• 15.963 nieuwsartikelen
  • 178.995 films
  • 12.271 series
  • 34.076 seizoenen
  • 649.163 acteurs
  • 199.256 gebruikers
  • 9.388.998 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal)

zoeken in:

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12874 stemmen

otherfool schreef:

Hangt ervan af of ze een kleurtje heeft

Six times and counting. Mss worden er nog wel Olympische records gevestigd vandaag op MM.

Stephan schreef:

Jouw berichten waren heel duidelijk OH.

Dus eigenlijk is er helemaal geen sprake van een discussie, is iedereen het wel met mee eens en is de retoriek niet meer dan wat betekenisarm literair geknutsel in de hoop grappig uit de hoek te komen? Het internet heeft daar een mooie naam voor ..

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

Maar als je tussen de koeien in Sauwerd geboren wordt, je klompen draagt en je graag kaaskroketten lust, maar géén Nederlands paspoort hebt dan geldt het plots niet meer?

Heb je niet automatisch een Nederlands paspoort als je tussen de koeien in Sauwerd bent geboren en getogen?

Als een Churandy Martina al voor Nederland mag lopen. Leuk voor hem (al is het in zijn geval uit noodzaak), maar dit is vergelijkbaar met Obikwelu, Ottey,.... Jammer dat dit mogelijk is.

Stephan

• 7895 berichten
  • 1388 stemmen

Onderhond schreef:

...als je dan toch moet supporteren voor "eigen nationaliteit", dan graag eigen nationaliteit en geen halfbloeden, import-nationalen of gekoloniseerde nationalen.

Het 'trotse' gevoel bij sport voor een land kan dus blijkbaar enkel als de roots en de geschiedenis van eeuwen in het bloed zit? Een soort rassen- of culturele 'reinheid' als maatstaf?

Het zijn je eigen woorden en daar hoef je niet heel veel over door te zagen nee.

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

Nomak schreef:

Als een Churandy Martina al voor Nederland mag lopen. Leuk voor hem (al is het in zijn geval uit noodzaak), maar dit is vergelijkbaar met Obikwelu, Ottey,.... Jammer dat dit mogelijk is.

Bij Martina had-ie het nog kunnen proberen (daar valt iig nog over te discussiëren), of zeker ook de dames bij badminton of tafeltennis, maar hij deed het jammerlijk genoeg bij de opper-Groningse Kromowidjojo. Pijnlijk, maar misschien dacht hij dat Sauwerd de hoofdstad van Shaka-Zula land was ofzo. Ligt allemaal ook wel erg ver van de Belgische grens.

starbright boy (moderator films)

• 22427 berichten
  • 5130 stemmen

Nomak schreef:

Niet te vergelijken. De (voormalige) Antillen zijn onderdeel van (het koninkrijk der Nederlanden. Dat is echt totaal iets anders dan snel van land verwisselen om meer kans te maken op de spelen. Ik kan er niet mee zitten, maar zo'n van der Geest die wegens concurrentie ineens "Belg" is. Dat vind ik wel een beetje raar.

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Six times and counting. Mss worden er nog wel Olympische records gevestigd vandaag op MM.

Misschien kun je uitleggen wat haar dan 'on-Nederlands' maakt? Haar enkels?

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12874 stemmen

Trotsheid is al iets dat je er zelf bijhaalt (we zijn twee woorden ver ofzo?). Het gaat eenvoudigweg om het supporteren zelf, het "yay" gevoel als jouw "paard" het haalt. Ik ga nu niet tegen één of andere Belanees vol trots opscheppen dat Belgische een zilveren medaille heeft in het liggend karabijnschieten op 50m.

Daarbij gaat het mij om sporten/sporters waar je als leek naar zit te kijken. Een deelnemersveld waar je niemand kent of waar geen enkele naam zelfs maar een belletje hoort rinkelen (zowat alles van althetiek en zwemmen valt daar bij mij al onder, eigenlijk gewoon 90% van deze hele Spelen). Het enige wat mij dan nog eventueel kan binden aan een deelnemer is inderdaad nationaliteit. Iets wat mij verder compleet vreemd is (en ik doorgaans ook echt compleet belachelijk vind), maar bij sport wel een makkelijke shortcut om wat mee te genieten van een nummer. Voor mij breekt die vage link dan inderdaad als ik naar iemand zit te kijken die ik niet eens herken als inwoner van Belgie. Of zo iemand dan verder opgegroeid is met een wekelijkse portie frieten en een Duvel op zondag zie je er verder ook niet aan af.

Maar blijkbaar ben je dan nog maar een halve stap verwijderd van het nazisme als je zulke vreemde gedachten hebt.

Stephan

• 7895 berichten
  • 1388 stemmen

Onderhond schreef:

Het enige wat mij dan nog eventueel kan binden aan een deelnemer is inderdaad nationaliteit.

Maar blijkbaar ben je dan nog maar een halve stap verwijderd van het nazisme als je zulke vreemde gedachten hebt.

Als je "nationaliteit" aan een achternaam of huidskleur koppelt wel ja...

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12874 stemmen

Op een lompe manier is dat inderdaad het enige wat mij dan nog aan één of andere deelnemer aan de Olympics bindt ja. Past dus perfect in het onzinnige straatje van nationalisme. Als je nationaliteit aan één of andere papiertje koppelt dan kan ik gewoon voor het hele deelnemersveld supporteren. Kinda defeats the purpose ...

otherfool schreef:

Misschien kun je uitleggen wat haar dan 'on-Nederlands' maakt? Haar enkels?

Doe de test. Loop bij een paar mensen langs die haar helemaal niet kennen, toon de foto, zet de naam eronder en pols eens een keer naar haar nationaliteit. Benieuwd hoeveel keer Nederlandse naar boven komt ...

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

starbright boy schreef:

Niet te vergelijken. De (voormalige) Antillen zijn onderdeel van (het koninkrijk der Nederlanden. Dat is echt totaal iets anders dan snel van land verwisselen om meer kans te maken op de spelen. Ik kan er niet mee zitten, maar zo'n van der Geest die wegens concurrentie ineens "Belg" is. Dat vind ik wel een beetje raar.

Je begrijpt me niet.

Naturalisatie op zich vind ik geen probleem, ik vind het niet kunnen dat je op het ene toernooi voor een land uitkomt en op een volgend toernooi een ander land gaat vertegenwoordigen. Zoals bekende voorbeelden Ottey & Obikwelu dit deden. Dit is dus exact hetzelfde als een Ranomi Kromowidjojo die op de Olympische Spelen 2016 ineens voor een ander land gaat zwemmen.

Bij een Churandy Martina kan ik het nog enigszins begrijpen omdat de Nederlandse Antillen blijkbaar geen afvaardiging meer hebben in de atletiek.

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

Onderhond schreef:

Doe de test. Loop bij een paar mensen langs die haar helemaal niet kennen, toon de foto, zet de naam eronder en pols eens een keer naar haar nationaliteit. Benieuwd hoeveel keer Nederlandse naar boven komt ...

Haha, laat 100 Amerikanen een foto van Eddy Merckx zien, benieuwd hoeveel keer België naar boven komt... et voila, als Belg voor Merckx juichen is onzin geworden. Wat een prachtige 'test', Diederik Stapel kom er maar in.

Dat mensen in 1e instantie niet denken aan een Nederlandse, uiteraard. Als je vervolgens in de bio leest: geboren in Nederland, getogen in Nederland, moeder Nederlands, spreekt Nederlands, komt uit voor Nederland en dan nog steeds zegt: 'toch niet Nederlands want heeft een kleurtje en een achternaam met wel heel veel ooootjes', tja. Niet te helpen.

Nederland gaat morgen weer lekker massaal haar eigen SuperKromo aanmoedigen, als je dat als buitenstaander blijkbaar niet wilt of kunt snappen dan houdt het gewoon op.

Jimmiie

• 586 berichten
  • 51 stemmen

LZA schreef:

(quote)

Op nagenoeg alle fronten puurder dan dat conservatief, commerciële en overhypte balschopspelletje.

- veel sneller (intenser en meer acties in een wedstrijd)

- technisch divers (forehandslag, backhandslag, push, scoop, flats, sleeppush)

- technische hulpmiddelen voor arbitrage

- interchange (continu doorwisselen): geen vermoeide/krachtensparende spelers in het veld.

- Klok stopzetten: geen tijdrekken bij vrije ballen, geen schalbes of mietjes die blijven liggen.

- geen spelregels die aanvallend spel inperken (o.a. buitenspel regel).

Nadeel is dat het op tv nogal lastig te volgen is door dat kleine balletje, en dat spelen op de strafcorner vaak mooie aanvallen in de weg staat. Verder m.i. een glorieuze overwinning van het hockey op het voetbal qua sport an sich.

Stel je voor: voetbal met klok stopzetten, interchange en technische hulpmiddelen: een utopie!

Voetbal vind ik op alle fronten mooier dan hockey. Mooier om zelf te doen en ook mooier om naar te kijken (ook op tv).

Alleen al het feit dat je de bal maar met 1 kant van de stick mag raken, dat is een volslagen onzinnige beperking.

En steeds dat opspringen omdat de bal niet tegen de schoen mag komen, haha.

Uiteraard hoop ik wel op veel nederlandse overwinningen en medailles, maar zolang het geen voetbal is kijk ik er niet naar.

• 22427 berichten
  • 5130 stemmen

Nomak schreef:

Bij een Churandy Martina kan ik het nog enigszins begrijpen omdat de Nederlandse Antillen blijkbaar geen afvaardiging meer hebben in de atletiek.

Sterker nog: de Nederlandse Antillen bestaan niet meer. Zijn land is dus opgeheven. Drie van de eilanden zijn nu gemeenten van Nederland. Daar gaan ze straks ook gewoon stemmen met de tweede kamerverkiezingen. De drie anderen, waaronder Curacao zijn aparte landen binnen Nederland. Curacao en Bonaire hebben geen eigen Olympische bond, waardoor ze niet onder die vlag van die eilanden mogen meedoen. De keus is dan onder de vlag van Nederland of onder de Olympische vlag.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

@ starbright boy

Wist niet dat de Nederlandse Antillen niet meer bestaan. Tja, dan heeft zo een Martina natuurlijk weinig keuze. Niet vergelijkbaar met Ottey, Obikwelu dus.

Al lijkt dat sporten onder de Olympische vlag me ook wel wat. Ik lees net dat 3 atleten van de voormalige Nederlandse Antillen die eer hebben.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12874 stemmen

Nederland gaat morgen weer lekker massaal haar eigen SuperKromo aanmoedigen, als je dat als buitenstaander blijkbaar niet wilt of kunt snappen dan houdt het gewoon op.

Een punt dat volledig buiten de discussie staat dus waarom je er op blijft hameren is mij een raadsel.

Verder ga ik als leek er geen 100 bios op naslaan. Al helemaal niet bij een reeksje zwemmen van 50 of 100 meter, of een voorronde hinkstapspringen. Als ik door de intro ben is de wedstrijd waarschijnlijk al afgelopen. Blijkbaar is die zwemster een grote atlete in Nederland, zal dan ook wel al mooi wat airtime gekregen hebben. Absoluut geen problemen mee dat mensen haar aanmoedigen. Maar wat heeft dat met mij (en deze hele discussie) te maken

Stephan

• 7895 berichten
  • 1388 stemmen

Onderhond schreef:

Absoluut geen problemen mee dat mensen haar aanmoedigen. Maar wat heeft dat met mij (en deze hele discussie) te maken

Onderhond schreef:

Jullie hebben blijkbaar ook te kampen met import. Vind het af en toe maar raar supporteren.

• 22427 berichten
  • 5130 stemmen

Jij begint erover naar aanleiding van juist hààr prestaties. Dan kun je toch verwachten dat dat een rol speelt in de discussie. Voordat je zegt dat wij blijkbaar ook te maken hebben met "import" zou je wellicht wel even een biografietje kunnen lezen. Dat is wat anders dan "100 bio's".

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

Had ik al fail gezegd?

Of is dit nu zo'n beruchte 'know-not'?

Bottleneck

• 8233 berichten
  • 2117 stemmen

otherfool schreef:

Diederik Stapel kom er maar in.

Da's een stapel werk... Die zou zelf wat in SPSS invullen en de regels kopiëren.

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Dat jullie serieus al 4 pagina's aan het discussiëren zijn met OH, die man wil het gewoon te graag...

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Geniaal zeg, een 15 jarige meid wint de 800 meter zwemmen

De rest aan flarden gezwommen.

Benieuwd of die Amerikaanse zwemcoach John Leonard het nu ook over doping gaat hebben.

Oh nee, natuurlijk niet want deze keer is het een landgenoot van hem dus zal hij zijn bek wel houden.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12874 stemmen

starbright boy schreef:

Jij begint erover naar aanleiding van juist hààr prestaties.

Ik begon er over naar aanleiding van het optreden van Bolshakova, als vervolg van de Tans, Wickmayer en van der Geest. Ik pikte aan bij Ranomi omdat ik gisteren tijdens het zwemmen pas zag dat het om een Nederlandse ging.

Verder heb ik ook al een aantal keer uitgelegd dat het me verder niet boeit hoe en waar iemand is opgevoed. Als je naar een onbekende deelnemer zit te kijken speelt zo'n achtergrondinformatie gewoon niet.

Blijkbaar is dat een zeer tere plek voor de oh zo robuste Nederlandse bevolking, maar dat het grootste lawaai dan van iemand komt die doorgaans enkel in staat is sport te omschrijven met van de pot gerukte superlatieven of ver boven z'n stand verheven negativiteit blijft wel grappig.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Pitakaas schreef:

Dat jullie serieus al 4 pagina's aan het discussiëren zijn met OH, die man wil het gewoon te graag...

Ik heb het gevoel dat mijn grootouders die discussies 75 jaar geleden

al eens moeten voeren hebben...

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

Onderhond schreef:

Blijkbaar is dat een zeer tere plek voor de oh zo robuste Nederlandse bevolking, maar dat het grootste lawaai dan van iemand komt die doorgaans enkel in staat is sport te omschrijven met van de pot gerukte superlatieven of ver boven z'n stand verheven negativiteit blijft wel grappig.

Excuus daarvoor, ik liet slechts mijn politiek correcte inborst spreken, die Ranomi Kromowidjojo aka SuperKromo niet zoals jij ziet als 'goed-geïntegreerde gekoloniseerde on-Nederlandse half-bloed import-schapenslachtster waar je niet voor mag juichen', maar als de Groningse zwemheldin zonder weerga die dit landje in vuur en vlam stak met haar gouden race.

Pitakaas schreef:

Volgende keer verwijs ik hem wel meteen door naar stormfront ofzo. Mag-ie daar lekker beppen over wat een 'echte Nederlander' is, en hoeveel pigment daar wel en niet bij hoort.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

OH's uitspraken worden ook wel wat uit zijn verband getrokken. Ergens heeft ie wel een punt, al gaat ie daarin alleen net iets te ver maar dat is persoonlijk. Dat er daadwerkelijk wel wat bloed in je aderen stroomt van het land dat je vertegenwoordigt vind ik ook wel een pré. Maar daar houdt het bij mij wel op.

eRCee

• 13449 berichten
  • 1981 stemmen

Sorry hoor, maar als je maar blijft zeggen dat achtergrondinformatie je niet boeit en dat het er toch vooral om gaat dat je iemand kan "herkennen als belg" (wat blijkbaar ook nog niet kan door taal/gedrag/volkslied maar vooral gebeurt op basis van huidskleur en naam), dan hoef je al niks meer uit z'n verband te rukken.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Voor zover ik lees geeft OH parameters op wat voor hem legitiem is om voor iemand te juichen (en zijn goed recht). Hij stelt die parameters niet op voor anderen, wel iets wat ik hier meerdere malen teruglees.

Sergio

• 254 berichten
  • 6291 stemmen

Discussie moet nu wel gesloten worden OH krijgt teveel aandacht en dit is een sporttopic.

eRCee

• 13449 berichten
  • 1981 stemmen

Mee eens. Alleen nog dit: OH was degene die stelde dat wij 'te kampen hebben met import' als het gaat om supporteren voor Kromowidjojo. Mijns inziens is een krachtig antwoord op deze pertinente onzin meer dan terecht.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Klopt overigens hoor, had het ook veel begrijpelijker gevonden wat betreft Badminton, tafeltennis etc. OH voert het wat nationalisme wat verder op - en dat is voor ieder persoonlijk - maar het bloed door je aderen hebben stromen van het land dat je vertegenwoordigd lijkt me wel een vereiste.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.