jij kent mij niet.)
Thomas heeft in het verleden meermalen laten zien een Grote Ronde te kunnen verteren. Nee, nooit podiumkandidaat geweest, maar als je top 20 kunt rijden (niet als kopman, maar "in dienst van"!), bewijs je geen last te hebben van slechte dagen.
Dan kan in een Tour zoals dit jaar, die wemelt van gebrek aan kwaliteit (laat duidelijk zijn dat dit een zeer mager Tourjaar is) zomaar het kwartje goed vallen. Thomas zal niet de eerste verrassing zijn wat dat betreft.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2224 stemmen
Thomas is wel iemand die ik het gun de Tour te winnen. Ja, het is jammer dat het allicht ten koste gaat van Dumoulin, maar Thomas is een fraaie tourwinnaar.
En voor de mensen die klagen dat hij het alleen maar doet door aan te klampen en vervolgens met een sprintje tijd te winnen, tja, dat is het moderne wielrennen, dat doen er zoveel tegenwoordig. Het is een kwaliteit an sich, want hij heeft er denk ik wel een minuut op gewonnen op Dumoulin, wat hem safe maakt voor de eindzege. Met een minuut was het een stuk spannender geweest.
eRCee
-
- 13450 berichten
- 1981 stemmen
Ik heb dan weer niks met Thomas. Die relaxedheid in z'n interviews vind ik al ergerlijk (vergelijk dat eens met Evans die compleet in de stress schoot als hij zich had op eindwinst). Verder heb je geen moment het gevoel gehad dat hij aan het afzien was. Sommige renners hebben dat, maar het geeft mij geen prettig gevoel in dit geval. Ook als je het afzet tegen hoe hij voor de dag kwam in de Dauphinee (goed, maar kwetsbaar, zowel bergop als bergaf).
Verder was de Tour zeer, zeer goed bezet. Het is er bij veel klassementsmannen niet uitgekomen en Nibali, die waarschijnlijk had meegedaan voor in elk geval top-5, is weggevallen, maar dat is altijd zo aan het einde van een ronde. Mannen als Quintana en Bardet die al eerder podium reden kwamen er niet aan te pas, wat toch wel iets zegt over het niveau van de mannen die daarvoor finishen.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ik denk ook niet dat het een zwakke tourbezetting was, dat het misschien niet zo spannend of spektakelrijk was als gehoopt is ok maar er zijn veel saaie edities geweest, de meeste die Froome won eigenlijk.
Zoals stephan al zei dat is het moderne wielrennen, op safe spelen bang om op een counter te lopen en zo tijd te verliezen door (te vroeg) aan te gaan. Kijk maar hoe Simon Yates op het einde van de Giro alsnog helemaal er onderdoor ging, hij had ook erg veel aangevallen.
Het was vooral een schabouwelijke eerste week door een zwak uitgetekend parcours waar men hopelijk lessen uit zal trekken. Slechter kon eigenlijk niet. Uiteindelijk is het toch nog redelijk geworden maar qua spanning en zwaarte blijft het droevig tov de giro.
Dat Froome uiteindelijk niet wint zal menig wel tevreden stellen vooral het Franse publiek maar uiteindelijk is het een andere Sky renner die wint. Uiteindelijk verandert er dat opzicht eigenlijk niets.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Ziet er naar uit dat Thomas zijn zege extra glans gaat geven.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Dit is toch echt één van de magerste Tours die ik ooit gezien heb, en dat zijn er nu precies 38. Meningen kunnen blijkbaar erg verschillen.
Ataloona
-
- 734 berichten
- 4275 stemmen
Haha, wat een wending.
Thomas lijkt Dumoulin de zege te 'geven'.
Edit: of zou de hele tijdwaarneming niet hebben gekloppen op het end?
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Laat Roglic zich toch nog even een oor aannaaien zeg. Dat had ik niet verwacht.
Edit: Huh? Nu zie ik andere tijden. Nu zou Roglic net twee seconden over houden. 
eRCee
-
- 13450 berichten
- 1981 stemmen
Thomas lijkt Dumoulin de zege te 'geven'.
Lijkt me niet. Thomas ging kapot op dat klimmetje omdat hij te groot reed en bouwde nadien voorzichtigheid in in de afdaling.
Mooi dat Tom de Sky-mannen hier inpakt. Heerlijk.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Ik denk dat de Sky-mannen daar prima mee kunnen leven. Ze hebben Tom twee grote rondes afgesnoept dit jaar.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2224 stemmen
Fantastische ontknoping van deze Tour. Mooi dat Thomas geen risico nam zodat Tom de tijdrit kon winnen, maar oh oh oh wat een spanning met Froome om de ritwinst.
Zag op het beeld al wel dat de tijd van Froome eerder stopte maar dacht dat het wel goed zal zijn. Baalde al gigantisch dat Tom het niet lukte 1e te worden in de ITT, maar door een knulligheid alsnog gewonnen! Wel sneu voor Froome dat hij op zo'n manier de etappe verliest.
Ataloona
-
- 734 berichten
- 4275 stemmen
Lijkt me niet. Thomas ging kapot op dat klimmetje omdat hij te groot reed en bouwde nadien voorzichtigheid in in de afdaling.
Mooi dat Tom de Sky-mannen hier inpakt. Heerlijk.
Nou ja, dat idee kreeg je wel door die tussentijden en dat Froome nog aan de leiding stond. Maar goed, dat Thomas op het einde inkakte zou inderdaad ook niet vreemd zijn na dat wel heel snelle begin.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2224 stemmen
+ het feit dat hij waarschijnlijk geen risico's nam in de laatste afdaling. Vallen en je bent zo 2 minuten kwijt.
eRCee
-
- 13450 berichten
- 1981 stemmen
[...] maar door een knulligheid alsnog gewonnen! Wel sneu voor Froome dat hij op zo'n manier de etappe verliest.
Hoe bedoel je? Alles is gewoon normaal verlopen, alleen de onofficiele tijdsweergave op de schermen zat mis.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2224 stemmen
Hoe bedoel je? Alles is gewoon normaal verlopen, alleen de onofficiele tijdsweergave op de schermen zat mis.
Wel normaal verlopen, ja, maar het is wel behoorlijk knullig dat Froome denkt dat hij 1 is (met 40'50 als 'officiële tijd' en Dumoulin denkt dat hij 2 is, en het achteraf blijkt dat het andersom is. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Zandkuiken
-
- 1751 berichten
- 1441 stemmen
Dit is toch echt één van de magerste Tours die ik ooit gezien heb, en dat zijn er nu precies 38. Meningen kunnen blijkbaar erg verschillen.
Vond die van vorig jaar veel magerder. Froome die op reserve de Tour won met het oog op de dubbel met de Vuelta en Uran & Bardet die totaal niet bij machte waren om hem in de problemen te brengen.
Geen legendarische Tour, daarvoor waren de groten (Dumoulin en Froome) te vermoeid om na de Giro grootse duels uit te vechten. Maar toch een pak beter dan bv. vorig jaar met meer spektakel in de bergen en de leuke kasseienrit.
starbright boy (moderator films)
-
- 22487 berichten
- 5150 stemmen
Zit net iets onder dat aantal en zou 'm als bovengemiddeld neerzetten. Vooral de latere Tours van zowel Indurain als Armstrong (op '03 na) vond ik een stuk minder enerverend en de meeste die Froome won en zeker ook die van Wiggins eigenlijk ook. Ik heb ook wel een zwak voor Tours waarin kampioenen troonsafstand doen. En ben ook nationalistisch genoeg om te genieten van een Nederlander die het dichtst bij een overwinning kwam in drie decennia.
Daarbij ben ik zo'n liefhebber dat de saaiste Tour voor mij nog altijd leuker is dan het spannendste WK Voetbal om maar eens wat te noemen.
Fraaie overwinning voor Dumoulin vandaag.
Pecore
-
- 923 berichten
- 1691 stemmen
Erg leuke Tour gezien. Vooral vanuit Nederlands oogpunt was het genieten. En de kasseienrit, Roglic en zoals altijd Sagan hebben ook voor het nodige vertier gezorgd.
Tegenvallers: het uitvallen van Porte, Nibali en alle goeie sprinters, en van Movistar had ik meer verwacht.
Zandkuiken
-
- 1751 berichten
- 1441 stemmen
Zou niet te vroeg victorie kraaien
Als Froome zich volgend jaar volledig op een 5e Tour-winst focust, kan hij zomaar weer iedereen in de vernieling rijden.
Als je ziet hoe sterk hij vandaag was in de tijdrit, na een mentaal slopend jaar (om nog maar over die 3 helse weken door Frankijk te zwijgen) en zijn Giro-winst (na zowat het strafste nummer van de laatste 10 jaar), dan schrijf ik hem zeker niet af. Reed 3 grote rondes in minder dan een jaar, dus logisch dat de frisheid wat weg was, maar ik vond hem toch nog indrukwekkend ondanks alles. Bevestigt zijn uitzonderlijke klasse als ronderenner.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ja Dimension Data duidelijk niet bij de les, stoppen de chrono als Froome nog enkele meters had te gaan 
Leuk voor Dumoulin toch nog een rit winnen maar moet uiteindelijk toch weer tevreden zijn met plaats 2. Jammer voor Roglic, de inspanning van gisteren heeft uiteindelijk toch niet genoeg geloond.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Reed 3 grote rondes in minder dan een jaar, dus logisch dat de frisheid wat weg was, maar ik vond hem toch nog indrukwekkend ondanks alles. Bevestigt zijn uitzonderlijke klasse als ronderenner.
Akkoord maar tussen Vuelta van vorig jaar en de Giro van dit jaar zit een half jaar dus het is niet zo dat hij 3 grote rondes snel achter elkaar heeft gereden en nog moest recupereren van die Vuelta van vorig jaar die hij nog altijd op dubieuze wijze heeft gewonnen.
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Tom Dumoulin is tweede geworden in de Tour de France.
eppo349
-
- 874 berichten
- 4077 stemmen
Dumoulin goed gedaan! Geeft de tweede plaats extra glans.
En de hele middag super gezwets aangehoord van met name Ducrot, goed gedaan eppo349!
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.