- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote voetbaltopic #7
Het grote voetbaltopic #7
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Daar was Oranje toch niet. Alleen de Wereldkampioen en Europeeskampioen? (en Italië) Oh, wacht
.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Precies, vandaar dat die wisselwerking nu zo goed is. Het elftal straalt eensgezindheid uit en dat wordt opgepikt. Kapitein Kompany die vanaf het begin campagne voert om het publiek er bij te betrekken. Schitterend hoe die negativiteit is omgedraaid, en dat na 12 jaar ellende in een verdeeld land. Vergelijk dat met Holland en die onnozelaars in worteltjespak. Over successupporters gesproken...
Hmm zag toch juist anders een hoop Belgen die je zo voor Nederlander zou verslijten, met carnavaleske pakkies aan etc. En dan van die opmerkingen erbij dat ze de Oranjegekte gaan overtreffen. Dat verschilt dus niet veel m.a.w.. wat verder mij weinig kan schelen, maar laten we ook niet vergeten dat een groot deel van deze mensen niks gaven om voetbal toen ze met voor een groot deel dezelfde spelers het laatste EK en vorige WK niet haalden. Hadden ze die Red Army ook goed kunnen gebruiken. De jaren weer daarvoor was de selectie gewoon te slecht, dan kan ik nog begrijpen dat je geen tijd en energie in steekt als fans om een kansloos zooitje aan te moedigen.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
Dan heb je de schijn van gloryhunters in ieder geval wel erg tegen.
De carnavalfans die gewoon naar de kroeg afzakken om daar met een tricolore pruik zich lam te zuipen duiken nu inderdaad meer dan ooit op.
Maar er is de laatste twee jaar serieus wat meer veranderd dan enkel de resultaten. Weet niet hoeveel jullie ervan meekrijgen, maar via een aantal initiatieven (Duiveluitdagingen, tweets, Wilmots die de fans rechtstreeks aanspreek) zijn ze als groep énorm dicht bij het publiek komen staan. Weet niet of dat elders in de wereld ook aan het gebeuren is, maar dat is in ieder geval een wereld van verschil met 3 jaar geleden.
Daarbij is het ook pas sinds een jaar of twee dat onze spelers internationaal écht zijn doorgebroken (met name in Engeland dan), waardoor er heel wat meer positieve pers rond deze groep is, het hele jaar door.
mjk87 (moderator films)
-
- 14534 berichten
- 4518 stemmen
World Football Elo Ratings - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Kent iemand trouwens ook deze ranglijst? Die gaat veel verder terug dan de FIFA-ranking, heeft een iets andere rating en telt per dag (steeds de laatste 30 wedstrijden, dus meer up-to-date en echt gebaseerd op de kracht van een team op dat moment). Ook leuk om te zien wat de hoogste standen van landen ooit zijn geweest (Hongarije topt) en wat de hoogste gewaardeerde wedstrijd ooit is (afgelopen WK-finale). Ik ben een lijstjes-fetisjist, dus voor mij is dit wel leuk ja. Verder totaal niet van belang voor wat dan ook overigens.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Dat heb ik iig wel gehoord dat dat veel is gebeurd, maar echt meekrijgen wil ik het niet noemen. Is ook alleen maar positief natuurlijk, maar dat zou toch idealiter vanuit de fans zelf moeten komen.
Maargoed zou het juist leuk vinden als de Belgen het meteen erg goed gaan doen volgend jaar, en niet meteen weer kansloos onderuit te gaan. Anders koop je er nog niet veel voor. Wat trouwens nog wel lastig zat is, want de ervaring van een eindtoernooi is handig zat en heeft geen enkele Belg als bagage. Bovendien loopt er, afgezien van Van Buyten, geen speler rond met een grote prijzenkast, dat is bij Nederland wel anders.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
Ook dat moet van twee kanten komen. Pak en beet 4-5 jaar geleden was het echt zo erbarmelijk (en straalde er van de spelers zelfs ook absoluut geen interesse uit), waardoor je fans begint te verliezen. Als er jarenlang een ploeg op het veld staat die niet de schijn geeft voor een winst te willen vechten, dan haken fans gewoon af.
Momenteel komt er ook veel van de fans zelf, alleen wordt dat gekaderd in een bepaald initiatief voor een wedstrijd. 't is bij momenten bijna een Music For Life achtig gebeuren. Ben er verder ook niet zo'n fan van (in die zin dat ik mij er niet in meng), maar het is best leuk om te zien dat ons landje zich nog eens en masse achter iets schaart.
Verder verwacht ik van het WK zelf eigenlijk niet zoveel, enige wat ik hoop is dat er niet teveel blessures zijn en dat ze zich toch een paar keer goed kunnen tonen. Daarnaast is het toch vooral toernooi ervaring opdoen daar.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
geen speler rond met een grote prijzenkast, dat is bij Nederland wel anders.
Ook niet veel. Robben, en de vraag is of Sneijder meegaat. Wie nog meer?
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Toby Alderweireld bezit 3 titels, 1 beker en een Cruijffschaal 
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Ook niet veel. Robben, en de vraag is of Sneijder meegaat. Wie nog meer?
De Jong en Van Persie toch ook met titels in Engeland bijv. Het zijn wel spelers met veel meer ervaring op een hoog niveau, met ook meerdere eindtoernooien en zelfs een WK finale.
Joy4ever
-
- 4611 berichten
- 1834 stemmen
Waarschijnlijk geen Suarez en Co. op 't WK.
Uruguay staat 5e en kan niet lager dan dat eindigen. Ofwel minimaal play-offs.
Jammer dat Oranje in de laatste wedstrijd tegen Turkije moet. Ik zie Turkije namelijk graag op het WK. De afgelopen keren dat ze op een WK of EK present waren vond ik hen absoluut één van de smaakmakers.
Verder blij dat Mexico nog in de race is, die horen ook op het WK wat mij betreft.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
De Jong en Van Persie toch ook met titels in Engeland bijv. Het zijn wel spelers met veel meer ervaring op een hoog niveau, met ook meerdere eindtoernooien en zelfs een WK finale.
Kompany ook en veel groter is de erelijst ook niet toch? België heeft wel veel meer spelers bij Europese topclubs. Wat mij betreft voordeel België. Al telt EK en Wk ervaring zeker mee, dat is net iets beter bij Oranje.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Alleen kan Blind itt Willems wel verdedigen. Ook niet onbelangrijk als verdediger... 
.
Blind wel verdedigen? Hahaha.
Beter dan Willems, maar daar is alles mee gezegd.
mjk87 (moderator films)
-
- 14534 berichten
- 4518 stemmen
Emanuelson is nog altijd de beste optie voor die positie, en dat zegt wat. Maar goed, flink wat ervaring, snelheid en kracht, is verdedigend niet slechter dan Blind of Willems en is aanvallend veel beter. Ik zie geen reden om Emanuelson daar niet neer te zetten.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Lol. Beste keus blijft natuurlijk Nelom, en anders Woudenberg
.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik zie geen reden om Emanuelson daar niet neer te zetten.
Misschien omdat ie sinds zijn Ajax tijd daar niet meer gespeeld heeft?
david bohm
-
- 3075 berichten
- 3439 stemmen
Hopelijk stoppen de Belgen ook eens met het fluiten tijdens het volkslied van de tegenstander. Dat is België onwaardig.
Lefgozer
-
- 3491 berichten
- 2256 stemmen
Rode Duivels wereldkampioen! Mooi dat ze gekwalificeerd zijn. Ik zie er serieus meer naar uit om hun te zien spelen dan het Nederlands elftal.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4698 stemmen
Veel Belgen zijn ook nog realistisch genoeg om niet meteen te verwachten dat we WK worden. Puur qua talent kunnen we zeker ver geraken maar veel hangt natuurlijk af van de vorm/blessures van de spelers. Zonder tegenslag zie ik ons de 1e ronde wel overleven maar nadien ben je toch erg afhankelijk van de loting en vorm van de dag.
Verder dateert de positieve sfeer rond de Duivels ook al van voor het begin van deze campagne. Natuurlijk heeft het te maken met de instroom aan talentvolle voetballers. Gedurende de 5-6 jaren voordien was er gewoon te weinig kwaliteit. In het begin van de vorige campagne speelden die talenten al mee maar bleven de resultaten uit (jaar 2010). Tot frustratie van veel fans maar bezoekers- en kijkersaantallen gingen toen al duidelijk terug omhoog. Aan het eind van die campagne (vooral najaar 2011) was de sfeer voor het eerst echt positief en kwamen eindelijk de langverwachte resultaten.
De kwalificatie voor het WK 2014 vingen we aan met veel hoop maar ook met de nodige twijfels. Het was voor deze generatie stilaan van moéten, terwijl ze zich daarvoor nog konden wegsteken achter een gebrek aan ervaring. Van in het begin was er een leuke interactie tussen publiek en spelers en behaalden de Belgen voor het eerst resultaten, zelfs als ze eens een mindere match speelden (matchen die 5 jaar geleden zonder twijfel verloren werden). Het enthousiasme wordt natuurlijk gevoed door zeer goede resultaten, en meestal ook met mooi voetbal, in een toch wel stevige poule.
De zeer positieve sfeer rondom de Duivels is dus toch geleidelijk aan gegroeid, al zal ik zeker niet ontkennen dat er veel successupporters zijn. Moet zelf bekennen dat ik 5-6 jaar geleden ook geen moeite meer deed om een match van de Belgen mee te pikken. Naar zoveel geklungel keek niemand met plezier.
Kan ook wel begrijpen dat velen België maar al te graag op hun bek zien gaan tijdens het WK. Dat (overdreven) positivisme zien mensen blijkbaar niet graag bij anderen. Net zoals veel Belgen zich verkneukelden tijdens de afgang van de immer positief ingestelde Nederlanders op het EK 2012.
En vind het sowieso wel leuk om te horen dat de Belgische fans zich eindelijk eens in het stadion laten opmerken. De Schotten (uit) en Fransen (thuis) waren in ieder geval onder indruk. De Franse coach noemde het zelfs voor een oefenmatch totaal atypische heksenketel toen ze in Brussel speelden eind augustus.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Toch hebben ze geen toppers a la Van Persie en Robben (voorin).
david bohm
-
- 3075 berichten
- 3439 stemmen
Wat zou het geweldig zijn als ze met elkaar in de poule zaten en ze Oranje even alle hoeken van het veld laten zien
.
Behalve een halve Spanjaard ben je tegenwoordig ook een halve Belg...over gloryhunters gesproken...
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Belgie en Nederland zouden toch wel een mooie mix hebben als ze samen zouden spelen. Wij missen de defensieve klasse van de Belgen en zij kunnen wel Robben en van Persie van onze voorhoede gebruiken. Op het middenveld hebben beide landen veel kwaliteiten.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4698 stemmen
Klopt, al scoren Lukaku en Benteke ook met de ogen dicht in Engeland. Verder is Hazard onze dribbelkont, al is die nog zeker niet zo bepalend als Robben bij Nederland.
Het grote verschil zit hem toch in de achterhoede, keeper incluis. Daar staat België toch een pak steviger, denk ik.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Qua keepers hebben wij echt geen problemen. Stekelburg, Vorm en Krul zijn jongens die zich in het buitenland hebben bewezen en jongens als Vermeer, Zoet en Cillessen doen het ook niet verkeerd. Oranje heeft eigenlijk nooit echt een keepersprobleem. Maar wij zouden wel een Kompany, Vertonghen en Vermaelen kunnen gebruiken.
België heeft alleen geen goede backs. Het zegt veel dat centrumverdediger Alderweireld daar de beste rechtsback is.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4698 stemmen
Klopt wel ja. Al doet Alderweireld het daar wel gewoon erg degelijk, ook al is het niet z'n normale positie.
Courtois reken ik toch bij de meest talentvolle keepers ter wereld. Was tijdens deze campagne ook al meermaals een puntenpakker met enkele zeer goede saves.
Kai
-
- 5164 berichten
- 1001 stemmen
Bij Milan ook weleens, laatst nog tegen PSV.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
Hopelijk stoppen de Belgen ook eens met het fluiten tijdens het volkslied van de tegenstander. Dat is België onwaardig.
Gisteren niet kunnen meepikken, maar twee wedstrijden geleden heeft Wilmots dat al aan de supporters gevraagd, bij Schotland was er dan ook helemaal niks te horen.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Courtois is ook heel erg goed. Maargoed, een zeer goede of gewoon hele goede keeper zoals wij hebben maakt ook niet uit. Het verschil tussen jullie achterhoede en de onze is bijvoorbeeld veel groter. Wij hebben daar bijna niks lopen. Maar bij Belgie kan niemand tippen aan Robben en vPersie. Zo heeft iedereen weer een plus en een min. Wel heeft dit Belgische elftal de toekomst, wij niet. Als bij ons Robben, Persie, vd Vaart, Sneijder en Nigel de Jong stoppen, dan hebben we een flink probleem. En dat zal toch bij een aantal al binnen 3 jaar zijn. Daarna is het nog maar afwachten wat bv een Robben nog kan. Er staat bij ons te weinig echt zeer goede opvolgers klaar.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Behalve een halve Spanjaard ben je tegenwoordig ook een halve Belg...over gloryhunters gesproken...
O nee hoor, ik kies wel vaker de kant van de outsider, de onderdrukte. Heb wel veel affiniteit voor Belgen, altijd gehad, ik kom er graag. Leuke mensen. Dus waar je laatste conclusie op gebaseerd is ontgaat mij.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Ik verwacht dat Rekik wel een vaste waarde gaat worden in de Oranje defensie. En een goede ook. Alleen komt Brazilië misschien wat te vroeg.
Indi kan in een goede competitie ook uitgroeien tot een topper. Verdedigend dan, want voetballen zal hij nooit meer leren. Van Janmaat verwacht ik ook vrij veel.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.