- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal)
Algemeen sporttopic (geen voetbal)
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8162 stemmen
Nee, er zijn niet genoeg landen waar mensen schaatsen, dat is precies mijn punt.
Zijn die er dan wel met bijvoorbeeld rodelen, Bobsleeen, Skeletonnen? Alsof dat van die populaire kijksporten zijn wereldwijd.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3703 stemmen
Maakt voor de criteria niet uit. Laten we wel gewoon winterspelen met winterspelen vergelijken.
In tegenstelling tot jullie aannames zijn sporten als biathlon, curling en freestyle skiën gewoon redelijk populair en stijgende. Langebaanschaatsen niet.
Het is gewoon jammer dat iedereen hier uit onderbuik gevoel spreekt zonder ook maar iets aan feitelijke informatie op te zoeken. Dat is onmogelijk met jullie te discussiëren en worden tegenstanders opeens als Nederland haters weggezet. Hallo, ik vind die medailles fantastisch. Maar let's keep it real.
Van Scandinavië enkel Noorwegen hoor. Zweden en Finland absoluut niet
Ja dat klopt dacht Denemarken ook. Wel vreemd prima klimaat voor. Maar ik reageerde op Kos. (Wat wel vreemd is dat iemand met deze naam geen schaatsliefhebber is. Dubbel s i know!) Het hele basketbal verhaal. De populariteit van bal sporten heeft ook een grotere kans om in meerdere landen te worden gespeeld. Itt koude sporten. Dat schaatsen niet de populairste sport is van de winterspelen klopt wel. Maar het is wel een sport die prima in traditionele os sporten als Atletiek of zwemmen past. Jammer dat het niet super populair is. Maar dan zijn vrij veel os sporten niet wereldwijd. Dat maakt voor mij de os altijd Leuk. Komen die gekke/vreemde sporten weer eens langs die je daarna nooit meer ziet. Kan me best voorstellen dat een Spanjaard met eenzelfde bril kijkt naar die maffe nederlanders die 10 km schaatsen.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Dat is helemaal geen feit. Er zijn alleen al meer landen met overdekte banen dan dat. En dan heb je nog redelijk wat openluchtbanen. Misschien zul je niet aan de 25 komen nee.
Sorry, 13 overdekt en 11 onoverdekt (waarvan de meeste landen beide hebben).
Dat is net iets meer dan de helft van de Olympische eis (die tellen enkel overdekte).
Roel-
-
- 1978 berichten
- 584 stemmen
Leuk dat je het vraagt, hier een statistisch overzicht van hoeveel landen aan de eisen voldoen om een sporter naar de Spelen te mogen sturen (en of een sport dus uberhaupt Olympisch mag zijn).
Criteria: http://www.olympic.org/Documents/Reports/EN/en_report_813.pdf
...
Wereldwijd zijn er 11 landen met een 400m baan. Criteria: 25.
In dat PDF bestand zie ik vrij weinig moet ik eerlijk zeggen?
Overigens zou dan bobsleeën ook afgeschaft kunnen worden. Zijn wereldwijd slechts 15 banen die geschikt zijn voor wedstrijden (komt van de NL-wiki, dus misschien niet helemaal juist, maar ver zal het er niet vanaf zitten).
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
In dat PDF bestand zie ik vrij weinig moet ik eerlijk zeggen?
Overigens zou dan bobsleeën ook afgeschaft kunnen worden. Zijn wereldwijd slechts 15 banen die geschikt zijn voor wedstrijden (komt van de NL-wiki, dus misschien niet helemaal juist, maar ver zal het er niet vanaf zitten).
Even gezocht en er zijn 23 landen die sporters kunnen aanleveren voor bobsleeën.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3703 stemmen
Je google research neem je hopelijk niet te serieus he. Dat je iemand mag aanleveren betekend niet dat het er gigantisch leeft of het heel serieus worden genomen natuurlijk. Zie jamaica en eigenlijk nederland ook. Wat je best terecht ook stelt over schaatsen. Maar dan moet je ook mans genoeg zijn en toegeven dat er vrij veel sporten zijn die intens door een selectief groepje/landen word beoefend.
Roel-
-
- 1978 berichten
- 584 stemmen
Selectief lezen is een kunst, maar ik had het over het aantal banen. Voorts is de criteria zo letterlijk nemen wel een beetje gekunsteld. Zie de opmerking van Macmanus voor mij.
Maar goed, het neigt een welles-nietes discussie te worden waarbij steeds meer (irrelevante) zaken erbij gehaald worden. Ik geniet van de Nederlandse prestaties en vind de discussie die het heeft doen opwaaien een tikkeltje hypocriet. Ben verder ook niet bang dat het schaatsen afgeschaft gaat worden op de Spelen. Al zie ik de tien kilometer als officiële afstand niet meer lang voorbestaan.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
We plakken gewoon een s'je achter de naam van kos en hij houdt vast wat meer van schaatsen.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Selectief lezen is een kunst, maar ik had het over het aantal banen.
Het aantal banen wereldwijd is geen Olympisch criteria en daarom niet relevant.
Het toont wel aan wat de populariteit is.
Daarom noemde ik ook bij schaatsen expliciet hoeveel sporters er kwalificeerbaar waren voor de Olympische Spelen, en dat zijn er 19 in totaal. Op de tien kilometer slechts 6. Zes. Dat is niet heel veel.
Jij mag het heus wel een welles/nietes verhaal noemen, maar dat is jouw visie. Ik kijk gewoon naar wat de Olympische criteria zijn, wat de populariteit van schaatsen wereldwijd is en kom tot de conclusie dat het een lastig vehaal wordt voor schaatsen. Ze moeten de sport gaan vernieuwen anders wordt het verdreven door andere sporten. Skeleton en freestyle skiën worden steeds populairder, schaatsen steeds minder.
Je google research neem je hopelijk niet te serieus he. Dat je iemand mag aanleveren betekend niet dat het er gigantisch leeft of het heel serieus worden genomen natuurlijk. Zie jamaica en eigenlijk nederland ook. Wat je best terecht ook stelt over schaatsen. Maar dan moet je ook mans genoeg zijn en toegeven dat er vrij veel sporten zijn die intens door een selectief groepje/landen word beoefend.
Klopt, maar die voldoen nog wel aan de criteria.
Geloof me nou maar, ik heb ook een schijthekel aan curlen. Maar ik ga niet keihard schreeuwen dat het moet worden afgeschaft omdat het niet populair is.
Ik hoop trouwens dat de ISU niet zo laconiek er over denkt als jullie, want dan gaat schaatsen een zware tijd tegemoet.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Op dit moment is schaatsen in ieder geval een Olympische sport.
En wij zijn de beste. Hmm, klinkt naar deze slogan. 
kos
-
- 46697 berichten
- 8853 stemmen
Ik geniet van de Nederlandse prestaties en vind de discussie die het heeft doen opwaaien een tikkeltje hypocriet.
Haha, ik vind het juist enorm hypocriet dat het overgrote deel van de 'schaatssupporters' puur en alleen geïnteresseerd is in de Gouden plakken of medaillespiegel en de sport eigenlijk ook niks vindt.
Je ziet het al bij een A&L bijvoorbeeld. Nooit geïnteresseerd in schaatsen en nu opeens alleen maar bezig met 'weet iemand wanneer er races komen waar we kansen hebben op goud?'
En zo is 90% van NL.
Prima, maar dat vind ik veel hypocrieter dan dat ik dat ben. Ieder zn meug.
kos
-
- 46697 berichten
- 8853 stemmen
We plakken gewoon een s'je achter de naam van kos en hij houdt vast wat meer van schaatsen.
Ik vind schaatsen om zelf te doen wel leuk hoor. Buiten dan.
Maar om te kijken naar die rondjes in die sfeerloze hallen, bah.
Zoals gezegd, dat marathonschaatsen vind ik veel gaver. Ook met name NL'ers die daar aan meedoen trouwens 
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Haha, ik vind het juist enorm hypocriet dat het overgrote deel van de 'schaatssupporters' puur en alleen geïnteresseerd is in de Gouden plakken of medaillespiegel en de sport eigenlijk ook niks vindt.
Je ziet het al bij een A&L bijvoorbeeld. Nooit geïnteresseerd in schaatsen en nu opeens alleen maar bezig met 'weet iemand wanneer er races komen waar we kansen hebben op goud?'
En zo is 90% van NL.
Maar dat geldt voor bijna iedereen op deze wereld, bij iedere sport.
Denk je dat Amerikanen het zwemmen volgen buiten de Olympische spelen om? Of bij het voetbal, staan alle landen ineens op zijn kop. Vooral in Nederland. 
Komt doordat het om het hoogste podia gaat.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
En zo is 90% van NL.
Je doet net of ik dit probeer te verbergen. Ik kom er gewoon voor uit dat ik het nooit volg, maar bij de Spelen wel. Ik hecht waarde aan de prestaties omdat dit voor die sporten het hoogste podium is. Het zou treurig zijn als ik mezelf als schaatskenner in deze weken zou willen neerzetten, maar daar heb je me niet 1x over gehoord. Ik weet alleen echt wat van voetbal omdat ik dat intensief volg, de rest niet. Dat bekijk ik van een afstand. Zwak punt van je om deze discussie een draai te willen geven kos. Zo zijn er ongetwijfeld rond een EK of WK ook plots miljoenen mensen extra die wat over het Nederlands Elftal kwijt willen. Lekker belangrijk.
Roel-
-
- 1978 berichten
- 584 stemmen
Ach, je weet wat ze zeggen: als je wint heb je vrienden. Dat is altijd en overal zo, bij welke sport dan ook. En nu het ook nog eens op het grootste sportpodium dat er bestaat gebeurt is het effect nog groter. Niet meer dan logisch dat je dan veel meer enthousiaste reacties krijgt dan bij gewone wedstrijden.
Verder mis je me punt een beetje van wat ik nu precies hypocriet vind. Het feit dat Nederland nu ineens zo domineert maakt dat de halve wereld ineens roept dat schaatsen maar afgeschaft moet worden (toegegeven, sommige afstanden mogen best aangepast worden). Het slaat gewoon nergens op dat tijdens het reguliere seizoen, waar wel degelijk andere nationaliteiten domineerden (Shani Davis voor de VS bijvoorbeeld), er geen haan naar kraaide, maar het nu ineens zo'n zwaar punt van discussie is. Als de buitenlandse favorieten gewoon hun rol hadden waargemaakt had deze hele discussie niet plaatsgevonden.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Wellicht zijn er kansen voor marathonschaatsen als Olympische sport.
kos
-
- 46697 berichten
- 8853 stemmen
Godsamme het gaat me er juist om dat jullie mij telkens maar aanvallen als verzuurd en troll en hypocriet en wat al niet meer terwijl ik volgens mij gewoon realistisch en nuchter ben in deze, maar goed. Ik heb wel weer genoeg van deze discussie.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Vraag mij alleen niet er enorm veel waarde aan te hechten.
Niemand vraagt jou ook maar iets, je kiest er zelf voor 90% van wat je in dit topic plaatst te laten bestaan uit huilebalken en azijnzeiken over een sport die je toch niet leuk vindt. En dat elke dag weer. Apart.
Net die Stefan gast die elke grote ronde komt melden hoeveel hekel hij heeft aan wielrennen. Tja.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Op dit moment is schaatsen in ieder geval een Olympische sport.
En wij zijn de beste. Hmm, klinkt naar deze slogan.
Morgen weer een mooie sweeeeeeeep 
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Niemand vraagt jou ook maar iets, je kiest er zelf voor 90% van wat je in dit topic plaatst te laten bestaan uit huilebalken en azijnzeiken over een sport die je toch niet leuk vindt. En dat elke dag weer. Apart.
Net die Stefan gast die elke grote ronde komt melden hoeveel hekel hij heeft aan wielrennen. Tja.
Sorry, maar hier moet ik kos toch wel verdedigen want je zit nu puur op de man te spelen. Beetje jammer.
Roel-
-
- 1978 berichten
- 584 stemmen
Wellicht zijn er kansen voor marathonschaatsen als Olympische sport.
Maar dan wel een marathon op natuurijs mag ik hopen. Een marathon op een 400m baan lijkt me echt niks. Verder lijkt me dat de 10km de eerste afstand is die ofwel aangepast ofwel vervangen moet worden. Hoewel ik het er intrinsiek niet mee eens ben lijkt me dat die afstand het minste in trek is.
Godsamme het gaat me er juist om dat jullie mij telkens maar aanvallen als verzuurd en troll en hypocriet en wat al niet meer terwijl ik volgens mij gewoon realistisch en nuchter ben in deze, maar goed. Ik heb wel weer genoeg van deze discussie.
Volgens mij was dit een van me eerste, zo niet eerste, opmerkingen richting jou kos. Maar goed, dat er enkele persoonlijke vetes op het forum uitgevochten worden kan ik ook wel zien. Ook al doe je daar zelf net zo hard aan mee (rechtstreeks op A&L spelen, in een reactie aan mij gericht, bijvoorbeeld).
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8162 stemmen
Gewoon de 10km vervangen door een 3km, dat wordt veel spannender.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Sorry, maar hier moet ik kos toch wel verdedigen want je zit nu puur op de man te spelen. Beetje jammer.
Tja, als je tot 86x aan toe komt melden wat voor vervelende sport het wel niet is... nounou.
kos
-
- 46697 berichten
- 8853 stemmen
Ik uit mij gewoon over een actueel hype momentje. Heeft weinig met huilen te maken, ben er alleen niet positief over. Dat schijnt kennelijk te moeten.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Maar dan wel een marathon op natuurijs mag ik hopen. Een marathon op een 400m baan lijkt me echt niks. Verder lijkt me dat de 10km de eerste afstand is die ofwel aangepast ofwel vervangen moet worden. Hoewel ik het er intrinsiek niet mee eens ben lijkt me dat die afstand het minste in trek is.
Uiteraard. Vast wel een bevroren meer te vinden ergens. Als de IOC ook eens gewoon een 'normale' plaats kiest voor de Winterspelen. Van die 10km klopt helemaal natuurlijk.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Of die ene die bij elk darttoernooi weer zegt dat het geen sport is. 
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Of die ene die bij elk darttoernooi weer zegt dat het geen sport is.
Ja inderdaad, dat deed ik zo 1x per jaar en ik stop daar ook mee, onnodig. Al probeerde ik dat wel altijd met een beetje humor te brengen en niet op de intens verzuurde toon van de schaatshaters. Maar mea culpa.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Kramer uitgerekend tegen Lee op de loting, hij zou hem eigenlijk op een rondje moeten zetten 
Loting: Kramer tegen Lee - NOS Olympische Spelen Sotsji 2014
Nu weer tijd voor Domracheva...
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.