• 16.333 nieuwsartikelen
  • 179.926 films
  • 12.384 series
  • 34.312 seizoenen
  • 651.303 acteurs
  • 199.642 gebruikers
  • 9.415.962 stemmen

Het grote voetbaltopic #4

zoeken in:

rep_robert

• 27525 berichten
  • 4108 stemmen

Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom Shevchenko in de Nederlandse pers(vooral door de NOS) altijd als Sjevtsjenko wordt geschreven? Al doen de Duitsers er nog een schepje bovenop met Schewtschenko.

Irriteer me daar altijd mateloos aan.

Overigens zie ik bij deze speler in elke taal ook wat anders staan(probeer Duits, Engels, Frans en Nederlands maar eens).

Anatoli Tymosjtsjoek - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Zijn we nou allemaal zo analfabetisch dat we gewoon de namen van spelers anders schrijven omdat we het anders niet uit kunnen spreken?

Dreiecke

• 2768 berichten
  • 902 stemmen

Шевченко

het wordt altijd fonetisch geschreven in een taal (met andere lettertekens), soms worden daar afspraken over gemaakt, soms niet

depri83

• 6813 berichten
  • 1492 stemmen

Nederlands elftal bezoekt weeshuis.

Het Nederlands elftal heeft vanmorgen een bezoek gebracht aan een weeshuis in Krakau. “Het is hartverscheurend om die droevige gezichten te zien, zonder enige hoop” aldus de 6-jarige Lech Kowalski.

The Oceanic Six

• 60508 berichten
  • 4107 stemmen

stfuympos

• 13366 berichten
  • 731 stemmen

rep_robert

• 27525 berichten
  • 4108 stemmen

Depri maakt het weer goed haha

Nicolage Rico

• 20229 berichten
  • 2384 stemmen

otherfool schreef:

En een flop 11:

----------------Chalkias

Torisidis - Heitinga - Dunne - Boenisch

Karagounis - Van Bommel - Jiracek

Robben - Kerzhakov - Ronaldo

Ik mis Cholevas. Slechtste speler van het toernooi tot nu toe.

En v/d Wiel mis ik ook wel.

@ depri:

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Jiracek speelde eerste wedstrijd wel aardig..

Rustig van Zweden kan er ook wel bij.

Nicolage Rico

• 20229 berichten
  • 2384 stemmen

Pitakaas schreef:

Jiracek speelde eerste wedstrijd wel aardig..

Rustig van Zweden kan er ook wel bij.

Haha. Lustig, bedoel je.

stfuympos

• 13366 berichten
  • 731 stemmen

Plaatst Nederland zich zondagavond voor de kwartfinales van het EK?

Nee, Oranje wint niet van Portugal

Ja, alles zit mee zondag

Nee, Oranje wint maar met één treffer verschil van Portugal

Nee, Nederland voldoet aan de opdracht, maar Duitsland wint niet

0-1-0-0

Jesper187

• 6434 berichten
  • 2462 stemmen

1-1-0-0

nakada

• 2203 berichten
  • 1681 stemmen

1-2-0-0

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

2-2-0-0

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

rep_robert schreef:

Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom Shevchenko in de Nederlandse pers(vooral door de NOS) altijd als Sjevtsjenko wordt geschreven? Al doen de Duitsers er nog een schepje bovenop met Schewtschenko.

Irriteer me daar altijd mateloos aan.

Overigens zie ik bij deze speler in elke taal ook wat anders staan(probeer Duits, Engels, Frans en Nederlands maar eens).

Anatoli Tymosjtsjoek - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Zijn we nou allemaal zo analfabetisch dat we gewoon de namen van spelers anders schrijven omdat we het anders niet uit kunnen spreken?

Erger ik me ook altijd aan, ziet er bovendien ook nogal infantiel uit. Het gaat soms zo ver dat bepaalde actrices van oost-europeaanse komaf hun naam veranderen daardoor.

FillumGek

• 8987 berichten
  • 3406 stemmen

2-3-0-0

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

2-3-1-0

Tonypulp

• 21231 berichten
  • 4608 stemmen

2-4-1-0

Jesper187

• 6434 berichten
  • 2462 stemmen

Naomi Watts schreef:

(quote)

Erger ik me ook altijd aan, ziet er bovendien ook nogal infantiel uit. Het gaat soms zo ver dat bepaalde actrices van oost-europeaanse komaf hun naam veranderen daardoor.

Komt omdat het fonetisch geschreven wordt omdat hun naam eigenlijk in het cyrillisch alfabet geschreven hoort te worden.

edit:

ow.. Dreiecke was me al voor

The Oceanic Six

• 60508 berichten
  • 4107 stemmen

2-5-1-0

Duitsland (Low, Ozil, Muller etc) zeggen allemaal de pot serieus te nemen en te willen winnen. Ozil zegt zelfs dat ze gaan winnen en dat het ze niet boeit wie het redden. Althans, daar komt het op neer.

Kortom, Oranje zal zichzelf moeten redden met de grootste EK stunt ooit na Denemarken 92 en Griekenland 2004. Houdini in het kwadraat. Alles of niets. Dood of de gladiolen. Due or die.

Gezien het verleden maken we weinig kans, maar ik verwacht morgen een ultiem getergd Oranje dat toch nog 1x gaat aantonen waarom ze 2 jaar terug WK finalist waren. Snelle 1-0 zou ons wel bijzonder helpen, dan moet Portugal ook in de aanval. En mochten we het niet redden, dan hopelijk ieder geval waardig eruit. Het zou wel lachwekkend zijn als we met 0 of 1 punt eindigen.

stinissen (crew films & series)

• 23644 berichten
  • 77234 stemmen

Onder Bert wordt dit een kansloze missie.

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Shit, ben helemaal geprogrammeerd dat er om 18.00 een wedstrijd is. Er zijn kennelijk ook nog andere programma's op de wereld

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Jesper187 schreef:

(quote)

Komt omdat het fonetisch geschreven wordt omdat hun naam eigenlijk in het cyrillisch alfabet geschreven hoort te worden.

edit:

ow.. Dreiecke was me al voor

Dan nog zie ik hiervoor geen vrijbrief om van Shevchenko Sjevtsjenko te maken. Ook snap ik niet waarom we in Nederland die naam omturnen en andere landen - zoals het hoort - Shevchenko overnemen.

lucdecoster

• 1644 berichten
  • 6323 stemmen

stinissen schreef:

Onder Bert wordt dit een kansloze missie.

Mission Impossible dus.

Ik hoop dat Nederland wint met 3-0, dat zou wat zijn.

Ze moeten met 4 aanvallers spelen.

The Oceanic Six

• 60508 berichten
  • 4107 stemmen

Dat is sowieso iets dat me enorm stoort, clubs en namen die niet correct worden geschreven. Het meest irritante vind ik dat men in Belgie de Franse club Lille de naam Rijsel geeft. Maar ook foutieve namen van oa Shevchenko en Abramovitch storen me. Maargoed, dit gebeurt al heel lang en zal niet verdwijnen.

Finisterra

• 15532 berichten
  • 4752 stemmen

3-5-1-0

Als Nederland toch wint, dan winnen ze ook met 2 doelpunten verschil. En Duitsland wint ook. Dus ofwel optie 1, ofwel optie 2.

In het kader van de zinloze statistieken: Slechts 1 van de 6 Europese vice-wereldkampioenen slaagde erin om de eerste ronde van het daaropvolgende EK te overleven... (vanaf 1980) De enige was trouwens West-Duitsland in 1988.

Jawaddedadde

• 5348 berichten
  • 2196 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Het meest irritante vind ik dat men in Belgie de Franse club Lille de naam Rijsel geeft.

Nee hoor. Als het over de voetbalclub gaat zegt men weldegelijk Lille. Heb de media nog nooit horen zeggen dat Hazard voor Rijsel speelde...

Als het over de stad gaat zal men hier wel vaak Rijsel zeggen, da's nu eenmaal de Nederlandse naam voor Lille.

Nicolage Rico

• 20229 berichten
  • 2384 stemmen

3-5-2-0

Nederland wint met 1 doelpunt verschil. Kan er ook nog wel bij...

The Oceanic Six

• 60508 berichten
  • 4107 stemmen

Jawaddedadde schreef:

(quote)

Nee hoor. Als het over de voetbalclub gaat zegt men weldegelijk Lille. Heb de media nog nooit horen zeggen dat Hazard voor Rijsel speelde...

Als het over de stad gaat zal men hier wel vaak Rijsel zeggen, da's nu eenmaal de Nederlandse naam voor Lille.

Ik kijk regelmatig op de teletekst van Canvas, pagina 500 voor het voetbal. Daar spreken ze altijd over Rijsel.

Jawaddedadde

• 5348 berichten
  • 2196 stemmen

Op teletekst spreken ze niet

Finisterra

• 15532 berichten
  • 4752 stemmen

Sporza gebruikt net altijd Rijsel.

En over die fonetische schrijfwijze van Cyrillische namen: waarom zouden we zomaar de Engelse fonetische schrijfwijze moeten overnemen? Waarom 'hoort' het Shevchenko te zijn? Het hoort gewoon Шевче́нко te zijn.

Dus zolang er geen eenduidig systeem wordt afgesproken over de omzetting van Cyrillisch naar het Latijnse alfabet ga je nooit een uniforme schrijfwijze krijgen. De meest logische 'gemene' taal met een Latijns alfabet zou dan wel het Engels zijn. Correct Nederlands is dus Sjevtsjenko, ondanks dat ik het zelf ook nooit zou schrijven (uit gewoonte). Maar dus wel logisch dat ze in de media alleszins normaal Nederlands hanteren.

In sommige landen is het trouwens nog veel erger. Daar schrijven ze élke naam fonetisch, zelfs vanuit het Latijnse alfabet. Het meest frappante voorbeeld in Litouwen vond ik: Foucault => Fuko.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.