- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote voetbaltopic #6
Het grote voetbaltopic #6
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4089 stemmen
Maar Ajax en PSV waren niet kenmerkend volksclubs. PSV was een bedrijfsvereniging en Ajax is opgericht door een zoon van een ondernemer en een voor zover ik kan zien waren ook de anderen geen volkse arbeiders.
Reinbo Reinbo... 
Na het lidmaatschap van de Amsterdamse Voetbal Bond wordt Ajax in 1902 lid van de Nederlandse Voetbal Bond. Een jaar later hebben de Ajacieden al succes. In 1903 promoveren de Amsterdammers naar de tweede klasse.
In de beginjaren is er voor de voetballers nog totaal geen luxe. De spelers moeten het doen zonder kleedkamers en tribunes. Er zijn zelfs geen douches.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Toen het even tegenzat in de HCS jaren kwam er geen kip meer opdagen dus tja...
Inderdaad. Pak de toeschouwersaantallen van eind jaren 80, begin jaren 90 er eens bij.
Of een jaar of 7, 8 geleden rond de periode Gullit en verder. Vaak zat dat er veel minder mensen op kwamen dagen. Ook bij Feyenoord blijven mensen weg bij mindere tijden, zoals bij alle clubs in de wereld. Dat bedoel ik nou met die fabel hoe uniek dat legioen zou zijn.
mjk87 (moderator films)
-
- 14580 berichten
- 4540 stemmen
Ik zag het net ja. Stond vanochtend nog heel artikel in de krant over. Dat die voorzitter er gewoon vanuit ging in de koker te zitten. Tja, als je scheidsrechters kan omkopen, dan leden van het CAS ook wel. Maar het valt me vaker op, dat op het oog nette straffen steeds lager en lager worden met elk beroep dat volgt. Ook die Spaande clubs. Misschien beroep gewoon eens afschaffen.
Montorsi
-
- 9721 berichten
- 2383 stemmen
Kijk, het zit hem in het feit dat jullie die zaken constant blijven benoemen. Laat anderen dat nou over je zeggen, maar zit jezelf niet steeds te bevlekken met dat gedoe over hoe uniek jullie wel niet zijn enzo.
"Godenzonen..."
Doe niet zo hypocriet joh..
Als je sportief niks voor kan leggen meer, dan moeten er maar elke keer randzaken bij worden gezocht
.
?
En wat weerleg je nu precies? Dat maakt Feyenoord geen volksclub?
In Amsterdam zelf staat Ajax niet eens bekend als volksclub. Daar had je altijd Blauw-Wit en dat soort ploegen voor.
Montorsi
-
- 9721 berichten
- 2383 stemmen
Inderdaad. Pak de toeschouwersaantallen van eind jaren 80, begin jaren 90 er eens bij.
Of een jaar of 7, 8 geleden rond de periode Gullit en verder. Vaak zat dat er veel minder mensen op kwamen dagen. Ook bij Feyenoord blijven mensen weg bij mindere tijden, zoals bij alle clubs in de wereld. Dat bedoel ik nou met die fabel hoe uniek dat legioen zou zijn.
Uiteraard ben ik op de hoogte van die periode. Feit is echter wel dat het al vanaf 1974 toen bergafwaarts was met alleen 1984 als piekje. 15 jaar problemen gaan je niet in de koude kleren zitten. Komt er ook nog eens bij dat de jaren 80 voor het hele Nederlandse voetbal drama was en de bezoekersaantallen niet alleen bij Feyenoord laag (lager) waren. Was overal.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4089 stemmen
Volksclub is een term die minderwaardige clubs hebben verzonnen om zichzelf een bepaalde status aan te kunnen meten om daarna zichzelf lekker te kunnen pijpen. Het is een term die echt the fuck nergens op slaat. Bij Ajax komen mensen uit het hele land, uit alle rangen en standen. Het stadion van Roda zit ook vol met mensen die gewoon uit de buurt komen. De ene een arbeider, de andere een zakenman. Hetzelfde geldt voor Feyenoord, Vitesse, RKC etc. etc.
Groningen reist met 1600 man naar Fiorentina, propvol uitvak. Volgens de Feyenoord begrippen is dit gelijk een volksclub. Willem II had een vol uitvak bij Vitesse: Volksclub... Vitesse bij Feyenoord uit: Volksclub.
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Volksclub is een term die minderwaardige clubs hebben verzonnen om zichzelf een bepaalde status aan te kunnen meten om daarna zichzelf lekker te kunnen pijpen.
Plastisch edoch correct.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Godenzonen is gewoon een bijnaam van Ajacieden, daar is niks hooghartigs aan. Zoals een Manchester United supporter zichzelf een Red Devil noemt.
Verder weerleg ik dat Feyenoord zo uniek is. Alles wat jij noemt kan bijna elke andere gewaardeerde club wel weerleggen. Oeh, er gaan een hoop Feyenoorders naar Portugal in de jaren 60. Ja, er gaan er ook 30.000 van Ajax naar Parijs. Je punt is dus dat je daar helemaal niet uniek mee bent.
En wat Ajax in 1931 voor status had zal mij worst wezen. Ajax is al vele decennia net als PSV en Feyenoord & veel andere clubs gewoon een volksclub. Als je het over elitaire clubs hebt, dan kom je eerder bij een Chelsea uit.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4089 stemmen
In Engeland is elke PL club elitair, tenzij je al je spaargeld uitgeeft aan een seizoenskaart 
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Uiteraard ben ik op de hoogte van die periode. Feit is echter wel dat het al vanaf 1974 toen bergafwaarts was met alleen 1984 als piekje. 15 jaar problemen gaan je niet in de koude kleren zitten. Komt er ook nog eens bij dat de jaren 80 voor het hele Nederlandse voetbal drama was en de bezoekersaantallen niet alleen bij Feyenoord laag (lager) waren. Was overal.
Kortom, wederom het bewijs dat het legioen niet uniek is. Ook zij blijven weg in mindere tijden. Zoals er bij Ajax eind jaren 90 wat minder mensen zaten. Maar jullie blijven maar volhouden dat het legioen er altijd staat. Sowieso zijn ze vrij stil de laatste jaren. Ik zie toch vrij vaak Feyenoord spelen. Het is gewoon iets uit het verleden wat nog krampachtig in stand moet worden gehouden omdat je sportief niks meer hebt om op te teren (niet voor niets wordt een 2e plek gevierd alsof de CL is gewonnen). Dan gaan we de randzaken maar extra benadrukken om nog status te houden. Feyenoord is gewoon een mooie, grote en belangrijke club, maar echt niet meer bijzonder dan welke andere topclub hier ook.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2118 stemmen
Psv is toch vooral voor en door arbeiders opgericht dacht ik.
Btw alsof andere supporters (hier) niet aan 'zelfpijperij' doen 
Ook bij Feyenoord blijven mensen weg bij mindere tijden, zoals bij alle clubs in de wereld. Dat bedoel ik nou met die fabel hoe uniek dat legioen zou zijn.
Je vergeet voor het gemak het even slechte rampzalige seizoen 2010 (als eind jaren tachtig) toen faillissement dichterbij dan ooit was met de slechtste wedstrijden die ik ooit gezien heb, een goed gevulde Kuip. Verder geen geheim dat Feyenoord heel veel uitsupporters heeft (de grote losse kaarten groep niet vergeten), ook voor de beker zoals bijvoorbeeld Heerenveen waar het buiten het uitvak om barstte van de Feyenoordsupporters.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Psv is toch vooral voor en door arbeiders opgericht dacht ik.
Btw alsof andere supporters (hier) niet aan 'zelfpijperij' doen 
Je vergeet voor het gemak het even slechte rampzalige seizoen 2010 (als eind jaren tachtig) toen faillissement dichterbij dan ooit was met de slechtste wedstrijden die ik ooit gezien heb, een goed gevulde Kuip. Verder geen geheim dat Feyenoord heel veel uitsupporters heeft (de grote losse kaarten groep niet vergeten), ook voor de beker zoals bijvoorbeeld Heerenveen waar het buiten het uitvak om barstte van de Feyenoordsupporters.
Nogmaals, ik zeg niet dat die zaken niet waar zijn. Ik zeg alleen dat er genoeg andere clubs ook zo zijn. Dat unieke wat jullie altijd roepen te hebben is er gewoon niet. Dat is ingehaald door de realiteit.
depri83
-
- 6812 berichten
- 1491 stemmen
Voor klopt wel, door niet echt, de eerste voorzitter van PSV, Hofkes, had de volgende functie: 'Bij Philips is hij verantwoordelijk voor de inrichting van de röntgen-afdelingen van het natuurkundig laboratorium'. Niet echt 'working class' 
Ook Gerard en Anton Philips waren bij de oprichting van PSV betrokken.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Verrassend, Toornstra kan wel eens naar FC Porto gaan lees ik. Clubs schijnen te onderhandelen.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2118 stemmen
Nogmaals, ik zeg niet dat die zaken niet waar zijn. Ik zeg alleen dat er genoeg andere clubs ook zo zijn. Dat unieke wat jullie altijd roepen te hebben is er gewoon niet. Dat is ingehaald door de realiteit.
Nee hoor, ik zie van andere clubs lang niet zoveel uitsupporters op thuisvakken zitten (naast een vol uitvak) als Feyenoord.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4089 stemmen
Niks is uniek inderdaad. Celtic was vorige week met 5000 man in Berlijn voor een oefenpotje om maar iets te noemen 
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2118 stemmen
Voor klopt wel, door niet echt, de eerste voorzitter van PSV, Hofkes, had de volgende functie: 'Bij Philips is hij verantwoordelijk voor de inrichting van de röntgen-afdelingen van het natuurkundig laboratorium'.
Ook Gerard en Anton Philips waren bij de oprichting van PSV betrokken.
Oké, wist ik niet. Nou ja, voor arbeiders dan ; )
depri83
-
- 6812 berichten
- 1491 stemmen
Niks is uniek inderdaad. Celtic was vorige week met 5000 man in Berlijn voor een oefenpotje om maar iets te noemen
35000 toeschouwers vanavond voor maar één man is vrij uniek. 
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Nee hoor, ik zie bij andere clubs lang niet zoveel uitsupporters op thuisvakken zitten (naast een vol uitvak) als Feyenoord.
Is bij Ajax ook zo. Was recent nog bij Graafschap-Ajax. Denk dat de helft van de mensen in de thuisvakken onderhand Ajacied was. Wel steken Ajax en Feyenoord er in Nederland boven uit. En als we het buitenland erbij pakken, je hebt wel meer flinke supporterskernen. Vaak zijn dat wel supporters van ploegen die niet tot de wereldtop behoren. Maar bv Celtic, Juventus of Marseille nemen er ook veel mee.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4089 stemmen
Nee hoor, ik zie bij andere clubs lang niet zoveel uitsupporters op thuisvakken zitten (naast een vol uitvak) als Feyenoord.
Zat op mijn Ajax overzicht laatst te kijken en ik zie bij verscheidene wedstrijden(b.v. RKC, Heerenveen, Roda, NEC) toch de vakken ernaast tientallen tot honderden mensen omhoog springen bij een goal van Ajax. Nogmaals, niks unieks aan. Wij benoemen het echter niet elke keer. Jullie wel. Jullie doen blij omdat jullie incognito een Ajax wedstrijd in de ArenA bezoeken. We can't be stopped, Legioen=overal, JHK blablabla...Terwijl het omgekeerd ook gebeurd. So what?
Dat is die zelfpijperij...en Ajacieden maar arrogant noemen.
Ik snap iig wel waarom ik niets met dat clubje uit Rotterdam heb als ik dit telkens weer moet aanhoren, zo vol van zichzelf allemaal.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4089 stemmen
Tsjah, laatst ook voor een 75 jarige opa gezien. Mooie gebaren, zeker ook voor van Bommel. Zelfs PSV kan erover meepraten 
Elke club kent dit soort fenomenen. Het is kul om dit alleen aan een bepaalde club toe te dichten. Het zijn vooral de supporters en de onnozele media die het in stand trachten te houden 
depri83
-
- 6812 berichten
- 1491 stemmen
Trouwens, de column van Dijkshoorn over Sjakie in de VI deze week was echt grandioos
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Nee hoor, ik zie van andere clubs lang niet zoveel uitsupporters op thuisvakken zitten (naast een vol uitvak) als Feyenoord.
Of dat nou iets is om trots op te zijn is. Uitsupporters horen niet in thuisvakken te zitten.
Snap A&L wel, het wordt een beetje genant die toon alsof Feyenoord zo uniek is terwijl dat gewoon allemaal eigenschappen zijn van een supporter, overal ter wereld.
schram101
-
- 16684 berichten
- 2293 stemmen
Trouwens, de column van Dijkshoorn over Sjakie in de VI deze week was echt grandioos
Fotootje??
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2118 stemmen
Zat op mijn Ajax overzicht laatst te kijken en ik zie bij verscheidene wedstrijden(b.v. RKC, Heerenveen, Roda, NEC) toch de vakken ernaast tientallen tot honderden mensen omhoog springen bij een goal van Ajax. Nogmaals, niks unieks aan. Wij benoemen het echter niet elke keer. Jullie wel. Jullie doen blij omdat jullie incognito een Ajax wedstrijd in de ArenA bezoeken. We can't be stopped, Legioen=overal, JHK blablabla...Terwijl het omgekeerd ook gebeurd. So what?
Dat is die zelfpijperij...en Ajacieden maar arrogant noemen.
Ik snap iig wel waarom ik niets met dat clubje uit Rotterdam heb als ik dit telkens weer moet aanhoren, zo vol van zichzelf allemaal.
haha het was toch afca can't be stopped en ik zie toch echt ook fotootjes verschijnen als er een Ajacied tussen het publiek heeft gezeten, helemaal vol van zichzelf en blij dus weer een typisch gevalletje van de pot verwijt de ketel. Laat staan die eeuwige zelf-verheerlijking / pijperij van de "ultra's" van 410, 'wij benoemen het niet' lol. Volgens je eigen redenatie zou je ook niks met 'dat clubje uit Amsterdam' hebben.
Sure bij jullie ook vast wat op losse kaarten maar als je de berichtgeving van lokale kranten en supportersfora tegenkomt als Feyenoord op bezoek is geweest, hoe het mogelijk was dat er zoveel op de thuisvakken kunnen komen..
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Haha, ja hard om moeten lachen. Een kwartier naast Sjaak Swart staan is genoeg om je levensvreugde voorgoed te laten verdwijnen
Heerlijke columnist die Nico.
Snap A&L wel, het wordt een beetje genant die toon alsof Feyenoord zo uniek is terwijl dat gewoon allemaal eigenschappen zijn van een supporter, overal ter wereld.
Thanks, blij dat jij er altijd bent om te nuanceren 
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2118 stemmen
Of dat nou iets is om trots op te zijn is. Uitsupporters horen niet in thuisvakken te zitten.
Da's een ander punt. Maar heeft ook duidelijk z'n oorzaken.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ok, die laatste zin zag ik nergens, kon enkel vinden dat een van de oprichters zoon van een ondernemer was en de ander in de vaart gestorven is. Zijn jullie wel ver afgezakt. 
depri83
-
- 6812 berichten
- 1491 stemmen
Momenteel niet, misschien op een later tijdstip.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.