• 16.343 nieuwsartikelen
  • 179.974 films
  • 12.390 series
  • 34.319 seizoenen
  • 651.361 acteurs
  • 199.651 gebruikers
  • 9.417.027 stemmen

Het grote voetbaltopic #5

zoeken in:

mjk87 (moderator films)

• 14671 berichten
  • 4586 stemmen

Zullen we dan wel ook wereld- (1 om 0), Europese (3 om 2) en nationale (11 om 9) bekers meenemen?

depri83

• 6813 berichten
  • 1492 stemmen

Minken schreef:

Achterban, historie, afkomst, waar de club voor staat, uitstraling, over brengen van oud op jong, stadion, regio.

Check, check, check, check, check, check, check, check.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

j0enne schreef:

Want historie is belangrijker als 't heden?

Historisch gezien komt PSV ook op plek drie. Hebben het minste Europese bekers in de kast staan.

Minken

• 668 berichten
  • 494 stemmen

Dubbel check check.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

mjk87 schreef:

Zullen we dan wel ook wereld- (1 om 0), Europese (3 om 2) en nationale (11 om 9) bekers meenemen?

Vooral die eerste twee lijken me wel belangrijk.

j0enne

• 9613 berichten
  • 3798 stemmen

BREAKING: Robin van Persie is subbed off as he has a back injury from carrying Man United all season.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

depri83 schreef:

(quote)

Check je nu de uitstraling, het stadion en de regio? Om maar niet te vragen waar de cub voor staat..

Vertel?

Minken

• 668 berichten
  • 494 stemmen

depri83 schreef:

(quote)

Mij boeit het verder geen fuck wie er nou groter is, maar Nomak vroeg naar waar uitstraling voor staat.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Check je nu de uitstraling, het stadion en de regio? Om maar niet te vragen waar de cub voor staat..

Vertel?

Achterban ook wel twijfelachtig. Of 30 seconden boeruh boeruh na een goal moet volstaan .

mjk87 (moderator films)

• 14671 berichten
  • 4586 stemmen

Of 20 minuten lang "Kom op PSV, kom op PSV". Wanneer je ook kijkt, ze lijken enkel dat stukje tekst te kunnen onthouden.

AjaxRulezzz

• 2085 berichten
  • 569 stemmen

Qua historie, prijzen en achterban is Feyenoord natuurlijk vele malen groter dan PSV. Vraag in het buitenland aan willekeurige personen of ze wel eens van Feyenoord hebben gehoord en ze zullen ja knikken. Doe hetzelfde bij PSV en je zal veel minder mensen hebben die ja knikken. Feyenoord is historisch gezien gewoon groter dan PSV, lijkt me niet zo moeilijk om te concluderen.

Materny

• 10188 berichten
  • 1026 stemmen

Probleem is dat ze daar in Eindhoven niets van willen weten. Wat een half decennia aan recente successen al niet kan doen met de huidige generatie PSV supporters. PSV zal altijd in de schaduw van Ajax en Feyenoord blijven, hoe graag ze zichzelf ook willen profileren als de voetbalhoofdstad van Nederland.

DMF

• 1042 berichten
  • 385 stemmen

Nomak schreef:

(quote)
En dus het gezicht. Ik zou geen supporter kunnen zijn van een club met irritante mannetjes als Dries Mertens en co. En tot voor kort ook nog eens die afschuwelijke Labyad. De spelers zijn het uithangbord van een club.

Toen ik wekelijks naar Roda ging kijken was dat echt niet voor de geel-zwarte stoeltjes, het verleden of omdat het zo een leuke volksclub zou zijn. Spelers als Kah, Sergio, Hadouir, Lamah,.... maakten de club aantrekkelijk, daarvoor ging ik naar het stadion. Enkele jaren geleden verdwenen er maar liefst 9! basisspelers ineens, geloof me maar dat je het als supporter dan heel erg moeilijk hebt om je nog met die club te identificeren.

Ben ik niet met je eens en je geeft zelf al aan waarom. Die uithangborden van de club zijn inwisselbaar. Zij bepalen inderdaad het gezicht van een club, maar slechts gedurende korte tijd. Echte clubiconen en supporters bepalen voornamelijk het gezicht van de club (waarmee ik antwoord geef op je vraag). Labyad zijn ze in Eindhoven waarschijnlijk alweer vergeten. Aan Luc Nilis zullen ze daarentegen nog weleens terugdenken. Oudere generaties denken terug aan Van der Kuijlen en Van Beveren, enzovoort.

Ik ben supporter van de club Feyenoord en eigenlijk niet zozeer van de elf op het veld, al moeten zij het voor de club doen natuurlijk. Volgend seizoen staan er bij wijze van spreken weer elf anderen, maar die moedig ik dan weer net zo hard aan. Dat komt omdat ik me kan identificeren met de zaken waar Feyenoord voor staat: niet zeuren, mouwen opstropen, lekker voetballen en ervoor gaan. Voor mijn tijd deden Van Hanegem en Rinus Israël dat. In een meer recenter verleden had je een John de Wolf of een cultheld als József Kiprich, die aan die waarden weer een heel andere dimensie gaf. In de huidige selectie zou ik Clasie als een typische Feyenoorder aanwijzen.

Het klopt dat er dan ook seizoenen zijn met spelers die niet uitdragen waar de club voor staat, zoals jij dat hebt meegemaakt bij Roda JC. Ik heb bij Feyenoord het vreemdelingenlegioen van Ruud Gullit zien passeren. Toen stond er een Hongaar in de goal, een Zweed op rechtsback, een Braziliaan en een Amerikaan centraal en met regelmaat een Deen op linksback. Verder een Egyptenaar op het middenveld en op de bank zaten Chilenen, een Japanner, nog wat Brazilianen en andere nationaliteiten. In Jong Feyenoord speelde nog een elftal aan vreemdelingen gekocht door Gullit. Dat was ook niet de plezierigste tijd.

Maar toch blijf je dan de tocht naar De Kuip maken. Want De Kuip is natuurlijk ook iets waar Feyenoord voor staat en De Kuip krijgt weer betekenis door Het Legioen (en nee, niet door die paar doorgesnoven onverlaten die de boel verpesten - dat zijn geen Feyenoorders). Het is en blijft prachtig om wildvreemden in de armen te vallen omdat er een balletje in het netje rolt. Op dat moment maakt het niet uit of het een Zimbabwaan of een Nederlander is die het zetje geeft. De saamhorigheid komt dan helemaal tot uiting en hoe beroerd het ook gaat, dat zal altijd zo blijven. Dat is waar Feyenoord ook voor staat.

Bij Ajax kun je zo ook een aantal dingen aanwijzen. Die staan voor bluf en opgeleide spelers uit de eigen jeugd. De saamhorigheid op de tribunes is daar schijnbaar ver te zoeken, maar dat zoeken ze maar lekker zelf uit. Ook Ajax is een club met een duidelijk imago en een grote aantrekkingskracht, net als Feyenoord. Op dat gebied zal PSV altijd onder blijven sneeuwen, dat is mijn punt. Want waar staat PSV nou precies voor? Ik kan het je niet zeggen, maar misschien kun je me helpen. Ze hebben geweldige spelers gehad in het verleden, maar wat merk je daar tegenwoordig nou nog van? Als ik het lijstje met jeugdbegeleiders erbij pak, kom ik weinig bekende oud-spelers tegen bijvoorbeeld. Ook in de media kom je ze niet of nauwelijks tegen, tenzij je Hans van Breukelen graag hoort praten natuurlijk. Ik vind het gewoon een vrij fletse club, inwisselbaar bovenin zelfs.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Buitenland? Hangt er maar vanaf waar je het gaat vragen. In Brazilië zullen ze zeggen dat PSV groter is. Feyenoord kennen ze misschien uit een ver verleden of van vernielingen die aangericht zijn door dat doorgesnoven tribunevolk.

PSV is qwa prijzen gewoon groter. Het gaat om de landstitels en de sterren op het shirt.

Voor de statistiekjes en de fans is het leuk dat Feyenoord meer dan 40 jaar geleden eens een Europacup 1 en een wereldtitel heeft gewonnen, maar daar heb je maar weinig aan als het tegenwoordig al feest is in Rotterdam als Feyenoord in de beginfase van de Uefacup mag meespelen.

mjk87 (moderator films)

• 14671 berichten
  • 4586 stemmen

Dat is kul, zullen we dan slechts een aantal jaar terugkijken, want waarom verder in het verleden spitten? Ajax de grootste op de voet gevolgd door Twente en AZ. Waarom zouden die 20+-landstitels, soms van 70 jaar geleden, wel meetellen maar een Europacup niet? En Feyenoord won afgelopen decennium nog een Europese beker. En ja, ben al voor Feyenoord uitgemaakt vandaag dus blijf ik maar even in die rol.

Materny

• 10188 berichten
  • 1026 stemmen

DMF schreef:

(quote)

Want waar staat PSV nou precies voor? .

(afbeelding)

Carnavaleske gezelligheid

DMF

• 1042 berichten
  • 385 stemmen

Naomi Watts schreef:

Achterban ook wel twijfelachtig. Of 30 seconden boeruh boeruh na een goal moet volstaan .

En waar zijn ze tijdens uitwedstrijden?

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

DMF schreef:

Het klopt dat er dan ook seizoenen zijn met spelers die niet uitdragen waar de club voor staat, zoals jij dat hebt meegemaakt bij Roda JC. Ik heb bij Feyenoord het vreemdelingenlegioen van Ruud Gullit zien passeren.

Een vreemdelingenlegioen vind ik geen probleem. In een normale situatie vertrekken er elk seizoen 1, 2 of 3 spelers en die worden dan in de groep ingepast. Maar als zowat de hele basis ineens vertrekt en wordt vervangen door onbekende nieuwelingen is het een andere situatie. Die nieuwelingen hebben geen gevoel voor de club en strijden niet voor elkaar. Daar heb je als supporter niets aan.

schram101

• 16699 berichten
  • 2308 stemmen

(afbeelding)

Materny

• 10188 berichten
  • 1026 stemmen

mjk87 schreef:

En ja, ben al voor Feyenoord uitgemaakt vandaag dus blijf ik maar even in die rol.

Mea culpa!

Nicolage Rico

• 20229 berichten
  • 2384 stemmen

mjk87 schreef:

Inderdaad. Landstitels lijken nu ineens belangrijker dan Europese en wereldbekers.

DMF

• 1042 berichten
  • 385 stemmen

Nomak schreef:

PSV is qwa prijzen gewoon groter. Het gaat om de landstitels en de sterren op het shirt.

Conclusie: Feyenoord is Europees gezien een grotere club dan PSV. Dat we al tijdenlang Europees niets laten zien, maakt niets uit. Feyenoord heeft namelijk meer Europese prijzen.

Nicolage Rico

• 20229 berichten
  • 2384 stemmen

Nomak schreef:

Buitenland? Hangt er maar vanaf waar je het gaat vragen. In Brazilië zullen ze zeggen dat PSV groter is.

Voorspelbaar dat je Brazilië erbij zou halen. Wellicht het enige land waar PSV bekender is, inderdaad. Vanwege Ronaldo en Romario.

Oké. En dat bepaal jij?

Voor de statistiekjes en de fans is het leuk dat Feyenoord meer dan 40 jaar geleden eens een Europacup 1 en een wereldtitel heeft gewonnen.

Nu is het jaartal ineens met de prijzenkast verbonden? Je probeert je wel telkens vanuit een onmogelijke hoek er tussen te wringen. Historie gaat over het verleden, niet over het recente verleden.

Verder over de discussie: het gaat mij meer om de uitstraling van een club (daar kun je je mee identificeren - en dan heb ik het niet over het Neanderthaler deel bij Feyenoord) dan om de prijzen (gloryhunters). Dat is een voordeel als je voor Feyenoord bent in de laatste 30 jaar, kan ik je zeggen. Hoewel die UEFA CUP winst me meer zegt dan 3 landtitels bij elkaar.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Nicolage Rico schreef:

Oké. En dat bepaal jij?

Jij gaat in elk geval niet voor mij bepalen wat ik belangrijker vind.

Teer jij maar lekker op de prestaties uit het verleden.

Vind het trouwens allebei maar lelijke clubs.

Nicolage Rico

• 20229 berichten
  • 2384 stemmen

Nomak schreef:

Jij gaat in elk geval niet voor mij bepalen wat ik belangrijker vind.

Dan is de discussie geen discussie en houdt het op.

Vind het trouwens allebei maar lelijke clubs.

Ik had niet de indruk dat je Feyenoord een lelijke club vindt.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Enige wat ik mooi vind aan Feyenoord is de binnenkant van het stadion.

Nicolage Rico

• 20229 berichten
  • 2384 stemmen

Nomak schreef:

Enige wat ik mooi vind aan Feyenoord is de binnenkant van het stadion.

En daar gebeurt alles.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik moet bij PSV cultuur altijd hier aan denken.

(afbeelding)

Perfectly clear

• 283 berichten
  • 18 stemmen

(afbeelding)

Zonder schmink

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.