- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal)
Algemeen sporttopic (geen voetbal)
The Oceanic Six
-
- 60515 berichten
- 4107 stemmen
Darts is ook een kijksport van niks...
Als ik mensen met een kruisboog of een karabijn wil zien schieten kijk ik wel een film. Ik kan dat echt geen sport noemen hoor.
Darts is juist een hele leuke kijksport, wordt erg boeiend op tv gebracht.
En ik vind Kruisboog schieten ook niet boeiend, maar op de Spelen als een landgenoot er een medaille mee kan pakken is het wel degelijk enorm spannend.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12874 stemmen
Ik zal je niet van racisme betichten, maar je ideeen over de relatie tussen nationaliteit en ras in dit topic (halfbloed noemde je zelfs) zijn op z'n minst nogal merkwaardig.
Dat kan, maar voor mij is sport eigenlijk het laatste levende stukje nationalisme en dat vind ik als uitzondering op de regel best fijn. Het interesseert mij verder niet of mensen hier in traditionele gewaden op straat willen rondlopen, of ze 7 schapen per jaar willen offeren en of ze op de tram hun eigen taal tegen elkaar spreken.
Maar als ik iemand zonder verdere aanleiding dan dat die iemand België vertegenwoordigt wil aanmoedigen vind ik het gewoon fijn dat wanneer ik de atleet in kwestie zie ik er ook een Belg in herken.
Lefgozer
-
- 3491 berichten
- 2256 stemmen
Maar als ik iemand zonder verdere aanleiding dan dat die iemand België vertegenwoordigt wil aanmoedigen vind ik het gewoon fijn dat wanneer ik de atleet in kwestie zie ik er ook een Belg in herken.
Ohh oké, dus alleen figuren zoals links op de foto mogen van jou een medaille winnen?

Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4717 stemmen
Dat kan, maar voor mij is sport eigenlijk het laatste levende stukje nationalisme en dat vind ik als uitzondering op de regel best fijn. Het interesseert mij verder niet of mensen hier in traditionele gewaden op straat willen rondlopen, of ze 7 schapen per jaar willen offeren en of ze op de tram hun eigen taal tegen elkaar spreken.
Dan moet je toch ook moeite hebben om voor onze nationale voetbalploeg te supporteren? Meer dan de helft is niet puur Belg.
otherfool
-
- 18536 berichten
- 3403 stemmen
Het spelletje 'herken de Belg' is in dit forum niet zo lastig in ieder geval. Benieuwd of bv Amerikanen mogen juichen voor blanken, Latino's of toch ook voor negers. Of misschien toch alleen voor een Indiaan, de rest is tenslotte import.
Zolang het iig maar geen halfbloedjes zijn, want die horen schijnbaar nergens bij. Over kwartbloedjes beraadt de jury zich nog.
eRCee
-
- 13448 berichten
- 1980 stemmen
Jij blijft het begrip nationaliteit verwarren met heel andere zaken. Zeker wanneer je zelf eerder aangeeft dat de mate van integratie er voor jou niet toe doet is dat gewoon uiterst dubieus.
En de discussie starten met als voorbeeld Ranomi Kromowidjojo is ronduit belachelijk als je het nu gaat hebben over traditionele gewaden, schapen offeren en een vreemde taal.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12874 stemmen
Het spelletje 'herken de Belg' is in dit forum niet zo lastig in ieder geval. Benieuwd of bv Amerikanen mogen juichen voor blanken, Latino's of toch ook voor negers. Of misschien toch alleen voor een Indiaan, de rest is tenslotte import.
Zolang het iig maar geen halfbloedjes zijn, want die horen schijnbaar nergens bij. Over kwartbloedjes beraadt de jury zich nog.
Herken de Nederlander is ook niet zo moeilijk. Er zijn weer opvallend veel mensen die vooral met hun eigen interpretaties in discussie gaan.
Ook nooit echt fan van geweest nee, maar daar zit er wel heel wat meer nuance, aangezien ik niet blind supporter voor onze nationale voetbalploeg. Daar is de band ook hechter dan "ik ben Belg en supporter voor de Belgen". Ik geef ook graag toe dat ik absoluut geen even grote sportkenner ben als de meeste mensen hier, dus "puur voor de atleet" juichen zit er vaak niet bij, de meeste namen zeggen me niet eens wat. Bij sporten waar ik wel wat kennis van heb boeit het ook veel minder, daar spelen nationale gevoelens, voor zover die er dan al zijn, ook veel minder een rol.
Maar tijdens bijv. het karabijnschieten is de enige supportermogelijkheid een nationale link, en die heb ik dan vooral met kind-van-twee-Belgen Belgen, onafhankelijk van waar ze opgegroeid zijn of hoe goed Nederland/Frans/Duits ze spreken.
Maar 't is blijkbaar weer een zeer hekel onderwerp, waar iedereen zo PC mogelijk over moet uitvallen om maar niet als discrimator gezien te worden door anderen ...
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
gheghe inderdaad..
Zo en de Spelen zijn nu echt begonnen, atletiek 
speciale aandacht natuurlijk voor:
4 aug: finale verspringen, finale 10.000 m
5 aug: finale 100 m
6 aug: finale 400 m
7 aug: finale 1.500 m
9 aug: finale 800 m, finale 200 m
10 aug: finale 4x400
11 aug: finale 4x100, finale 5.000 m
12 aug: marathon
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
En dan te weten dat België een zuiver kunstmatig gevormde 'staat' is... 
otherfool
-
- 18536 berichten
- 3403 stemmen
Herken de Nederlander is ook niet zo moeilijk.
De Nederlander in dit topic is te herkennen aan de aanmoediging van een Nederlandse zwemster die in Nederland is geboren uit een Nederlandse moeder en met een vader die al 40 jaar in Nederland woont, in Nederland heeft leren zwemmen, al haar hele leven in Nederland woont, een Nederlands paspoort heeft, Nederlands als voertaal heeft, Nederland vertegenwoordigd op de Spelen, daar voor Nederland goud haalt en vervolgens het Nederlandse volkslied meezingt.
Dat jij vervolgens in haar 'geen Nederlandse herkent' omdat ze eruit ziet alsof ze een weekje extra onder de zonnebank heeft gelegen, is een slechte Belgenmop. En het dan op PC gooien 
The Oceanic Six
-
- 60515 berichten
- 4107 stemmen
Had je hier al verteld dat je tijdens EK's en WK's voor Duitsland bent en tegen Oranje support, otherfool?
otherfool
-
- 18536 berichten
- 3403 stemmen
Had je hier al verteld dat je tijdens EK's en WK's voor Duitsland bent en tegen Oranje support, otherfool?
Dat kan toch? Ik vind het ook prima als een Nederlander Phelps support, of Federer.
Maar je zult mij niet horen zeggen dat ik tegen Oranje support omdat in in Van der Wiel of zelfs Vurnon 'de vlecht' Anita 'geen echte Nederlander' herken.
The Oceanic Six
-
- 60515 berichten
- 4107 stemmen
Ah, op die manier. Dan ben ik het (jaja...) met je eens.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12874 stemmen
Ik zeg toch ook nergens dat ik het niet vind kunnen, dat ik tegen zulke mensen support of hen niet op de spelen wil? (met wie discussieer jij eigenlijk?)
Ik mis gewoon een link om er wel voor te supporteren. Mij is het te arbitrair. Zoveel buitenlanders in België die evengoed geïntegreerd zijn als dat zwemmeisje, maar gewoon geen Belgisch paspoort hebben. Omdat die dan toevallig niet voor België zouden uitkomen hoeft er niet blind voor gesupporterd te worden?
The Oceanic Six
-
- 60515 berichten
- 4107 stemmen
Geniaal zeg, een 15 jarige meid wint de 800 meter zwemmen 
De rest aan flarden gezwommen.
otherfool
-
- 18536 berichten
- 3403 stemmen
Zoveel buitenlanders in België die evengoed geïntegreerd zijn als dat zwemmeisje, maar gewoon geen Belgisch paspoort hebben.
Geïntegreerd nog wel
Maar goed, wij supporteren lekker onze eigen Ranomi, pluis jij de stamboom van Flipke Flipkens maar na of overovergrootopa niet eens een tropische verrassing in bed heeft begroet. Wat een mentaliteit.
starbright boy (moderator films)
-
- 22425 berichten
- 5130 stemmen
Ik zit dit echt met stijgende verbazing te lezen. Evengoed geintegreerd? Mijn hemel.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Waar hebben we het over? Je kan je beter druk maken om Ottey, Obikwelu en consoorten die op verschillende Olympische Spelen verschillende landen vertegenwoordigen.
The Oceanic Six
-
- 60515 berichten
- 4107 stemmen
Wat een fenomeen, Kromowidjojo
Wint met doods gemak de halve finale als nr 1.
Veldhuis ook 1e in haar halve finale. Beide spelen morgen om de medailles dus 
starbright boy (moderator films)
-
- 22425 berichten
- 5130 stemmen
Goud en zilver zou leuk zijn.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Ok dus zwemmen gaan we even uit van: goud en zilver
Surfen: Goud
Beachvollebal Schuil/Nummedor: Brons
Hockey dames: Goud
Hockey heren: Zilver
Dressuur ploeg: Zilver
Ankie solo: Goud
Nog zo'n knakker van de dressuur die individueel goed is: brons
Zeilen: Zilver
200 meter atletiek: Churandy Martina Brons
Nou, dit is ongeveer hoe ik denk/hoop dat het loopt.
Dat zijn er 11 bij en dan 17 in totaal. Zou een mooi resultaat zijn al hadden we deze spelen echt kans op heel wat meer medailles. Maar ja wat als telt niet in de sport.
otherfool
-
- 18536 berichten
- 3403 stemmen
Morgen dan toch de Moeder aller Sporten, met meteen mijn one to watch Dafne Schippers in actie!
Ondanks een halve horden-struikelpartij na 4 onderdelen 6e, en dat als 20-jarige, wat een toptalent!
(En ze is gezond blond dus aanmoedigen mag!)
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12874 stemmen
Geïntegreerd nog wel
Maar goed, wij supporteren lekker onze eigen Ranomi, pluis jij de stamboom van Flipke Flipkens maar na of overovergrootopa niet eens een tropische verrassing in bed heeft begroet. Wat een mentaliteit.
Wat een mentaliteit inderdaad. Maar veel plezier met je eigen discussie, grappig om je dan tot drie maal toe fail te zien roepen. 
Evengoed geintegreerd? Mijn hemel.
Heb ik iets gemist ofzo? Ook al een taboe woord?
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3285 stemmen
Onderhond, je bent een beetje aan het doorslaan hoor. In Ranomi herkennen wij gewoon allemaal een Nederlandse, het is niet eens in iemand opgekomen om er iets anders in te zien. Mocht een van die importchinezen toevallig een plak winnen met badminton of tafeltennis zal je echt niet zoveel mensen enthousiast zien doen.
Bij het tennis trouwens gewoon weer de Wimbledonfinale. Ben benieuwd of Murray het nu beter kan doen. Spelen ze weer gewoon best of 3? Dan geef ik hem namelijk best een goede kans.
Overigens heeft Argentinië nog geen enkele (!) medaille gewonnen. Toch wel knap voor zo'n groot land.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12874 stemmen
Jullie als kenner misschien wel, ik als leek voor geen meter. Daar gaat het mij dan ook om, want de meeste Olympische sporten volg ik verder nooit. En verder gaat het mij ook absoluut niet om die Ranomi specifiek, ik zeg toch ook nergens dat niemand er voor mag juichen?
otherfool
-
- 18536 berichten
- 3403 stemmen
het is niet eens in iemand opgekomen om er iets anders in te zien.
Dat zou je inderdaad denken, maar je kunt nog zo geboren worden tussen de koeien van Sauwerd of all places, als je pigment dan iets donkerder uitslaat ben je voor sommigen een gekoloniseerde schapenslachtster uit Verweggistan, slechts toegejuicht uit politieke correctheid.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12874 stemmen
Maar als je tussen de koeien in Sauwerd geboren wordt, je klompen draagt en je graag kaaskroketten lust, maar géén Nederlands paspoort hebt dan geldt het plots niet meer?
En al de vijfde keer ofzo, maar ofwel doe je moeite, ofwel ben je gewoon niet eens capabel om mijn berichten te lezen. Je blijft maar onzinnige en zelfverzonnen denkpistes nemen.
Stephan
-
- 7895 berichten
- 1388 stemmen
Jouw berichten waren heel duidelijk OH.
otherfool
-
- 18536 berichten
- 3403 stemmen
Maar als je tussen de koeien in Sauwerd geboren wordt, je klompen draagt en je graag kaaskroketten lust, maar géén Nederlands paspoort hebt dan geldt het plots niet meer?
Hangt ervan af of ze een kleurtje heeft 
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.