- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Nu de Vuelta in zijn definitieve plooi lijkt te liggen, begint de WK-koorts toch stilaan te stijgen, niet in het minst omdat het in eigen land is te doen. OK, het EK komt er ook nog aan, net als de twee Canadese topééndagswedstrijden, maar naar een WK kijk ik toch steeds uit. Een EK vind ik toch maar kunstmatig en een zoveelste wedstrijd al vind ik die witte trui met gele sterren en blauwe strepen best mooi.
De ploegen beginnen zich stilaan te vormen en die Denen bvb, wat een geweldige ploeg op papier is dat. Je hebt Magnus Cort Nielsen met 3 Vuelta-etappes achter zijn naam, ex-WK Pedersen die er ook lijkt door te komen, hardrijders Honoré en Asgreen, en tot slot Valgren al is die laatste toch wat minder sinds zijn topjaar 2018 waar hij Amstel en het Nieuwsblad won bij Astana.
Op de bank ook nog heuse kleppers met Soren Kragh Andersen, Michael Morkov, Mikkel Bjerg en Vingegaard. Fuglsang is er sowieso niet bij na zijn sleutelbeenbreuk, maar geweldig reed die ook nog niet rond.
happie
-
- 6234 berichten
- 426 stemmen
Botic naar de laatste 16, als eerste Nederlander sinds Schalken in 2004. Virtueel op plek 89. Nu Schwarzmann. Lastig, maar zeker niet onmogelijk.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2200 stemmen
M.Á. López geeft op omdat hij kwaad is. Stond tot vandaag 3e in het klassement. Kan alleen bij Movistar. Movistar ❤
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 berichten
- 5070 stemmen
De etappe van vandaag was wel heel erg fijn. Roglic nooit in de problemen geweest en deze derde Vuelta winst is de duidelijkste.
Of Lopez nou wel of niet uit de Vuelta is (onbevestigd), dat hij nog voor Movistar blijft rijden lijkt me uitgesloten. Hij zou dan weleens terug naar Astana kunnen gaan. Daar was het een ander lang wat onzeker geweest en hebben ze een beetje een leegloop. Inmiddels is duidelijk dat ze toch doorgaan. En ze hebben iemand als hem nodig en dit gedrag maakt je niet populair bij andere ploegen. Veel zullen hem daardoor niet hoeven. Hij heeft weinig kaas van strategie gegeten maar vooral op grote hoogte en met idiote stijgingspercentages zijn er wenig betere klimmers in het peloton.
Dumoulin goed in de benelux tour trouwens.
-
- 22403 berichten
- 5070 stemmen
Wat betreft WK lijkt me Denemarken inderdaad favoriet (en dan vooral Nielsen) en Valgren staat bij mij zeer hoog in het lijstje van renners van wie ik nog een reken op een plotselinge comeback (ineens een grote wedstrijd winnen) en die daarna gewoon een eendagstopper kan worden.
-
- 22403 berichten
- 5070 stemmen
Deceunick-Quickstep was vandaag helemaal gefocusd op het verzekeren van de groene trui voor Jakobsen die het moeilijk had. Resultaat is dat de onderste acht hun volledige ploeg was vandaag. Maar het is gelukt.
Lopez is inderdaad uitgestapt uit boosheid. Ben benieuwd naar de reactie van Movistar. Ik denk dat ze 'm op staande voet ontslaan.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12839 stemmen
Deceunick-Quickstep was vandaag helemaal gefocusd op het verzekeren van de groene trui voor Jakobsen die het moeilijk had. Resultaat is dat de onderste acht hun volledige ploeg was vandaag. Maar het is gelukt.
Ze doen hun naam toch weer eer aan. Lijkt me als sprinter toch wel het ideale ploegje om bij te rijden, verbaas mij erover dat er toch vaak grote namen zijn die liever bij een andere ploeg gaan sprinten (en dan eigenlijk nooit meer op niveau komen). Zal wel voor het geld zijn, maar toch.
Splinters
-
- 2620 berichten
- 1391 stemmen
Bij honda redbull maakt men tegenwoordig een auto die in staat is om een gp te winnen maar het maken van goed passende mondkapjes lukt daar ironisch genoeg niet.
Splinters
-
- 2620 berichten
- 1391 stemmen
Van lucky loser naar king botic. Het kan verkeren. Al is ie niet voldoende king om live op tv te tennissen. Al komt dat in de kwartfinale vast goed.
-
- 22403 berichten
- 5070 stemmen
Ze doen hun naam toch weer eer aan. Lijkt me als sprinter toch wel het ideale ploegje om bij te rijden, verbaas mij erover dat er toch vaak grote namen zijn die liever bij een andere ploeg gaan sprinten (en dan eigenlijk nooit meer op niveau komen). Zal wel voor het geld zijn, maar toch.
Zeker. Ze hebben in het verleden ook wel vrij makkelijk klassementsrenners losgelaten voor sprinters of renners voor eendagskoersen (Mas bijvoorbeeld). Daardoor kunnen ze dat ook volhouden. Wat ze gaan doen in combinatie met Evenepoel maakt me wel benieuwd. De rij met renners die minder gingen presteren toen ze het team verlieten is inmiddels echt enorm..
Roglic wint en een stuk dominanter dan de vorige twee keer. Als ik mijn lijstje erbij pak met voorspellingen (en veel wensen ook wel moet ik eerlijk zeggen dan krijgen we dit:
1. Primoz Roglic
2. Egan Bernal
Roglic heeft zijn favorietenrol waargemaakt. Bernal was niet in topvorm al probeerde hij wel (met veel mooie strijd op donderdag) en dat valt te prijzen. Toch is steeds duidelijker dat Bernal een treetje onder de twee Slovenen staat.
3. Richard Carapaz (al is hij wellicht te lang in vorm)
Carapaz was te lang in vorm inderdaad en het ging mis in deze Vuelta
4. Romain Bardet (lijkt op tijd in vorm en ik geloof nog in hem, niet om een grote ronde te winnen, maar om goed te rijden)
Altijd een zwak voor Bardet gehad, dit bleek te hoog gegrepen, maar hij reed lekker rond. Benieuwd wat hij zonder val had gekund.
5 Mark Padun (volgend jaar podium tour?)
Dit was een te vroege schatting, dat wordt een jaartje later, En de typfout verbeterd
7, Miguel Angel Lopez (ongeveer hetzelfde)
De dalen waren veel hoger dan de pieken bij deze twee. Lopez heeft erg veel moeite met de druk en was na verluid al bijna gestopt met fietsen en wat hij nu gaat doen weet ik niet. Landa en de Vuelta zal wel nooit wat worden
8. Jay Vine (het sprookje van het jaar)
9. Sam Oomen (maakt een comeback na gedoe)
10. Mauri Vansevenant (erg goed debuut)
too good to be true. Al was Oomen behoorlijk goed en stond hij 18e en niet 9e omdat Kuss en Kruijswijk langer mee moesten gaan en hij niet zo'n sterk begin had.
De andere Nederlandse belofte. Arensman had ook een paar mensen voor zich, maar kan echt wat meer als hij minder knechten moet. Zie de fantastische tijdrit vandaag.
Jetse Bol probeerde wel vaak maar Jakobsen was stevig boven mijn verwachting met 3 etappes en de groene trui.
Van de vele renners die ik niet had vond ik Martin goed (al is een plek in de onderste helft van de top 10 het maximaal haalbare in een grote ronde. Mas rijdt niet heel enerverend rond maar heeft wel de stabiliteit voor een grote ronde en zou de doorgaans minst goed bezette (vaak de giro de laatste paar jaar) best kunnen winnen. Haig zou weleens de eendagsvlieg van dit jaar kunnen zijn. Dan verwacht ik meer van Mader in de toekomst. Yates was goed maar bij geen van de broers heb ik het idee dat ze nog eens een grote ronde gaan winnen eigenlijk. Kuss is soms fantastisch maar toch echt te instabiel als kopman, de rol die hij nou heeft past hem beter. David de la Cruz en Felix Großschartner staan waar ze staan als ze meer voor zichzelf kunnen rijden. In de buurt van waar ze stonden in de Vuelta 2020.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Van lucky loser naar king botic. Het kan verkeren. Al is ie niet voldoende king om live op tv te tennissen. Al komt dat in de kwartfinale vast goed.
Ik volg vooral sport zonder geluid, dus hoor ik vrijwel nooit hoe namen klinken.
Is het nou "Botietsj" of "Botik", misschien zelfs "Bottik" ?
(Dat laatste met een korte 'o' als in 'logic'.)
Gretz
-
- 95 berichten
- 308 stemmen
Is het nou "Botietsj" of "Botik", misschien zelfs "Bottik" ?
(Dat laatste met een korte 'o' als in 'logic'.)
De middelste variant, gewoon Botik dus. Ik heb zelf ook lange tijd gedacht dat Botietsj de meest logische uitspraak zou zijn (net zoals alle Joegoslavische namen met -ic op het eind), maar ik volgde de partij vanavond op Radio 1 en daar spraken ze allemaal over Botik.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
De middelste variant, gewoon Botik dus. Ik heb zelf ook lange tijd gedacht dat Botietsj de meest logische uitspraak zou zijn (net zoals alle Joegoslavische namen met -ic op het eind), maar ik volgde de partij vanavond op Radio 1 en daar spraken ze allemaal over Botik.
Mooi, dank je wel. Ik dacht ook dat het de "Joegoslavische" uitspraak zou zijn, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Leuk uitgangspunt om te onderzoeken waar de naam "Botik", gespeld als "Botic" dan vandaan komt. Er moet een oorsprong zijn, lijkt me.
happie
-
- 6234 berichten
- 426 stemmen
Gisteren op Eurosport 2 kon je lekker Botic volgen. Ze schakelden tussendoor door Halep - Svitolina.
Wat een geweldige prestatie. Een 2-0 voorsprong weggeven en de partij toch nog zo overtuigend winnen, dat is best knap. Dat lukte Haase nooit.
Kwartfinale en zijn toernooi is eigenlijk gewoon lang en breed geslaagd. Medvedev gaat een lastig verhaal worden, maar hij kan lekker vrijuit spelen zonder druk.
Nummer 62 van de wereld is hij nu, dat worden een hoop ATP toernooien, die hij kan gaan spelen. Als het meezit dan zit Indian Wells er ook in.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Over voor Van de Zandschulp. Prachtig toernooi. Zelfs tegen Medvedev had hij zijn kansen, en heeft uiteindelijk een heel behoorlijke score neergezet.
Laat dit aub geen uitschieter zijn, maar een doorbraak. Heb wel weer zin in een aantal jaar een Nederlander in de top 50 minimaal.
happie
-
- 6234 berichten
- 426 stemmen
Goede pot was het inderdaad van Botic. Hij maakt stappen dit jaar. Voor dit jaar geen GS en nu alle 4 via de kwalificaties gehaald. Australië nog de eerste ronde eruit. Daarna RG en Wimbledon de tweede ronde en nu deze prestatie.
Hij kan nu direct op ATP niveau gaan tennissen. Benieuwd of hij die Davis cup gaat spelen rond de 17de.
-
- 22403 berichten
- 5070 stemmen
Vandaag EK wielrennen-tijdrit. Feitelijk een voorbereidingswedstrijd op het WK. Het opvallendste was Pogacar: Hij was vandaag twaalfde in een matig bezet kampioenschap (zonder Roglic en Dumoulin bijvoorbeeld). Iets trager dan Jos van Emden, iets sneller dan Rune Herregodts. Met alle respect, maar dan is hij niet in vorm. En dan zie ik het ook niet voor me op het WK (tenzij hij echt bewust inhield, wat ik niet geloof).
Kung won, Ganna was tweede, Evenepoel derde.
En ik sluit me aan bij de tennishoop van Graaf Machine. Zeker nu Bertens gestopt is. Ik zag dit totaal niet aankomen, maar zag wel serieus fraai tennis. Dus ik heb goede hoop.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2200 stemmen
Vandaag EK wielrennen-tijdrit. Feitelijk een voorbereidingswedstrijd op het WK. Het opvallendste was Pogacar: Hij was vandaag twaalfde in een matig bezet kampioenschap (zonder Roglic en Dumoulin bijvoorbeeld). Iets trager dan Jos van Emden, iets sneller dan Rune Herregodts. Met alle respect, maar dan is hij niet in vorm. En dan zie ik het ook niet voor me op het WK (tenzij hij echt bewust inhield, wat ik niet geloof).
Kung won, Ganna was tweede, Evenepoel derde.
En ik sluit me aan bij de tennishoop van Graaf Machine. Zeker nu Bertens gestopt is. Ik zag dit totaal niet aankomen, maar zag wel serieus fraai tennis. Dus ik heb goede hoop.
Werd een week voor de Tour ook 3e in het Sloveens kampioenschap tijdrijden, en we weten hoe vernietigend hij met name de 1e week van de Tour heeft uitgepakt. Als hij dit puur als voorbereidingskoers gebruikt zal ik me geen zorgen maken, over 2 weken staat pas de tijdrit van het WK op het programma. Zeker met Pogacar niet, die heeft wel vaker wat matige tijdritten om dan tijdens de tijdrit dat het écht moet uit te pakken (Laval, LPDBF). Denk alleen niet dat het parcours van dit WK hem echt ligt..
-
- 22403 berichten
- 5070 stemmen
Dumoulin breekt zijn pols bij een aanrijding in training. Geen WK voor hem.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Voor het eerst sinds Serena Williams - Martina Hingis (1999) een US Open-finale tussen twee tienermeisjes.
Emma Raducanu (Groot Brittannië, 18 jaar, 150 van de wereld) mag het opnemen tegen Leylah Fernandez (Canada, 19 jaar, 73 van de wereld).
De leeftijd maakt minder indruk op me dan de lage plaats op de wereldranglijst, zeker van Raducanu.
Tel hier dan ook nog de pas 17-jarige Cori Gauff (Verenigde Staten, 23 van de wereld) bij op, en we mogen hopen op een mooie en sterke generatie tennisvrouwen, komend decennia.
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
[...] en we mogen hopen op een mooie en sterke generatie tennisvrouwen, komend decennia.
Veel te vroeg. Uitschieters en grillige prestaties zijn hét kenmerk van het vrouwentennis van de afgelopen 5 a 10 jaar. Een paar speelsters die een aantal jaar lang constant hoog kunnen presteren, dat is wat het vrouwentennis nodig heeft. Deze finale past vooral in het al bestaande tombola-patroon.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Voor hoop is het nooit te vroeg.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 berichten
- 4511 stemmen
Veel te vroeg. Uitschieters en grillige prestaties zijn hét kenmerk van het vrouwentennis van de afgelopen 5 a 10 jaar. Een paar speelsters die een aantal jaar lang constant hoog kunnen presteren, dat is wat het vrouwentennis nodig heeft. Deze finale past vooral in het al bestaande tombola-patroon.
Dat heeft Williams ook tegen, nooit echt een aansprekende rivaliteit voor jaren gehad, zoals bij de mannen. Henin allicht voor korte tijd, daarvoor haar zus, maar dat is al 15 jaar terug. Daar kan zij niets aan doen, maar wel jammer.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Nou ja, ik zie de toekomst van het vrouwentennis toch wat rooskleuriger in dan die van het mannentennis. Leuke, frisse verschijningen die ook nog aantrekkelijk tennissen. En Raducanu is nou eenmaal ook erg fotogeniek (gaat mega sponsorcontracten in de wacht slepen), wat ook belangrijk is voor de uitstraling van het tennis.
Mannentennis gaat echt een sombere toekomst tegemoet na de grote drie. Vooral veel hardhitters zonder uitstraling. Van zo'n Zverev of Medvedev word ik nou niet bepaald vrolijk. Anonieme tennissers waar je niet de tv voor aanzet. Thiem, Roeblev (Wie? nummer 7 van de wereld en geen idee wie het is), Berrettini, Shapovalov (nogmaals, wie?), Ruud, Carreno etc. Ik heb net de top 40 bij de mannen doorgelopen, en het is echt een verschrikking. Een stelletje nobody's. Alleen Auger-Aliassime en Tsitsipas hebben potentie. En dan bedoel ik niet alleen als tennisser, maar ook als boegbeeld.
Bij de vrouwen heb je Halep, Barty, Osaka, Andreescu, Pliskova, Kenin, Svitolina, Muguruza, Kvitova, Bencic, Sabalenka, Sakkari, Brady. Plus nieuwe namen als Fernandez, Gauff en Raducanu. Allemaal (voor mij ieg) bekende namen met een goede uitstraling en prima tennis. Ik zet liever de tv aan voor een wedstrijd tussen Barty-Raducanu, dan voor een wedstrijd Zverev-Thiem. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.
Splinters
-
- 2620 berichten
- 1391 stemmen
Zo. Ook Zverev tot geitenkaas gespeeld. Hoeveel honger heeft de goat nog? Waarschijnlijk minstens 5 grandslamtitels.
vrouwentennis? Aardig, maar echt goed? Nee. Misschien is het tijd om ook proftennis genderneutraal te maken. Consequentie daarvan is wel dat er binnen een mum van tijd geen vrouwelijke profs meer zullen zijn.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Degene die nu nog minderwaardig doet over vrouwentennis heeft geen verstand van tennis. 18/19 jaar en dan dit niveau laten zien wanneer het moet. Daar kunnen nog veel mannen een puntje aan zuigen. Geweldige winnares in Emma Raducanu.
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Niemand beweert toch dat er geen vrouwen zijn die goed kunnen tennissen? Het zou mooi zijn als Raducanu dit niveau kan vasthouden en met haar een hele generatie/groep. Het feit dat een qualifier een Grand Slam kan winnen vind ik op zichzelf niet direct een positief signaal voor de stand van het vrouwentennis.
Splinters
-
- 2620 berichten
- 1391 stemmen
Degene die nu nog minderwaardig doet over vrouwentennis heeft geen verstand van tennis. 18/19 jaar en dan dit niveau laten zien wanneer het moet. Daar kunnen nog veel mannen een puntje aan zuigen. Geweldige winnares in Emma Raducanu.
Karsten braasch zal na een paar biertjes en wat sjekkies ongetwijfeld bereid zijn om ook emma raducanu op te rollen.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Karsten braasch zal na een paar biertjes en wat sjekkies ongetwijfeld bereid zijn om ook emma raducanu op te rollen.
Slaat helemaal nergens op. Tennis is een krachtsport. Je kan Nadal niet met Raducanu vergelijken. Je gaat Usain Bolt toch ook niet met Dafne Schippers vergelijken. Of Lieke Martens met Messi. Je moet gewoon kijken of het niveau hoog ligt, en dat was in de finale gewoon zo.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Niemand beweert toch dat er geen vrouwen zijn die goed kunnen tennissen? Het zou mooi zijn als Raducanu dit niveau kan vasthouden en met haar een hele generatie/groep. Het feit dat een qualifier een Grand Slam kan winnen vind ik op zichzelf niet direct een positief signaal voor de stand van het vrouwentennis.
Oneens. Dat is juist het mooie van de sport. Federer die in het begin van zijn carriere 6 Grand Slams cadeau heeft gekregen omdat de tegenstand van bedroevend niveau was is toch ook niet goed voor het tennis. Ik ben de grootste fan van Nadal, maar elf keer RG winnen zegt ook wat over de tegenstand. En dat is ook niet goed voor de sport.
Over de gehele breedte is het vrouwentennis gewoon van een veel hoger niveau dan bij de mannen. Bij de mannen zijn er 5/6 mannen die de dienst uitmaken (en dan ben ik nog mild), bij de vrouwen wel 15/20. Dat is toch schitterend.
Ik ben denk ik niet de enige die er zo over denkt. Raducanu gaat over 3/4 jaar zoveel geld verdienen per jaar, daar kunnen een Zverev of een Medvedev nog een puntje aan zuigen. Publiek/sponsors lopen weg met dit soort "sprookjes". In Engeland wordt dit al één van de grootste Britse sportprestaties ooit genoemd. Geweldig toch?
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.