- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Zeg je nu dat je de manier van koersen niet leuk vindt, maar toch wel geniet van een jonge coureur die koerst op een wijze die je niet leuk vindt ?
Buiten dat ook grappig dat je Evans noemt, terwijl het grote dode wielrennen al eind jaren '80 begonnen is. Maar om dat te beseffen moet je waarschijnlijk een ouwe lul als ik zijn.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Riis, Ulrich, ja dat waren ook geen zuivere renners, net als Pantani, maar ze kleurden de Tour, waar Armstrong de Tour van alle kleur ontdeed. Sport moet leuk zijn.
Juist ik durf mij hand niet in het vuur steken welke winnaar van een grote ronde wel zuiver was, misschien Van Impe en Zoetemelk? Nu Armstrong ontnam de Tou idd van kleur en kende ook nooit een inzinking van jewelste zoals veel van die andere.
Uit het hoofd
1996: Indurain, krijgt een opdoffer, Riis wint de rit naar Indurains geboortestreek Pamplona
1997: titelverdediger Riis komt plots geen poot meer vooruit
1998: enorme inzinking van titelverdediger Ullrich, Pantani wint de Tour. Ze kleuren de tour verder door samen in een ontsnapping weg te gaan, rit die Ullrich wint.
In de periode Armstrong zijn er af en toe lichtpuntjes zoals Otxoa die een rit won in 2000 en die overwinning van Iban Mayo op Alphe D'Huez in 2003. Het volgende jaar is zijn sprookje helaas ook uit. Tyler Hamilton wint ook een rit met een gebroken sleutelbeen, nog zo een huzarenstukje. Helaas ook wel gedopeerd achteraf. Maar allemaal waren ze zoveel menselijker dan de emotieloze robot Armstrong.
Van Indurain las ik gisteren ook nog dat hij in 1993 tijdens een tijdrit in de Tour deed alsof hij een lekke band had. Deze werd vervangen waardoor hij 20 seconden verloor. Achteraf bleek dat hij dit had gedaan omdat anders zijn broer Prudencio buiten tijd was geweest. Indurain was een saaie renner ja, maar wel een man die ik nooit grootsprakerig of laagdunkend heb geweten naar zijn concurrenten toe. Een mysterie voor velen maar ieder die hem beter kende noemde hem een bescheiden en aimabele mens.
happie
-
- 6254 berichten
- 426 stemmen
happie natuurlijk kan ie een voorbeeld zijn maar zo zijn er nog wel bekende en minder bekende mensen die een voorbeeld kunnen zijn voor het overwinnen van kanker.
Als hij dan net een voorbeeld is had hij het juist op een eerlijke manier moeten doen, vind ik. Dan was hij wellicht die renner gebleven die af en toe eens een ritje won maar had hij zeker de sympathie van iedere wielerfan gekregen. En wat is hij nu, een van de meest verguisde sportmensen. Een voorbeeld voor mensen met karakter mja, maar een goed mens dat kan ik niet geloven. Echte excuses zijn ook nooit gekomen.
Graaf Machine ik herinner me nog zo goed die dagen dat mijn pa en ik steeds maar weer hoopten dat die machine Armstrong eens een inzinking zou krijgen. Er is 1 Tour geweest waar hij minder sterk was en zelfs een keer er af werd gereden, we waren toen haast in extase. Vervolgens kwam de tijdrit regen en weg was de kans voor Ullrich om alsnog een 2de tourzege te pakken. Ullrich had er ook een stuk of 5 kunnen winnen al was hij ook niet zuiver. Die wat Riis won had Ullrich ook kunnen winnen gezien Riis later zijn dopinggebruik toegaf.
Armstrong zou nog 3de worden in de tour van 2009 bij zijn comeback (die plek is hem uiteindelijk ook ontnomen). Ik herinner me nog hoe winnaar Contador een gebaar deed naar Armstrong van te gek we staan beide op het podium. Armstrong zijn gezicht zo van ja maar dat had ik liever in een andere volgorde gehad. Dat was Armstrong voor mij: ikke, ikke en de rest kan stikke.
Het blijft ook een lastig verhaal natuurlijk, dat begrijp ik. Ik probeer de zaken ook wel los van elkaar te zien, maar dat hij het als wielrenner an sich er een puinhoop van heeft gemaakt staat vast. Dan is het ook heel lastig voor velen om hem in welke vorm dan ook als voorbeeld te zien. Ook de verhalen idd, dat hij keihard was en het egoïsme werkt natuurlijk ook totaal niet mee. Dus ik begrijp, dat mensen echt voor de volle 100% een afkeer van hem hebben.
En inderdaad zat je al die jaren te kijken en te hopen, dat bijvoorbeeld Beloki of Ulrich hem eindelijk eens zou verslaan in die jaren.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Zoetemelk komt toch uit die tijd dat je een tijdstraf van 10 minuten kreeg als je gepakt werd op doping? Die tijd dat doping gebruiken minder erg werd bevonden dan het om de tuin leiden van dopingcontroleurs (de befaamde peer van Pollentier). Ach, dat was zelfs van voor mijn tijd.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2224 stemmen
Etappe, hoor. Morgen schitterend gevecht voor plek 2 tussen Dumoulin en Roglic en de etappe. De 2 topfavorieten. Maar vlak ook Froome voor het podium niet uit..
Baggerman
-
- 10840 berichten
- 8293 stemmen
Mijn afkeer voor Armstrong zit hem vooral in het feit dat hij voor zijn ontmaskering zo uithaalde naar op dopinggebreuk gepakte renners, zoals Rumsas toen diens vrouw werd gepakt met een auto vol doping. En zijn (achteraf helemaal) achterlijke reacties op uitltingen van bijvoorbeeld renners als Filippo Simeoni en Floyd Landis. Zijn dopingebruik zelf vind ik niet eens zo'n probleem, alle andere renners die ertoe deden gebruikten ook.
De Britten doen een beetje hetzelfde: uithalen naar de Russen, maar de schimmige praktijken van Sky zijn wel vraagtekens waard. Net als de resultaten van de Britse baanrenners op de laatste Spelen.
En hier heb ik ook nooit meer wat over gehoord: Dr Mark Bonar who is accused of doping stars is now living abroad | Daily Mail Online - dailymail.co.uk
Baggerman
-
- 10840 berichten
- 8293 stemmen
Ik vind trouwens het uitvallen van Richie Porte nog steeds balen. Ik had hoop dat hij ook nog wel mee had kunnen doen deze Tour......en daarnaast heb ik hem in mijn wielerpoule.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Froome mag vooral Bernal op zijn blote knietjes bedanken dat die hem nog terug heeft gebracht en zo nog een goede kans maakt op het podium al hoop ik wel dat Roglic dit houdt.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Ook gewoon fijn om te zien dat Froome een mens is, en geen Froomebot.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Die Dumoulin moet toch ook wel een schijthekel aan Britten krijgen. Is het niet Yates, dan is het wel Froome, en is het Froome niet dan komt zo'n Thomas weer effe buurten.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Froome mag vooral Bernal op zijn blote knietjes bedanken dat die hem nog terug heeft gebracht en zo nog een goede kans maakt op het podium al hoop ik wel dat Roglic dit houdt.
Dit houdt Roglic. Ik was al eerder verbaasd over de man, zie enkele pagina's terug, maar nu ben ik bijkans betoverd door hem.
Roglic is een geweldenaar, daar gaan we nog meer van horen.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Dit houdt Roglic. Ik was al eerder verbaasd over de man, zie enkele pagina's terug, maar nu ben ik bijkans betoverd door hem.
Roglic is een geweldenaar, daar gaan we nog meer van horen.
Eentje met veel lef, daar hou ik wel van dus ja graag. 
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Ja, die coureurs maken wielrennen mooi.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2224 stemmen
Ik heb geen lekker gevoel over morgen wat betreft het podium van Dumoulin. Normaliter topfavoriet, maar vandaag had hij het heel zwaar op de klim en ik ben bang dat het gewoon op is. En dan kun je zo tegen een counter van Roglic en Froome aanlopen en sta je 4e en heb je niks..
Roglic zie ik hem sowieso voorbij gaan en 32 seconden op Froome is niks.. We zullen het zien, in ieder geval veel spanning tot het einde in de tijdrit voor 2/4.. Wat dat betreft is het jammer dat Froome terug gekomen is, dan was het podium safe geweest.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
40 minuten?
Huh, ik zie nu dat Taylor Phinney laatste staat op maar 40 minuten (en nog iets). Dat kan toch niet ?
mjk87 (moderator films)
-
- 14610 berichten
- 4560 stemmen
Ook al wordt hij waarschijnlijk twee keer tweede en er was een weekje extra tussen, Dumoulin toont wel aan dat het in principe mogelijk moet zijn de Tour en Giro te kunnen winnen in één jaar in het huidige wielrennen. En met alle medische data en afgestemd voedsel denk ik dat het niet lang duurt voor er een renner komt die dat ook gaat doen.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Ik heb geen lekker gevoel over morgen wat betreft het podium van Dumoulin. Normaliter topfavoriet, maar vandaag had hij het heel zwaar op de klim en ik ben bang dat het gewoon op is. En dan kun je zo tegen een counter van Roglic en Froome aanlopen en sta je 4e en heb je niks..
Roglic zie ik hem sowieso voorbij gaan en 32 seconden op Froome is niks.. We zullen het zien, in ieder geval veel spanning tot het einde in de tijdrit voor 2/4.. Wat dat betreft is het jammer dat Froome terug gekomen is, dan was het podium safe geweest.
Als 2e of 3e heb je ook niets, dus wat dat betreft is er niets verloren voor Tom.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2224 stemmen
Overigens, ondanks de doodsaaie 1e week, wel een leuke Tour gehad. Vorig jaar het gebrek aan tegenstand waardoor Sky gewoon alleen maar kon controleren. Dit jaar ook wel, maar Dumoulin, Roglic, Landa, Kruijswijk, tweestrijd Froome en Thomas die het veel interessanter maken, met een Martin enzo er ook nog bij.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
40 minuten?
Huh, ik zie nu dat Taylor Phinney laatste staat op maar 40 minuten (en nog iets). Dat kan toch niet ?
Oh, gelukkig was het de etappe-uitslag. Dan kan het wel.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2224 stemmen
Als 2e of 3e heb je ook niets, dus wat dat betreft is er niets verloren voor Tom.
2e of 3e is podium en waanzinnig, 4e is helemaal niks.. Meest ondankbare plek ooit. Nee, hij moet voor de etappe en plek 2 gaan, maar ik denk dat Roglic hem gaat kraken zodat hij 3e of 4e wordt, waar ik ineens begin te neigen naar plek 4. Hopelijk is m'n gevoel hopeloos..
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Niet met je eens. De tweede plek van Rooks en de derde plek van Breukink deden me niets. Die gele trui van Breukink deed me wel wat. Wannneer maken we dat weer eens mee ?
2e of 3e is podium en waanzinnig, 4e is helemaal niks.. Meest ondankbare plek ooit. Nee, hij moet voor de etappe en plek 2 gaan, maar ik denk dat Roglic hem gaat kraken zodat hij 3e of 4e wordt, waar ik ineens begin te neigen naar plek 4. Hopelijk is m'n gevoel hopeloos..
starbright boy (moderator films)
-
- 22487 berichten
- 5149 stemmen
Eindstand:
1. Thomas
2. Roglic
3. Dumoulin
4. Froome
Roglic wint morgen ook de tijdrit en Dumoulin gaat podium houden, maar wel laagste treetje. Froome is meer op dan Dumoulin, maar voor Roglic had de Tour nog een weekje verder gemogen. En podium betekent in de Tour echt wel iets. Bovendien zou hij de eerste Nederlander sinds 1990 (Breukink) zijn.Toen de Fransen een paar jaar terug ineens met twee renners op het podium stonden na meer dan 15 jaar zonder podium werd dat daar ook flink geprezen. Dat Roglic goed is is geen verrassing voor me. Was door zijn echt zeer indrukwekkende voorjaar sowieso al een outsider voor me.
Ik kom nog terug op de Tour als we echt klaar zijn. Maar dit is de Tour van het einde van een generatie (Froome natuurlijk, maar ook Valverde en de vallende Porte (die vorig jaar zijn laatste kans had, zo goed was hij nog nooit (voor zijn val) en gaat hij ook nooit meer worden), een tussenpaus als winnaar (Thomas gaat dit niet meer herhalen) en de generatie voor de komende jaren (Dumoulin, Roglic en misschien volgend jaar zelfs al Bernal, anders wel vanaf 2020 en hij kan nog vier witte truien winnen, vier... Hij is zo oud als Froome nu is in 2030. Het is dat renners die jong heel goed zijn vaak ook jonger verval kennen, wat zou er anders kunnen met hem?).
Ik zie de naam Walkowiak vallen. Dat is een renner wiens mythe nog wat extremer is als de werkelijkheid. De mythe is een renner die volkomen uit het niets door een hele lange ontsnapping de Tour won en nooit meer iets presteerde. De waarheid is een renner die onbekend was bij het grote publiek, maar bij insiders bekend was als een sterke klimmer die pech aantrok en ook weleens gigantisch slechte dagen had. Toen hij in het begin van de Tour tijd kreeg in de ontsnapping waren er al mensen die dat een risico vonden. Hij had de grote Louison Bobet flink tegenstand gegeven in de Dauphiné van 1955 waarin hij tweede werd. In 1956 klom Walkowiak simpelweg met de beste renners naar boven en was hij degene die in een open Tour (zonder ex-winnaars aan de start) uiteindelijk het stabielst was en de minste fouten maakten. Hij is het geel ongeveer een week kwijt geweest, onder andere aan de eerste Nederlander die ooit de Tour heel even leek te gaan winnen (Wout Wagtmans), maar die kreeg zoals altijd in een van de bergritten een gigantische inzinking. Eigenlijk was hij een beetje te vergelijken met Chiapucci in 1990. Die won toen bijna de Tour. Verschil is dat Walkowiak na zijn tourwinst nooit meer echt kon bevestigen.
eRCee
-
- 13450 berichten
- 1981 stemmen
Ik denk dat Dumoulin Roglic niet alleen afhoudt maar ook de etappe wint. Dumoulin is niet op (zoals Froome) en is op zo'n parcours in principe gewoon de allerbeste. Ik heb hem voor m'n sportpools onderschat, dat gebeurt me niet nog eens.
Podium in de Giro en de Tour in hetzelfde jaar, waanzinnige prestatie.
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Ja, podium is leuk, kunnen we op teren, hoi ons. net als we met voetbal zoveel podiumplekken hebben. Alleen een eerste plek, dat is waar het om gaat. Die gaan naar Froome en ....
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
[quote]stephan-0115 schreef:
2e of 3e is overigens helemaal niet waanzinnig. Leg de lat niet zo laag aub.
/quote]
TornadoEF5
-
- 5618 berichten
- 1739 stemmen
Proficiat aan de Nederlanders, het is jullie gegund.
Niet dat ik de Tour echt heb gevolgd. Heb niets gezien van de laatste twee weken, buiten een filmpje van de val van Gilbert. Maar uiteindelijk wist je op voorhand wel weer dat er een Skyventje de Tour zou winnen dus ja. Waarom dan nog kijken ja... Niet dat het de voorbije Tours spannend was... En om dan binnen 5 tot 10 jaar te moeten horen krijgen dat er na het tijdperk US Postal een Sky tijdperk was. Tja. Het vertrouwen is zoek.
En sowieso gaat het ook niet echt meer goed met het Belgische wielrennen. Gilbert is 36. Van Avermaet is 33. Al komt er nu wel blijkbaar een supertalent opzetten (en het is nodig), want als Naesen, Lampaert en Stuyven (en in de heuvelklassiekers Teuns en Wellens) de koers moeten dragen, zal het qua resultaten toch uitblijven.
Nu ja... ik denk wel dat Gilbert tot zijn 40ste gaat mee kunnen (zoals Valverde), en dat Van Avermaet toch ook nog wel een jaar of 2-3 als ervaren rot gaat meekunnen.
starbright boy (moderator films)
-
- 22487 berichten
- 5149 stemmen
De Alpe d'Huez tijd van Geraint Thomas was de 109e tijd ooit in de Tour. En dat was dit jaar de snelste. Bijna 4 en een halve minuut langzamer dan recordhouder Pantani. Een greep uit de renners die sneller waren dan Thomas dit jaar: Laurent Madouas (14e en 42e), Poulnikov (27e) , Karpets (30e), Zberg (39e), Parra (58e), Fincato (60e), Orlando Rodrigues (63e), Dessel (65e) en Casar (85e) om maar eens een paar halfvergeten renners te noemen aan wie jullie vast nog niet gedacht hadden dit jaar. Zelfs de Belgen Johan Bruyneel (ja, die, 87e) en Axel Merckx (102e) reden ooit sneller. Wat dit lijstje wel en niet zegt mogen jullie zelf bepalen...
ghostman
-
- 5742 berichten
- 5 stemmen
Indurain = de beste tijdrijder allertijden ! Declasseert hier gewoon grootheden als Boardman , Rominger en niet te vergeten Armstrong !
Eddy Merckx , Bernard Hinault , Miguel Indurain en Lance Armstrong zijn toch de beste en meest begenadigde coureurs van afgelopen 50 jaar !
Alberto Contador had genoeg potentie , maar kreeg geen kans om het palmares van Merckx te evenaren .
Graaf Machine
-
- 9909 berichten
- 1438 stemmen
Greg LeMond was natuurlijk veel beter dan Armstrong, maar had de pech neer geschoten te worden door zijn zwager. Hij had het geluk dan weer om niet vals te hoeven spelen zoals Armstrong en daardoor een held te zijn gebleven.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.