• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.962 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.997 acteurs
  • 198.988 gebruikers
  • 9.370.982 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

starbright boy (moderator films)

• 22398 berichten
  • 5070 stemmen

De tourroute 2022 is bekend en wijkt nogal af van dit jaar. Dit jaar waren de etappes vaak relatief lang en de bergen niet extreem moeilijk (voor moderne begrippen). Volgend jaar lijken de etappes op het eerste gezicht feller en korter en de bergen een pak zwaarder en langer. Dat is denk ik niet direct goed nieuws voor Roglic die beter uit de voeten lijkt te kunnen met korte puncheurs-hellingen waar er veel minder van zijn. Er is tot mijn grote vreugde op de eerste dag in Kopenhagen een tijdrit van 12 kilometer en eentje van 40 tegen het einde. Ook een Gent-Wvelgem-achtige etappe op de vierde dag en een kasseirit op de vijfde. Tel daarbij op La Planche des Belles Filles en Alpe D'Huez. Ik moet zeggen dat ik echt tevreden ben. Ik vrees wel dat Pogacar te veel boven de rest uitstijgt en zonder veel moeite nummer 3 gaat winnen. Wat mij betreft duidelijk de beste (ronde)renner van nu, dan een tijdje niks dan Roglic en daarna weer even niks en daarna Bernal, Carapraz enzo.

Dit is het parcours van de Tour de France 2022 | WielerFlits

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12836 stemmen

Nochthans lag in de Tour vorig jaar Roglic de hele tijd boven (behalve in de laatste tijdrit dan), ook op de hoge/lange/stijle bergen. Ondertussen is Pogacar wel wat sterker/wijzer geworden natuurlijk. Het zal sowieso lastig worden om hem van z'n troon te kunnen stoten, al heb ik hem dan nog nooit echt in paniek-modus gezien (die waaierrit in z'n eerste Tour misschien?), dus blijft wel de vraag hoe hij reageert als het plots tegenzit.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Roglic in topvorm moet toch in staat zijn om Pogacar af te houden.

Maar het traject is inderdaad wat meer geschikt voor jongens zoals Alaphilippe, Van Aert en Van Der Poel. Een overzichtje van de voornaamste ritten:

Rit 5 trekt door Noord-Frankrijk en doet enkele kasseistroken aan. Geen bos van Wallers in de finale, maar het totaal aantal kasseien ligt hoog genoeg om voor een stevige schifting te zorgen.

https://pbs.twimg.com/media/FBp1uf3XMAoIyaY?format=jpg&name=medium

Rit 6 komt door Wallonië. De aankomst is voorzien in het Franse grensstadje Longwy. Ik zie het peleton scheuren op de voorlaatste klim. De slotklim is iets voor de puncheurs.

https://pbs.twimg.com/media/FBp18a1XoAMffVv?format=jpg&name=medium

En rit 7 brengt ons naar de Vogezen. Deze keer doet men terug het grindstrookje aan.

https://pbs.twimg.com/media/FBp2JHoXsAMW1uf?format=jpg&name=medium

En rit 8 is ook alles behalve vlak.

https://pbs.twimg.com/media/FBp2TWMXEAE_id2?format=jpg&name=medium

Rit 9 trekt door Zwitserland. De slotklim ligt terug op Franse bodem. Lijkt me een 'loper':

https://pbs.twimg.com/media/FBp2pypXMAE5h0c?format=jpg&name=large

Ook in rit 10 hebben de spinters niets te zoeken.

https://pbs.twimg.com/media/FBp3R8UXEAAUuGR?format=jpg&name=large

Rit 11. Tjah...

Naast de Galibier lijkt de Glandon een kleintje. Maar vergis u niet.

https://pbs.twimg.com/media/FBp3VRaXEAIsQUn?format=jpg&name=large

Rit 12. Een waarom niet nog een bergritje?

https://pbs.twimg.com/media/FBp3cApX0AMeRCu?format=jpg&name=large

Rit 13 zou de eerste sprintersetappe sinds rit 4 moeten zijn! Rit 14 is een typische heuvelrit met een leuk toetje:

https://pbs.twimg.com/media/FBp35UNXoAABnCH?format=jpg&name=900x900

Rit 16 is alweer een overgangsrit. Met de Muur van Péguère (C1) op 20km van de streep. Hier dat onding:

https://pbs.twimg.com/media/FBp5BFtWUActQGr?format=jpg&name=large

Ook Rit 17 is voer voor de klimmers.

https://pbs.twimg.com/media/FBp5LNfX0AU0a25?format=jpg&name=large/img]

Rit 18; Waarom niet nog een aankomst bergop?

https://pbs.twimg.com/media/FBp5ffXXoAMC4NC?format=jpg&name=large

Rit 20 is een tijdrit door de Lot. Zal zwaarder zijn dan het er op papier uit ziet. Golvend parcours over korrelige asfalt.

[img]https://pbs.twimg.com/media/FBp5_jZXIAETkdi?format=jpg&name=large

starbright boy (moderator films)

• 22398 berichten
  • 5070 stemmen

In de categorie fietste-die-nog-dan kondigde vroegpieker Roman Kreuziger vandaag zijn afscheid aan,, Hij wordt ploegleider. Vooral tussen zijn 23e en 27e een zeer zeer goede renner. Daarna ging het toch wat bergafwaarts met zijn prestaties. Op zijn erelijst Amstel Gold Race, Classica San Sebastian, Ronde van Zwitserland en die van Romandie. Hij werd vijfde in Tour en Giro en won wat jongerentruien omdat hij vooral vroeg in zijn carriere goed was. Toch ook vier keer bij de eerste 10 in de Tour. Dat kunnen er niet zoveel zeggen.

En geheel volgens mijn verwachting gaat Miguel Angel Lopez die duidelijk erg ongelukkig was bij Movistar (ondanks dat hij had bijgetekend!) er toch weg en terug naar zijn oude stek Astana. Waar het bij Astana een paar maanden geleden nog bijna leeg leek te lopen hebben ze nu toch een aardig ploegje bij elkaar Met Nibali die op een laatste trucje hoopt en Moscon en Lopez.

stephan-0115

• 1358 berichten
  • 2200 stemmen

AGE-411 schreef:

Roglic in topvorm moet toch in staat zijn om Pogacar af te houden.

Maar het traject is inderdaad wat meer geschikt voor jongens zoals Alaphilippe, Van Aert en Van Der Poel. Een overzichtje van de voornaamste ritten:

Rit 5 trekt door Noord-Frankrijk en doet enkele kasseistroken aan. Geen bos van Wallers in de finale, maar het totaal aantal kasseien ligt hoog genoeg om voor een stevige schifting te zorgen.

(afbeelding)

Rit 6 komt door Wallonië. De aankomst is voorzien in het Franse grensstadje Longwy. Ik zie het peleton scheuren op de voorlaatste klim. De slotklim is iets voor de puncheurs.

(afbeelding)

En rit 7 brengt ons naar de Vogezen. Deze keer doet men terug het grindstrookje aan.

(afbeelding)

En rit 8 is ook alles behalve vlak.

(afbeelding)

Rit 9 trekt door Zwitserland. De slotklim ligt terug op Franse bodem. Lijkt me een 'loper':

(afbeelding)

Ook in rit 10 hebben de spinters niets te zoeken.

(afbeelding)

Rit 11. Tjah...

Naast de Galibier lijkt de Glandon een kleintje. Maar vergis u niet.

(afbeelding)

Rit 12. Een waarom niet nog een bergritje?

(afbeelding)

Rit 13 zou de eerste sprintersetappe sinds rit 4 moeten zijn! Rit 14 is een typische heuvelrit met een leuk toetje:

(afbeelding)

Rit 16 is alweer een overgangsrit. Met de Muur van Péguère (C1) op 20km van de streep. Hier dat onding:

(afbeelding)

Ook Rit 17 is voer voor de klimmers.

(afbeelding)

Vergis je niet in de puncheur-kwaliteiten van Pogacar. Hij heeft Roglic al een aantal keer weten te kloppen op zo'n type aankomst, als is Roglic daar uiteraard wel de te kloppen man. Echter zal de Tour niet beslist worden op dit soort type aankomsten, omdat het stuivertje wisselen zal gaan om seconden.

Ik ben benieuwd hoe Roglic de kasseien zal verteren. De beste man ligt er best wel vaak bij (zit ook wat minder 'vast' op de fiets dan concurrenten) en lijkt net als bv. een Landa voor het pech geboren in zulke situaties.

Ben vooral benieuwd naar de rit naar de Granon, met een verrassingsaanval op de Galibier en ploegmaats voorop die zich dan laten uitzakken om te helpen kun je een grote slag slaan en van daaruit consolideren. Hier gaan de eerste grote verschillen vallen, hopelijk is de Tour niet direct beslist na de eerste bergrit dit jaar. De rit over de Peguere lijkt er 1 voor de aanvallers, maar vergis je niet! De laatste 3km zijn loeisteil, en daarna is het alleen maar dalen naar de finish. Daar gaat echt wel wat gebeuren door renners die op achterstand staan en een afdaling kunnen rijden.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

stephan-0115 schreef:

(quote)

Vergis je niet in de puncheur-kwaliteiten van Pogacar. Hij heeft Roglic al een aantal keer weten te kloppen op zo'n type aankomst, als is Roglic daar uiteraard wel de te kloppen man. Echter zal de Tour niet beslist worden op dit soort type aankomsten, omdat het stuivertje wisselen zal gaan om seconden.

Ik ben benieuwd hoe Roglic de kasseien zal verteren. De beste man ligt er best wel vaak bij (zit ook wat minder 'vast' op de fiets dan concurrenten) en lijkt net als bv. een Landa voor het pech geboren in zulke situaties.

Ben vooral benieuwd naar de rit naar de Granon, met een verrassingsaanval op de Galibier en ploegmaats voorop die zich dan laten uitzakken om te helpen kun je een grote slag slaan en van daaruit consolideren. Hier gaan de eerste grote verschillen vallen, hopelijk is de Tour niet direct beslist na de eerste bergrit dit jaar. De rit over de Peguere lijkt er 1 voor de aanvallers, maar vergis je niet! De laatste 3km zijn loeisteil, en daarna is het alleen maar dalen naar de finish. Daar gaat echt wel wat gebeuren door renners die op achterstand staan en een afdaling kunnen rijden.

De tour wordt nog zelden beslist bij aankomsten bergop. De verschillen zijn doorgaans miniem. De tijdrit op de voorlaatste dag wordt de echte scherprechter.

En doorgaans wint men de tour niet in de eerste week. Men kan hem enkel verliezen: Een waaier in Denemarken, een chaotische doortocht over de kasseien, wat valpartijen hier en daar. Op een week tijd kan men snel van 10 favorieten naar 2 of 3 gaan.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Griekspoor goed bezig hoor. Al 16 overwinningen op rij en drie titels in drie weken. Zijn natuurlijk challengers, maar het tankt wel zelfvertrouwen.

Komt nu op plek 89 op de ranglijst.

Twee mannen in de top 100, hoe lang geleden is dat?

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Sijsling en Haase? Die hebben samen top 100 gestaan hele tijd geleden.

Challengers zijn nog best lastig. Kijk ook maar naar Haase, die wint daar amper.

Denk dat we binnen twee jaar Jesper de Jong ook in de top 100 hebben.

Griekspoor zelfs nog een plekje gezakt. Botic levert ook een aantal plaatsen in. Speelt nog in Antwerp deze week.

stephan-0115

• 1358 berichten
  • 2200 stemmen

AGE-411 schreef:

(quote)

De tour wordt nog zelden beslist bij aankomsten bergop. De verschillen zijn doorgaans miniem. De tijdrit op de voorlaatste dag wordt de echte scherprechter.

En doorgaans wint men de tour niet in de eerste week. Men kan hem enkel verliezen: Een waaier in Denemarken, een chaotische doortocht over de kasseien, wat valpartijen hier en daar. Op een week tijd kan men snel van 10 favorieten naar 2 of 3 gaan.

Klopt. Toevallig dat afgelopen Tour dan wel in de eerste week is geworden, maar over het algemeen inderdaad niet. Wel blij dat er eindelijk weer eens een keurige tijdrit van 40km in zit (met 2 punchy-klimmetjes aan het eind). Hopelijk gaan we langzaam maar zeker richting de tijdritten van 50, soms wel 60 km. 2 wat kortere tijdritten (apart van stijl, vlak/heuvelachtig) van 30km zoals afgelopen jaar kan me ook wel bekoren.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Prima minister daar down under. Dikke kans op een uitgekleed deelnemersveld, inclusief de afwezigheid van niemand minder dan de goat - gezien het feit dat 40% van de tennissers niet is gevaccineerd. Maar dat boeit verder niet. En misschien maakt midlifer federer vanachter zijn rollator straks wel een kans.

DPG Media Privacy Gate - ad.nl

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Botic heeft zijn eerste ATP halve finale gehaald en voor het eerst gewonnen van een top 10 speler. Knap hoor. Zijn verloren Challenger punten van vorig jaar gecompenseerd. Nu Cilic. Niet onmogelijk in deze vorm. Evenals Fritz/Struff. Randje top 50 lonkt.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Eerder deze week in de krant vernomen dat de auto van max verstappen weer naar behoren werkt. De benodigde stap die moest worden gemaakt is vooralsnog gezet in de garagebox. Uitstekend nieuws voor de fanboys dus.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Dan ben je wel een baas hoor, als je tegenstander aan het terug komen is en je schiet dan een 3-punter van die afstand.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Nog drie weken, dan begint het weer. Bij mij begint het al te kriebelen.

Dit keer gaat Magnus het opnemen tegen de ijzersterke Rus Ian Nepomniatchi. De man met het knotje in het haar. Een beer van een vent. Rico zou moeite met hem hebben, maar Magnus kan hem, denk ik, net de baas.

Al zou het ook fijn zijn als er weer eens een ander op de troon gaat zitten.

https://static.toiimg.com/thumb/msid-82262307,imgsize-171866,width-400,resizemode-4/82262307.jpg'Nepo'.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Griekspoor wint zijn 17de(!) partij op rij. Welliswaar allemaal op Challenger niveau, maar dat is best knap lijkt me.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

happie schreef:

Griekspoor wint zijn 17de(!) partij op rij. Welliswaar allemaal op Challenger niveau, maar dat is best knap lijkt me.

Griekspoor is gewoon goed bezig hoor. Ja, Challengers, maar hij weet zo wel mooi van zijn liefhebberij zijn werk te maken, en klimt langzaamaan ook aardig op op de wereldranglijst.

Beter 17 partijen winnen op Challenger, dan 3 ATP-toernooien spelen en dan één keer een rondje verder komen.

Dit is gewoon zelfvertrouwen tanken voor Tallon. Hopelijk gaat dat uitbetaald worden in de vorm van goede prestaties in grotere toernooien, maar zo niet, dan nog heeft hij gewoon een prima tijd als profspeler.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Hij is zeker goed bezig en normaal niet minder dan Botic. Dus ik zie hem ook wel in ATP toernooien rondes verder komen.

Inderdaad wat je zegt zo'n sterke carrière op challenger niveau is ook mooi en goed bezig. Zijn weinig NLse tennisers die dit kunnen. Ook Botic heeft dit nooit gepresteerd. Ben wel nieuwsgierig wat hij in deze vorm op eem ATP250 toernooi kan.

Voor zowel hem als Botic zie ik de komende jaren wel een rol weggelegd in de top 50-70 met soms misschien een uitschieter.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Ah, maar ik vergeleek niet met Botic, ik vergeleek met een imaginaire situatie.

Zowel Tallon als Botic zijn lekker bezig dit jaar, en geven de Nederlandse tennisliefhebbers weer even wat lucht.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Dat weet ik wel, dat je niet vergeleek met Botic. Bedoelde het meer vanuit mezelf, omdat Botic nu zo prima presteert op dat niveau. Zou ik het zonde vinden, als hij te lang blijft op Challenger niveau. Prima prestaties hoor, maar als hij nu weer wint (of semis haalt) en volgende week in Bratislava weer, dan valt daar niet veel meer te winnen.

Uiteindelijk gaat het in topsport erom, dat je het maximale eruit haalt. Dan moet je wel proberen op ATP niveau en als je dan 3 a 4 keer de eerste ronde niet overleeft, dan is dat zonde, maar heb je het wel geprobeerd.

Maar twee tennissers op dit niveau is lang geleden. Heb het idee dat beide in de breedte beter zijn dan Haase.

Eind dit jaar hebben we sowieso 3 nederlandse tennissers in de top 200.

stephan-0115

• 1358 berichten
  • 2200 stemmen

De Grande Partenza bekend gemaakt voor 2022. Nadat het in 2020 niet doorging nu wel in Hongarije. Een stuk aantrekkelijkere eerste 3 etappes. In plaats van 2 sprintritten maar 1 en 1 punchy finale. En in plaats van de tijdrit op de 1e dag op de 2e dag. Ook wel interessant hoe dat verloopt, gebeurd echt zelden namelijk. Ben benieuwd naar de rest van de ritten.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Barney heeft het WK darts gehaald. Gisteren plaatste hij zich via het kwalificatietoernooi voor de GSoD. Eerder deze week verzekerde hij zich voor de Player Championship Finals. Lekker nog twee televisie toernooien om op te warmen voor het WK.

Volgend week is de Grand Slam. In een poule met Anderson, Smith en Davis zitten kansen. Davis de grote onbekende en Smith/Anderson hebben een matig televisie toernooi seizoen achter de rug.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Het lijkt erop dat mijn verwachting van vorige maand niet uit gaat komen. Zelfs als ook verstappen vanwege een overtreding achteraan moet beginnen wint ie per saldo omdat ie bijna 20 punten voorstaat, terwijl hamilton op zijn beurt een race minder heeft om deze achterstand in te lopen.

Benieuwd wat in het reglement staat over het aanraken van een auto in de zgn beveiligde zone. Als er weinig over staat dan kan ie dit weekend zo'n beetje de nekslag uitdelen.

Als dat scenario uitkomt verwacht ik in dit topic uiteraard filmpjes van moviemeterleden die uitbundig de horlepiep dansen.

DPG Media Privacy Gate - ad.nl

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Nou. Ze zijn eruit. Hamilton achteraan, verstappen een bekeuring van 50k.

Met name de laatste straf geeft goed aan hoe verrot de wereld feitelijk gezien is. Die 50k mag (kun) je in dit geval vergelijken met een ordinaire mulderboete voor een gemiddelde nederlander.

Maar goed, niemand een horlepiepje? Je zou zeggen dat wat ik vraag, een horlepiepje, minder van de portemonnee vraagt dan wat sporters vragen, maar goed wie ben ik.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Lewis Hamilton steekt Max Verstappen voorbij

Door ONZE TELESPORTREDACTIE

En dat terwijl ik daar eerder las dat hamilton helemaal achteraan moest beginnen.

Manmanman, wat een farce. Vanaf nu draagt de f1 voor mij de titel flopsport. Oh wacht, ik keek toch al niet.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Tallon Griekspoor verstevigde zijn record met challengertoernooien in een jaar even met zijn 8ste. Tevens ook zijn 5de op een rij. Twee Nederlanders in de top 70.

Mooie GP ook gezien gisteren. Ongeacht de uitkomst van het seizoen is dit wel de spannendste titelstrijd in een paar jaar. Knap dat Hamilton zich in de sprintrace al naar voren werkte en ook de racepace was uitstekend. Had al verwacht dat Max dit niet ging houden.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Sherrock.

Niet gewoon een vrouw die vanwege haar sekse mee mag doen, maar een echte concurrent voor de toppers. Geweldig.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Graaf Machine schreef:

Sherrock.

Niet gewoon een vrouw die vanwege haar sekse mee mag doen, maar een echte concurrent voor de toppers. Geweldig.

Wordt niks. Maakt alleen kans als een dikbuikge mannelijke darter bezwijkt onder de druk en onder zijn niveau presteert.

Een prijs zal ze never nooit pakken.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Splinters schreef:

Wordt niks. Maakt alleen kans als een dikbuikge mannelijke darter bezwijkt onder de druk en onder zijn niveau presteert.

Dat geldt voor alle darters, dus die opmerking heeft verder ook geen waarde.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Dat geldt voor alle darters, dus die opmerking heeft verder ook geen waarde.

Een middelmatige mannelijke darter zal, mits voldoende tijd om te trainen, beter dan zijn dan de beste vrouwelijke darter.

Mannen en vrouwen hebben verschillende talenten. Ruimelijk inzicht, coordinatie etc is bij mannen door de bank genomen beter dan bij vrouwen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.